Test Palit GeForce RTX 4080 Super GamingPro OC 16GB: dobrý mix vlastností a příznivá cena
Seznam kapitol
Karty od Palitu nabízejí díky nižším cenám především lepší poměr cena/výkon než většina ostatních modelů. Z hlediska provozních vlastností sice nelze levnější varianty označit za špičku, málokteré konkurenční karty však za stejnou cenu nabídnou víc. Platí to i pro RTX 4080 Super v provedení GamingPro OC.
Nvidia začátkem ledna představila novou modelovou řadu RTX 40 Super, která je jakýmsi faceliftem původních GeForce RTX 40. Chce s ní oslovit ty, co s nákupem nové grafiky váhali a čekali na to, až bude nová generace grafik výhodnější. Zahrnuje trojici nových modelů, které se postupně dostaly do prodeje během ledna. Všechy tři nové modely jsme si představili při uvedení. Jako první se k zákazníkům dostala GeForce RTX 4070 Super, po ní následovala 16GB RTX 4070 a na konci ledna přišla nejvýkonnější RTX 4080 Super.
RTX 4080 a RTX 4080 Super jsou asi poslední GeForce, jejichž cena je akceptovatelná pro normální (i když majetnější) hráče, protože se pohybuje hladině kolem tisíce dolarů, resp. třiceti tisíc korun.
RTX 4090 s cenovkou obvykle někde mezi čtyřiceti a padesáti tisíci už je karta, u niž si jen těžko ospravedlníte, že něco podobného pořizujete jenom na hry.
GeForce RTX 4080 SUPER cílí na hráče s monitory s rozlišením 4K a podle Nvidie má nabídnout zhruba 1,4násobek výkonu proti RTX 3080 Ti i bez využití generování snímků DLSS 3, s využitím generování snímků se můžete v závislosti na nastavení dostat až na dvojnásobné snímkové frekvence. Jak to vychází v reálu, se raději podívejte přímo v konkrétních hrách.
Oproti původní RTX 4080 nabízí navíc jen pár výpočetních jednotek, a mírný nárůst výkonu, její hlavní přínos je asi v tom, že RTX 4080 za původních 1200 dolarů stahuje aspoň na hranici 999 dolarů, s níž už jsou hráči u highendových karet čistě na hraní nějak smíření.
Ze všech tří nových modelů doznala RTX 4080 Super asi nejpříjemnějšího posunu – sice není o mnoho výkonnější, nicméně cena začíná výrazně níže. U dalších modelů zůstává cena těch původních, ale dostanete za ni lepší výbavu či vyšší výkon, což je slabá útěcha pro ty, co s nákupem karty váhali právě kvůli tomu, že jim původní RTX 4070 nebo RTX 4070 Ti přišla příliš drahá. Pozitivní je, že díky RTX 4070 Super zlevnily původní RTX 4070.
O hodně levnější, jen o málo výkonnější
RTX 4080 Super využívá toho, že měla původní RTX 4080 (nejspíš hlavně kvůli vyšší výtěžnosti po náběhu výroby) pár výpočetních jednotek deaktivovaných. U RTX 4080 Super už jsou aktivní, narostl počet stream procesorů, texturovacích jednotek, RT cores i tensor cores. Počet rasterizačních jednotek zůstal zachovaný. Mírně se zvedly i takty čipu, o něco pak vzrostl i takt pamětí GDDR6X. Celkově to ale vydá doslova jen na pár procent výkonu navíc. Právě proto asi sáhla Nvidia k tak výraznému zlevnění.
