Zpět na článek

Diskuze: Regulace versus inovace: Když se srazí technické koncepty a bezpečnost

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Zaphod Beeblebrox
Zaphod Beeblebrox
Level 1 Level 1
27. 6. 2023 12:47 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ono je tam pokud se nepletu celkem užitečná výjimka v "pokud je zařízení se stupněm krytím vyšším než XY" (netuším kolik, jestli IP54 nebo víc..?) tak se toho uživatelsky výměnné aku netýkají. Takže se to spíš hne tímto směrem a budou mobily aspoň odolnější co se vody a prachu týče - snáž tu lepenou skořápku o chlup líp utěsnit (rozdíl ve výrobě 0,prd - už současný stav je celkem OK), než řešit odnímatelné záda atd.

docasnejmail
docasnejmail
Level 1 Level 1
27. 6. 2023 10:36 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S druhym zaverem nesouhlasim. Pokud se rozhodne vozit lidi za uplatu a ty vedi, ze zadnou certifikaci nema, tak je jejich volba stejna jako toho vynalezce. Proc by jeden clovek mel mit moznost riskovat, zatim co ostatni ne? Tohle pak vede k preregulovanosti kazdeho nesmyslu.

Ze certifikacni autorita stejne moc nefunguje (obzvlast pak ve statnich rukou) jsme videli treba v prikladu Boeingu.

Nejlepsi reseni by ve skutecnosti byla existence volnotrznich certifikaci a svoboda zakaznika urcit si, jestli ji v dane oblasti vyzaduje ci nikoliv.

MartinM
MartinM
Level 26 Level 26
27. 6. 2023 13:04 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@docasnejmail Případ Boeingu podle spíš ukazuje, že ta státní certifikační autoria víceméně (~99,99%) funguje.
Protože kdyby OPRAVDU nefungovala, tak by to žádný "případ" nebyl a nikdo by o tom nemluvil - byla by to naprosto běžná věc (jelikož by letadla stloukal kdekdo v garáži a prostě by docela dost padaly z nejrůznějších důvodů a brali bysme to jako "přírodní jev" se kterým se nedá nic dělat)

docasnejmail
docasnejmail
Level 1 Level 1
27. 6. 2023 14:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM @czhunter-1 Ne. Ukazuje na to, ze stejne nefunguji. Pokud tu kauzu celou neznate, tak doporucuji o ni nejdriv neco nacist.

99.9% letadel nepada ciste proto, ze to neni v nicim zajmu.

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
29. 6. 2023 09:46 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MartinM @docasnejmail Jestli je někde vidět, že státní dozor nefunguje, je to US "systém" (správnější výraz by byl "mrdník") registru zbraní a držitelů zbrojních průkazů. A problémem není to, že každý stát má jiné zákony (od zákazu po téměř zcela volné nabývání). Ve VŠECH státech Unie platí, že zákaz nabývat střelné zbraně mají nejen odsouzení zločinci a diagnostikovaní magoři, ale také vojáci propuštění se ztrátou cti z důvodu násilného deliktu. A byla celá řada případů, kdy takovýmto osobám nejenže nebyly zbraně odebrány, ale především skutečnosti zakládající zákaz držení zbraní nebyly do federálního registru ani zaneseny, a to často celé roky (u posledního případu to bylo nějakých 8 let od pachatelova propuštění z armády; zdůvodnění znělo "napřed na to nebyl čas a pak se na to zapomnělo").
Podobně jejich registr motorových vozidel. Je tam zcela běžné, že ukradená vozidla jsou bez problému přihlášena jako legálně zakoupená a pak změní opakovaně majitele, a ani ve stejném státě nejsou při změně registrace odhalena, protože úředníci se to kontrolovat buď vůbec neobtěžují, nebo fakt, že vozidlo bylo ukradeno a je v pátrání, při převodu ignorují.

