První test Quad SLI s GeForce 7900GX2
Redaktorům serveru X-bit labs se naskytla možnost otestovat dvě GeForce 7900GX2 v Quad SLI. Není to však poprvé, co byly benchmarkovány 4 GPU ve SLI; první Quad SLI sestavu testoval již loni THG, onehdá se dvěma duálními GF7800GT od ASUSu.
Základy Quad SLI

nVidia chytře vyřešila problém komunikace mezi dvěma čipy jedné duální karty. Tu zprostředkovává můstkový čip označnovaný "PCI Express x48". Pro přenos dat mezi čipy je k dispozici PCIe plné rychlosti 16 linek, o PCIe x16 sběrnici k systému se obě grafické jádra musí dělit.
V Quad SLI je kromě klasických AFR a SFR módů dostupný také kombinovaný mód "AFR of SFR". To znamená, že každá duální karta renderuje rozdělený snímek (SFR), a ty se pak střídají (AFR).
Se čtyřmi grafickými čipy je také možnost zapnout SLI AA 32x. Bohužel ani Quad SLI nezvládne s takovouto úrovní vyhlazování vyprodukovat hratelné FPS. Nicméně, obří monitory s rozlišením 1920x1200 či větším nemívají příliš dobrou odezvu, kterou herní nadšenci požadují, a tak antialiasing je také cestou, jak zvýšit kvalitu obrazu bez nutnosti lepšího zobrazovacího zařízení.
GeForce 7900GX2

Jak vidíte na fotografii rozmontované duální karty, záhada chlazení druhého čipu je vyřešena :)
Testy
Quad SLI má před sebou ještě velmi dlouhou cestu k dokonalosti, co se týče ovladačů. V některých hrách se obraz rozdvojoval, jiné zase nefungovaly ve vysokých rozlišeních se SLI AA.
V testech, kde bylo Quad SLI porováváno s dvěma GeForce 7900GTX ve SLI a dvěma Radeony X1900XT v CrossFire. Nutno říct, že výkony Quad SLI byly velmi kolísavé a stejně tak je to s nárůsty výkonu oproti klasickému SLI. Výhoda čtyř karet se v praxi projeví pouze v rozlišeních vyšších než 1600x1200 (to je krásně vidět například na Far Cry), nebo při 16x antialiasingu, jak je vidět na grafu níže.

V tomto nastavení má sice Quad SLI velkou výhodu oproti klasickému SLI, CrossFire však srovnává krok, jak je kromě u F.E.A.R.u zřetelné třeba na Half-Life 2 nebo Quake 4.
Závěrem...
Je příliš brzy vynášet nad Quad SLI soudy, evidentně tato technologie potřebuje ještě hodně práce na ovladačích. Ani potom se však neukáže plný potenciál tohoto řešení - z důvodu limitace procesorem budou dost možná výsledky vypadat podobně jako nyní, to jest že nárůst výkonu oproti dvěma GPU se projeví pouze v rozlišeních nad 1600x1200, které některé hry ani oficiálně nepodporují a pouze někdy je možno je nastavit úpravou konfiguračního souboru. A než bude omezení ze strany CPU překonáno, GeForce 7900 bude již překonána a na výkon dnešního Quad SLI bude stačit klasické SLI se dvěma kartami budoucího high-endu.
Celý článek je k přečtení na X-bit labs