Modelové značení | RTX 3080 | RTX 3080 Ti | RTX 4070 Ti | RTX 4080 | RTX 4080 Super |
Grafický čip | GA102 | GA102 | AD104 | AD103 | AD103 |
Varianta čipu | GA 102-200-KD-A1 | GA 102-225-A1 | AD104-400A1 | AD103-300-A1 | AD103-400-A1 |
Architektura | Ampere | Ampere | Ada Lovelace | Ada Lovelace | Ada Lovelace |
Výrobní proces | Samsung 8 nm 8N | Samsung 8 nm 8N | TSMC, 5nm 4N | TSMC, 5nm 4N | TSMC, 5nm 4N |
Počet tranzistorů | 28,3 mld. | 28,3 mld. | 35,8 mld. | 45,9 mld. | 45,9 mld. |
Plocha čipu | 628 mm² | 628 mm² | 294 mm² | 379 mm² | 379 mm² |
Stream procesorů (CUDA Cores) | 8704 | 10240 | 7680 | 9728 | 10240 |
Rasterizačních jednotek (ROP) | 96 | 112 | 80 | 112 | 112 |
Texturovacích jednotek (TMU) | 272 | 320 | 240 | 304 | 320 |
Streaming multiprocesorů (SM) | 68 | 80 | 60 | 76 | 80 |
Jader RT (RT cores) | 68 | 80 | 60 | 76 | 80 |
Tenzorových jader (tensor cores) | 272 | 320 | 240 | 304 | 320 |
Základní takt GPU | 1 440 MHz | 1 365 MHz | 2 310 MHz | 2 205 MHz | 2 295 MHz |
Typický takt GPU s boost | 1 710 MHz | 1 665 MHz | 2 610 MHz | 2 505 MHz | 2 550 MHz |
Kapacita pamětí | 10 GB | 12 GB | 12 GB | 16 GB | 16 GB |
Typ pamětí | GDDR6X | GDDR6X | GDDR6X | GDDR6X | GDDR6X |
Šířka paměťové sběrnice | 320 b | 384 b | 192 b | 256 b | 256 b |
Propustnost pamětí | 760 GB/s | 912 GB/s | 504 GB/s | 717 GB/s | 736 GB/s |
L1 Cache | 128 KB (na SM) | 0 | 128 KB (na SM) | 128 KB (na SM) | 128 KB (na SM) |
L2 Cache | - | - | 48 MB | 64 MB | 64 MB |
L3 Cache | - | - | - | - | - |
Takt pamětí | 1 188 MHz | 1 188 MHz | 1 313 MHz | 1 400 MHz | 1 400 MHz |
Propustnost paměťových čipů | 19,0 Gb/s | 19,0 Gb/s | 21,0 Gb/s | 22,4 Gb/s | 23 Gb/s |
Napájení | 1× 12pin (2× 8pin) | 1× 12pin (2× 8pin) | 1× 16pin (2× 8pin) | 1× 16-pin (3× 8pin) | 1× 16-pin (3× 8pin) |
TGP | 320 W | 350 W | 285 W | 320 W | 320 W |
rozhraní | PCIe 4.0 x16 | PCIe 4.0 x16 | PCIe 4.0 x16 | PCIe 4.0 x16 | PCIe 4.0 x16 |
Dostupná od | září 2020 | červen 2021 | leden 2023 | listopad 2022 | leden 2024 |
Zaváděcí dop. cena v dolarech | $699 | $1 199 | $799 | $1 199 | $999 |
Přep. na Kč s DPH, kurz 23,1 Kč/USD | 19 600 Kč | 33 600 Kč | 22 199 Kč | 33 600 Kč | 27 699 Kč |
Palit RTX 4080 Super GamingPro OC
Základní takt čipu je na referenčních 2 295 MHz, takt s boost je mírně zvýšený z referenčních 2 550 na 2 610 MHz. Paměti zůstaly na referenčních 23 Gb/s.
Reálné pracovní takty jsou obvykle vyšší, detainí průběhy taktů, teplot a dalších hodnot najdete v kapitolách s měřením provozních vlastností s boost.
Z monitoringu lze získat mnoho údajů včetně teplot hotspotu (nejteplejšího místa na čipu), teplot pamětí, celkového příkonu karty i příkonu na jednotlivých napájecích větvích. Více údajů lze vyčíst z HWiNFO, všechny monitorované hodnoty vidíte na snímku níže. Ventilátory jsou monitorované a regulované přes dva konektory na kartě. Regulace drží ventilátory na obou konektorech na stejných otáčkách, na konektor fan 1 je zapojený prostřední ventilátor a na fan 2 přední a zadní.
Navzdory tomu, že jde o přetaktovaný model, je limit příkonu na referenčních 320, W, horší je, že jej lze navýšit pouze kosmeticky o 3 % na 330 W. Důvodem malého rozsahu nastavení je zřejmě napájení, u karty je redukce, na níž jsou pouze dva osmipiny, běžně se k RTX 4080 a RTX 4080 Super dávají spíš redukce se třemi.
Na přebalu výrobce upozorňuje na firemní ventilátory Gale Hunter Fan se speciálními lopatkami s winglety na koncích lopatek, Y formula fins označuje zahnutí horní hrany žeber pasivu, které má zajistit hladší proudění vzduchu. Dále zmiňuje One Two Sync, díky němuž můžete podsvícení ARGB synchronizovat jednoduše pomocí dodávaného kabelu a podsvícení karty ovládat třeba přes software k desce nebo kontrolér podsvícení, ale lze jej ovládat i pomocí softwaru od Palitu. Kovový backplate už je dnes standardní výbavou většiny karet. Specialitou Palitu je pak možnost přizpůsobit si kartu pomocí dostupných modelů pro 3D tiskárny.
