Zpět na článek

Diskuze: Jaký router koupit? Vysvětlíme rozdíly mezi WiFi 5, 6 a 7

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Vojtak42
Vojtak42
Level 5 Level 5
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
31. 10. 2025 21:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nějak se nevyznám v tabulce praktického srovnání. Hlavně proč u WIFI 6 karty nejsou v případe h A a C hodnoty, ale proč bylo u WiFI 5 karty testováno 2,4GHZ, když je standard 802.11ac (wifi 5) nepodporuje. Takže vyšší rychlost si vysvětluji jedině výkonnějším přijímačem karty.

sotola
sotola
Level 1 Level 1
24. 1. 2025 19:23 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přirovnání k provozu je fajn 🌝

millano
millano
Level 21 Level 21
22. 1. 2025 20:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Trochu mi chybí od autora článku snaha přesvědčit lidi k nasazení alepoň wifi 6 ... Wifi 6 a novější mají podstatně lepší správu pásma a tak tam kde je spousta wifi sítí se pak routery a zařízení mezi sebou lépe domluví. Díky tomu, že jsou přenosy stabilnější se jakoby zvětší i dosah...

Štěpán Zrzavý
Štěpán Zrzavý
Level 2 Level 2
24. 1. 2025 14:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@millano @millano autor není zaměstnancem korporátu a tudíž se nesnaží o to, aby čtenář utratil své peníze. Naopak - autor se snaží posílit čtenářovy vědomosti, aby se mohl kvalifikovaně rozhodnout sám.

kolecko
kolecko
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
7. 1. 2025 16:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Budem sa opakovať, ale ak chcem slušné wi-fi, tak do rozsiahlejších priestorov než je 3 izbový panelákový byt bude lepšie wifi na routri vypnúť a cez ethernet si popripájať slušné AP, začal by som u UBNT 6+. Router použiť na routovanie/dhcp/vpn.

rybka
rybka
Level 3 Level 3
6. 1. 2025 03:54 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja som riesil mesh (vyhradne cez siet, nevidim dovod sirit mesh vzduchom, straca to vyznam) uz vela krat. UBNT, sophos, fireguard, asus, tp-link, mikrotik ale moja posledna skusenost ma uplne odrovnala. Kamarat ma 8a pozemok na ktorom ma dom, garaz a mensi rekreacny dom. Router-firewall mal uz solidny (opnsense) a chcel lacne riesenie na wifi. Tak som tak prebehol alzu a skocila na mna ponuka cudy ax3000, ktory bez problemov spapa openwrt. Hovorim si objednam na zaciatok 2ks a vyskusam (ked nebude dobre, tak vratim). Velmi rychlo som objednal dalsia 2ks :) Z coho mi vsak padla sanka bolo to co som za 120eur dostal. na celom pozemku (vyuziva naozaj kazdu cast - bazen, terasa, altanok) bol najhorsi speedtest 200Mbit, v miestnosti s AP 880-950 (prakticky saturuje 1Gbit), cez jednu stenu 500-600. Predavanie klientov funguje fantasticky a takmer okamzite. Zozerie to VLAN-y a krasne ma oddelenu siet pre hosti (to sme spravili tiez sikovne cez opnsense sme ich vytunelovali cez nordvpn, pokial si navsteva prinesie nejaku sra.ku v zariadeni), multimedialne zariadenia, tlaciarne. Fakt za fest malo penazi velmi vela muziky. Ja mam teda doma ubnt wifi 7 mesh a celkom som nasraty :) len notebook dokaze saturovat 2.5Gbit linku a aj to len par krat do mesiaca. Po tejto skusenosti ked sa pozeram na tie drahe mesh riesenia, ktore som predtym instaloval a prakticky za vyrazne vyssiu cenu neponukli nic viac, ako toto cudo za 30eur s openwrt :D Je mi jasne, ze pokial by som to zariadenie chcel vyuzit s NAT prekladom a firewall-om, tak by mu asi velmi rychlo dosla stava, ale ako dumb AP na mesh s VLAN uplne ultimatne riesenie.

Oggy71
Oggy71
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
6. 1. 2025 20:12 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rybka @rybka No jsou situace, kde spojení mezi APčky vzduchem je rychlostně dostačující a instalačně jednoduché, případně jediné možné. Já jsem dělal datové rozvody + wifi u dcery v NY. Šlo o kostel + faru, celkem 12 AP a nějaké ty switche, vše Unifi od UB. A 25 kamer (Synology Surveillance Station). Fara má 3 patra a kabely jsem mohl tahat jen v 1. patře. Tak jsem do 3. patra hodil APčka přesně nad APčka v 1. patře a mají vše pokryto. Jasně, ve 2. a 3. patře je to pomalejší, ale jim to tak stačí. I když se je stále snažím zlomit na na kabel.

Štěpán Zrzavý
Štěpán Zrzavý
Level 2 Level 2
6. 1. 2025 20:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Oggy71 @Oggy71 Použít powerline by nešlo? Nemusí se nic tahat a rychlost bývá slušná. Ale netuším, jakou mají kvalitu rozvodů v NY.

Oggy71
Oggy71
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
6. 1. 2025 21:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Oggy71 @Štěpán Zrzavý Měl jsem na okrajovém segmentu sítě připojený switch a 3 kamery přes powerline TP-link TL-PA9020P a jelo to 3 roky parádně bez nutnosti jediného restartu. Minulé jaro jsem tam už natáhl kabel. Ale oba powerliny seděly na stejném drátu. Mezi patry už byl mezi nima velký pokles a ve výsledku to bylo pomalejší než takhle.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 30 Level 30
3. 1. 2025 17:10 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co to je ze "rady" ohledně meshe?

1) pokud chci mít APčka zapojená v meshi, vůbec nepotřebuju router, který by to podporoval. Nemusí být od stejné značky a vůbec nemusí mít wifi.

2) autor asi nepochopil funkci meshe. Kde ho použiju? Doma, tam kde nemůžu nátáhnout kabely a tam využiji to, že jednotlivé AP si mezi sebou předávají signál a já tak pokryji oblasti, kam by se jinak nedostal a nebo naopak v

3) profi řešení. Vy si jako autore myslíte, že APčka ve velkých budovách nebo v budovách s velkou návštěvnsotí nejsou v meshi? On ten mesh řeší taky předávání klientů mezi jednotlivými AP, obecně dost kecá do vytížení jednotlivých AP a pak dělá asi tucet dalších věcí včetně hlídání využití pásem aby byla konektivita co nejlepší.

4) a k tomu kabelu.... APčka u meshe se fakt mezi sebou nepropojují kabelem, ale propojují se kablem se switchem už jen z toho důvodu že jsou PoE.

nepiště bludy, a nedávejte laskavě doporučení k něčemu, o čem víte kulové. jak toereticky tak zjevně prakticky. přitom jste to tam vůbec nemusel psát, hodnotu to článku nepřidalo a jediné čeho jste dosáhl, že jste vyjádřil svoje pochybné domněnky k tomu tématu a mě nasral. gratulace.

