Nádherný lesk technologických bublin
Seznam kapitol
Všechny finanční bubliny jsou fascinující. Nejzajímavější jsou ale technologické bubliny, protože u nich jen skutečně těžko odhadneme, zda se díváme na něco, co má reálný potenciál změnit svět, anebo na další nesmysl, který se vší parádou vybuchne ve vzduchu. A je možné, že se další korekce blíží.
Základní otázkou je: Jakou reálnou hodnotu mají internetové služby? Ve článku nedávno uveřejněném na Business Insideru najdeme zajímavý srovnávací graf tržní kapitalizace tří internetových společností: Yahoo, Google a Facebooku. Google i Facebook jsou relativně mladé firmy a jejich valuace se pořád zvedá k nebesům. Yahoo si už svoji technologickou bublinu prožilo během dotcomového šílenství a přešlo do normálnější fáze. Graf ale ukazuje, že jakékoliv šílenství kolem Yahoo bylo jen bezvýznamnou epizodkou vedle toho, co se dnes děje kolem mladších internetových gigantů.
Americký internetový gigant Yahoo má už delší dobu problémy. Příjmy z reklamy jim stagnovaly a teď došlo dokonce i k jejich poklesu. O problémech se ví už delší dobu a současná šéfka Yahoo, Marissa Mayer, byla najata na to, aby Yahoo postavila zase na nohy. Progresivnější část internetových žurnalistů z ní byla na větvi, protože se přece jenom v technologiích každý den nestane, aby se 37 let stará a pohledná IT odbornice se smyslem pro styl a módu dostala do čela firmy s třicetimiliardovou valuací.
Našlo se i hodně kritiků, kteří se do ní už od začátku pustili s tím, že to celé jenom pokazí. Takových textů a komentářů najdeme po internetu hodně, některé mají charakter osobní, jiné jsou čistě misogynní. Je celkem jasné, že mnoha lidem šlápla na kuří oko a jiní ji zase závidí úspěch. Asi nejzajímavější kritikou je ta, že je příliš zaměřená na detaily a málo rozumí obchodní stránce věci. Proč vám to ale přežvýkávat, když na Business Insideru najdete její neuatorizovaný životopis ve článku odpovídajícím délkou spíše knížce? Posuďte sami!