Zpět na článek

Diskuze: Technologie a zajímavosti z oblasti SSD disků II

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Prince
Prince
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 07:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hezký článek, jsem zase o něco chytřejší. Snad se mi podaří odhodlat se ke koupi SSD ještě před koncem světa... :shock:

Dzambor
Dzambor
Level 20 Level 20
5. 1. 2012 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Prince no s tym si svihni...ja som si kupil od notebooku kingston SSDNow V+ 96GB rychlostami nejako neexceluje ale citanie zapis ma 230/180MB realna je o nieco nizsia cca 180/130MB ale system sa v tomto pripade niekolkonasobne zosviznil obzvlast co sa tyka startu systemu a nabiehaniu programov a ovladacov.

Navazka
Navazka
Level 1 Level 1
6. 1. 2012 00:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dzambor Přesně. Mám nižší edici SSDNow V100 60 GB a systém startuje násobně rychleji a odezva je také mnohem rychlejší.

Kyselinka
Kyselinka
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Prince Uz si ho mal davno mat :wink:
BTW pekny clanok :)

Khandar
Khandar
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 09:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

moc fajn clanek !

mel bych jeden navrh ne na clanek ale vykonosti testy SSD. Vetsinou se vsude uvadeji vysledky prazdnych SSD coz je v podstate dosti nic nerikajici a nikdo z nas si SSD nekupuje jako storage ale vetsinou jako systemovy disk, tudiz bych opravdu uvital test SSD disku na kterych je nainstalovan bezici OS, nejake ty programy a je aspon do poloviny zaplnej nejakymi daty... urcite by se tim ukazali znacne jine rozdily mezi dnesnimi modely SSD disku...

Tomáš Hort
Tomáš Hort
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 19:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Khandar Všechny SSD z mých recenzí jsou testovány s nainstalovaným OS :wink: Testy se zaplněním už některé mám, ale nemají vypovídací hodnotu takovou, jakou bych chtěl, tak ještě budu měřit dál a budou zřejmě v dalším podobném článku, jako je tento.

alienGT
alienGT
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 09:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Khandar Tak ja muzu nabidnout moje zkusenosti z Vetrex 2 34nm.
Cisty disk ma sekvencni zapis 95MB a po cca mesici pouzivani to klesne na 60MB(tak uz to i zustalo po 6 mesicich). Stejny pokles nastane jeste u 4K-64Thrd zapisu. Ostatni hodnoty se zmenili v ramci 0-5%.

swamp69
swamp69
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 12:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

v clanku je pisane ze kanal ma 8 bajtu
ale kanal na radici byva v bitoch nie??? nie v bytoch

shipo
shipo
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 12:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@swamp69 A není to u šířky dat jedno? Pro uživatele je bližší 8bajtu než 64bitu. Tedy pokud tedy nežiješ v roce 1987, nebo se nepatláš v ASM.

xvip
xvip
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 18:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shipo :roll: a máš doma 4Bytový nebo 8Bytový procesor?

shipo
shipo
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 19:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shipo @xvip: :roll: co má SSD disk společného s CPU? Nechápu, ale když chceš změnit téma, tak mám instrukčně 64bitový(jadro zpracuje dva 4bajtové integery), s tím že můžu maximálně využít 16GB RAM - 34bitů adresy.

xvip
xvip
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 22:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shipo @shipo: Jen jsem chtěl na absurdním příkladu poukázat na to, že je dobré dodržovat zažité jednotky, což je u šířky sběrnice jednoznačně bit. (a prosím nespouštět nyní žádný flame "MiB vs MB" :) )

swamp69
swamp69
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 13:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=shipo]A není to u šířky dat jedno? Pro uživatele je bližší 8bajtu než 64bitu. Tedy pokud tedy nežiješ v roce 1987, nebo se nepatláš v ASM.[/quote]

"Začněme tedy základním předpokladem, že většina aktuálně používaných řadičů pro běžné uživatelské SSD osm kanálů. Tyto kanály zajišťují přenos dat mezi NAND paměťmi a řadičem."

"Každá šipka na obrázku tedy zobrazuje jeden 8-bajtový kanál. Celkově vidíme osm kanálů od řadiče (v tomto případě SandForce SF-2281) do osmi NAND flash pamětí."

teda z toho plyne,ze je tam 8 8bytovyhc kanalov= 64bytov. ale malo by to byt 64bitov.

shipo
shipo
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 13:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@swamp69 Proč by tam mělo být 64bajtů? Pro jedny data nemůžou fyzicky šahat všechny řadiče najednou. Zkus si přečíst článek ještě jednou.

swamp69
swamp69
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 15:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shipo citam to znova, ale stale nerozumiem tomu preco tam hovori a kanaly ktory na 8 bajtu.
Radic ma 8 kanalov a kazdy kanal ma 8 alebo 16 bitov..a ku kanalu su pripojene cipy. Odkial sa potom berie ze "Každá šipka na obrázku tedy zobrazuje jeden 8-bajtový kanál. Celkově vidíme osm kanálů od řadiče (v tomto případě SandForce SF-2281) do osmi NAND flash pamětí. "
za pripadne vysvetlenie dakujem

xvip
xvip
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 17:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shipo @swamp69: V článku je chyba v jednotkách (převzato špatně z Anandtechu). Každý kanál je široký 8bitů a ne 8Bytů. Kdyby byl každý kanál široký 8Bytů, tak by se jim tolik cest na desce blbě routovalo :) . Navíc samotný řadič nemá ani tolik vývodů, aby šlo na něj připojit 8x 8Bytových kanálů.

