PCTuning Článek

SLI versus CrossFire — podrobné srovnání multi GPU

Tomáš Šulc
Tomáš Šulc
22. 4. 2013 01:00 29 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Jsou dvě karty lepší než jedna? 2. MSI GeForce GTX 680 Lightning 3. MSI Radeon HD 7970 GHz Edition Lightning 4. Testovací sestava, hry a metodika 5. Problematika měření fps 6. Fraps versus FCAT 7. Alan Wake, ArmA II
8. Battlefield 3, Bioshock: Infinite 9. Crysis 2, Crysis 3 10. Far Cry 3, Grand Theft Auto 11. Hitman: Absolution, Max Payne 3 12. Metro 2033, Tomb Raider 13. Shrnutí výsledků a závěr

Ve světě herních grafických karet je jen málo kontroverznějších věcí než zapojení více karet v jednom počítači. Zatímco jedni považují SLI a CrossFire za zlo, kterému je nutné se vyhnout, druzí jej uznávají jako možnou cestu k dosažení maximálního výkonu. Jak je tomu doopravdy, jsme zjišťovali v obsáhlém srovnání založeném na měření latencí.

Reklama
Reklama


Dvojice ATI Radeonů X1800 XT v CrossFire (zdroj: hardware.info)

Historie novodobé možnosti souběhu více grafických karet v jednom počítači pro zrychlení běhu her se začala psát přibližně osm let zpět při nástupu rozhraní PCI Express. To nahradilo dosluhující port AGP. Bylo to v době grafických karet nVidia GeForce řady 6000 a AMD Radeon X1000. Jako první tuto možnost v podobě technologie SLI nabídla nVidia. Škálování ve hrách však bylo špatné a nárůsty výkonu v průměru velmi nízké. Ještě hůře si vedla konkurenční technologie CrossFire od ATI. K rozjetí zapojení bylo potřeba mít speciální kartu z řady CrossFire Edition a nutností byla též speciální externí propojka přes upravené DVI konektory. Nárůst výkonu s druhou kartou pak byl u CrossFire v praxi ještě nižší než u SLI .


nVidia GeForce GTX 690

Přes velké počáteční problémy se obě firmy multi GPU zapojení nevzdaly a postupně jej začaly vylepšovat. S většími či menšími úspěchy se SLI i CrossFire postupně dostaly až do dnešního stavu, kdy se škálováním ve většině her nejsou větší problémy a s patřičně výkonným procesorem je nárůst průměrného počtu fps s druhou kartou často i téměř dvojnásobný. De facto jako samozřejmost už dnes bereme také duální grafické karty s cenou přes dvacet tisíc korun s daní, které bojují o zájem zákazníků v nejvyšší kategorii.


průběh frametimes naměřený s SLI zapojením dvou karet nVidia GeForce GTX 680

Přesto i dnes trpí multi GPU grafických karet řadou problémů. Kromě vyšší spotřeby, hlučnosti a velkých nároků na prostor ve skříni je to především microstuttering neboli nerovnoměrnost frameratu. Dvojice karet sice generuje velký počet snímků za sekundu, prodlevy mezi nimi však nejsou rovnoměrné a nárůst plynulosti vnímaný lidským okem proto není takový, jaký bychom očekávali. Právě na vývoj v této oblasti je zaměřen dnešní článek, ve kterém jsme proti sobě postavili dva AMD Radeony HD 7970 GHz Edition v režimu CrossFire a dvě karty nVidia GeForce GTX 680 zapojené v režimu SLI. Rozhodně tentokrát doporučuji přečtení teoretické části článku (přesněji kapitol Problematika měření fps a Fraps versus FCAT). Abych totiž mohl srovnat míru microstutteringu a reálnou plynulost her s jednotlivými kartami, bylo nutné použít metodu měření latencí namísto klasického měření frameratu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning