Zpět na článek

Diskuze: Petro Taras Tyščenko: Ta druhá historie Commodore

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Defor Defor
Defor Defor
Level 1 Level 1
24. 10. 2025 23:36 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen bych chtěl připomenout, že pod tlakem "wintelu" padli na hubu všichni ve výrobě osobních počítačů vlastní konstrukce. Atari, Silicon Graphics, DEC, HP, Sun, NEC, Sharp. I to IBM toho později raději nechalo. Těch pomníčků je hodně. I ten Apple by padl, kdyby Bill Gates neposlal tučný šek, neboť mu právníci rychle vysvětlili, že antimonopolní úřad by mu taky mohl přikázat firmu rozdělit, jako se to stalo Rockefellerovi. Jaký to paradox.

Asi jsem defétista, ale myslím si, že Amize nebylo pomoci. Snad se mohla udržet déle jako specializovaný stroj třeba na střih videa, ale to by stejně nakonec nebyla ta Amiga, kterou fanoušci chtěli. V HW asi budoucnost nebyla a v OS asi taky ne. Bylo hodně operačních systémů a všechny v podstatě pomřely (myšleno komerčně). Rozvoj Amigy by stál ranec peněz a jak jsem uvedl výše, takovou investici dlouhodobě nevydrželi i větší hráči na trhu. Ale byl to supr kompl, o tom žádná.

aqt
aqt
Level 1 Level 1
20. 10. 2025 18:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Commodore asi v júni tohto roku kúpil Youtuber Peri Fractic z kanálu Retro Recipes. Takze C64 určite a možno ešte aj Amigu nakoniec čaká "vzkriesenie". 😀

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
20. 10. 2025 10:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na "pana Tyčinku" si vzpomínám, i na ty poměrně nereálné naděje Amigistů na vzkříšení platformy.

Podle mého Amiga dojela na naprostý diletantismus vývojářů - ne ten technický, ten byl asi i schopný něco vyprodukovat, ale na neschopnosti se shodnout a navrhnout něco, co by dávalo hlavu a patu. Paradoxně právě ten escomácký Walker, který už neměl šanci se ani ukázat, byl možností, jak se s Amigou postupně vydat cestou standardizace a využít ty možnosti levných komponent, kde to dávalo smysl. Ona už v podstatě šestikule i dvanáctikule tenhle směr nastoupily (std. IDE řadič, PCMCIA), byť s chybami (chybějící UDMA mód u IDE, chybná implementace PCMCIA), jenže to bylo už pozdě, a bylo to málo. Už tyhle počítače měly mít mimo OCS/AGA čipsetu osazený standardní levný VGA adaptér a případně mux čip, popřípadě klasické SIMM moduly na FastRAM přímo na desce, protože to by zásadním způsobem zlepšilo použitelnost stroje pro "pracovně/domácí použití." Levné VGA monitory (klidně monochrom vs. nekvalitní TV nebo obskurně drahé Multisync monitory) a dostatek RAM by byly "odbrzdily" Amigu a ukázaly by daleko většímu množství uživatelů, že není jen na hraní.

Ale to všechno by bylo nějak řešitelné - ostatně ten trh různých turbokaret apod. byl velký (ostatně i dnes není problém koupit PiStorm, že...), daleko horší bylo propastné zastarávání systému. OS3.0 byl pokrokový v mnoha aspektech uživatelského prostředí, ale neměl ochranu paměti, ani podporu virtuální paměti; takže cokoliv jste s Amigou dělali, vždycky to byl boj se stabilitou a spolehlivostí. Co stačilo na hry, to na vážnější práci byl problém. Tady vidím ten rozdíl mezi Amigou a Macem, který tyhle věci "nějak" vyřešil a zkraje devadesátek přišel s PPC, kde už nebylo co řešit. Amiga se k tomuto kroku dobrala jen s kartami od Phase5, daleko později a oficiální podpora v OS přišla až s OS4.0, což už prostě bylo pozdě a spousta SW byla pro "konkurenční" PPC rozšíření OS3.0 od Phase5 - jenže stále to bylo v obou případech jen hloupé flikování onoho OS3 někdy z raných 90.let, i OS4.0, který vyšel až v roce 2006 (!!!) Bohužel, OS nemůže vyvíjet nějaká firmička bez vazby na HW, a tady to očividně byla konečná.

Ale tohle asi měla Amiga od počátku ve vínku - ten brutální clash mezi "konzolovou" hráčskou komunitou a lidmi, co na ní chtěli něco tvořit. Ti první smažili na "vanilkách" (max. si přidali RAM a turbici), ti druzí si ještě přidávali HDD a spoustu další "bižuterie." Problém vidím v tom, že se zájmy obou těchto skupin diametrálně rozcházely: ta první potřebovala "jednoduchý základ" za co nejméně peněz a v okamžiku, kdy přišly lepší hry, Amigu zahodili/prodali a šli jinam (na PC/konzole). Ta druhá byla ochotná do Amigy nasázet velké peníze, ale protože početně byla malá (důvody viz výše - dělat na Amize něco "vážně", to si vyžadovalo hodně zvýšené úsilí), tak nakonec nebyla schopná tu Amigu bez té první udržet při životě.