Tomáš Hort
Tomáš Hort
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 19:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shipo @xvip: No, to je otázka. Nejsem žádný odborník, vystudováno mám úplně něco jiného než počítače či návrhy hardware, ale spíše věřím Anandovi, který tomu podle mého rozumí hodně a takovou chybu by mu někdo na takovém serveru neodpustil. Navíc, když je tam použito slovo "byte" minimálně desetkrát za sebou v několika odstavcích.

Podle mnoha a mnoha zdrojů a článků, které jsem prostudoval, jsem se dozvěděl, že 8bitovou sběrnici má jeden NAND flash čip (die) v pouzdře, kde jich může být i osm!

Pokud by měl kanál obsloužit více čipů v různých pamětech (pouzdrech)najednou, což je princip prokládání (interleaving), nestačila by mu datová šířka 8 bitů a navíc každý kanál je napojen ve větších SSD (od 120GB) na dvě NAND paměti (pouzdra) s několika NAND čipy (die). Podle toho bych řekl, že jeden kanál je 64-bitový, tedy 8bajtový.

Ale jak píši, o rychlostech mezi rozhraním, paměťmi a počítačem toho ještě nemám potvrzeno více a budu se tím zabývat po sesbírání informací od několika zdrojů. Takže příště to vyřešíme. Pokud tomu někdo profesně rozumí, nechť pomůže a napíše sem, jak to má opravdu podle návrhu být.

swamp69
swamp69
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 17:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=xvip]V článku je chyba v jednotkách (převzato špatně z Anandtechu). Každý kanál je široký 8bitů a ne 8Bytů. Kdyby byl každý kanál široký 8Bytů, tak by se jim tolik cest na desce blbě routovalo :) . Navíc samotný řadič nemá ani tolik vývodů, aby šlo na něj připojit 8x 8Bytových kanálů.[/quote]

to je presne to co pisem a nikto na to nic nehovori :) aspon niekto

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 22:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A čo tak napísať niečo o budúcnosti ... kedy plánujú výrobcovia prísť s novými generáciami, čo nové môžeme očakávať, aké sú predpokladané ceny a všetky takéto info v jednom článku, resp. ak by nebol dostupných informácií veľa, stačila by aj stránka v jednom článku :)
- IQLogic

xvip
xvip
Level 1 Level 1
5. 1. 2012 23:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=Tomáš Hort]No, to je otázka. Nejsem žádný odborník, vystudováno mám úplně něco jiného než počítače či návrhy hardware, ale spíše věřím Anandovi, který tomu podle mého rozumí hodně a takovou chybu by mu někdo na takovém serveru neodpustil. Navíc, když je tam použito slovo "byte" minimálně desetkrát za sebou v několika odstavcích.

Podle mnoha a mnoha zdrojů a článků, které jsem prostudoval, jsem se dozvěděl, že 8bitovou sběrnici má jeden NAND flash čip (die) v pouzdře, kde jich může být i osm!
[/quote]
Ano, ale celé pouzdro má také 8bitovou sběrnici (má 8 I/O vývodů + několik napájecích a řídících). U organizace paměti x16 je IO vývodů samozřejmě 16, ale ty se pravděpodobně v SSD MLC moc nepoužívají.

*
Pokud by měl kanál obsloužit více čipů v různých pamětech (pouzdrech)najednou, což je princip prokládání (interleaving), nestačila by mu datová šířka 8 bitů a navíc každý kanál je napojen ve větších SSD (od 120GB) na dvě NAND paměti (pouzdra) s několika NAND čipy (die). Podle toho bych řekl, že jeden kanál je 64-bitový, tedy 8bajtový.

Ale jak píši, o rychlostech mezi rozhraním, paměťmi a počítačem toho ještě nemám potvrzeno více a budu se tím zabývat po sesbírání informací od několika zdrojů. Takže příště to vyřešíme. Pokud tomu někdo profesně rozumí, nechť pomůže a napíše sem, jak to má opravdu podle návrhu být.*

Takže beru zpět. Šířka každého kanálu (pro mě nepochopitelně uvedená v Bytech i na stránkách Sandforce) je opravdu 8Bytů. Celé kouzlo je v tom, že kanály mezi sebou sdílí/mohou sdílet fyzické spoje mezi SSD řadičem a jednotlivými pamětmi (pouzdry). Původně jsem na to šel moc jednoduše. Doufám, že jsem to nyní vydedukoval správně :-).

A díky za článek!!!