Koupit si domu nějakou gateway od unifi, k tomu pát talířků do meshe a jednu dvě kamerky a máte vyřešeno. Včetně teleportu (vpnky). Ale chápu, že když je někdo zaseknutý u Asusu, tak že pak dává podobné rady. Ach jo. Přitom Tplink nebo Multyny jsou pro domácího uživatele celkem fajn řešení.

Štěpán Zrzavý
Štěpán Zrzavý
Level 2 Level 2
5. 1. 2025 16:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @fgfc830 Vážený kolego, děkuji za komentář, který mě inspiroval k volbě tématu dalšího článku. Příští článek bude o mesh, kde si ukážeme co to mesh vlastně je, jak funguje a co pomocí mesh můžeme a co nemůžeme vyřešit. Budu se v něm snažit odpovědět na body vašeho příspěvku, tak se vám snad bude líbit víc.

David Horn
David Horn
Level 5 Level 5
3. 1. 2025 15:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já osobně už WiFi na routeru neřeším. Pořídil jsem si 2x ubiquity AP WiFi 5 (fungují už 5 let zcela bezchybně) a rychlost v domácnosti v bytě je neskutečná. Ohledně rychlosti zatím neuvažuji o upgrade, byť samozřejmě WPA3 trochu chybí z pohledu bezpečnosti. Samozřejmě vím že vytvoření WiFi sítě na Ubiquity je náročnější než vybalení routeru z krabice a připojení se k WiFi sítí podle natisknutého štítku, ale zase na druhou stranu má Ubiquity slušnou dokumentaci a je to poměrně intuitivní. Hodně známých se mě ptá ohledně MESH sítě a tady souhlasím s autorem, nikdy to není to pravé ořechové.

Lukas Kment
Lukas Kment
Level 11 Level 11
3. 1. 2025 10:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V oblasti bezdrátu je vždy lepší mít poslední aktuální verzi, tedy to nejlepší, co se aktuálně nabízí. Protože předpoklad je takový, že to chcete provozovat alespoň několik let, tedy nová zařízení, která v těch letech pořídíte budou tuto verzi také podporovat a tím z toho vytěžíte maximum. Každá nová generace zlepšuje pokrytí, celkovou propustnost i propustnost k jednotlivým zařízením. Stejně tak ale každá nová generace zařízení je o kousek dál i v oblasti zabezpečení, což je velmi podstatný aspekt, na který by se nemělo zapomínat.

Samozřejmě velkou roli hraje, k čemu a kde to potřebujete. Nemá smysl dávat tisíce a tisíce za AX techniku s 2,5Gbit porty, pokud na tom bude viset jeden mobil a jeden NB na práci a máte 100Mbit konektivitu. Tam si vystačíte i se starším AC modelem, pokud umí ideálně WPA3, WPA2 se už spíše zbavte.

Pokud ale mám velký prostor, větší počet zařízení multimediálního charakteru, vysokou konektivitu na vstupu, tak už se vyplatí koukat po něčem moderním s optimální podporou mesh propojení. Kdy opět můžu koukat po dvoupásmových modelech nebo si připlatit za tři pásma, pokud nechci, aby mi mesh kanibalizoval konektivitu pro koncová zařízení. Ale zase musím zhodnotit, zda se mi to skutečně vyplatí, protože za tři pásma si zase připlatíte.

mloveckyorigin
mloveckyorigin
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: Intel
Operační systém: Windows
3. 1. 2025 03:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

jen podotknu že pokud jste u velkého operátora tak máte jeho router. Dál už je to o větším kutilství kdy si z firmou dodaného třeba uděláte jen bridge. A časem se operátoři pochlapili, O2 už s první verzí svého "smartboxu" hodně pokročil. Vodafone s Aris je takový průměr oproti zmíněnému. Mesh mám u O2, tedy jejich router a i jejich zesilovač který zvládá novější síť než mateřská skřínka. Ale jelikož starý barák se silnými zdmi tak propojení s "boosterem" raději kabelem, pak to šlape dobře i přes klenutý strop. Aris Vodafonu je o level níž, tedy má taky usb port ale striktně pro servisní účely. Dosah wifi jen o trochu slabší než první řešení "kyslíků".

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 10:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mloveckyorigin @mloveckyorigin Vodafone Station nastesti uz umi bridge mod.

mloveckyorigin
mloveckyorigin
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: Intel
Operační systém: Windows
4. 1. 2025 01:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @ch3vr0n mě hlavně Aris zklamal že jeho USB není použitelné. U O2 k němu připojím externí disk a je z toho miniNAS. Nevím jak druhá verze, mám první ale je to docela zajímavá výhoda.

Mike Vazovski
Mike Vazovski
Level 1 Level 1
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
3. 1. 2025 00:13 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pěkný článek, autor si zaslouží pochvalu. Hezké znázornění o doručování poslíčkem. Myslím že mu to dalo docela práci, tak zaslouží ocenění a nezbytečné hate za drobnosti.

Ja osobně mám doma v paneláku optiku, symetricky Gbit. Bránu mám Cloud Gateway Ultra s 2,5 Gbit WAN a k tomu 2x talíř U6+. Rozvody strukturky do všech 4 místností. Standard je AX. Běžné rychlosti vzduchem v celém bytě jsou 450-850 Mbps, podle celkového vytížení. Latence na FB, Google, X apod 3-12 m/s. Takové spojení beru jako plnohodnotné využití potenciálu konektivity a často převyšuje možnosti toho co mi dá protistrana z internetu.

V síti mám 10 LAN a 22 WLAN klientů. Oddělenou síť pro IoT a pro hosty s izolací klient ů. Aktivní WPA3 u klientů, kteří ho umí.

Platit za Wifi 6E nebo 7 je v případě symetrického Gbit na vstupu zcela zbytečné.

Není hw jako hw, já jsem kvůli špatné kvalite a nedotaženýmu SW po 15 letech opustil MikroTik. Poslední roky upadá. Nestíhá vývoj, což mě jako jejich fanouška mrzí. Radiove je Ubiquiti úplně jinde a pro běžnou domácí síť je plně dostačujícím řešením. Má skvělé ovládání a je velmi spolehlivá. Cenově na to co umí je rovněž výborná. Za sebe mohu doporučit, je to takový Apple ve světě sítí, včetně designu HW i SW.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 1. 2025 09:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike Vazovski @Mike Vazovski Do beznej domacnosti si nikto Ubiquiti AP-cka davat nebude(rovnako ako Mikrotik). Kto by to spravoval? To nieje nic pre BFU.
p.s. k tomu skvelemu ovladaniu by som mal pripomienky a aj celkovo k fungovaniu.

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
3. 1. 2025 10:42 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb @odb Kolega má doma v bytě rackovej Cisco router a server pro domácí síť, i takoví blázni jsou😁

Mike Vazovski
Mike Vazovski
Level 1 Level 1
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
3. 1. 2025 13:29 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb @odb souhlas, ne kazdy to uzije, me tyhle veci castecne zivi a spolu s zenou pracujeme oba z domu a ona dela grafiku, kde pracuje s velkymi daty.