Ke kartám s označením Maker si můžete stáhnout modely plastových dílů, které lze upravit či nabarvit a upevnit pomocí čtyř šroubů ke krytu karty.
V příslušenství najdete jen napájecí redukci ze dvou klasických osmipinů na nový šestnáctipin a kabel pro synchronizaci podsvícení ARGB se zařízením pro řízení podsvícení – obvykle to bude asi konektor ARGB na desce.
Konstrukce karty, konektory
Karta má chladič zabírající prostor tří slotů. Má trojici firemních ventilátorů, které shora ofukují pasiv s příčným žebrováním, heatpipe a měděnou základnou.
Plošný spoj je na spodní straně chráněný kovovým krytem, který zároveň plní roli výztuže. V zadní části karty je více než třetina krytu perforovaná, chladič je v těchto místech volně průchozí a ventilátor tlačí ohřátý vzduch skrz pasiv nad kartu.
Pasiv ofukuje trojice klasických axiálních ventilátorů. Měděná základna chladí kromě grafického čipu i paměti. A přímo do velkého pasivu odchází přes menší základnu i teplo z napájecí kaskády. Teplovodivé podložky mezi zadním krytem a plošným spojem u tohoto modelu chybí. Na TechPowerUp.com najdete i rozborku karty a detaily konstrukce pasivu.
Ventilátory mají průměr rotorů 92 mm. Na koncích lopatek si můžete všimnou speciálních „vingletů“, které pomáhají zvyšovat statický tlak.
Zboku je vidět, že plošný spoj je zhruba do poloviny karty, za ním už je jen žebrování chladiče. Kromě krytu zpevňuje kartu i černý rámeček z kovového odlitku, díky němuž se může těžká karta lépe zapřít o záslepku.
Karta má délku asi 33 cm, do šířky chladič přesahuje záslepku zhruba o dva a půl centimetru. Počítejte ale s tím, že pod bočnicí budete potřebovat asi pět centimetrů pro napájecí redukci, abyste ji příliš nenamáhali na ohyb. Jinak budete muset pořídit zalomenou, nebo v případě modulárních zdrojů přímo napájecí kabel s konektorem 12VHPWR, který do skříně vměstná lépe.
Na záslepce najdete standardní kombinaci jednoho HDMI 2.1 a trojice klasických DisplayPortů 1.4a. U DisplayPortů jsou GeForce v nevýhodě, konkurenční Radeony podporují novější DisplayPort 2.1.
Pro přídavné napájení slouží novější revize šestnáctipinového konektoru 12V-2x6, u níž jsou zkrácené signální piny, aby karta v případě nedostatečně zasunutého napájecího konektoru poznala problém.
V příslušenství je i redukce ze dvou klasických osmipinů na šestnáctipin. V tomto ohledu se karta liší od Founders Edition a některých jiných modelů, které mají redukci ze tří osmipinů. Vedle napájecího konektoru je ještě malý třípinový konektor pro dodávaný kabel, který slouží k synchronizaci podsvícení ARGB s deskou.
A teď už se pojďme věnovat výsledkům.
Testovací sestava
Testovací sestavu tvoří následující komponenty:
- základní deska: Asus Z690P-WIFI
- procesor: Intel Core i7-13700K@5,4 GHz
- operační paměť: Corsair Vengeance RGB 32GB (2× 16GB) DDR5 DRAM 6000 MHz C36 (36-36-36-36-76-2T)
- chladič: Noctua NH-D15S
- pevný disk: Kingston
- skříň: Fractal Design Arc XL
- ventilátory: 3× be quiet! Silent Wings 4 high-speed, 140 mm; 4× Arctic P14 PWM PST, 140 mm
- zdroj: Corsair HX1000i (2022)
- operační systém: Windows 11 22H2 (deaktivované VBS)
Základní deska
Procesor je osazený v základní desce Asus Z690-P WIFI ve verzi pro paměti DDR5. Na desce je firmware a BIOS aktualizovaný v listopadu 2022. Jde o jednu z nejlevnějších desek s čipovou sadou Z690, i tak pro naše účely nabízí více než dostatečnou výbavu. Z desky jsem demontoval modul s WIFI. Nastavení BIOSu je upraveno ručně a je aktivovaná podpora resizable BAR (Smart Access Memory).
