První drby o G80 a DirectX 10
Server X-bit labs zveřejnil neověřené informace o grafickém čipu nové generace, G80 od nVidie. Jeho schopnosti mají odpovídat speficikacím DirectX 10 a Shader Model 4.0.
DirectX 10, nová verze Microsoftího grafického rozhraní, je očekávána současně s Windows Vista. Microsoft bude prosazovat architekturu unifikovaných shaderů - takové grafické čipy se budou moci uplatnit právě pod DX10. Problémem ale je, že jediným dnešním grafickým jádrem s unifikovanými shadery je ATi Xenos, použitý v Xboxu 360.
G80 od nVidie však nebude mít unifikované shadery. Místo toho bude používat tzv. dedicated ("vyhrazené") pixel a vertex jednotky, takže se G80 z hlediska architektury bude podobat spíše klasickým dnešním čipům. Počet pixel shaderů je údajně 48. Možná nVidia hodlá opustit cestu brutálního hrubého výkonu a dát se podobným směrem, jako jde ATi s řadou Radeon X1000. Vzhledem k tomu, že větší skoky v architektuře dělají obě společnosti většinou po dvou generacích, dá se předpokládat, že G80 alias GeForce 8 bude hodně odlišná od GF6/7.
Zpět však k unifikovaným shaderům. Podle nVidie je vyvinout takový čip velmi náročné a prý až bude jasné, že to přinese užitek, dočkáme se i od nVidie grafického jádra s jednotnými shadery. To bude možná až ta další generace, tedy G90, ale to už zabíhám moc do oblasti sci-fi. A co na to ATi? O jádře R600 zatím kde nic, tu nic. Prohledával jsem starší informace týkající se čipu Xenos (také označovaného C1) a všechno nasvědčuje tomu, že desktopová řada R600 (Radeon X2000?) bude vycházet právě z něj. R600 se však dočkáme nejdříve na podzim a do té doby budeme vědět o mnoho více.
Zdroj: X-bit labs