Zpět na článek

Diskuze: Oculus Rift vs. HTC Vive: jste připraveni na virtuální realitu?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Tudva
Tudva
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 09:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejvic me na tom irituje, ze se to nazyva virtualni realita, kdyz to s ni ma malo spolecneho. Je to proste jen monitor posunuty bliz k obliceji se vsemi nevyhovami (zkuste si preostrit na jinou vzdalenost, na to vubec nereaguje).

Ovladani je taky stejne, stale ovladac, bez ohledu na tvar. Vive je v tomto trosku lepsi, ze se da trosku volneji pohybovat, ale to je prinasi dalsi problem (klidne projdete zdi).
To je asi nejvetsi minus soucasne "VR". Nulovy feedback, krome obrazu a zvuku. VR zoufale potrebuje rukavice, nejen pro lepsi ovladani (takove uz jsou), ale takove, ktere simuluji pocit doteku.

Dnesni "VR" helmy prudce zvysuji zazitek, nejen z her, ale i z obycejneho sledovani filmu (simulace kina), ale do virtualni reality ma jeste hodne daleko.

Jespi
Jespi
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 22:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tudva Jak říkal Predator, je to vše v počátcích vývoje. Ano VR není zrovna přesné označení, ale vás třeba se*e, že se hromosvodu neříká bleskosvod ? Kdo ví jak se vývoj bude ubírat, ale třeba za pár let budeme mít VR headset s 8k displejem na každém oku, rukavice, zbraně, tyčky s tlačíkama, nebo celé panny, které se budou kroutit tak jak ve "hře." To je vše prostě v nedohledné budoucnosti, Oculus a Vive jsou tu teď a představují první krok v evoluci, takže je logické, že to prostě není optimálně tip, ťop.

kalda69
kalda69
Level 1 Level 1
8. 4. 2016 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jespi jj mas naprostou pravdu, pripomina me to zacatky pocitacu, internetu nebo treba mobilu. Vsechno velky a pomaly. Nekdy me prijde, ze ten kdo nadava nejvic je nejakej pubertak, kterej poradne nezazil nastup nejaky prelomovy technologie a plno jejich problemu v pocatcich. A chce to ted hned v dvakrat lepsi kvalite nez se prodava highend a s desetinovou cenou jinak to prohlasi za cinskej sunt, vyvojarskej fail a ja nevim za co vsechno dalsiho

Predator-X
Predator-X
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 21:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tudva cela tato trapna virtualita stoji za h ?
kde je prosim vas obsah? Co podporuje aka hra ci co co je virtualne ? Chcete povedat iba posrany utub? ci porno ??
Chodte stym do piic

Elevea
Elevea
Level 8 Level 8
7. 4. 2016 21:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Predator-X Hrál jsem Elite: Dangerous na ORDK2 a kdybych si to mohl dovolit, okamžitě beru i DK2. To vtáhnutí do hry je totálně neskutečný. Navíc většina kokpitovaných her (právě E:D, WT a jim podobné) už OR podporují.
Jediný problém možná vidím v komunikaci mezi senzory a hrou. Tady podle mne musí do hry vstoupit Microsoft a nenechat to na vývojářích her. Pokud bude sjednocena implementace v DX a tyhle zařízení půjde připojovat k počítači steným způsobem, jako volant, tak se máme na co těšit, protože zafunguje konkurence, dojde ke slevnění a zmizí opruzy s deseti obsazenýma USB zdířkama.

Nodar
Nodar
Level 22 Level 22
4. 4. 2016 12:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tudva v tom bych s tebou nesouhlasil. Je jedno jak je řešený zobrazovač, důležité je že každé oko dostane svůj obraz a pokud se podívám na kytku virtuálně 1 metr přede mnou, bude mně jedno že je ostré pozadí, mé oči budou ostřit na tu kytku. Stejně tak doplňky (rukavice, zbraně, pipiny ...) se začnou vyrábět teprve až se pořádně rozběhne prodej VR. Takže problém VR je úplně jinde (cena brýlí, cena PC, cena ještě jednou, rozlišení, killer gameska)

mareknr
mareknr
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 09:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vďaka za pekný článok. Zaujímalo by ma prečo je Occulus písaný s dvomi c. :-)

A ešte pridám info o zaujímavom evente v Bratislave pre ľudí, ktorí si chcú VR vyskúšať tiež:

https://www.eventbrite.com/e/vr-junkies-tickets-24363952237

zvavrik
zvavrik
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 10:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vždy když čtu něco nového o těchto výrobcích tak si vzpomenu na nezapomenutelné zážitky s VFX1 https://en.wikipedia.org/wiki/VFX1_Headgear. Kdyby vývoj neustal tak jsme dnes mohli být asi o krok dál.

amarok
amarok
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 10:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zvavrik Jj, VFX1 byl vybornej zacatek a velka skoda, ze vyvoj ustal. Vzpomynam, jak jsem s tim na hlave v 98 nebo 99 paril DOOMa 2 a dalsi hry na INVEXu. A slapalo to jak hodinky.

zvavrik
zvavrik
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 12:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amarok Já si pamatuji především na System Shock 2 který jsem s tím hrával. Pravda kvůli váze, rozměrům a vůbec to nešlo hrát dlouho, ale přesto... Taky jsem měl "štěstí" protože svoji VFX1 jsem koupil jako rozbitou za 10k Kč z jedné zrušené herny. Jediné co jí bylo byl uvolněný polohový snímač v samém "vrcholu helmy". Po roce jsem ji asi za 15k Kč prodal. :lol:

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 12:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amarok @zvavrik: Oni k VFX1 dodávali i windows drivery? Nebo pěkně kecáš?