Procesor
Testujeme na sestavě osazené procesorem Intel Core i7–13700K. Procesor má takt pro všechna jádra nastavený napevno na 5,4 GHz, a protože má s jeho chlazením při tomto nastavení při plné zátěži všech jader co dělat i špičková Noctua NH-D15S, je mírně podvoltovaný. Pro menší výkyvy příkonu při měření spotřeb karet bez zátěže má procesor deaktivované úsporné funkce (EIST a úsporné režimy C).
Operační paměti
V desce je osazená dvojice 16GB paměťových modulů DDR5 Corsair Vengeance RGB 32GB (2× 16GB) DDR5 DRAM 6000 MHz C36 (CMH32GX5M2D6000C36). Běží na 6000 MHz efektivně s časováním 36-36-36-76-2T.
Disky
Jako systémový disk slouží Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 s kapacitou 2 TB, který na PCIe 4.0 nabízí přenosové rychlosti až 7300 MB/s při čtení a 7000 MB/s při zápisu a vysokou životnost 2,0 PBW.
Pro starší méně náročné hry pak slouží 1TB SSD WD Blue SATA (WDS100T2B0A).
Zdroj
Jako napájecí zdroj slouží Corsair HX1000i uvedený na trh v létě 2022. Má jednu silnou 12V napájecí větev pro maximální zátěž 999,6 W a částečně pasivní chlazení. Můžete k němu dokoupit už i napájecí kabely s novými konektory Nvidie 12VHPWR, nebo rovnou pořídit novější revizi, která už jej má v příslušenství.
Jeho specialitou je možnost monitoringu teplot, spotřeby a otáček ventilátoru a nastavení jeho regulace pomocí firemní aplikace iCue.
Skříň
Komponenty jsou osazené ve skříni Arc XL od Fractal Design ve formátu big tower. I když už má za sebou pár let, stále slouží skvěle a po vymontování horního koše se do ní stále vejdou i největší a nejširší grafické karty. Kvůli lepšímu proudění vzduchu jsem demontoval i druhý koš na disky z čela. A hlavně, díky konstrukci bočnice bez otravných západek se velmi snadno zavírá, což se při testování grafikých karet vážně hodí.
Chladič procesoru
O chlazení procesoru se stará špičkový vzduchový chladič Noctua NH-D15S v provedení chromax.black. Dovětek S v názvu značí, že je oproti klasické NH-D15 vyosený – po osazení do běžné skříně typu tower je díky tomu žebrování chladiče výše tak, aby byl na desce dále od slotů PCI Express.
Kvůli hlučnosti jsou otáčky ventilátoru snížené na 1150 ot./min. NH-D15S se standardně dodává s jedním ventilátorem, protože jsem snižoval jeho otáčky, přidal jsem ještě dopředu špičkový ventilátor NF-F12×25 téhož výrobce (větší NF-A15 by musela být příliš vysoko, jinak by kolidovala s chladiči na pamětech).
Systémové chlazení
Skříň má obsazené všechny ventilátorové pozice. Na pozici dvou nasávacích ventilátorů na čele a jednoho na dně skříně je Arctic P14 PWM PST z value packu zregulované na 850 ot./min, vzadu je tentýž ventilátor pro odsávání na 950 ot./min a na třech horních pozicích pak 140mm ventilátory Silent Wings 4 high-speed zregulované na 950 ot./min.
Pro regulaci otáček je použitý panel FC6 od Lamptronu osazený v 5,25" pozici.
Monitor
Pro testy využíváme prémiový herní monitor MSI Gaming Optix MPG321UR-QD s LCD typu IPS využívajícím technologii kvantových teček. Má plochý displej s úhlopříčkou 32" a rozlišení 3840 × 2160 bodů zvládá na obnovovací frekvenci až 144 Hz a odezvou 1 ms (MPRT) a má certifikaci DisplayHDR 600.
Nechybí ambientní efekty aRGB, funkce pro hráče a Gaming OSD App pro softwarové ovládání monitoru a snadný upgrade firmwaru přes USB.
