Zpět na článek

Diskuze: Historie Amigy: Mohla se Amiga zachránit?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

hoffo
hoffo
Level 19 Level 19
15. 3. 2025 02:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V roku 1993 som si konečne našetril na vysnívanú AMIGu nad ktorou som zatiaľ iba slintal zo zahraničných časopisov a u majtnejších kamarátov, ktorí ju už vlastnili. (PC som vtedy považoval za nechutný, pípajúci, elektrický, písací stroj, nič viac) a na intrákoch som práve išiel za jedným piatakom, od ktorého som mal AMIGu kúpiť. Na chodbe som ale vtedy stretol kamarátov z informatiky, ktorí mi povedali nech sa ku nim prídem pozrieť na jednu hru, ktorú práve stiahli v škole z BBSky. A tak som šiel. Tá hra sa volala DooM. Navyše v PC 486 mali takú červenú zvukovú kartu Gravis Ultrasound s wavetable syntézov, ktorá hrala neskutočne. Vtedy som si uvedomil, že AMIGu si už nekúpim a svet sa rozdelil na svet pred DooMom a svet po DooMe... no a vtedy vlastne zomrela aj AMIGa.(aspoň u mňa) O pol roka som si kúpil 486DX2 a s PCčkom ako pracovne tak herne som až do dnes. Amigu som teda nakoniec nikdy nemal a minula ma a môže za to John Carmack s Romerom. Neskôr som sa cez emulátor na PC k niektorým hrám na AMIGe vrátil, ale už ma to vôbec neoslovilo, to kúzlo už zmizlo...

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
18. 2. 2025 14:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já si dovolím přidat několik poznámek:

1. ISA sloty a jejich "oživení": co si tak pamatuju, tak sloty nebyly vůbec zapojeny, a oživovaly se právě tou "Sidecar" kartou s intelovským procesorem, až ten vyvedl svou sběrnici na sloty ISA. Proto by jejich "oživení" vyžadovalo vyvinout řadičovou kartu místo sidecaru. (Více viz další bod)

2. ISA sloty podruhé: s ohledem na to, že ISA byla nativní sběrnice x86 procesorů, kde se hrálo na adresaci a přerušení z x86, nevidím jednoduchý způsob, jakým by se to dalo naroubovat na sběrnice Amigy, natož napsat ovladače. Tím hůře, že staré VGA grafiky (které asi jako jediné by dávaly smysl osadit) svými výkony byly daleko za tím co uměla Amiga a ve 3D to byla stejná tragédie, stačí se kouknout jak (ne)jel Doom na ISA Tridentech, vše počítal procesor - ten procesor, který už od i386 byl výkonnostně daleko od všech Amig s výjimkou defaultní A3000 a A4000. Teprve až první PCI karty dávaly smysl jako náhrada a vylepšení 3D schopností, jednak proto, že poskytovaly už jakési prvky akcelerace, ale hlavně proto, že už měly obdobu AutoConfigu Zorro slotů.

3. Amiga měla kromě HW omezení i jedno zásadní SW: neměla ochranu paměti, takže na ní cokoli dělat "vážně" byl docela problém, protože Guru číhal na každém kroku. Sohlasím, že AGA přišla pozdě, a je to škoda, protože to měl být čipset pro Amigy v době, kdy místo nich přišly A500+ nebo A600.

4. Pokud měla být Amiga zachována, asi jediný možný způsob byl ten, který celkem úspěšně předvedlo Sony s Playstationem - každá nová verze měla HW emulátor verze předešlé, takže se aplikace určené pro původní platformu daly více či méně úspěšně "převést" na tu novější. Integrace původního Amiga čipsetu by byla IMHO nejschůdnější.

mixal11
mixal11
Level 21 Level 21
20. 2. 2025 05:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt Prve VL-BUS/PCI karty vylepsovali 3D nie kvoli akceleracii, ale kvoli tomu, ze mali dostatocnu sirku pasma do video pamate z cpu. CPU priblizne okolo 386@25 zacinali mat schopnost prekreslovat video pamat rychlejsie ako zvladala 8MHz ISA.