Jinak ony ty Wifi7 routery s cenama od 5000 do 18000 Kc (ASUS ROG Rapture GT-BE98), to je docela extremek. Na to ze na protistrane je jen malo klientu co tu wifi 7 vyuzije.

Komu na kvalitni a dostatecne vykonne siti zalezi, pak se investice do UBNT, nebo do Mikrotiku vyplatí, ve finale jde o levnejsi a take do budoucna upgradovatelna nebo škalovatelná síť, dle aktualní situace. Na trhu jsou samozrejme i jine znacky, ale tam jsou ceny jinde.

2x radio, gateway s kontrolerem a POE me vyslo okolo 8 500 Kč. To je velmi dobra cena na vykon ktery to reseni ma.

Srovnavam poptavku uzivatelu po kvalitni siti (pro moderni RD, freelancers, gamers, nebo mensi firmy) . To je cilovka, pro tyhle lidi byl i ten clanek. Komu na tom nesejde nevadi ze musi chodit k routeru v kuchyni kvuli signalu a ma pripojeni do 100 Mbit. Tam mu vyhovi i bezny TP-link do 2000 Kc.

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
4. 1. 2025 14:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb @odb "Do beznej domacnosti si nikto Ubiquiti AP-cka davat nebude(rovnako ako Mikrotik)"

tak to vás vyvedu z omylu, nic jiného jak mikrotik nedoporučím. Kdo by to spravoval? V mikrotiku je už roky quckset kdy si ho bfu může nastavit sám, chci se zbavit neskutečné stability protože to je trochu složitější? Mám dost klientů kteří pc vůbec nerozumí a pomocí quickset si mikrotik nastaví. A pokud potřebuji něco složitějšího, tak vím že mají mikrotik že toto není problém. Už jsem několikrát hledal v nějakém routeru zda vůbec takovou fcí ten router umí. U mikrotiku vím předem že umí.

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike Vazovski @Mike Vazovski nedavno jsem sahnul po mikrotik hap ax lite a nemuzu si moc stezovat, dosah je lepsi nez u hap ac2, UB je samozrejme vhodnejsi reseni, ale zase cenove nekde jinde.

Mike Vazovski
Mike Vazovski
Level 1 Level 1
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
3. 1. 2025 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @ch3vr0n presne AX2 a AC lite mam doma na poličce. Hodne dlouho se cekalo na vydani Wave 2 rozhrani a na upgrade modulu pro Capsman pro starsi radia. Nemohl jsem uz cekat, tak jsem to vzdal a po vice nez 15 letech vody Mikrotiku opustil 🥲.

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 16:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @Mike Vazovski jj chapu, na all in one reseni to nemusi byt idealni, ale mikrotik bych nechal routovat a samostatne ap je pak snadno upgradovatelne.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
4. 1. 2025 07:19 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike Vazovski @Mike Vazovski já využiju 4x LAN na WIFI jedu pouze mobilní zařízení. V tu chvíli je nejlevnější zařízení na Alze za 6499,- a očekává se v březnu. Mám malou domácnost. Internet od O2 (optika) 500/500, ping pod 10 milisekund. Co mi doporučíte? Případně co tento Asus RT-AX58U V2?

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
4. 1. 2025 09:58 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner ping pod 10ms je kolik u vzduchařů? To je měřeno přes wifi?! Já mám optiku od t-mobile 1Gb/s a přes lan mám ping 3ms. Přes wifi 6ms. 10ms se mi zdá hodně.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
5. 1. 2025 05:36 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @LojzaOdVedle na tento názor jsem se neptal. Zajímá mě, jaký použít router. Jinak jsem to nyní dvakrát měřil a měl jsem ping 6ms. Při třetím testu ping 5ms, stahování 764,4 Mbit/s a nahrávání 722,0 Mbit/s

Já mám dle všeho šitózní router TP-Link Archer C6 V2. Máte názor na ten Asus RT-AX58U V2? Bezdrátem připojuji jen můj mobil, občas i můj syn. Když si přenese xbox vedle do pokoje, tak i ten, ale tam mám v plánu natáhnout kabel. Kabel je kabel. Starý router mě nějak neomezuje, ale věřím, že je dobrý mít WPA3.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
5. 1. 2025 08:29 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner Takže máte optiku od O2 a jejich modem přepnutý do bridge nebo převodník nebo co O2 používá a za ním starší router Tp-link. Pokud tomu dobře rozumím? Pokud to tak je tak ten Asus bude dostatečný na všechno. Už jsem to psal někde níže: Já mam optiku od t-mobile, jejich modem přepnutý do bridge a tarif 1Gb/s up/down. Za modemem od tmobile mám router Asus RT-AX53U, ale s firmware Openwrt za 1400Kč a dosahuji po kabelu 935Mb/s up/down, tj. nějakých 123,5MB/s ping 3ms takže prakticky maximum co jde z 1Gb/s dostat. Po WiFi AX 5Ghz dosáhnu od cca 300 po 500Mb/s podle vzdálenosti od routeru v bytě. Takže ten Asus RT-AX58U V2 co jste vybral musí stačit i kdyby jste měl tarif 1Gb/s, který zřejmě máte a nevyužíváte díky starému tp-link naplno z výsledků, které píšete a ten ping se předpokládám taky o kousek zlepší.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
5. 1. 2025 14:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @LojzaOdVedle internet byl původně od nej.cz. O2 je oficiálně majitelem nyní od ledna. Optika vede do malé krabičky o velikosti krabičky od cigaret (nejspíš datový převodník) a z něj výstup JR45. Od tama jsem si už sám natáhnul kabel do svého routeru. O2 router tedy zaplať pánbůh nemám. Z minulosti s tím nemám dobrou zkušenost. Ale to je už řádku let.

Mám tarif 600/600 a stačil by v klidu poloviční, ale je tam rozdíl 50,- Kč a musel bych být blbý.Tarif bude asi díky pozůstatku po NEJ.CZ, protože O2 takový tarif nemá. Navíc ho mám za 399,- s DPH. Bydlím ve zvýšeném přízemí a před okny mám lavičku. I tam mám plný signál. Takže bych normálně neměnil. Důvod je pouze WPA3.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
5. 1. 2025 14:52 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner Měnit router pouze z důvodu WPA3 je zbytečnost. Wpa2 se silným heslem kombinující velká, malá písmena a číslice je stále dostačující a rozlousknout klíč není vůbec snadné. Pokud chcete Wpa3 bez upgradu routeru jděte na stránky openwrt a tam zjistíte jestli je vás router kompatibilní s openwrt a Pokud ano bude po instalaci openwrt wpa3 i starší router umět a bude mít aktuální, bezpečný firmware. Tak či tak bych zkusil připojit počítač přímo do toho převodníku od optiky, nebude zřejmě potřeba nic nastavovat v tomto případě a zkusil bych změřit rychlost. Pokud bude výsledek stejný jako při použití routeru tak měnit ho postrádá smysl, snad jen z důvodu zabezpečení, protože na starý router už předpokládám nějaký čas nejsou k dispozici aktualizace, taky wifi pokud bude mít ten nový router už AX bude rychlejší.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
5. 1. 2025 17:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @LojzaOdVedle openwrt mě ve vaší diskuzi zaujala. Na stránky jsem mrkl a snad i stáhnul tři správné moduly. Factory, Kernel a Sysupgrade. První jsem i načetl v modulu pro aktualizaci, ale nakonec jsem nenašel odvahu. Myslím tím, že bych ho třeba vůbec nezprovoznil 😁. Jsem posera. Ale rád zkouším nové věci, tak jestli si koupím nový router, tak tento zkusím přehodit na openwrt. Alespoň bude trocha toho vrtáníčka 😁😂