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 12:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amarok @Xcute: Ah, pardon...
Dodávali drivery i pro windows, což mě docela překvapilo.

zvavrik
zvavrik
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 13:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amarok @Xcute: Hele možná kecám, třeba to byl jen System Shock, ale už je to dost dávno tak nevím...

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
4. 4. 2016 10:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zvavrik Já mám hlavně obavu, že tato generace ještě dopadne obdobně (chvíli to pofrčí, pak po tom zase na patnáct let neštěkne pes s tím, že to sice je v této podobě realizovatelné, ale za ty ceny v podstatě neprodejné).

mareknr
mareknr
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 10:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zvavrik Tak terajšie VR Headsety sú o dosť ďalej ako VFX1.

nemo
nemo
Level 20 Level 20
4. 4. 2016 11:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr Pardoxne ked som skusal VFX1 v 90tych rokoch , bezal na tom Doom, tak tam screen door efekt nebolo vidiet. Jasne pixely boli tak velke ze bol problem videiet samotny obraz ale aj tak :-).

Tudva
Tudva
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 10:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr Vazne? A v cem? Je to uplne stejne, jen s o 25let novejsim displayem a vykonejsi pocitac umoznuje rychlejsi odezvu. Rift je proste VFX1 pouze s dnesni technologii. V oblasti VR k zadnemu jinemu pokroku nedoslo. A proto stale hrozi ze skonci podobne jako VFX1, i pres velky hype kolem nich.

Elevea
Elevea
Level 8 Level 8
7. 4. 2016 21:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @Tudva: Zásadní rozdíly proti VFX1:
1) Změnil se přístup. Složitá optika se vyměnila za jednu spojku a deformaci zdrojového obrazu.
2) Změnilo se odečítání pohybu. Místo ovládání pohybu hlavou joystickem se zvolila kombinace akcelerometrů a optické detekce.
3) Obrovský a neskutečný skok v implemetaci 3D.
4) Pokrok v diplejích atd. atd.

Přitom právě první dva body jsou věc, se kterou přišel Palmer Luckey a která do VR přinesla revoluci. Úplná změna pohledu na to, jak se má detekovat pohyb a promítat obraz. A hlvně jak to udělat levně.
Revoluce v technologiích se totiž neodehrává na prknech inženýrů, kteří hlásají revoluci, ale v peněženkách uživatelů. Zamyslete se a popřemýšlejte nad tím, co rozhoduje o úspěchu gadgetu. Já vám to řeknu - je to cena dnešní hodnoty pěti set dolarů. Přibližně do této hodnoty jsou lidi ochotní bez keců kupovat počítač, konzole, mobily, drony a jakoukoli další zbytečnou věc, kterou nepotřebují. A to je to, co Luckey slíbil (a nedodržel, ale je sakra blízko). Je ale vysoce pravděpodobné, že cena klesne. A tehdy se udá revoluce.
Buďte za to rádi. Možná sledujete dějiny, stejně jako jste je sledovali při nástupu mobilů.

mareknr
mareknr
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @Tudva: Ale veď nejde len o displej. Ale aj o senzory, čočky a celkovo HW vybavenie. Všetko toto je citeľne ďalej.
A to nehovorím o pokrokoch v počítačovej grafike, ktoré sa za 20 rokov udiali. Ok toto priamo nesúvisí s HW VR okuliarov, ale v 90tych rokoch sa mohlo o SW úrovni dnešných headsetov len snívať.
Cena detto. Veď VFX1 stál 1500$ v tedajšej dobe. Dnešná cena je ďaleko prístupnejšia aj s oveľa lepším HW. Plus podpora akou je napríklad asynchrónny warp (natívne zimplementovaný do Oculus SDK 1.3) umožňuje používať okulare aj na slabších PC. Nie je to samozrejme adekvátna náhrada za reálnych 90FPS, ale výdatne to pomáha.
Proste pokrok neprišiel iba po HW stránke ale aj po SW. Nehovorím, že sa aktuálne headsety na 100% presadia, ale majú k tomu oveľa vyšší potenciál

Tudva
Tudva
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 13:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mareknr @mareknr: Ona vetsina veci je lepsi jak pred 25lety. Problem VFX1 vs Rift je v tom ze se opravdu zmenila pouze technologie. Neprinasi zadne dalsi vylepseni z hlediska VR a neresi vetsinu problemu, ktere byli uz u VFX1. Z VR hlediska jsou dnesni headsety desitky let stara technologie bez jakehokoliv vylepseni.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 11:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Neoddiskutovatelným plusem je rozhodně vtažení hráče do dění - u her s vyšpičkovanou atmosférou (horory) tahle vlastnost převáží mnoho nevýhod.