Základní parametry:
- Úhlopříčka: 32" (81,3 cm)
- Aktivní plocha displeje: 708,5 × 398,5 mm
- Typ displeje: plochá, antireflexní vrstva
- Rozlišení: 3840 × 2160 bodů (16:9)
- Barevná hloubka/počet barev: 10 b/ 1,07 miliard
- Podpora VRR: G-Sync Compatible
- Jas SDR: 400 nitů
- Max. jas HDR: 600 nitů (DisplayHDR 600)
- Kontrastní poměr: 1000:1
- Barevný prostor:
- Konektorová výbava:
- HDMI 2.1 (HDCP 2.2): 2×
- DisplayPort 1.4a (HDCP 2.2): 2×
- USB Type C (DisplayPort): 1×
- audio: mikrofon 1×, sluchátka 1×
- reproduktory: ne
- USB 2.0 Type: B 3×
- USB 2.0 (480 Mb/s): 6×
- Power Delivery: USB-C, 5 V / 3 A
- Adaptér: vestavěný
- upevnění VESA: 100 × 100 mm
- rozsah nastavení
- naklápění: -5 °–20 °
- otáčení: -30 °–30 °
- otáčení (pivot): ne
- nastavení výšky: 0–100 mm
Operační systém
Jako operační systém slouží Windows 11 23H2. Systém běží s aktivním resizable BAR (SAM). Oproti běžnému nastavení je deaktivované VBS (Virtualization-based Security) – příslušná položka je vypnutá v BIOSu. U karet, u nichž je to možné, aktivní hardwarový plánovač.
Crysis 3 Remastered
V Crysis 3 testuji na globálním nastavení very high s aktivním ray tracingem. Testuje se úvodní sekvence k v bažině, spuštěná je přes konzoli příkazem map swamp.
Cyberpunk 2077
F1 22
F1 2022 je jednou z her, která už při nejvyšším globálním nastavením detailů zapíná ray tracing na podporovaných kartách. Většina karet dosahuje dostatečných snímkových frekvencí, i pokud je aktivní. Proto je většina testů s aktivním RT, kvůli slabším kartám měřím ale i jedno nastavení v rozlišení 1920 × 1080 bodů bez ray tracingu.
Ultra + deaktivovaný ray tracing
Ultra + ray tracing max
Ultra + ray tracing max, DLSS balanced
Ultra + ray tracing max
Far Cry 6, Ultra + DXR off
Far Cry 6, Ultra + DXR on
Far Cry 6, Ultra + DXR on, scaling 1,4×
GTA V
Metro Exodus
Původní Metro Exodus už nahradila novější verze s dovětkem Enhanced Edition. Ta už ale vyžaduje hardwarovou akceleraci ray tracingu, nefunguje proto na starších kartách a je náročnější. Kvůli tomu tedy testuji i tuto starší verzi ve třech rozlišeních s předvoleným profilem Ultra.
Metro Exodus Enhanced Edition
preset Ultra
preset Extreme
Red Dead Redemption 2
Witcher 3
World of Tanks 1.18.0.3
F1 22, benchmark, max. detaily bez RT, 3840 × 2160
F1 22, benchmark, max. detaily s RT, 3840 × 2160
Metro Exodus, benchmark Extreme, 3840 × 2160
World of tanks, 3840 × 2160
Příkon sestavy, BIOS použitý pro testy výkonu
Teploty GPU, BIOS použitý pro testy výkonu
Příkon sestavy, druhý BIOS (obvykle OC či performance)
Teploty GPU, druhý BIOS (obvykle OC či performance)
Nejvyšší otáčky ventilátorů chladiče, BIOS použitý pro testy výkonu (obvykle tichý)
Karta umožňuje nastavit výkon ventilátorů v rozsahu 30–100 %. Minimum mají kolem kousek pod 1200 ot./min, maximum na cca 3600 ot./min. Ventilátory nejsou na minimálních otáčkách zcela neslyšné, ale ani nikterak hlučné. Horní hladina hluku už je nepříjemně vysoká, karta začíná být výrazněji slyšet někde od 1400 ot./min výše.
Na třech místech v grafu jsou vidět při meření o něco vyšší hlučnosti, u některého z ventilátorů nejspíš něco lehce rezonovalo při určitých otáčkách a chladič byl trošku hlučnější, při překonání kritických otáček šla zase zpět na očekávané hodnoty. Ale nedá se říct, že by na kartě něco drnčelo nebo že by bylo znát nějaké kolísání hlučnosti, chladič byl jenom nepatrně hlučnější.
V dnešní době využívají už téměř všechny grafické karty při nízké zátěži pasivní chlazení. Proto je první graf téměř prázdný. Stále to ale ještě neplatí automaticky pro všechny karty, proto si ještě grafy pro stav bez zátěže na nějaký čas necháme.
Nejvyšší otáčky ventilátorů chladiče, druhý BIOS (obvykle OC či performance)
Hlučnost
Naměřené hlučnosti nejsou přímo srovnatelné s kartami měřenými na starších sestavách před říjnem 2022. U nich jsem měl hlukoměr blíže ke kartám kvůli měření hlučnosti ventilátorů bez zátěže. Dnes už není na převážné většině karet bez zátěže co měřit, protože mají pasivní chlazení, proto jsem jej posunul o pár centimetrů dál. Naměřené hodnoty jsou tedy zhruba o 1 dBA nižší, než bych naměřil dřív s hlukoměrem blíže ke kartě.