Co se týče 737 Max8... je to složitější; US zákony umožňují, aby FAA část certifikačního procesu u dalšího vývoje již schválených typů delegovala na výrobce, kterému tím ale vzniká povinnost dodržovat stejné procedury a zkušební postupy jako FAA, a přebírá tím na sebe trestněprávní odpovědnost za správnost provedení certifikace. A to právě Boeing nedodržel a ani změny a vlastnosti systému nezahrnul do dokumentace pro piloty, protože by tím vznikla nutnost piloty i blízce příbuzných variant znovu přeškolovat. Tím by ovšem zanikla největší výhoda Max8, a to obrovská finanční úspora pro aerolinky, a ohrozilo by to odbyt Maxe. Navíc v dopravním letectví je běžné, že pilotovi platí typová certifikace pouze na 1, maximálně dva typy, a to ještě musí být blízce příbuzné, takže je skoro vyloučeno, aby pilot směl lítat s boeingem A airbusem. Je to samozřejmě z důvodu bezpečnosti, aby si piloti nepletli postupy při činnostech. Ale důsledkem je, že pokud má dopravce v provozu víc typů, potřebuje mít a platit víc pilotů, a leze to do peněz a ohrožuje finanční zdraví firmy.
A právě proto Boeing bagatelizoval dopad systému Maxu 8 na letové vlastnosti stroje, aby nevznikla povinnost piloty přeškolit. Že zapojili a využívali jen jedno čidlo rychlosti přestože jich stroj má k dispozici několik (což při zamrznutí / poruše právě tohoto čidla vedlo ke katastrofě, protože na chybná data správně reagující systém bylo vyloučeno "přeprat"), je v podstatě třešnička na dortu.

MartinM
MartinM
Level 26 Level 26
26. 6. 2023 22:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Záleží na profilu použití, ale řekl bych, že krajní mez morálního přežití je zhruba deset let, už ne více"

No, ve skutečnosti je doba morálního přežití (konkrétně u telefonu, o kterém je po celou dobu řeč - škoda že "830" absolutně odignoroval všechna ostatní zařízení) cca 5 let.

Zhruba po 5 letech začnete mít tak starý OS, ža na něm přestávají fungovat aplikace - typicky když třeba novou nasadí vaše banka ... a pak všechny banky.
U Androidu je to možná zhruba o rok míň, u iOS je to o rok víc, ale 10 let starý smarphone se prakticky nedá používat (kromě extrémních výjimek an které vyšel nějaký "alternativní OS"), protože si na něm ani neupdatujete mapy.

Ale obecně myslím, že řešit tohle u telefonů je ... ne tak moc důležité jak to vypadá (a bavíme se o této drobnůstce právě proto, že to JE vnímaný problém)
Pojďme se radši bavit o těch autech - to je totiž z hlediska baterií daleko podstatnější téma.

Zeryk
Zeryk
Level 1 Level 1
26. 6. 2023 21:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě to upřímně nechybí, nejdéle jsem měl telefon 4 roky a ani tak jsem nepociťoval potřebu měnit baterku. Přemýšlím nad tím, jak velké množství telefonů se vůbec dožije toho, aby byly zralé na výměnu baterie.
U domovních baterií to je jiné, řeším si teď fve a na trhu je poměrně hodně all in one zařízení, které obsahují bateriové boxy, takže když jeden článek odejde, tak můžete vyhodit celý box. Proto vybírám řešení, kde je bateriový box tvořen samostatnými články, které jdou nezávisle na sobě měnit.

Miichaell
Miichaell
Level 21 Level 21
25. 6. 2023 21:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chápu všechny body zmíněné v článku a jsou smysluplné. Ale třeba takové Galaxy S5 mělo vyměnitelnou baterku a nepřišlo mi v ničem horší než S6 - tloušťka, voděodolnost, bezdrátové nabíjení. Poslední high-end telefon s vyměnitelnou baterkou bylo LG G5 a konstrukčně to bylo řešené zajímavě (i když ne ideálně). Řešení by se určitě našla, ale nemyslím si, že by to měl být jediný možný způsob konstrukce. Mám 10 let PS Vitu s původní baterkou a odhadem má pořád 80% kapacity, výdrž na nabití se zkrátila téměř nepozorovatelně. A to jsem to nabíjel občas tak, že mi ji bylo fakt líto. Nevím, jak mezitím pokročily baterky, ale odhaduji, že tam skok je, takže dnešní zařízení by na tom měla být lépe. Switch 6 let starý má taky původní baterku a také bych neřekl, že vydrží nějak výrazně méně. Galaxy S10e, z kterého toto píšu, má 4 roky starou baterku a tam vzhledem ke každodennímu používání cítím pokles, ale i tak mi s 85% (mám zaplé omezení max nabití) vydrží do večera bez problémů, většinou bych dal i den a půl, dva, ale nabíjím na stojánku přes noc. Otázkou tedy je, k čemu to nařízení reálně bude dobré. Ano, manželky S10, kterou nabíjela jak prase, má baterku po 4 letech mizernou, ale ona stejně stihla dřív rozbít displej, než jsme baterku dali vyměnit. A bohužel nemá ekonomicky smysl měnit ve 4 roky starém telefonu baterku a displej, když použitá S21 stojí v mobilpohotovosti 6500 a S20 dokonce pod 5000. Čínani se svými ultra levnými "gadgety" (kde reálně je ten problém) se tím řídit stejně nebudou a jen to zkomplikuje trh s elektronikou v EU. Ta regulace měla být postavena jinak, i když nedokážu říct jak.