Pre profikov by ale mali zmysel ISA karty, nie kvoli rychlosti a 3D grafike ale kvoli DAC a velkosti video RAM. Vysoke rozlisenia a obnovovacie frekvencie.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
21. 2. 2025 14:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mixal11 @mixal11

To je nesmysl. V té době bylo stadardní rozlišení 640x480x8bitů (tedy 256 barev) a i to bylo na hranicích možného těchto ISA karet (a o kvalitě DAC snad ani nemá smysl se bavit - první dobré DAC měly staré Matroxy a ATiny, ale to byla doba už PCI sběrnice). Rozlišení 800x600x8 zvládaly jen ty karty co měly aspoň 512KB VRAM a bylo to tak pomalé, že to skoro bylo nepoužitelné.

Proto jsem napsal svými výkony byly daleko za tím co uměla Amiga **a* ve 3D to byla stejná tragédie*

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
24. 2. 2025 14:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mixal11 @tynyt legacy 8 bit ISA je dobra pre staticke textove procesory a audio karty. VL BUS alias 32 bit rychla zbernica bola odporucana ako zaklad pre herne PC tej doby .. rozdiel v hre DOOM na ISA vs VLB bola cca 10-15fps na beznej ISA grafike versus 25-35 fps na slusnej VLB grafike.

V "3D" je samozrejme PC vzdy vpredu. Jednoducha 386DX40 si lahko poradi s A500-1200, i486DX2 je bez komentara a PC nema pomale 2D bitplanove adresovanie ala amiga.

Miroslav Novotný
Miroslav Novotný
Level 1 Level 1
18. 2. 2025 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Doba byla těžká a tak si myslím, že Amiga měla šanci pouze je výrobce levných konzolí. Nebojovat s PS1 či Xboxem, ale jít o level níže a to i cenově. Prostě low cost zařízení do každé domácnosti. Her bylo dost, stačilo v tom pokračovat. CD32 byl dobrý nápad, ale příšel pozdě a svým způsobem byl o dost drahý. Stát méně a portovat na to více her mohla se Amiga dál etablovat ve svém segmentu. Na top level neměla firma peníze a navíc tam byla tlačenice. Sega, Sony, Jaguar, 3DO, Microsoft, kdo přežil dodnes víme... Eru alternativného řešení k IBM PC měla Amiga opustit už koncem 80 let, na to prostě neměla sílu.

dfx
dfx
Level 31 Level 31
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
17. 2. 2025 07:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Možno by prežili, ak by sa orientovali na hry, ale to by museli prejsť na VGA karty a niektorý z klonov x86 procesorov, možno AMD. Ale to by museli pomáhať aj vývojárom. Možno by z toho nakoniec bola herná konzola a konkurovali by Nintendu alebo Sege. Ale bez nezávislých vývojárov to nejde.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
17. 2. 2025 20:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dfx @dfx .. ak by amiga kompletne presla na PC HW /mobo, CPU, GPU, RAM, HDD atd./, tak im vlastne ostane iba vlastny OS a je na otazku dna ci by to stala inym vyvojarom za cas tie veci vyvijat pre Windows a Amiga OS.

dfx
dfx
Level 31 Level 31
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
18. 2. 2025 06:19 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Sailor SVK Bez nezávislých vývojárov by to nešlo, ale aj z tohto článku vyplýva, že Amiga minula veľa času a peňazí na vývoj vlastných chipov, ktoré nakoniec nemohli konkurovať PC hardwaru. Ak by vzali nejaký lacnejší klon 486, VGA grafiku a SoundBlaster kompatibilnú zvukovku, tak by mali niečo, na čom v pohode idú hry ako je Doom. A s tým vývojári hier vedeli pracovať. Len by museli rozhodnúť, že idú robiť počítače na hry a musltimédiá a nie profesionálne pracovné stanice, ktoré by aj tak neboli konkurencie schopné proti PC, Sunu, SGI alebo Apple macintoshom. HW chipy mohli nakúpiť, len by potrebovali vlastný BIOS a nad ním OS, ale to potrebovali aj k vlastným chipom. MS v pvom XBoxe použil obyčajný PC HW, nejaký celeron@733MHz a nVidia grafiku. Nintendo alebo Sega sa vtedy trápili s vlastnými chipmi a konzolami. Sega s tým dávno skončila a Nintendo prešlo cez PowerPC k HW od nVidie. MS to tiež skúsil s PowerPC ale skončil na PC HW. Sony to skúšala s IBM Cell procesorom ale už tiež prešla na PC HW.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
18. 2. 2025 08:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @dfx .. da sa dohladat interviju, kde amiga R@D chlapci dost frustrovane konstatovali, ze vyvoj AAA chipsetu bol velmi pracny a drahy a .. a ked ho konecne dokoncia, tak ich aj tak predbehne kazda druha SVGA PC grafika !