Semik
Semik
Level 47 Level 47
20. 10. 2025 00:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Veru zaujímavý pohlaď z druhej strany.

CNNX
CNNX
Level 28 Level 28
19. 10. 2025 07:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Amiga dosahovala na svoju dobu nevidane veci (vela faireb, samplovany zvuk, plynuly, paralaxny scrolling) hw “trikmi”. S nastupom brutalnej sily predovsetkym v datovej priepustnosti do (video)ram sa tieto triky stali zbytocne a tym zmizla i akakolvek vyhoda specializovanych Amiga cipov.

Miesto trikov s lucom nativne 8/24 bpp, miesto wavetable syntezy proste wav, ci mp3 a miesto blittera skratka PCI/PCIE s rychlym CPU. Je to nieco podobne (len este ovela vyraznejsie), ako ked GPU urobilo CPU podstatne menej dolezite pre 3D, ako v case ranych Doomoviek. Pripadne nahrada DSP cipov pre zvuk, proste dostatocne vykonnym a viacjadrovym CPU.

Tom Radon
Tom Radon
Level 20 Level 20
19. 10. 2025 00:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V počítačích asi neměli šanci, ale v herních konzolích se prosadit mohli. Třeba by tu dnes nebyla Sony PS ...😁

Nedos
Nedos
Level 31 Level 31
19. 10. 2025 08:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tom Radon @Tom Radon příběh Sony a PS psalo hlavně Nintendo.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
20. 10. 2025 10:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tom Radon @Tom Radon Právě naopak. V konzolích neměli dlouhodobě šanci, mohli uspět na poli počítačů, to by ale AmigaOS musel někdo vyvíjet, protože mezi v.1.2/1.3 a 2.04/3.0 je více než 7 let, pokud počítám dobře, a ten zásadní pokrok na "jádře" tam prostě nebyl. Paradoxní je, že "nehotová" A1000, která neměla kickstart ROM byla v tomto ohledu progresivnější než následující modely (včetně profi strojů A2000/3000/4000), které se však nedokázaly oprostit od paradigmatu diskety (a tedy musely mít značnou část OS v ROM, což zase znemožňovalo nebo alespoň znesnadňovalo upgrady OS)

Tom Radon
Tom Radon
Level 20 Level 20
20. 10. 2025 21:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt jako že snazší by byl vývoj Workbench plus aplikaci typu Lotus plus vývoj HW konkurujícího Intel světu ...verzus předělat A500 na TV konzoli a vydělávat na těch stovkách her, prachy narvat do další generace kompatibilní zpětně a zase vydělávat až nakonec přejít na stejný HW jako Sony a Mrkvosoft? Nevěřím 😀

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
21. 10. 2025 08:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @Tom Radon Ano, přesně tak. Ty totiž nepamatuješ, že velká část té herní tvorby přišla od samotných amigistů, včetně plejády "budoucích velkých jmen" jako DMA Design (později Rockstar North) nebo Digital Illusions C.E. (později DICE) byli ti tvůrci spjati s Amigou jako "jejich" strojem.

Pokud by se z Amigy stala konzole, dostávala by hry jen od firem jako Activision, EA, apod., protože by je bylo nutno vyvíjet na jiných platformách a typicky by se jednalo o multiformátové hry. A to, že vydáš konzoli, klidně i "nadupanou" negarantuje vůbec nic, pokud pro ni nemáš obsah. To ti dosvědčí faily jako 3DO, Sega Saturn nebo koneckonců dnes failující Xbox. A Commodore na masivní podporu her a vývojářů nikdy neměl. Na tohle mělo jen prachaté Sony a Nintendo se svými vlastními super-hrami, které nikdy nikomu nedali.

Tom Radon
Tom Radon
Level 20 Level 20
21. 10. 2025 15:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt no dobře, ale ten váš vývoj kancelářského SW a OS by spolykal také nemalé finance a navíc by vyžadovat poměrně rychlý přechod na x86 (se kterým by se hned od začátku poměřovali). Zatímco přepracovat a zmenšit a zintegrovat to co už měli, tedy A500 by zvládli snadněji, narvali by ji do TV konzoly se SCARTem a s minimem peněz prodali znovu a k tomu všechny ty gamesky lidem, kteří měli před počítači respekt. Byl to takový balík hotových a docela kvalitních her, že by z utržených peněz mohli jít ve stopách toho Sony nebo Nintenda.
Samozřejmě nevím, jestli by to dali, ale za mne podstatně větší šance než ten směr do Office ....

