HyperThreading naruby: dříve, než jsme čekali?
Původně se předpokládalo, že koncepce opačného HyperThreadingu, kdy dvě jádra společně počítají jednovláknovou aplikaci, bude implementována až v další generaci procesorů AMD. Možná se jí ale dočkáme již velmi brzy.
Idea opačného HyperThreadingu je jednoduchá. Podobně jako dva grafické čipy mohou spolupracovat a získat tím někdy téměř dvakrát vyšší výkon, i dvě procesorová jádra by mohla spojit své síly a získat tím vyšší výkon v programech neoptimalizovaných pro dual-core. Oproti původnímu HyperThreadingu známému z Pentií 4 bude ale reverzní HTT vyžadovat například synchronizaci L1 cache obou jader. Pro HTT naruby budou také potřeba ovladače pro procesor, které budou zjišťovat, zdali je aplikace psaná pro jedno nebo dvě jádra, a podle toho opačné HTT zapnou nebo vypnou.
Nicméně se spekuluje i o tom, že celý zázrak bude v jednovláknových aplikacích pouze vypínat jedno jádro a druhé přetaktovávat.
Objevují se zprávy, že reverzní HyperThreading podporují i dvoujádrové Athlony do Socketu AM2. Ke zprovoznění bude stačit zmíněný ovladač, update BIOSu a patch pro operační systém. Jelikož jedno jádro architektury K8 zvládá 3 instrukce za takt a jedno jádro Core stihne 4, dvoujádrový Athlon v single-threadové aplikaci s HyperThreadingem naruby má vlastně 6 instrukcí za takt. Ve většině dnešních her by tedy X2 mohl mít značně navrch. Bohužel, AMD s reverzním HTT přišlo tak trochu s křížkem po funuse - některé dnešní hry a většina vyvíjených her jsou totiž už psány pro dvoujádrové procesory.
S opačným HyperThreadingem by platforma 4x4 dávala daleko větší smysl. Škoda jen, že 4x4 podporuje pouze řadu FX. Předpokládám proto, že 4x4 dopomůže AMD být papírově rychlejší, většina uživatelů ale sáhne po Intelu s daleko lepším poměrem ceny a výkonu.
Reverzní HTT by měl být oficiálně vydán někdy kolem data uvedení procesorů Intel Core 2 Duo.
Zdroj: X-bit labs