Protože se hlučnost chladiče mění v závislosti na teplotě čipu, je údaj v grafu nejvyšší naměřenou hodnotou během dlouhodobé zátěže. Jenom v případě krátkých a vyšších špiček, k nimž dochází jednou na pár sekund zpočátku po spuštění zátěže a dále už se neopakují, úvodní špičku vynechávám a beru až nejvyšší dosažené hodnoty otáček po delší zátěži. Celý průběh otáček ventilátorů pak najdete v kapitole s provozními vlastnostmi.
Hlučnost, BIOS použitý pro testy výkonu (obvykle tichý)
Hlučnost, druhý BIOS (obvykle OC či performance)
Rozlišení 1920 × 1080 bodů
V následujících grafech jsou vždy průměrné výkony z uvedených her bez ray tracingu. V rozlišení 1920 × 1080 bodů je více titulů, protože je běžně testuji s aktivním ray tracingem, ale kvůli nejslabším kartám měřím ještě ve full HD i další nastavení bez ray tracingu.
U každého grafu jsou uvedené tituly a nastavení, ze kterého se průměr počítá. Pro každé nastavení je u každé karty vypočtené, kolika procent výkonu ve vztahu dosahuje ve vztahu k nejvyššímu naměřenému výsledku. Výsledný průměr karty je pak průměrem dílčích hodnot z jednotlivých nastavení. K tomu, aby karta dosáhla 100 %, by musela být nejvýkonnější ve všech testech.
Pamatujte, že v rozlišení 1920 × 1080 srovnání průměrného výkonu hůře reprezentuje reálný výkon výkonnějších grafik, protože je procesor nestíhá zásobovat daty a grafika neběží naplno.
Průměrný výkon a poměr cena/výkon, bez ray tracingu
1920 × 1080
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 1920 × 1080, DLSS off
- F1 22, ultra + RT off, 1920 × 1080
- Far Cry 6, Ultra, 1920 × 1080
- GTA V, Ultra, 1920 × 1080, MSAA 4×
- Metro Exodus, preset Ultra, 1920×1080
- Red Dead Redemption 2, 1920 × 1080
- Witcher 3, 1920 × 1080
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 1920 × 1080
V grafech níže najdete poměr cena/výkon při aktuálních tržních cenách, ale také při cenách doporučených. Grafy s doporučenými cenami jsem přidal v době, kdy se výrazně lišily od těch tržních. I dnes k tomu může dojít při uvádění nových produktů. Momentálně nejsou problémy s tím, že by karty byly dražší, spíše se z nich dozvíte, o kolik ten který model zlevnil oproti stavu při uvedení.
Výpočet poměrů cena/výkon vychází z těchto cen:
Průměrný výkon
Poměry cena/výkon (méně je lépe)
Průměrný výkon a poměr cena/výkon, s ray tracingem
V následujících průměrech už je kombinace pěti her bez ray tracingu a čtyř s ray tracingem. Ray tracing je zapnutý v těch méně náročných, kde většina karet dosahuje dostatečných snímkových frekvencí.
- Crysis 3 Remastered, very high + RT max, 1920 × 1080
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 1920 × 1080, DLSS off
- F1 22, ultra + max RT, 1920 × 1080
- Far Cry 6, Ultra + DXR on, 1920 × 1080
- GTA V, Ultra, 1920 × 1080, MSAA 4×
- Metro Exodus EE, preset Ultra, 1920×1080
- Red Dead Redemption 2, 1920 × 1080
- Witcher 3, 1920 × 1080
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 1920 × 1080
Průměrný výkon
Poměry cena/výkon (méně je lépe)
Rozlišení 2560 × 1440 bodů
V grafech níže najdete poměr cena/výkon při aktuálních tržních cenách, ale také při cenách doporučených. Grafy s doporučenými cenami jsem přidal v době, kdy se výrazně lišily od těch tržních. I dnes k tomu může dojít při uvádění nových produktů. Momentálně nejsou problémy s tím, že by karty byly dražší, spíše se z nich dozvíte, o kolik ten který model zlevnil oproti stavu při uvedení.