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
25. 6. 2023 18:39 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ako vacsiu demagogiu uz dlho nikto nenapisal.
A ten user "830" ci kto to bol ma z casti pravdu. Ale len velmi malej casti, inak ciste zvasty.
Dlhe, dlhe roky boli baterky vymenitelne a neboli poziare ani vybuchy.
A to sa dali kupit kadejake smejdy baterky kade tade.
A boli podstatne horsie technologie vyroby.
Dnes sa da vyrobit vsetko, lenze nechu.
Lebo zisk. Zisk. Zisk.
Predaje su zisk.
Zariadenie co sa preda raz a vydrzi roky nevytvara zisk.
Zariadenie co sa da opravit/vymenit doma na kolene nevytvara zisk.

Preto je vsetko lepene utesnene, sklenene, nevymenitelne....

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
25. 6. 2023 20:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M @mmiminoo
Hele, jen pro kontext. V původním článku/newsce jsem tuším reagoval na někoho, kdo říkal, jaké blaho bude měnit si baterku někde za pochodu během dne. Tedy ne jako výměna baterie jednou za dva roky, ale mít víc baterií a pořád je střídat. Ne, že by podobný princip u některých telefonů nebyl výhodný (ale proč to dělat, když jsou powerbanky s fastcharge), ale snažil jsme se nastínit, že to není to pravé ořechové. Kdysi jsem to sám dělal, za dob Galaxy SII a celkem si pamatuji, jak to probíhalo.

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
26. 6. 2023 07:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @830 Moze byt len z tvojich komentarov tu spravili pomaly dogmu.
Co som mal telefony kde sa dali menit baterky nebol ziadny problem.
HTC Sensation, galaxy S4. Telefony tenke a perfektne funkcne. Baterka vymenena hned.
Vsetko sa da len treba chciet, ale $$$ v ociach nepustia

Much Nch
Much Nch
Level 1 Level 1
25. 6. 2023 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Pokud má někdo top model, co dnes stojí 20k, tak asi nebude mít problém dát za dva roky dva litry za výměnu baterie."

Tohle byl asi jeho nejdebilnejsi argument.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
25. 6. 2023 20:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Much Nch @attaliacz
Proč?
Levná zařízení mají kratší morální životnost. Takže po dvou letech bych baterii v autorizovaném servisu neměnil ani omylem. Pokud je telefon v takovém stavu, že může nedále sloužit, tak prostě násilím odklapnu záda a dám tam libovolnou aftermarket baterii. U dražšího teleofonu za 15,20 nebo bůhvíkolik tisíc je morální životnost (aktualizace, stále slušný výkon hardwaru, pravděpodobně stále nadprůměrný foťák) delší. Podobný telefon bude mít trošku složitější servisovatelnost, tak do něj sám nepolezu a dám ho do servisu, kd emi naúčtují nějakých 1-2 tisíce za výměnu se zárukou. Jako jeslti to máte jinak, tak prosím, ale přesně takhle jsme to udělal. Mladej má nějakýho huaweie, tam jsme baterku měnil sám, ale do manželčiny s20 než ji vyměnila jsme tedy fakt nelezl a dal to samsungu na výměnu, protože mi přišlo, že to za to stojí a obecně tedy oželím nějkaou snadnou servisovatelnost za benefity, které telefon jinak nabízí, byť za to zaplatím.

xls
xls
Level 23 Level 23
25. 6. 2023 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Baterky u mobilů nebyly dřív problém, i když byly výměnné. Proto nevidím problém, aby to konstrukčně vyřešili i teď. Možná není podobné nařízení ideální, ale postup výrobců, kteří plánovaně vyrábějí elektroodpad s krátkou životností, si o nějaké řešení koledoval.

