Novinky o Larrabee
Intel oficiálně odhalil (potvrdil) několik detailů ohledně Larabee. Pojďme se tedy podívat na to, co už je jisté.
Začneme tím, co Larrabee bude. Nepůjde o klasické VGA (Video Graphic Adaptor) ani GPU (Graphic Processing Unit), s Larrabee se přesuneme k něčemu, co Intel nazývá VCA (Visual Computing Architecture). Ve volném překladu bych tedy použil výraz "architektura počítající obraz." Již z toho lze soudit, že projekt Larrabee nebude "grafika" jak jí dosud známe. Mělo by se jednat o několik malých procesorů založených na instrukční sadě x86 s rozšířením pro operace s vektory a efektivnější pamětí cache. Díky tomu se Larrabee hodí na více účelů než jen rendrování 3D obrazu. Larrabee se stane samostatnou platformou pro náročné výpočty, fyziku nebo třeba několikrát probíraný RayTracing. U konkurence v podobě NVIDIE a AMD je toto možné pouze přes rozhraní CUDA, případně GPGPU.
Jak však chce Intel dosáhnout funčnosti starších her na těchto kartách? Díky široké možnosti působení nebyl problém těmto čipům přidat podporu grafických rozhraní (API, tj. Application Programming Interface), v součastnosti zastupovaných rozhraními DirectX a Open GL. Vše tedy záleží na schopnosti Intelu vytvořit pořádné ovladače a možnostech škálování her na více procesorových jádrech.
Poslední zpráva se týká data vydání. První čipy by se měly dostat k výrobcům karet v posledním kvartálu tohoto roku. Masové dodávky těchto VCA vyráběných 45nm procesem pak uvidíme v prvním čtvrtletí roku 2009. Popravdě už jsem zvědav a velmi se těším na možnost RayTracingu v reálném čase.
Podle Fudzilla 1, 2 a 3