Tomáš Hort
Tomáš Hort
Level 1 Level 1
6. 1. 2012 12:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xvip Tak super. Já to ještě zedituji, aby to bylo více vysvětleno a popsáno, až posbírám informace. Ale tohle je logické, tak jsem to viděl já, jen jsem netušil, že je to vyřešeno sdílením kanálů. Ještě na to kouknu. Díky

swamp69
swamp69
Level 1 Level 1
6. 1. 2012 00:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=xvip][quote=Tomáš Hort]No, to je otázka. Nejsem žádný odborník, vystudováno mám úplně něco jiného než počítače či návrhy hardware, ale spíše věřím Anandovi, který tomu podle mého rozumí hodně a takovou chybu by mu někdo na takovém serveru neodpustil. Navíc, když je tam použito slovo "byte" minimálně desetkrát za sebou v několika odstavcích.

Podle mnoha a mnoha zdrojů a článků, které jsem prostudoval, jsem se dozvěděl, že 8bitovou sběrnici má jeden NAND flash čip (die) v pouzdře, kde jich může být i osm!
[/quote]
Ano, ale celé pouzdro má také 8bitovou sběrnici (má 8 I/O vývodů + několik napájecích a řídících). U organizace paměti x16 je IO vývodů samozřejmě 16, ale ty se pravděpodobně v SSD MLC moc nepoužívají.

*
Pokud by měl kanál obsloužit více čipů v různých pamětech (pouzdrech)najednou, což je princip prokládání (interleaving), nestačila by mu datová šířka 8 bitů a navíc každý kanál je napojen ve větších SSD (od 120GB) na dvě NAND paměti (pouzdra) s několika NAND čipy (die). Podle toho bych řekl, že jeden kanál je 64-bitový, tedy 8bajtový.

Ale jak píši, o rychlostech mezi rozhraním, paměťmi a počítačem toho ještě nemám potvrzeno více a budu se tím zabývat po sesbírání informací od několika zdrojů. Takže příště to vyřešíme. Pokud tomu někdo profesně rozumí, nechť pomůže a napíše sem, jak to má opravdu podle návrhu být.*

Takže beru zpět. Šířka každého kanálu (pro mě nepochopitelně uvedená v Bytech i na stránkách Sandforce) je opravdu 8Bytů. Celé kouzlo je v tom, že kanály mezi sebou sdílí/mohou sdílet fyzické spoje mezi SSD řadičem a jednotlivými pamětmi (pouzdry). Původně jsem na to šel moc jednoduše. Doufám, že jsem to nyní vydedukoval správně :-).

A díky za článek!!![/quote]

ale tu to vyzera inak :)
https://pctuning.tyden.cz/hardware/disky-cd-dvd-br/21868?start=2

a tu tabulku som videl..len neviem ako prelozit byte lines...teda co tym myslia...

amd.21
amd.21
Level 1 Level 1
6. 1. 2012 13:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mohli byste prosím v dalším článku vyzkoušet problémové SSD disky s problémovými řadiči a nejnověším firmwarem ? Jestli už to výrobci opravdu opravili a nebo jsou pořád problémy. Je to jedna z věcí, která mě stále odrazuje od koupi SSD disku. Děkuji

Tomáš Hort
Tomáš Hort
Level 1 Level 1
6. 1. 2012 21:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amd.21 Ano, problém je již vyřešen. Alespoň, co se týká SandForce + Intel (či ostatní) čipové sady. Akorát nové SSD ještě nemají nahraný opravný firmware z výroby, a proto je potřeba ho přehrát po koupi, což mnoho lidí může odradit. Ale na trhu je mnoho SSD, které nikdy problémy neměly a jsou velmi výkonné a dobré - Crucial M4, Intel 320 či 510, Samsung 830, Kingston V100+, Corsair Performance Pro...takže vybírat je z čeho a při výběru některého ze zmíněných se problémů bát nemusíte.

ladic pian
ladic pian
Level 1 Level 1
8. 1. 2012 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

chtel jsem si koupit ssd OCZ Agility 3 60Gb, vyrobce uvadi 550mb/s zapis a 525mb/s cteni, na alze tento disk nekdo hodnotil spatne, ze pri ma zapis jen 150mb/s a cteni 90mb/s, prosim mate nekdo zkusenosti s timto ssd?

Tomáš Hort
Tomáš Hort
Level 1 Level 1
8. 1. 2012 13:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ladic pian Stačí se přečíst tento článek a hned víte, že výkon SSD není o sekvenčních rychlostech, a že je hodně rozdílů mezi SSD (to je v minulém dílu). Agility 3 má sice papírové specifikace krásné, ale realita už tak pěkná není. Rozhodně ho za tu cenu nedoporučuji, kupte jeden z výše zmíměných SSD - např. Crucial M4. U něj ne třeba udávaná sekvenční rychlost viditelně nižší, jenže ve finále je rychlejší než Agility 3 s asynchronními NAND flash, které nejsou tak kvalitní a podávají v určitých situacích opravdu nízký výkon (ještě s řadičem SandForce).

salazzar546
salazzar546
Level 1 Level 1
11. 1. 2012 10:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

me osobně velmi zajímá za jak dlouha SSD disk ztratí polovinu své rychlosti a také jak je to z jeho kapacitou když disk naformatovaný na 120GB ztratí opotřebením 30GB ?

Reklama
Reklama