Co se týká certifikací, tak je to často hlavně o papírech a ohromných nákladech i při sériové výrobě. Udělat certifikaci u podobné ponorky by stálo násobky toho, co její vývoj a výroba - tedy naprosto mimo realitu.

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 6. 2023 08:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xls @xls Udělat certifikaci u ponorky by asi bylo drahé, ale zase by tam nikdo neumřel. Stejně teď nějaké náklady na odškodnění pozůstalých ponese provozovatel, resp. jeho pojišťovna (našla-li se nějaká, která byla ochotna pojistit necertifikované plavidlo).

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
29. 6. 2023 09:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xls @xls Ale jistěže to JDE. Jedinou otázkou je, jestli cenu za to budeš jako zákazník ochoten zaplatit. A není myšlena jenom cena finanční. Protože ten telefon bude buď větší, nebo těžší, nebo bude mít kratší výdrž, nebo bude míň odolný mechanicky i proti vlhkosti, nebo bude vrzat a bude míň tuhý, a docela určitě bude dražší. A bude trpět docela určitě více způsoby zhoršení jakosti z výše uvedených, dost možná dokonce všemi.
Takže jediná podstatná otázka je, jestli a jaké ústupky kvůli tomu bude zákazník ochoten skousnout. A já pochybuju, že vůbec nějaké (bavíme se o majoritním zákazníkovi, který táhne prodeje a cash-flow).

moorph
moorph
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
24. 6. 2023 22:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Když ještě byly baterie v mobilech vyměnitelné, tak bylo několik firem, které se zabývali příslušenstvím a dala se od nich baterka v dobré kvalitě bez problémů zajistit s tou výhodou, že po několika letech měla obvykle větší kapacitu než mělo zařízení původně.

Budman
Budman
Level 20 Level 20
25. 6. 2023 12:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@moorph @moorph To je sice pravda, ale taky je pravda to, že vodotěsnost byla výsadou jen outdoorových cihel a vrzající kryty baterky defakto standardem...

moorph
moorph
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
25. 6. 2023 20:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @Budman jenže dneska je prakticky standard pouzdro (i kdyby jen to obyčejné silikonové), které vrzání krytu a vypadnutí baterky při pádu eliminuje na nulu.

Jinak mi to nedalo a vytáhl jsem starou Lumii abych ji porovnal se současným Samsungem. Tloušťka těch mobilů je úplně shodná.

Budman
Budman
Level 20 Level 20
25. 6. 2023 20:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @moorph vrzání krytu běžné pouzdro eliminovat nebude, to byl problém tam, je to otázka tolerancí a konstrukce toho krytu baterie - a právě té v článku zmiňované vůle pro roztažnost baterie. No a k té vodotěsnosti nic nemáte? Protože to je zrovna dost zásadní benefit lepené konstrukce a dnes už ta vodotěsnost začíná být častý jevem i ve střední třidě, v hi-endu je prakticky samozřejmostí.

Nevím, který model srovnáváte s kterým, ale nakonec je to vcelku jedno, většina lidí neřeší rozdíl 1-2mm tloušťky, tam jde spíš o to, co ta změna konstrukce bude přinášet z pohledu užívání - zase jak je v článku zmíněno, třeba to rychlonabíjení s takovou baterkou už bude možná problematické, protože samozřejmě u vyjímatelné baterie těžko zaručit její parametry (z pohledu aftermarketu) a navíc se objeví problém s chlazením

Oba přístupy prostě mají svá pro a proti a osobně si myslím, že lepené mobily přinášejí víc výhod než nevýhod (z pohledu typického uživatele), takže mi ten zákon připadá i jako technikovi nesmyslný :-( Když už by se mělo tlačit na ekologičtější aspekt, tak by měla být povinná certifikace toho, že ta vnitřní baterie vydrží určitý počet cyklů s limitem ztráty kapacity

moorph
moorph
Level 29 Level 29
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
25. 6. 2023 21:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @Budman ano, je to otázka tolerancí a pokud to výrobce udělá naprosto prasácky tak, že nejenže to bude vrzat normálně, ale dokonce ani stažení obalem nepomůže pak děkuji pěkně. Proč bych si kupoval mobil od někoho, kdo nedokáže vyrobit ani rozumně fungující kryt baterie?

Vodotěsnost, rychlonabíjení a další věci jsem nekomentoval z toho prostého důvodu, že s autorem souhlasím a nemám potřebu komentovat za každou cenu.

Reklama
Reklama