Výpočet poměrů cena/výkon vychází z těchto cen:
2560 × 1440
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 2560 × 1440, DLSS off
- GTA V, Ultra, 2560 × 1440, MSAA 4×
- Metro Exodus, preset Ultra 2560×1440
- Red Dead Redemption 2, 2560 × 1440
- Witcher 3, 2560 × 1440
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 2560 × 1440
průměrný výkon
Poměry cena/výkon (méně je lépe)
V následujícím grafu je poměr cena/výkon při doporučených koncových cenách s DPH (MSRP), většinou jde o cenu při uvedení karet, výjimečně může být i nižší, pokud v průběhu životnosti karet AMD či Nvidia MSRP snížili.
Průměrný výkon a poměr cena/výkon, s ray tracingem
- Crysis 3 Remastered, very high + RT max, 2560 × 1080
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 2560 × 1440, DLSS off
- F1 22, ultra + max RT, 2560 × 1440
- Far Cry 6, Ultra + DXR on, 2560 × 1440
- GTA V, Ultra, 2560 × 1440, MSAA 4×
- Metro Exodus EE, preset Ultra 2560×1440
- Red Dead Redemption 2, 2560 × 1440
- Witcher 3, 2560 × 1440World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 2560 × 1440
Průměrný výkon
Poměry cena/výkon (méně je lépe)
Rozlišení 3840 × 2160 bodů
V grafech níže najdete poměr cena/výkon při aktuálních tržních cenách, ale také při cenách doporučených. Grafy s doporučenými cenami jsem přidal v době, kdy se výrazně lišily od těch tržních. I dnes k tomu může dojít při uvádění nových produktů. Momentálně nejsou problémy s tím, že by karty byly dražší, spíše se z nich dozvíte, o kolik ten který model zlevnil oproti stavu při uvedení.
Výpočet poměrů cena/výkon vychází z těchto cen:
3840 × 2160
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 3840 × 2160, DLSS off
- GTA V, Ultra, 3840 × 2160, MSAA 4×
- Metro Exodus, preset Ultra 3840×2160
- Red Dead Redeption 2, 3840 × 2160
- Witcher 3, 3840 × 2160
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 3840 × 2160
Průměrný výkon
Poměry cena/výkon (méně je lépe)
V následujícím grafu je poměr cena/výkon při doporučených cenách, většinou jde o cenu při uvedení karet, výjimečně může být i nižší, pokud v průběhu životnosti karet AMD či Nvidia MSRP snížili.
Průměrný výkon a poměr cena/výkon, s ray tracingem
- Crysis 3 Remastered, very high + RT max, 3840 × 2160
- Cyberpunk 2077, preset Ultra 3840 × 2160, DLSS off
- F1 22, ultra + max RT, 3840 × 2160
- Far Cry 6, Ultra + DXR on, 3840 × 2160
- GTA V, Ultra, 3840 × 2160, MSAA 4×
- Metro Exodus EE, preset Ultra 3840×2160
- Red Dead Redeption 2, 3840 × 2160
- Witcher 3, 3840 × 2160
- World of Tanks, 1.18.0.3, very high, 3840 × 2160
Průměrný výkon
Poměry cena/výkon (méně je lépe)
Závěrečné shrnutí
Cenové rozpětí prodávaných modelů RTX 4080 Super je obrovské. Důvodem je nejspíš to, že mezi RTX 4080 Super a RTX 4090 je rozdíl dvaceti tisíc, a někteří výrobci se mezeru pokoušejí zaplnit tím, že nabízejí prémiové modely RTX 4080 Super za absurdní ceny. Někdo to nejspíš kupuje, sám bych těch pár barevných LEDek a o dva cenťáky vyšší a delší chladič s lehkým srdcem oželel, když díky tomu můžu ušetřit šest tisíc.
Doporučená cena RTX 4080 Super byla při uvedení 27 700 korun při středovém kurzu dolaru 22,90 Kč/dolar. Aktuálně je dolar na 23,70 korunách a stoupá nahoru, což u nových dodávek RTX 4080 Super znamená zhruba osm stovek navíc. Aktuální cena karet včetně levných modelů je tedy obvykle vyšší, než byla původní doporučená. Většina modelů se pohybuje v rozmezí 29–32 tisíc. Výjimkou ale nejsou ani modely za 34 tisíc a víc, a tam už se to kurzovým rozdílem okecat nedá.
Palit má v nabídce několik modelů, nejlevnější RTX 4080 Super JetStream OC je k mání za 27 890 korun, což je téměř na doporučené ceně, a při zohlednění toho, co dolar od uvedení udělal, už spíš pod ní. Lépe vybavený (nepřetaktovaný) model GeForce RTX 4080 Super GamingPro se při ceně 28 790 korun stále řadí k těm nejvýhodnějším. Testovaná varianta RTX 4080 Super GamingPro OC je o šest stovek dražší.
