Herní fyzika Havok na GPU AMD
Právě v této chvíli končí NDA na některé informace týkajících se herní akcelerované fyziky na GPU karet AMD Radeon. Havok FX je mrtev a tak to i zůstane ..
Když se minulý týden objevilo na internetu několik zpráv o obnovení spolupráce AMD a Havok na společném projektu akcelerace herní fyziky, byla tato zpráva uveřejněna na mnoha webech (i u nás) a těšila se patřičné pozornosti čtenářů. Tehdy ale ještě nikdo netušil detaily a podstatu celého projektu a mnozí hned vytáhli "z hrobu" několik let starý název HavokFX. Ten ale ponechme navždy odpočívat v pokoji ..
AMD a Havok (vlastněný Intelem) se dohodli na významnější a užší spolupráci, ale postavené na otevřeném standardu OpenCL. Grafické karty AMD budou moci pomocí svých SP procesorů akcelerovat fyziku látek a destrukcí. Tedy dvě věci z několika desítek, které Havok SDK umožňuje. To bude jistě velký pokrok, i když na možnosti PhysX to zatím stačit nebude, na něm je možné akcelerovat i kapaliny, měkké povrchy, chování postav a mnoho dalšího. Jako první krok Radeonů do skutečně akcelerované fyziky je to ale dostatečné.
Velice důležitou informací je ale možnost akcelerace provádět na jakékoliv grafice s podporou OpenCL, tedy i na GeForce. Pokud tedy bude možné v nějaké hře postavené na Havok, akcelerovat fyzikální efekty jádrem GPU, půjde to jak na Radeonech, tak i na GeForce bez rozdílu. Tedy si hru užijí majitelé všech grafik stejně, a to je nejzásadnější aspekt této novinky. Uživatel nebude diskriminován za to, že si koupil Radeon (jako třeba v Mirrors Edge, Cryostasis) ale všichni hráči uvidí hru stejnou. Tohle je bezesporu zajímavá cesta herní fyziky, která pokud se podaří ( a časem přibudou i další akcelerovatelné efekty) bude znamenat skutečnou herní revoluci. Tento pohled také určitě donutil Havok znovu uvažovat o akcelerované fyzice skrze GPU.
Nechci srovnávat PhysX a první krůčky Radeonů s OpenCL akcelerací, není to možné. NVIDIA má velký náskok a hlavně zaplatila za PhysX spoustu peněz, které chce nějakým způsobem zpět. Jednou z cest je právě exklusivita PhysX pro GeForce a několik AAA herních titulů ročně. Možnosti PhysX jsou velice slušné, v masivním rozšíření jí ale stále brání obavy vývojářů, že si odříznou část hráčů s kartami bez podpory PhysX. Letos se objeví několik zajímavých PhysX her, a snad dokonce i nějaká hra s možností počítání fyziky skrze OpenCL. AMD tuto technologii úspěšně předvedlo na demu Samurai Warrior, kde bylo oblečení a destrukce akcelerovány jádrem Radeonu HD 4890. Tedy zapomeňme na HavokFX, a vítejme univerzální akceleraci fyziky na všech podporovaných grafikách skrze OpenCL a Havok.