komplik
komplik
Level 21 Level 21
7. 1. 2025 13:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mike Vazovski @Mike Vazovski Ty rychlosti wifi nejsou zase tak závratné. Jedna věc je internet, tam to je asi ok, taky mám Gbit a přes wifi z toho vytlačím něco přes 900Mbit/s, kabelem o několik Mbit/s víc.

Ale Wifi používám třeba pro Airplay, Airdrop apod.. takže je rozdíl 850Mbit a 1,5-2Gbit. Mám tedy jen levné Xiaomi AX3000 s Wifi6 (snad správný název) a dvě zařízení s Wifi 6E/7 si přes to povídají právě 1,5-2Gbit/s. Kdežto Wifi 6 zařízení si povídá jen nějakých 800-850. Jsem zvědavý jak by si to povídalo kdybych měl Wifi 6E nebo 7 router. V domácnosti už je těch zařízení s 6E/7 víc a každé nové už bude v podstatě jen Wifi7, byť asi nějaké chytré hodinky asi ne, ale tam je ta wifi celkem bezpředmětná

Dj Smooky
Dj Smooky
Level 3 Level 3
2. 1. 2025 21:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

toto je fakt velky spatny, evidentne aby byl obsah, polovina jsou kraviny a polovina spatne opsane skoro fakta, tohle si prece "odborny web" nemuze dovolit....

Seikos
Seikos
Level 1 Level 1
2. 1. 2025 19:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To by mě zajímalo k čemu by mi byl takovej Wifi6 ASUS s přenosovou rychlostí 2,5Gbps,když ho stejně krmí jen 1Gbps síťovka :-D prostě ojeb na lidi ve stylu čím víc antén, tím víc Adidas. A to není jen tenhle Aušus, ale dělá to většina výrobců

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 20:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Seikos @Seikos možná v rámci intranetu, například z notebooku na pc

Mike Vazovski
Mike Vazovski
Level 1 Level 1
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
3. 1. 2025 00:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Seikos @Seikos 2,5 Gbps na WLAN znamená, že více zařízení může dosáhnout vyšších rychlostí současně, aniž by se omezovalo navzájem.

Těch 4,8 Gbps u Wi-Fi 6 ti v teoretické rovině zvyšuje propustnost sítě, takže reálně si schopen využít u více připojených zařízení onen Gbit na vstupu.

Tohle všechno bylo v tom článku pěkně vysvětlené.

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
3. 1. 2025 10:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Seikos @Seikos No právě s 2,5Gb/s na fyzické vrstvě budeš mít dost velkou rezervu na to, aby jsi ten 1Gb/s na přenosu dat dosáhl😉 Na 1Gb/s na fyzické vrstvě dosáhneš sotva polovinu rychlosti uživatelských dat kvůli vysoké režii...

komplik
komplik
Level 21 Level 21
7. 1. 2025 13:35 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Seikos @Seikos Pokud ti chodí po síti jen net, tak k ničemu, mě po síti chodí třeba Airplay na TV z počítače/tabletu/mobilu, sdílení pomocí Airdrop/QuckShare/Nearbyshare, je rozdíl jestli si ty zařízení povídají reálně třeba 500-800Mbit/s nebo 1,5-2Gbit.

Martim
Martim
Level 29 Level 29
2. 1. 2025 19:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

az na to, ze wifi 7 triband router je pekne drahy

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 10:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martim @Martim staci ap, Ubiquiti UniFi AP U7 Pro je pod 5K

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 1. 2025 12:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martim @Martim A je to i zbytečnost pro většinu zařízení v domácnosti. Mám za optickým modemem od tmobile s tarifem 1Gb/s Up/Down který je přepnutý do bridge levný router Asus RT-AX53U za 1400kč do, kterého jsem nahrál Openwrt. Po lanu dosáhnu nějakých 930Mb/s Up i down a co je možné mám propojené kabelem, v cestě je i jeden 1Gb/s switch, abych měl dostatek lan portů. A po 5GHZ AX wi-fi dostanu od cca 300Mb/s po 500Mb/s up/down na mobilech což je naprosto dostačující rychlost pro všechno. Zbylá bezdrátová zařízení v domácnosti jsou staršího typu a ani takhle rychlou wi-fi nedokážou využít. Router pokryje jak 2,4Ghz tak 5Ghz wifi s prstem v nose celý byt.

hosic
hosic
Level 16 Level 16
3. 1. 2025 14:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle Malinko OT, ten GPON od T-Mobile máte jejich Sagemcom, nebo Huawei?
Mam ted nově od nich Sagemcom v bridge rezimu, ale neda se tam dostahnout lepsi upload nez +- 70 mbps, PPPoE vytáčím z TP linku AX73. Download je v pohodě blízí se k 900 mbps.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 1. 2025 14:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @hosic Mám HUAWEI, spojení je také přes pppoe. Pokud máte v tom vašem tp-link openwrt je potřeba v kolonce firewall povolit akceleraci teď přesně nevím čeho, aby jste dosáhl plné rychlosti. Tipnul bych, že problém bude spíše u vás v routeru buď je málo výkonný nebo je nastavení, než v tom modemu od tmobile. Pppoe co jsem četl je vcelku náročný na hardware a tady může být problém, že váš router to jednoduše nezvládne po hw stránce. Pokud je možné do toho vašeho routeru nahodit openwrt určitě bych to vyzkoušel jaké budou výsledky potom. Případně můžu doporučit ten levný Asus, který jsem zmínil výše na 1Gb/s naprosto dostačuje a podporuje i openwrt, nevýhoda snad může být jen v tom, že má jen 3 lan porty. Pokud si dobře vzpomínám zkoušel jsem ten router Asus i s původním firmware Asuswrt nebo jak se jmenuje a také router dosahoval plné rychlosti 1Gb/s Up i Down

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 1. 2025 14:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @hosic Ještě mě napadá jak vyloučíte možnost, že problém je v tom modemu od tmobile. Jednoduše namísto vašeho routeru připojte rovnou počítač do lan1 toho modemu od tmobile , nastavte na síťovce v počítači připojení přes pppoe se jménem a heslem a vyzkoušejte jaké rychlosti dosáhnete tímto způsobem. Pokud vše poběží jak má tak bude problém ve vašem routeru, možná i kabel od modemu do routeru by mohl být viníkem, ale to by zřejmě byl problém i s download, ale zkusit jiný kabel je taky možnost co se dá zkusit.

hosic
hosic
Level 16 Level 16
3. 1. 2025 16:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle AX73 byl měl být výkonný dostatečně (ostatně jsem jím nahrazoval sitozni C6), není to žádný lowend. :-)
T-Mobile technici si spise mysli, ze problem bude v jejich zarizeni, ale nejsem na svatky doma, tak to budu resit az po 6. lednu. chteji si sagemcom zase prepnout do router rezimu a zkusit jiny fw a poradne otestovat.
OpenWRT ale nehrozi, protoze mam MESH (pro byt s tlustymi zdmi a děti/ženu to stačí) založen na tplinku (ne DECO).

Mám natahanou kvalitni LAN po celem byte (deti maji sve PC na LAN, vcetne hernich konzoli), dobre zasuvky, dokazi si to pohlidat, nejsem sitar, ale 20+ let v IT mám natočeno. Ale ten NB na pppoe to mne tedy nenapadlo, vyzkousim. Diky. :-)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 1. 2025 16:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @hosic Rádo se stalo, přeju ať se podaří problém brzo vyřešit 👍

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 1. 2025 17:08 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @hosic Ještě mě napadlo, že můžete zkusit vypnout v routeru QoS na zkoušku až se k němu dostanete, mohl by být špatně nastaven nebo nějaká chyba. Reset do továrního nastavení routeru jste předpokládám už zkoušel. Pokud ne tak to bych zkusil určitě a nastavit router znovu od začátku a také zkusit upgrade případně downgrade firmware v tom routeru. Vše samozřejmě až potom, kdyby jste zjistil, že problém není v tom modemu od tmobile. Tak či tak bych se snažil ten modem od tmobile vyměnit za ten HUAWEI už jenom z důvodu toho, že je menší a spotřebu by mohl mít taky o něco nižší. Už to řešení od tmobile přepnout modem do bridge je hodně nešťastné a šel by místo bridge řešit malinkým převodníkem se zanedbatelnou spotřebou. Bohužel tmobile údajně nakoupil mraky těchto modemů a řeší to takhle nešťastně co mi řekl sám technik od tmobile co mi optiku tahal do bytu.

hosic
hosic
Level 16 Level 16
4. 1. 2025 21:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle Věci jako qos nepoužívám. Samozřejmě všechny veletoče a resertem do factory jsem udělal.

hosic
hosic
Level 16 Level 16
6. 1. 2025 13:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle Tak jsem zkusiul vytocit pppoe z nb a chová se to stejně. Ve středu přijde huawei. Pro T-Mobile to byl důkaz, že dal nemá smysl nic jiného zkoušet. :-)

komplik
komplik
Level 21 Level 21
7. 1. 2025 13:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle Já měl Wifi 5 a 1Gbit net mi dával taky kolem těch 500Mbit/s, LAN dává těch cca 920-930 (VF exupc), dal jsem Wifi6 a ejhle, najednou mám net stejně rychlý přes Wifi i LAN u 6E/7 zařízení, a když si pak povídají dvě zařízení po wifi - třeba airdrop - tak je to rychlejší, svíští to 1,5-2GBit/s Wifi6 zařízení mi přes tu Wifi6 pouští net cca 800Mbit..

A jelikož nové zařízení, které jdou do domácnosti už jsou všechny Wifi 7, tak poměrně brzdy dojde k upgrade z Wifi6

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
7. 1. 2025 13:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @komplik Tak jasně, že novější standart bude zase rychlejší, ale také je v současně době logistiky dražší. Mě stál router 1400Kč a funguje to skvěle a naprosto dostatečně rychle pro všechno. Přenos fotek přes AirDrop je na mé účely, že jednou za čas pošlu pár fotek na jiný mobil otázka několika vteřin takže nemám momentálně žádný důvod k upgrade. S tímhle routerem vydržím ještě několik let a potom zase za levný peníz koupím nový router už s wifi7. Nemám potřebu mít vždy v daný okamžik nejnovější technologii.

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
2. 1. 2025 12:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

chybicka se vloudila

"K uvedenému jen dodám, že hodnota 107 Mb/s při kopírování souboru je srovnatelná s rychlostí kopírování po gigabitové síti (LAN 1 Gb/s)."

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
2. 1. 2025 12:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @ch3vr0n Taky mě to hned praštilo do očí, to by chtělo opravit...

A co je to A: B: C: v té tabulce měření penetrace?

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
2. 1. 2025 13:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @Tomcat2 ''Vzdálenost A představuje metr od routeru, B 6 metrů od routeru skrze jednu železobetonovou zeď, C je 10 metrů od routeru přes 3 železobetonové zdi."

Carme
Carme
Level 11 Level 11
2. 1. 2025 15:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @ch3vr0n Ale co to je A: B: C: v té 7. řádce u měření karty PCE-AX58BT WiFi 6 ?

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @Carme hned vedle jsou prece prislusne hodnoty, zapomen celou tabulku pred tim.

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
3. 1. 2025 10:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @ch3vr0n No ale tam právě žádný hodnoty nejsou, jenom ty písmena...

Carme
Carme
Level 11 Level 11
3. 1. 2025 13:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @ch3vr0n Chtěl bych např. vědět jak si stojí karta PCE-AX58BT WiFi 6 v pásmu 2,4 1 m od routeru. Tam je hodnota A: Co to znamená ? Proč jsou u karty PCE-AX58BT WiFi 6 změřeny pouze tři hodnoty ze šesti ? Předem díky moc za odpověď. Nějak to nejsem schopen pochopit . :(

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 16:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @Tomcat2 ty hodnoty jsou hned ve vedlejsi kolonce z leva do prava (pro 5Ghz pasmo)

A: 857, B:79.......

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 16:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @Carme v rychlosti jsem dohledal test s touto kartou:
802.11n vs 802.11ax na 2,4Ghz 220Mbps vs 360Mbps

Carme
Carme
Level 11 Level 11
3. 1. 2025 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 @ch3vr0n Díky moc za trpělivost. Uff. Už jsem to konečně pochopil. Příště to musím číst pozorněji.

Gorgon
Gorgon
Level 8 Level 8
3. 1. 2025 16:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @ch3vr0n Také jsem si toho všimnul, podle mě mělo jít o 107 MB/s, což už se blíží k teoretickému maximu gigabitového ethernetu tj. 125 MB/s. V praxi jsem na gigabitu dosáhl nejvíc kolem 117 MB/s.