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
22. 10. 2025 08:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @Tom Radon Já neříkám, že by to byla jednoduchá cesta, ale ta alternativa tu prostě byla. AmigaOS byl v 80. a ještě na počátku 90. let v podstatě jedním z nejlepších, překonával jak DOS (+Windows), tak MacOS, o Atari TOS ani nemluvě. Jenže se nevyvíjel a nevyvíjel se ani ten HW na kterém běžel. Takže DOS postupně odbourával omezení a zároveň mu HW výkonově rostl pod nohama a postupně přícházely OS/2, NT a Linux - těžkotonážní a veskrze moderní OS. Totéž Mac, tam sice vývoj nebyl úplně kdovíjaký, ale po HW stránce opět rozdíl mezi původním Mac z roku 84 a třeba tou Quadrou (1991) je prostě nebetyčný. V roce 1991 se Commodore dokopal k A500+, potažmo A600 v roce 1992 - "cenově optimalizovaným" Amigám 500 s mírně aktualizovaným OS2.04/2.05... Mac měl v té době už nachystaný OS7. V tomto ohledu je inovační úsilí Commodore prostě jednoznačně nedostatečné a vedlo k zastarání a podle mě to je důsledek "konzolizace" Amigy.

Předělat Amigu (i C64) do konzole se Commodore pokusil - kromě toho že to nedopadlo dobře, to z mého pohledu nic neřeší - viz dále (u té C64 s budlovanými cartridgemi je to samozřejmě otázka, protože to stále byl použitelný počítač, ale hlavně už byl totálně za zenitem a v případě CD32 to vlastně platí taky). Ve skutečnosti (a už jsem o tom psal výše) takovou konzolí ta A500 byla - lidi ji používali přesně tak, jak se používají konzole, připojit k TV, připojit lamerpáky, zastrčit cartridge/FDD s hrou, zapnout, a jedem! Jediný rozdíl byla vbudovaná klávesnice a přítomnost myši. Jsme v době konce 80.let, kdy ty hry ještě běžné hráče zajímaly a bavily. Jenže ten problém je v tom, že i kdyby to fungovalo, tak by se ta agónie jen posunula, protože konzole by neznamenala žádný vývoj vpřed, jen vydžusování komerčního potenciálu té stávající Amigy. Rychlé odúmrtí Sega Megadrive, SNES a podobných "příbuzných" platforem jasně ukazuje, že příchod 3D PC her na počátku 90. let her prostě znamenal velký převrat v tom, jak se vnímá "to pravé" hraní. A potvrdil to první Playstation, který sice nebyl ještě úplně "3D," ale už tam ty první znaky přechodu k 3D zobrazování byly, a dorazil to PS2, který už byl navržen primárně pro 3D, ale hlavně frekvence CPU se už počítala ve stovkách MHz - srovnávat to s rodinou MC68k, která končila na 50MHz prostě nešlo. Bavíme se přitom o cca 5-6 letech (1994-2000), tedy přibližně stejné době, jako 1985-1991, za kterou Commodore "zvládl" vydat jednu verzi Amiga OS a "vylepšenou" A500+ s 1MB chipRAM.

Dnes si takovou "emuAmigu" můžeš koupit za pár drobných - prodává se to, dokonce ti Číňan vylisoval i krásnou krabičku, ale je to jen emulátor pro nostalgiky, úplně stejný, jako v případě (S)NES, C64, Speccyho a hromady dalších, které se takto dají koupit. Já svou Amigu stále mám (jen ji čeká recapping a mírný refresh toweru - akorát nevím kdy se k tomu dokopu), mám na ní nalepenou podobnou cedulku jako je na nejkrásnějším clipperu světa, Cutty sark: "Takový počítač (pův. Takovou loď) už svět neuvidí."

Kdysi jsem jako zažraný Amigista odmítal její konec, dnes, když je člověk tak nějak už dospělý a ví jak to v životě chodí, jsem rád, že je z ní jeden z velkých symbolů počítačismu, věc, která se do historie zapsala ve spoustě ohledů, což, přiznejme si to, se jiným značkám a typům počítačů ne vždy povedlo. Byla skvělá v mnoha ohledech a předběhla svou dobu. To se jí ale taky stalo nakonec osudným, pokud si odmyslíme nekompetenci managementu a tramielovské dědictví Commodoru.

ufff... to je ale elaborát! :-)

Tom Radon
Tom Radon
Level 20 Level 20
24. 10. 2025 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt ok bral jsem ti čistě jenom z poměru nutných financí na celosvětový standard "desktop & konzole". A měl jsem pocit, že konzole by vydělala spíše na další rozvoj. Tedy mít k tomu nějakého Jobse ... což neměli :-). Ale zářez udělali, rád vzpomínám ... :-)

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
24. 10. 2025 12:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @Tom Radon jj. Jako ono to je dnes celkem jednoduché říkat, co tehdy udělali špatně, protože dnes už to víme. Tehdy nebylo jasné nic, všichni měli šanci, ale využít ji správně, to byl klíč k úspěchu.

Amiga jako konzole původně vznikala (viz Hi-Toro), těžko říct, jak by si vedla, kdyby je místo Commodore koupilo třeba Atari. Myslím si ale, že rok 1993 a Doom by s jejím koncem zamávali úplně stejně.

mibfox
mibfox
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
18. 10. 2025 23:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Moc diky za clanek.

theyarealldeaddave
theyarealldeaddave
Level 42 Level 42
18. 10. 2025 13:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

hodne super clanek

Reklama
Reklama