Nevýhodami je zmiňované nízké rozlišení (jsou viditelné subpixely a čitelnost je někde na úrovni 16bit konzol na SD PAL televizi) a stále nízká obnovovací frekvence (ještě pořád to "tahá za oči" podobně jako 60Hz CRT monitory).

Vsadil jsem na to, že VR opět coby módní vlna odezní (technické problémy, omezenost použití), ale ono by bylo docela fajn, kdyby neodezněla, protože vývojáři by tak čelili nutnosti přitlačit na pilu v oblasti optimalizace.

blackbox
blackbox
Level 21 Level 21
4. 4. 2016 11:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Xcute "taha za oci"
tan kdo pamatuje VFX1 to byl teprve masakr ten zazitek byl tak realisticky ze vas po delsi dobe bolelo snad vsechno :)

kdyby lidske oko dospeleho jedince dokazalo dobre zaostrit na kratkou vzdalenost slo by to dle meheo resit i trosku jinak a lepe :) ale jinak souhlas jsou to jen prvni generace az to bude mit display aspon 4k pro kazde oko bude to o necem jinem ...

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 11:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@blackbox VFX1 pamatuju a neodvážil jsem si to tehdy nasazovat (byla to těžká neforemná obluda vzbuzující posměšky), krom toho tehdy byl ve hrách ojedinělý kompletní freelook.

amarok
amarok
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 11:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Xcute K poslednímu odstavci: Pokud vývoj neustane, bude třeba hlavně rozklíčovat sociální dopady a vývoj společnosti. Jinak bysme taky mohli dopadnout, jako v této české sci-fi: http://www.databazeknih.cz/knihy/fatal-virtual-172456

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amarok Naivko... "Sociálně dopadnem" dekádu před tím, než nám to sepne.

kubik
kubik
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 11:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako modelku jste pouzili Alzbetu Trojanovou? :)

zvirek
zvirek
Level 15 Level 15
4. 4. 2016 11:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A ještě bych doplnil, že je to použitelné jen pro Singleplayer hry, protože v MP budete zákonitě horší, než ti, co hrají na monitoru s myší.
Ledaže vydají hru, která bude hratelná jen s VR helmou, ale to zase neudělají, protože ji bude mít jen zlomek lidí.

Teh Goat
Teh Goat
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 13:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zvirek Tady je někdo chytrák. VR Only her je už teď dost a MP her s VR podporou taktéž. Hlavně v simulacích potom VR může být i výhoda, v Project Cars už to myslím někdo "zkoumal".

Jinak v článku je dost dezinformací a nepřesností, jakoby to psal laik pro laiky. Škoda.

komplik
komplik
Level 21 Level 21
4. 4. 2016 15:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Teh Goat tak on je dobrý už jen headtracking, na to není třeba nutně takové zvěrstvo na hlavu.. TrackIR je na trhu už docela dlouho

Teh Goat
Teh Goat
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 16:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Teh Goat @komplik: Headtracking je lepší než nic, ale porovnávat to s VR je šílenost.

spingee
spingee
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 12:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Budu asi jedinej ale VR me vubec netankuje, absolutne zbytecnej boom

madPav3L
madPav3L
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 15:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@spingee Jsem na tom tak nějak podobně, ale nezajímá mě to spíše z toho důvodu, že na to není obsah.
Ze všech stran se na nás hrne kdejaká VR, ale hry na to žádné...

komplik
komplik
Level 21 Level 21
4. 4. 2016 15:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@spingee Taky si myslím. Zvlášť ve společnosti, kde když prohlásíte že krom GTX980Ti/TitanX nemá vzhledem k nízkému výkonu smysl kupovat cokoli jiného, tak vás za to málem ukamenují protože přece nikdo nemá takové peníze na grafiku...

kde ti lidi vezmou na VR set a ještě sestavu, která to utáhne bych fakt rád věděl.

vlask
vlask
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 18:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@komplik No já bych hlavně rád věděl co udělá s FPS snížení detailů. Všichni operují s Titany apod, ale zapomíná se na velkou výhodu PC. Vždyť to není konzole, aby tam bylo všechno na tvrdo. Pravda rozlišení nesnížím, ale všechno ostatní osekat snad půjde. Nebo jsou všechny hry pro VR dělané na jednu úroveň detailů? Prakticky žádnou novou AA hru nehraju ani teď na max detaily, protože všichni víme, že to vyžaduje extra drahý HW, tak nevím proč by VR mělo být vyjímkou....

M-Cze
M-Cze
Level 1 Level 1
4. 4. 2016 16:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Není to VR, je to jen 3D helma, vše navíc už je marketing : )

Musím ale říct, že podobně jako jsem byl tehdy zklamaný z VFX1, tak jsem zklamaný teď.

Je super jak je tracking naprosto bezprostřední, ale to rozlišení je vážně humus naprosto zabíjející detailnost postav, textur a shaderů.

Upřímně doufám, že se to chytne a budu zvědavější až na generace, které nabídnou minimálně(!) 2000*2000 na každé oko..

Reklama
Reklama