Detto commodore 3D chipset Hombre .. nieco kompletne nove. Vsetko tam bolo prekopane a planovali ho dat aj do Amiga CD64.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_Hombre_chipset

A ano. PS2 mala extremne ezoterický HW ale Xbox sa s tym neparal. Standardny HW z prvej police vo Walmarte.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
17. 2. 2025 00:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Amigu jsem nikdy neměl, ale když jsem si pustil video o hrách z Amigy, s dojetím jsem sledoval hry, které jsem počátkem 90. let hrál v PC konverzích (Dungeon Master, Eye of the Beholder, Dune II, UFO Enemy Unknown,...) a k tomu spoustu dalších, které ve videu nebyly zmíněny (Ishar 1-3, Battle Isle,...).
Za mne zlatý věk PC hraní , podobně jako staří historici popisovali historii od zlatého věku k šedivé současnosti ;-)

Ergo_sum
Ergo_sum
Level 32 Level 32
Procesor: Intel
Grafická karta: AMD
Operační systém: macOS
16. 2. 2025 15:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Podla mna jedinym riesenim bolo pouzivanie externej grafickej karty. Vytvorit slot a zadarmo dat jeho specifikaciu nezatazenu licenciou a dufat ze sa vyrobcovia grafickych kariet rozhodnu vyrabat pre Amigu karty. Urcite by sa dlhsie udrzala na trhu.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
16. 2. 2025 18:39 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ergo_sum @Ergo_sum lepsia by bola interna GPU na nejakaj turbokarte, v tom case by to asi (rozmerovo) nebol problem

Ergo_sum
Ergo_sum
Level 32 Level 32
Procesor: Intel
Grafická karta: AMD
Operační systém: macOS
20. 2. 2025 09:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Nakoniec aj Apple Macintosh II pochopil ze jedina cesta je modularne riesenie. Stacilo ist podobnou cestou.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
15. 2. 2025 20:35 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ked uz nic ine, tak ten dizajn domaceho stroja v klavesnici stal za to (najma C64 II, A500 a A1200).

Josef Purkmen
Josef Purkmen
Level 20 Level 20
15. 2. 2025 17:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Moc hezký článek.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
15. 2. 2025 15:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nie nemohla. Vlastne cipsety, vlastny HW v konkurencii besnenia PC HW vendors tej doby, kde HW zastaraval behom 6 mesiacov, vykon rastol o nasobky a vyrobna cena padala ako kamen .. zo strany commodore .. ani ich nemalo napadnut tomuto konkurovat. Ostastne aj ovela slavnejsia SGI zhebla na tom istom, uplne rovnako.

Amiga to je 1987 a povedzme do roku 1992 a rozpravke bol koniec.

lojzik76
lojzik76
Level 1 Level 1
15. 2. 2025 17:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Sailor SVK Apple to přežil s proprietálním HW i SW a v devadesátkách byl taky v řiti. Takže s jinym přístupem by záchrana třeba možná byla, ale neměli nikoho Jobsova formátu.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
15. 2. 2025 18:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lojzik76 @lojzik76 .. v 1992-1993 tam mal apple tie Macintosh LC shitky s 030 procakom .. a v 1995 tusim skocil na PowerPC CPU .. a srali zo seba jeden model za druhym a pracovali na OS.

