Průzkum Intel: Češky se vyznají v počítačích lépe, než si muži myslí
Nejnovější průzkum společnosti Intel zcela vyvrací obvyklé stereotypy o počítačově negramotných blondýnách s růžovými laptopy. Ženy se ve světě IT orientují mnohem lépe, než si muži myslí a jsou navíc při výběru i praktičtější. Průzkum společnosti Intel proběhl v ČR, Maďarsku a Slovensku mezi 1877 respondenty ve věku 20 až 40 let, z toho bylo 1239 žen a 638 mužů.
Co se týče výběru počítače, muži mají tendenci vidět své drahé polovičky jako netechnické a neschopné správného výběru. Jako naprosto mylný se ukázal názor, že ženy vybírají notebooky podle barvy a designu a k výkonu či procesoru nepřihlížejí.
„Při výběru nového počítače se ženy v první řadě řídí podle jeho výkonu, následují výdrž na baterii, cena, procesor a funkce. Design, dotykové ovládání a barva s odstupem uzavírají. U mužů je pořadí na prvních čtyřech místech výkon, procesor, cena a výdrž, dále je to totožné jako u žen. Každopádně priority žen naprosto odráží jejich reálné potřeby, nikoli módní preference,“ uvádí Martin Vařbuchta, manažer pro maloobchodní prodej společnosti Intel. Výsledky ve všech třech zemích jsou si vzácně podobné.
Ženy i muži se dokonale shodnou co se týče možnosti odpojit od notebooku obrazovku a používat ji samostatně jako tablet. Konvertibilitu by uvítalo 71,5 % žen a 70 % mužů. Za přístroj s odnímatelnou obrazovkou by pak většina žen (81 %) byla ochotna připlatit maximálně do 120 eur Kč, muži v ČR a SR jsou o něco málo benevolentnější. Obdobně láká i dotykové ovládání (72 % žen a 73,4 % mužů). Dáme-li ženám na výběr mezi tabletem a kategorií „dva v jednom“ a ultrabook, osmkrát více žen by si vybralo „dva v jednom“, u mužů by to ovšem bylo dokonce jedenáctkrát více. Maďarským specifikem je vysoká důvěra k formátu „dva v jednom“ mezi ženami – jako svůj vysněný jej vidí jedna třetina. Stolní počítač u žen neletí, vybralo by si ho pouhých 5 % odpovídajících. Muži ke stolním počítačům tíhnou více (16,5 %), poněvadž se více věnují hraní počítačových her.
Z průzkumu společnosti Intel dále vyšlo najevo, že barva počítače nehraje roli pro téměř 43 % žen, v České republice je to dokonce 54 %. „V barevné škále poněkud překvapivě u žen v Česku a na Slovensku vítězí konzervativní černá před stříbrnou a výraznějšími barevnými barvami v pořadí fialová, červená, modrá, zelená a růžová. Pro oranžovou, žlutou či bílou by se rozhodlo už jen několik žen ze sta,“ shrnuje Martin Vařbuchta. Ve srovnání s ženami v ČR a SR volí Maďarky barvy, které jsou více v souladu s genderovými stereotypy, jako je růžová a bílá.
„Výsledek se z hlediska výrobců může jevit jako překvapivý a výrobci počítačů z něj mohou vyvodit nové impulsy pro barvy, o které by mezi ženami byl zájem. Ve všech třech zemích překvapí poptávka po fialové, ale také modré a zelené, které v současné době nepatří mezi nejfrekventovanější barvy počítačů,“ říká Martin Vařbuchta.
Aktuální nabídce e-shopu Alza.cz dominuje z hlediska barevnosti mobilních počítačů černá, stříbrná a odstíny šedé. "Na ostatní barvy v pořadí bílá, červená, modrá, hnědá, oranžová, růžová a žlutá připadá dohromady zhruba deset procent nabídky,“ říká Šárka Jakoubková z Alza.cz. "Na zvýšenou poptávku po vzhledově originálních produktech, u kterých zákazník sleduje i potřebu se odlišit, jsme připraveni reagovat. Dosavadní zkušenosti však potvrzují, že zákazníci vybírají především podle poměru cena/výkon," dodává Jakoubková.
Zdroj: TZ Intel