Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel
i Zdroj: PCTuning.cz
Hardware Článek Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel

Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel | Kapitola 3

Z. Obermaier

Z. Obermaier

17. 6. 2019 03:00 65

Seznam kapitol

1. Streamujeme obsah 2. Software OBS Studio 3. Nastavení bitrate a lock na 60 fps 4. Testovací systémy
5. Výsledky her s nastavením x264 Fast 6. Výsledky her s nastavením x264 Medium 7. Závěr

Pro hraní většinou stačí procesor se šesticí jader. Ale co v případě, že se o hraní chcete podělit s dalšími budete jej chtít „streamovat“? Nároky na počítač razantně stoupají a ukáže se skutečný výkon procesorů. Podíváme se, jak si v této disciplíně vedou Ryzeny 2000 od AMD a jak Coffee Lake od Intelu.

Reklama

Nastavení bitrate a lock na 60 fps

Proč má právě bitrate 6000 kbps při našem rozlišení smysl? Streamer potřebuje, aby jeho vysílání nebo uložené video, které pak bude zpracovávat, bylo pokud možno stoprocentní, tedy bez vypadlých snímků. Pokud jich bude hodně, bude video nekvalitní, bude se trhat nebo docházek k artefaktům v obraze. Já jsem změřil několik typových scénářů. Nejprve se podívejme na výsledky bez fps limitu.

Vybral jsem na úvod hru RAGE 2, která není nijak extrémně náročná na CPU, takže není ideálním ukazatelem nejhoršího scénáře, jde ale o novinku, takže je aktuální. Jak vidíme z grafu, který ukazuje počet vypadlých snímků, je situace celkem zajímavá. Šest jader stačí s odřenýma ušima maximálně na bitrate 3000 kbps, což je tedy extrémní bída. Při nastavení 6000 kbps je už téměř polovina snímků pryč, video je nepoužitelné. Bitrate 8000 kbps zcela zahltí procesor a je konec, vypadlých snímků je víc než sedmdesát procent. Core i7-8700K je pro toto nastavení zcela nepoužitelný procesor.

Osmijádrový Core i9-9900K už je lepší kadet, který sice nezvládne nastavení 6000 kbps bez vypadlých snímků, ale přeci jen už zvládá tuto činnost lépe. Náročné nastavení 8000 kbps skončilo se čtyřiceti procenty vypadlých snímků. Co teď, pokud ani nejvýkonnější herní procesor od Intelu nezvládá streamovat a hrát hru současně?

Řešení jsou dvě, první vás bude stát hodně peněz, protože si musíte pořídit nějaký procesor s ideálně 10 a více jádry. K tomu možná jinou desku, nebo celou jinou platformu. Druhé řešení je zadarmo. Zapneme fps limiter nebo vertikální synchronizaci na 60 Hz. Při streamování a následném sledování jsou stejně vyšší fps zbytečná, nikdo je nepozná a 144Hz monitor na vaší straně také ne.

Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel
i Zdroj: PCTuning.cz

Rozdíl ve výsledku je ohromný. Omezením fps jsem znatelně odlehčili procesoru i GPU. Ten má tak víc prostoru se věnovat enkódování vašeho záznamu. Oba procesory stíhají bez potíží streamovat nebo ukládat video v režimu Medium. Zadrhávat začínají až při bitratu 8000 kbps. Proto je zvolený bitrate našeho testu 6000 kbps zcela ideální, jelikož jde o startovní bod, který zvládne i šestijádro. Výsledky se samozřejmě liší hry od hry a jejích nárocích na CPU. Her změříme více a uvidíme, jako odrazový bod nám ale RAGE 2 postačí.

Streamujeme hry v OBS Studio: CPU AMD vs Intel
i Zdroj: PCTuning.cz

Nastavení pro náš srovnávací test bude tedy 6000 kbps v režimu Fast a Medium. U všech systémů použiji limiter fps na 60 fps. Měřit budeme herní fps a dopad streamování na herní výkon, nikoliv na výsledný stream. Je jasné, že v případě vlivu na herní výkon bude i velký dopad na kvalitu videa, tedy vypadlých snímků bude mnoho. Ideální stav je výsledný graf, kde fps neklesnou pod hodnotu 60 fps. Použité sestavy a nastavení najdete v další kapitole.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama