Mafia 2 — česká pecka s PhysX
Seznam kapitol
Na pulty obchodů dorazila nejočekávanější česká hra letošního roku Mafia 2 a my vám přinášíme její podrobný rozbor, který bude o něco delší než obvykle. Nároky hry jsou totiž samy o sobě poměrně vysoké a Mafie mimo jiné používá i fyzikální engine NVIDIA PhysX v kontroverzní GPU podobě. Mají tak majitelé GeForce důvod být spokojeni, zatímco lidé s Radeony by se měli hře vyhnout obloukem?
Pokud sledujete dění na herní scéně dlouhodobě, nejspíš víte, že nejznámější české herní vývojové studio 2K Czech (dříve působící pod jménem Illusion Softworks) vyvíjí pro své hry vždy vlastní engine. Bylo tomu tak už v případě první Mafie, která používala herní engine pojmenovaný LS3D (později jej používal třeba ještě druhý díl Hidden & Dangerous) a stejně tomu je i u pokračování, které je postavené na enginu pojmenovaném The Illusions Engine.
Protože hra nevyužívá žádné nejnovější technologie a kromě pro PC byla hra vyvíjena i pro herní konzole Microsoft Xbox 360 a Sony Playstation 3, nedá se o technologiích hry najít mnoho podrobností. Je tak vlastně jen to, že engine kompletně čerpá z možností DirectX 9.0c, podporu novějších verzí 10 a 11 hra vůbec nenabízí. Z použitých technologií se hra může pyšnit podporou dynamického osvětlení, dynamických měkkých stínů, ambient occlusion, volumetrická světla, parallax a normal mapping a nechybí velké množství post processing efektů, zejména depth of field a různá jiná rozmazání. Ve všech případech jde ale o technologie, které dnes podporuje každý AAA titul.
Absence podpory nejnovějších technologií ale rozhodně neznamená, že by hra vypadala průměrně či špatně, je tomu přesně naopak. Postavy a jejich animace jsou totiž zpracované do nejmenšího detailu a stejně jako v případě prvního dílu budete i u dvojky obdivovat perfektně zpracovaného hlavního hrdinu a veškeré jeho pohyby. Stejně tak město je zpracované do nejmenších detailů. Lidé na zasněžených chodnících padají, perou se, potkáte různé obchodníky atd. Město doslova žije vlastním životem a nehrozí, že byste potkávali jen z místa na místo chodící postavy.
Důležitou součástí hry jsou automobily. U nich si můžete vybrat, zda chcete jednodušší či složitější jízdní model. Ten jednodušší udělá z řízení auta opravdovou arkádu, kdy vůz drží téměř za všech okolností jako přibitý. Výrazně zábavnější je tak řízení v těžším režimu, kdy auto na sněhu klouže ze strany na stranu a celkově je výrazně těžší jej ovládat, byť samozřejmě nečekejte žádnou simulaci.
Zatímco jízdní model je rozhodně lepší než u aktuální série GTA, model poškození je na tom hůř. I když jsem se opravdu snažil, nepodařilo se mi auto úplně sešrotovat a model poškození skončí u utržené kapoty a kufru, utržených náraznících, rozbitých světlech a celkově omlácené kapotě. Při dalším ničení autu odejde motor a máte po zábavě. Utrhnout dveře nebo auto obtočit okolo sloupu jako to jde v sérii Grand Theft Auto se mi za během cca 15 hodin hraní nepodařilo ani jednou.
Když už jsme se bavili o automobilech a jejich jízdním modelu, je velmi důležité zmínit se o fyzice. Ta je totiž na celém enginu nejvíc zajímavá. Čeští vývojáři totiž pro hru neprogramovali vlastní fyziku, nýbrž použili engine PhysX od společnosti NVIDIA v jeho nejpokročilejší verzi akcelerované přes grafické karty NVIDIA. V praxi se tak připravte zejména na efektivní přestřelky, ve kterých kulky ničí interiéry budov jako je obložení stěn či různé skleněné výlohy a veškeré střepy se válí po okolí a dodávají hře ještě hutnější atmosféru. Tím ale fyzika rozhodně nekončí. Lidé z 2K Czech totiž při vývoji hry použili nástroj pro vývoj PhysX efektů jménem APEX a ve hře tak najdete třeba také reálně chovající se látky (zejména oblečení).
Všechny tyto efekty si ale naplno užijí jen majitelé karet NVIDIA GeForce a jak uvidíte ve výsledcích měření, ještě jen těch nejsilnějších. Majitelé ATI Radeonů si sice akcelerovanou podporu PhysX mohou zapnout také, v jejich případě ale bude fyziku akcelerovat procesor a fps budou i s nejsilnějšími procesory nízké, na což se podíváme o pár kapitol dále.