V podobných cenových hladinách najdete asi jen jedinou RTX 4080 Super s výrazně lepšími vlastnostmi, ale vážně nevím, co si o ní mám myslet. Jde o TUF RTX 4080 Super od Asusu v nepřetaktované variantě, co nabízí za 28 700 korun znatelně výkonnější a tišší chladič. Takže kdyby se vám zadařilo tuto kartu za podobné peníze urvat, bude to lepší volba. Jenomže ji najdete jen v jediném e-shopu, kde dlouhodobě není skladem. Dělá to na mě dojem, že se nepřetaktovaný TUF za luxusní cenu v nabídce vyskytl jen proto, že Asus na uvedení levnější model nestihl nachystal, ale dnes, kdy už má v nabídce 4080 Super ProArt s menším chladičem, se mu už nechce TUF za podobné peníze prodávat a k mání bude jen dražší přetaktované verze O16G za 32 tisíc.
Na RTX 4080 Super, které jsou znatelně tišší než GamingPro OC, si dost připlatíte, ty s opravdu tichým chladičem už stojí přes 31 tisíc. A i u nich už vás pravděpodobně budou občas otravovat cívky, takže bez přiškrcení výkonu absolutně tiché stejně nebudou.
RTX 4080 Super GamingPro OC od Palitu nelze označit za vysloveně tichou, ale z hlediska hlučnosti je na tom líp než Founders Edition i o pár stovek levnější Windforce 3X od Gigabyte. A po stránce hlučnosti je rozhodně tišší než průměrné karty. V grafech s výsledky měření hlučnosti najdete hromadu méně výkonných karet, které je v zátěži slyšet víc. Při dané ceně a výkonu jsou tedy provozní vlastnosti RTX 4080 Super GamingPro OC víc než uspokojivé, a pokud nechcete připlácet dalších pár tisíc na nějaký monstróznější model s větším a tišším chladičem, určitě stojí za zvážení.
U AMD proti tomu stojí Radeony RX 7900 XTX. Po stránce hlučnosti je na tom podobně Pulse RX 7900 XTX od Sapphire, který se v našich obchodech dá pořídit za částky od nějakých 25 650 korun, V čisté rasterizaci je rozdíl ve výkonu mezi GeForce i Radeonu malý, Radeon je o několik tisíc levnější, takže z hlediska poměru cena/výkon je na tom Pulse lépe. Při započtení výsledků her s aktivním ray tracingem už vychází lépe GeForce.
Něco málo z toho, co s Radeonem ušetříte, ještě ukousnou náklady na vyšší spotřebu; příkon základního modelu Radeonu je v závislosti na zátěži asi o 40–80 W vyšší, o kolik víc zaplatíte na elektrice pak bude záviset na tom, kolik hodin týdně hraním strávíte.
V případě, že se nezdráháte zapínat DLSS nebo generování snímků budete na GeForce ještě těžit z vyššího počtu titulů s jeho podporou oproti hrám s podporou FSR 2.x a FSR 3. Další možnost jsou prémiové modely Radeonů za podobné ceny jako má 4080 Super GamingPro. Ty už nebudou z hlediska poměru cena/výkon vedle GeForce nijak atraktivní, ale v tichých režimech na tom budou lépe s hlučností. Ale ani u nich se nedá říct, že by při podobné ceně výhody převažovaly nevýhody.
Sám bych sáhl spíše po levnější nepřetaktované verzi RTX 4080 Super GamingPro, rozdíl ve výkonu proti přetaktovanému modelu nebude velký a zřejmě nestojí za aktuálních šest stovek navíc. Levnější model je tak z hlediska poměru cena/výkon výhodnější.
Palit GeForce RTX 4080Super GamingPro OC, 16 GB | |
KLADY | ZÁPORY |
Výrazná sleva proti RTX 4080, levnější než většina dostupných modelů RTX 4080 a RTX 4080 Super | V zátěži hlučnější než prémiové modely |
Výkon i pro 4K, 16 GB paměti | DisplayPort pouze ve verzi 1.4a |
Chladič má výkonnostní rezervu | Proti původní RTX 4080 mizivý nárůst výkonu |
cena, poměr cena/výkon proti dražším modelům RTX 4080 Super | Nepřetaktovaná RTX 4080 Super GamingPro je výhodnější |
Hlučnost v zátěži nižší než u průměrných karet | Menší rozsah nastavení limitu příkonu |
Orientační cena s DPH: 29 400 Kč |