Jinak moc děkuji autorovi za přínosný článek. Za sebe bych připomněl důležitý aspekt výběru a to pravidelné aktualizace firmware po dobu životnosti zařízení. Pokud tato podmínka není splněna, nelze síť považovat za bezpečnou a to ani při použití WPA3. Sám jsem před časem došel ke kombinaci Turris (router bez WiFi) - Ubiquiti AP 6 Pro (AP), ale to by bylo na delší povídání. Dnes bych asi šel do UAP 7.

Štěpán Zrzavý
Štěpán Zrzavý
Level 2 Level 2
4. 1. 2025 19:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @ch3vr0n Děkuji za připomínku, chybička se opravdu vloudila. Opraveno.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
2. 1. 2025 10:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pobavilo mě, že na vesnici nemáme NASy, TV apod. 🤣

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
2. 1. 2025 13:53 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt a máme 20 Mb připojení 😂 My máme na vsi optiku až 2.5 Gb, ale platíme si pouhých 500 Mb, stačí to.

Štěpán Zrzavý
Štěpán Zrzavý
Level 2 Level 2
5. 1. 2025 02:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt Autor tím nemyslel nic zlého. Potřeboval prostě jen popsat dva výrazně odlišné případy, které uvedl jako příklad. A vzhledem k tomu, že na jeho chalupě lepší nabídku, než až 20Mbps nedostal, použil to jako příklad. Nechtěl jsem se nikoho dotknout.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
2. 1. 2025 09:51 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Jako důkaz doporučení berte fakt, že MESH se u profesionálně řešených WiFi nikdy nepoužívá."

Ja teda znam profi site na stadionech a nakupnich centrech, obecne ve velkych prostorach se stovkami nodu, postavenych na mesh wifi... Blabol o vzajemne rychlosti propojeni ani nekomentuji, autor evidentne zadny kvalitni mesh system nevidel ani na obrazku.

Autor by mohl tuto myslenku rozvest v dalsim clanku, protoze mesh ma mnoho vyhod.

Napriklad doma mam 4 mesh node, dva spojene kabelem mezi patry a dva k nim pripojene na vyhrazenem 5 Ghz pasmu, a vsechny 4 poskytuji stejnou rychlost pripojeni a jejich vzajemny interconnect je po kabelu i vzduchem stejne rychly. (1Gbit).

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
2. 1. 2025 10:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant @GreenKermit

Pod pojmem "mesh" se však rozumí zařízení, která jsou propojena výhradně bezdrátově. To o čem píšeš ty je klasický systém s WLC, kde některé nody mohou být propojeny čistě bezdrátově, ale gros celého řešení je postaveno na drátové infrastruktuře, do které jsou jednotlivá AP připojena. Takto to má prakticky každý výrobce velkých řešení (Cisco, Meraki, Zyxel, Omada).

Problém čistě bezdrátových řešení je v tom, že jejich skutečné výkony klesají s počtem připojených zařízení, protože, celkem logicky, celé toto řešení naráží na inheritní problém jménem CSMA/CA.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
2. 1. 2025 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt Jasny, ja narazim na ten v clanku uvedeny blabol, ze se mesh nepouzivaji. I to hybridni propojeni uzlu porad pouziva mesh system, takze to tvrzeni v clanku je nesmyslne a proto si myslim, ze by se tady clanek o tomto tematu hodil. Od nekoho, kdo tomu tematu dobre rozumi.

A v domacich podminkach ciste bezkabelove propojeni funguje skvele, pokud si nekoupis srackoidni system za litr ale mas 3 nebo 4 pasmove uzly, ktere maji vyhrazene jedno nebo dve pasma pro vzajemnou komunikaci a dosahuji tak stejnych rychlosti jako po kabelu. Ale chapu, ze je to drahe reseni a tak se lidi spokoji s kejdou, co dostanou od poskytovatele internetu, ktera pres wifi nepokryje v panelakovem byte skoro ani jednu mistnost...

Jaroslav Mikuš
Jaroslav Mikuš
Level 10 Level 10
2. 1. 2025 14:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @GreenKermit V domácích podmínkách funguje bezdrátový mesh 99% procentům domácností i s naprostým šuntem. Mám Deco M4, totální lowcost, k tomu připojených asi 40 wifi Tuya zařízení 3 mobily, 2 4K TV, 2 notebooky a problém nemám žádný.

Ano, až budu mít doma několikaterabajtový NAS a budu z nějakého mě neznámeho důvodu potřebovat tahat 100ky MB za sekundu na můj notebook, vrazím 10 tisíc do pořádné Wifi, ale to se bavíme o tom 1% domácností, které osobně nepovažuji za typickou domácnost. To není ani ta moje s tolika wifi měřáky teploty, zásuvkami atd...

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
2. 1. 2025 15:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @Jaroslav Mikuš Ono jim to nevadí, protože o tom neví ... Můžete mít 300Mb od UPC a na tom šuntu (pokud máte alespoň dva uzly) vám pojede internet jen na polovině rychlosti, protože půlku pásma spotřebuje vzájemná komunikace mezi uzly (a netýká se to jen mesh, ale i při klasickém využití více AP). Už jsem to řešil mnohokrát, nadávají, jak jim internet stojí za hovno, ale většinou to bylo právě těmi shit zařízeníma, který mají a které svojí "kvalitou" degradují jinak kvalitní připojení k internetu ... A je úplně jedno, jestli máte k síti připojených bambilion smart home věcí, pomalu vám pojede i jedno zařízení.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
3. 1. 2025 07:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @GreenKermit

Přesně tak. Tyhle "klasické" mesh krabičky jsou vhodné k aplikaci tam, kde ve skutečnosti se to pásmo moc nevyužívá. Že to nevadí IoT smetí, které za sekundu pošle pár malých paketů, to je celkem jasné, ale v okamžiku kdy se ten bezdrát zatíží několika silně komunikujícími zařízeními, tak se tenhle bezdrátový CSMA bottleneck projeví v plné kráse.

Leppard
Leppard
Level 23 Level 23
3. 1. 2025 12:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @GreenKermit Pouzivam mesh system, ktery ma pro komunikaci mezi uzly dedikovane 5GHz pasmo, v pohode tak zvlada nekolik desitek zarizeni soucasne. Nevyhodou je vyssi cena.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
3. 1. 2025 16:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @Leppard Jo jo, mam to stejne. Rychlost a odezva super jak pres kabel, zarizeni to zvladne soucasne vsechno co v baraku je vcetne IoT, streamy z kamer, pristupy na NASky ...

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
2. 1. 2025 13:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant @GreenKermit máme síť postavenou na Synology a k hlavnímu RT2600ac jsou kabelem připojeny dva MR2200ac a je to skvělá věc, jedno SSID všude, v domě, na půdě, v garáži i na zahradě. Propojit to přes wifi by nebylo možné. A podle Synology se to jmenuje mesh ať je to propojené kabelem nebo bezdrátově.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 1. 2025 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Šifrování WPA3 se používá až od verze WI-FI 6?! Opravdu? Já teda nevím a ani nejsem žádný velký znalec sítí, ale šifrování WPA3 jsem měl zapnuté už v minulosti na modemu AVM Frizbox 3370 v2 do, kterého jsem natlačil Openwrt. A ten modem je z roku 2011 pokud jsem dobře googloval takže rozhodně WI-FI 6 nedisponuje. Není to tedy spíše softwarová záležitost bez návaznosti na verzi standardu WI-FI?