Commodore mal zlomok ich moznosti a na trhu aj tak miesto pre 2 takych podobnych nebolo.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
18. 2. 2025 14:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lojzik76 @Sailor SVK Na PowerPC šla i Amiga. Apple s prvním PPC (1995) prostě motorolu z Macinthoshe vyhodil a systém běžel výhradně na PPC, vyvinul ale emulátor MC68, diky kterému běžel na PPC platfromě starý SW v podstatě bez problémů, podobně jako později přišel s Rossetou když šli z PPC na x86 a Rossetou 2 když šli z x86 na Arm. - Mac 68k emulator | Apple Wiki | Fandom

Amiga ale PPC použila pouze jako "turbokartu". Systém běžel pořád na motorole, která ovládala i další HW, takže PPC sloužilo v podstatě jen jako výpočetní akcelerátor, který řídila pomalá motorola. Upgrade Amigy sice znamenal dát do ní jen novou přídavnou kartu, u Apple to byl kompletně nový počítač, ale v Amize byl potenciál PPC limitovaný, kdežto v Apple využil plně svůj potenciál.

První plány na AmiguNG s čistě PPC (měl to být G3) a MC68 emulátorem byla v roce 1999. Ale když to pak vyhodnocovali, tak dospěli k závěřu že to nemá šanci na úspěch, přišlo to příliš pozdě.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
18. 2. 2025 16:25 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@lojzik76 https://bigbookofamigahardware.com/bboah/media/download_photos/blizzppc040_front_big.jpg

Tady je Blizzard 603e pro A1200 s odstraněnými chladiči. Verze s MC68040 na 25MHz a PPC603e dávaly se tam verze 160, 200 a 240MHz, z druhé strany 2 72pi SIMM sloty pro až 256MB paměti. Tohle je plusková verze karty s DMA Fast SCSI-II řadičem.

Kdyby byl o takovou A1200 zájem, tady je 603e 300MHz + 060, 256MB v toweru s Voodoo 3, Radeon 9200, soundblaster, LAN, USBčka.. chce za to 13 tisíc zlotých

Amiga 1200 Full Tower PowerPc Blizzard 603e 300Mhz 256MB Ram | eBay

Nodar
Nodar
Level 22 Level 22
16. 2. 2025 23:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Sailor SVK měli za sebou hromady her, mohli pracovat na ceně a ještě dlouho zdimat model A500, jako levnou herní konzolu k TV. A vydělané peníze natlačit do nějaké A800+, opět levné herní konzole k TV jen s větším výkonem a rozlišením. A vydrželi by to až do nástupu Androidu v mobilech ...

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
17. 2. 2025 09:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nodar @Nodar .. v 1994 prisla PS1 za 300 dolarov a bolo vymalovane !

Karel Endler
Karel Endler
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
17. 2. 2025 11:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nodar @Sailor SVK: Sony našlo díru na trhu, kterou mohla mnohem dřív zaplnit Amiga...

Jiří Vrba
Jiří Vrba
Level 22 Level 22
17. 2. 2025 11:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nodar @Karel Endler Ona zas tak moc díra nebyla, trh byl celkem dost nasycenej, ale Sony vsadila na rozjidejici se 3D a zaroven měla dostatecnej kapital a silnej marketing, aby dokazala protlacit jeste neco dalsiho.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
17. 2. 2025 13:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nodar @Jiří Vrba .. PS1 je pre mna velka lekcia. V tych casoch som uz nemal 10 rokov a ich snaha mi pripadala detinska. Sega Saturn vsak vybuchol /zmetky okolo 32x atd. atd./. N64 meskal a bol stale na kartridzoch a strategia SONY s PS1 bola dokonala. Hladke vitazstvo.

mixal11
mixal11
Level 21 Level 21
20. 2. 2025 05:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nodar @Nodar skoro vsetky AMIGA hry boli aj na sega mega drive/snes, vacsinou lepsie verzie. A tie hry boli lepsie upravene na herne konzoly (pouzivali malo ram, zato vela rom) - lacnejsi HW

Reklama
Reklama