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
2. 1. 2025 12:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle vsak je to pravda.. prislo az s wifi 6 ;) (casove)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 1. 2025 14:24 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @ch3vr0n jj, časově ano to je pravda, ale co vím tak to lítá bez problémů i na letitém hw od routerů, modemů počínaje až po koncové starší zařízení a celé je to softwarová záležitost a ne Hw a na to jsem jen reagoval.

Miroslav Pták
Miroslav Pták
Level 1 Level 1
Procesor: ARM
Operační systém: Linux
2. 1. 2025 12:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle jak už jsem psal. WPA3 přišlo v roce 2018 během existence WIFI 5. Některé routery bylo možné softwarově na WPA3 povýšit.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
2. 1. 2025 14:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Miroslav Pták @Miroslav Pták O.K. díky za info. Z článku tato informace vyzněla tak, že WPA3 je podmíněna WI-FI6 což je samozřejmě nesmysl.

chulygun
chulygun
Level 33 Level 33
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 08:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Moc hezký článek. Co se týče Wi-Fi Mesh, tak za mě si zaslouží vlastní kapitolu, jelikož to dnes tlačí kvantum výrobců. Co mě zaráží je fakt, že lidi po něm sáhnou i v případě, kdy mají kabelový rozvod, ale výrobce řekl, že kabel není potřeba, tak jej prostě nepřipojí.

P. S. Opravte si prosím WiFi na Wi-Fi. Wi-Fi je jak název organizace (Wi-Fi Alliance), tak název technologie a také ochranná známka. V hovorové řeči to klidně může být i "wifina", ale v odborném článku se to nehodí. ​

Štěpán Zrzavý
Štěpán Zrzavý
Level 2 Level 2
4. 1. 2025 19:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@chulygun @chulygun Vážený kolego, slovy profesora Hrbolka: Áno, áno. Ovšem tak tomu není. Co se týče ústavu pro jazyk český je wifi nová zkratka a její zápis není ustálen. Je povoleno WiFi, Wi-Fi, wifi, wi-fi, Wifi, Wi-fi, a dokonce i wifina. Co se aliance týče - je to jen sbor velkých firem, který vznikl někdy kolem roku 2000, tedy v době, kdy už některé standardy existovaly. Stejně tak bezdrátový přenost dat vznikl daleko předtím, než aliance. Zato každý výrobce, který by chtěl na výrobku mít logo Wi-Fi, musí si u této aliance nechat svůj výrobek certifikovat. Což stojí nemalé peníze, které zaplatíme my, zákazníci. Kromě toho si tento umělý kartel velmi pohlídá to, aby je někdo náhodou nepředběhl v technologii, na což by při certifikaci přišli. Uznávám ale, že označení Wi-Fi 4, Wi-Fi 5, atd. zřejmě pochází od nich. Dovolte proto autorovi malou soukromou rebelii.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
7. 1. 2025 13:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@chulygun @chulygun Já už taky kabel nepřipojuju, proč, 1Gbit LAN je pomalejší než Wifi, hlavně je to blbé, třeba při VPN připojení a když chci odpojit laptop a jít třeba pracovat na gauč, tak mi vypadne když používám LAN, to se sice reconectne jak se připojí k Wifi, ale pokud jsem měl otevřenou třeba databázovou session s nějakým rozjetým procesem, uhnije a akci musím opakovat, když pak běží třeba nějaký report několik hodin, tak to fakt nechceš. Mám připojený jen herní desktop a to jen z toho důvodu že router je hned u něj, jinak bych se s kabelem neobtěžoval.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 45 Level 45
2. 1. 2025 08:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejlepší domácí router je žádný domácí router.

Miroslav Pták
Miroslav Pták
Level 1 Level 1
Procesor: ARM
Operační systém: Linux
2. 1. 2025 08:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

DFS se používá už delší dobu pro 5GHz pásmo kvůli možnému rušení s radary

Štěpán Zrzavý
Štěpán Zrzavý
Level 2 Level 2
4. 1. 2025 20:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Miroslav Pták @Miroslav Pták Nikoli tak, jak by to mohlo fungovat. To bychom se o hodně ošidili. Rušení radaru je řešeno přechodem na jiný kmitočet, současně však síťový prvek na této frekvenci vysílat nebude ani tehdy, pokud bude tato frekvence nastavena ručně.

DFS, které nás čeká, by mělo zajistit, že sousedící AP se kmitočtově nepotkají. To ovšem není tak jednoduché - technologie umožňuje využít více kanálů pro jednoho klienta, čímž se může posunout do pásma sousedícího AP. Je tedy nutno posunout i sousedící AP a tato změna se musí dynamicky přenést na všechna AP v síti. Na druhou stranu AP, které zrovna nekomunikují, široké pásmo nepotřebují a bude jim odebráno k využití jinde. Navíc poblíž může být AP jiné sítě, a s tím je taky nutno počítat. Celé to bude řešeno pravděpodobně pomocí AI.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
2. 1. 2025 00:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jedine mikrotik nic jineho nepada v uvahu :)

shagy2301
shagy2301
Level 40 Level 40
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
2. 1. 2025 07:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Maximumspeed77 a má mikrotik niečo s Wifi6 a vyššie čo má aspoň 2,5GbE (ideálne vyššie) za nejakú rozumnú cenu (rozumej pod 500€)? Toto je pre mňa aktuálne neprekonateľný problém, ktorý mi bráni nasadiť Mikrotik v mojej lokálnej sieti

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
2. 1. 2025 10:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @shagy2301 Mikrotik má ve wifi speckách klasicky zpoždění, není to jejich primární byznys.

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
2. 1. 2025 12:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @shagy2301 MikroTik hAP ax3

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
2. 1. 2025 12:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @tynyt presne tak, a vubec bych ho bfu nedoporucil ani smykem

shagy2301
shagy2301
Level 40 Level 40
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
2. 1. 2025 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @tynyt problém nie je ani tak v podporovanej Wifi špecifikácii ale v tom že u výrobcov ako Mikrotik či Ubiquiti je bežné, že robia Wifi6 AP s 1Gbit portom čo je dosť smutné keď zároveň o tom AP tvrdia že tie prepínať cez 2Gbps.

shagy2301
shagy2301
Level 40 Level 40
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
2. 1. 2025 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @ch3vr0n Toto celkom spĺňa moje požiadavky, musel som ho prehliadnuť. Bohužiaľ podľa parametrov nie je tento model oveľa výkonnejší ako môj aktuálny TP-Link AX55 Pro.
Pokukoval som po QNAP QHora-301W, ale ten už je cenovo trochu vyššie ako som ochotný do bytu akceptovať

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
3. 1. 2025 00:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @shagy2301 si muzes sbondovat 2x gigabit pokud ti to je malo jinak je jasne ze na wifi je realne dosazitelna rychlost vzdy o dost nizsi nez je rychlost na ktere je slinkovano, kvuli reziji prenosu a kvuli tomu ze vetsinou nejsou idealni podminky.

shagy2301
shagy2301
Level 40 Level 40
Procesor: ARM
Operační systém: macOS
3. 1. 2025 08:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @Maximumspeed77 Asi ma nechápete. Dám vám konkrétny príklad: mám doma NAS s 10GbE sieťovkou a diskovým poľom o výkone 450 MB/S (3600 Mbps) a pristupujem k nemu z Macbooku Pro s M1 Pro. Router a Mac sú do seba vzdialené asi 2,5 metra, wifi beží na kanáloch ktoré moje okolie nepoužíva. V takomto setupe linkovanie nie je riešenie.

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 10:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @shagy2301 nicmene pochybuji, ze si na tplinku nastavis to co na mikrotiku. co se tyce 6koveho apcka a rychlosti portu..bud si vyberu tedy s 2,5Gb portem nebo dvema 1Gb porty co jdou bondovat. AP s 2,5Gb portem jsem videl u alzy pod 3k. TP-Link AX55 Pro ma snad jen 2 jadrove cpu, s tim hodnocenim vykonu bych byl tedy opatrny;)

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
23. 1. 2025 01:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shagy2301 @shagy2301 viz produkt list, nechapu na co bych takove rychlosti potreboval :-D

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
2. 1. 2025 12:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Maximumspeed77 pro routing super, na wifinu jsou lepsi vendori

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
3. 1. 2025 00:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @ch3vr0n wifi jen 1 funkce, dulezity je ten zbytek, spolehlivost a moznosti konfigurace, wifi je pro me pomerne nepodstatna funkcionalita a me treba postacuje klasicke Nko 2x2 vic nepotrebuju.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
23. 1. 2025 01:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @ch3vr0n jde o uceleny system a ja proste nic bez routerOS nechci, takhle mam vse v 1 softu a nemusi nic resit, UBNT a jejich cloudove reseni je max tragedie to uz nechci ani videt :-D

Martim
Martim
Level 29 Level 29
2. 1. 2025 19:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Maximumspeed77 az nato, ze je tri roky za konkurenci

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
3. 1. 2025 00:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martim @Martim a za kterou :-D ?

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 10:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martim @Martim WIFI6 funguje obstojne a pokud je pozadavek na vetsi propustnost tak tam prihodis UB ap a je to.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
1. 1. 2025 21:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

UPC mi da co ma, ja nerozhodujem, amen.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 05:18 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Sailor SVK pouze jste se rozhodl ho používat. Můžete na routeru od UPC deaktivovat WIFI a za něj přidat svůj router. Pokud to je třeba.

PS: já děkuji za článek, rozšířil mi obzory. Chápu dobře, že WPA3 je od standartu 6E?

Milan Matějček
Milan Matějček
Level 1 Level 1
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
2. 1. 2025 07:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner ne, je již od standardu čisté 6 bez E, mám to tak doma, nemám 6E a mám aktivovanou WPA3.

Miroslav Pták
Miroslav Pták
Level 1 Level 1
Procesor: ARM
Operační systém: Linux
2. 1. 2025 08:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Milan Matějček WPA3 je podporováno od roku 2018. Funguje už na části WIFI 5 zařízení. U WIFI 6(E) už to umí všichni. 6GHz pásmo funguje dokonce pouze s WPA3. Na 6GHz nelze zapnout WPA2.

Označení WIFI 1-7 vzniklo v roce 2018 pro zmenšení zmatku u BFU. Do té doby se používalo přímo udávaná 802.11 standardů. Wifi protokoly 802.11ac (WIFI5) a šifrování (WPA2, WPA3) jsou 2 různé věci.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 10:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner palec dolů u otázky znamená, že to nepůjde nebo uživatel co mi negativní palec poslal je kokot?

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
2. 1. 2025 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner .. skuste pracovat so SKUTECNOU realitou .. to UPC/wifi je v rodine, kde je cela "pocitacova" gramotnost na urovni ON/OFF tlacitka .. koniec, amen.

Ak treba restartovat router nema to kto urobit. Rozhodne im teda nebudem zhorsovat situaciu tymito vylepseniami.

casperdeluxe
casperdeluxe
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 11:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner Tak mohou být správně obě odpovědi že? :)

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 11:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Sailor SVK 😁😁, vždy mě pobavíte. Děkuji a hezký den.

czchip
czchip
Level 43 Level 43
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 11:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner Ono to zní pěkně, ale ne vždy měst systémy přebírají DHCP server z původního routeru ale spouští si vlastní podsíť, čemu se většinou chci vyhnout. Optimálně zapnout na zařízení od dodavatele bridge mod, ale Tone vždy jde/funguje...

Miroslav Pták
Miroslav Pták
Level 1 Level 1
Procesor: ARM
Operační systém: Linux
2. 1. 2025 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner záleží na tom, kam to má jít. Není jasné zadání

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
2. 1. 2025 14:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Milan Matějček já mám wifi 5 (ac) a na něm WPA3 🤷‍♀️

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 15:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Sailor SVK tak já reagoval na vás, že máte router od UPC a nemáte jinou možnost. Máte. Toť vše.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 15:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @czchip u UPC není problém. Sám jsem u nich kdysi dávno byl.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 15:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Miroslav Pták mně zajímá jen WPA3. Ale dobrý, našel jsem to ve specifikacích. Mám starý TP-link, ale všichni tu brečí, že to je nebezpečný, tak zvažuji výměnu.

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
2. 1. 2025 12:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Sailor SVK upc is nolonger ;)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
2. 1. 2025 14:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @ch3vr0n .. niekedy som bol mlady, dnes uz nie som hlupy, veci sa snazim maximalne /a to myslim kurevsky maximalne/ zjednodusovat.

doma teda potrebujem kabelovku, kabelovku a internet beriem od JEDNEHO operatora, operator si teda riesi aj HW ..

a ja ako konzument na to nechcem viac vynalozit aj bit casu, az budete vo veku ako ja, tak zistite ze si seriete na vlastnu hlavu, ak tu stracate cas. PC tiez DOBRE postavim a nedotknem sa ho az dokonca zivotnosti. Auto to iste. Tu volnu energiu uz nemam.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
2. 1. 2025 15:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @Sailor SVK však dobrý, pak ta vaše reakce byla naprosto zbytečná. Reagujeme pouze na to co jste napsal. Někdy jste vtipný, jindy idiot.

Nagger
Nagger
Level 27 Level 27
2. 1. 2025 18:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @Sailor SVK jj, další pohádkář...nemá čas na "zbytečnosti", ale zbytečnejma diskuzema stráví hodiny :D

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 1. 2025 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n @Sailor SVK a jako konzument mate hromady casu nas tu presvedcovat jak na to cas nemate;)

Reklama
Reklama