Zpět na článek

Diskuze: Virtuální realita v křesle: závodníkem, pilotem či střelcem

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

amadjr
amadjr
Level 1 Level 1
3. 4. 2017 10:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

no ja vam nevim.
doma se mi vali oculus DK2, coz je fullHD VR. nic nefunguje, ovladace nejsou a kdyz po desetihodinovem snazeni neco spustite, pripadate si jako by jste hraly doom 1. okraje jsou rozostrene, viditelnost bodu je desiva, jako by jste chteli hrat hru na reklamnim LED panelu. kdyz k tomu pridate nejaky pohyb v fps akci, do 10ti minut jdete blit.. nejsem si jist zda vive je tak zasadne lepsi aby tech 24 000kč za to stalo. me firma oculus jen presvedcila o tom, ze si ode mne nezaslouzi ani korunu. tak neskutecne ignorativni pristup predrazeneho zmetka ktery ani nefunguje.. proboha....

Jan Preclík
Jan Preclík
Level 1 Level 1
3. 4. 2017 22:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amadjr Je veliká pravda, že srovnávat devkit oculusu s CV1 verzí je nesmysl. To už tady ale zaznělo.

Co se týká nevolnosti, někomu ta přilba prostě nesedne. Když jsem v létě dělal ve VR herně v Praze na Hradčanské, chodila tam spousta lidí a snášela to v pohodě. Jeden den se u mně stavil kamarád a i přesto, že hrál na Vive hry, které by nevolnost způsobovat neměly, skončil po deseti minutách na záchodě. Takový případ motion sickness jsem za celé dva měsíce svého působení v herně prostě nezažil. Na každého to prostě může působit jinak a ne každému to sedne, nicméně věřím tomu, že DK2 může způsobovat nevolnost mnohem víc, než komerční verze headsetů. Nehledě na to, že jsem chvilku psal pro dnes již neexistující vrmag.cz, jehož provozovatel je nadšencem do VR a prošly mu rukama za pár let veškeré vývojové řady Riftu. I ten říkal, že je obrovský rozdíl mezi DK2 a CV1 z hlediska uživatelského komfortu. Nehledě na to, že v dnešní době je DK2 už nepodporovaný hardware ze strany vývojářů Riftu.

mareknr
mareknr
Level 1 Level 1
3. 4. 2017 15:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amadjr S DK2 nemôžeš čakať zázraky. Je to už zastaralý headset určený pre vývojárov. A mal aj takú cenu. Terajšie headsety sú citeľne lepšie čo sa týka HW a aj SW podpory. Ale aj tak odporúčam si ich vyskúšať pred kúpou. Stále to nie je ideál a nie každému aktuálna VR sadne.

palqo
palqo
Level 23 Level 23
3. 4. 2017 13:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amadjr Ty sa asi moc nevyznas, co? DK2 v ziadnom pripade nie je Full HD a ma mnozstvo chyb. Skusal som ho a mal som dva mesiace finalnu verziu CV1 a je neporovnatelne lepsia. Je vsak pravda, ze ani Full HD nestaci, preto som ho aj vratil.

mareknr
mareknr
Level 1 Level 1
3. 4. 2017 15:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@palqo DK2 má FHD displej - 1920x1080. Obraz sa ale delí vertikálne na polovicu a teda pre kždé oko je konenčné rozlíšenie 960x1080. A to je samozrejme vidieť. FHD na oko nie je ani jeden z aktuálnych headsetov, ktoré majú rozlíšenie 2160x1200 čo je 1080x1200 na oko. Ale tie nové sú oproti DK2 dosť citelný pokrok. Chce to ale každopádne stále o dosť vyššie rozlíšenie. Oproti aktuálnemu stavu aspoň dvojnásobok a k spokojnosti ešte ďalší dvojnásobok (v závisloti od horizontálneho a vertikálneho FOV samozrejme). Dúfam, že najbližšie headsety nebudú mať rozlíšenie na oko nejakých 1400x1600 ale tých 2160x1980 aspoň. Proste 2Kx2K na oko. Je potrebný taký skok spolu s väčším FOV a posunom k 120Hz panelom.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
3. 4. 2017 20:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@palqo @mareknr: No ale pak jsou nároky o to vyšší, protože s vyšším rozlišením přichází větší FOV a větší draw distance, když připočteš nároky na vysoká fps a refresh, tak ti dojde, že VR bude navždy nedonošené dítě - vždycky, když se o něm někdo rozbásní, tak se nemůžu ubránit pobavenému úsměvu.

mareknr
mareknr
Level 1 Level 1
4. 4. 2017 06:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@palqo @Xcute: V prvom rade, už teraz nechávam takmer všetko renderovať v dvojnásobnom rozlíšení cez supersampling, kvôli citeľne lepsšej výslednej kvalite obrazu. Čo s headsetom s vyšším rozlíšením nebude treba. A že kvôli vyšším nárokom bude VR vždy nedonosené dieťa? Keď si kúpiš monitor s vyšším rozlišením či vyššou frekvenciou, máš to to isté. Hry sú tiež čím ďalej tým viac náročnejšie. VR sa potrebuje ustáliť, čomu časom príde. Proste dôjsť k takým parametrom, aby malo obraz uspokojivý ako FHD monitory.

niemand
niemand
Level 23 Level 23
3. 4. 2017 13:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@amadjr Doma mám HTC Vive. Koupil jsem ho shodou náhod v den, kdy tu vyšla recenze právě na Vive. Mezitím jsem měl možnost vyzkoušet si ještě v herně Oculus rift s ovladači + hraní Projet Cars na volantu v playseat. Oculus mi přijde horší, co se obrazu týče. Divné nastavování, nutnost prapodivně centrovat obraz a i ten posuvnej "čvonč" na spodní straně brýlí, který má sloužit k přizpůsobení čoček mi připadal, že buď nic nedělá nebo to nemělo téměř žádný efekt a nebyl jsem schopný vidět ostře. U Vive lze otočným kolečkem přesně nastavi roztěč čoček, dokonce je v balení v manuálu na spodní straně pravítko s návodem, jak si oči změřit a podle toho to přesně nastavit. Už to je docela zásadní rozdíl, kdy potom ve Vive jdou "relativně" dobře číst i ikony na ploše, či drobnější text (alespoň mě to nedělalo problémy).

Blití je dost individuální. V žádné VR hře jsem neměl problém, jen v tom playseatu + Oculusu + Project Cars ano. V tomhle směru nebudu pomlouvat Oculus, protože ten za to nemohl. Mohl za to fakt, že já řídím auto rád (IRL) a tady mi u toho závodu fakt sedělo jak se člověk mohl rozhlížet a jako by byl tam, ale opravdu opravdu hodně mi chyběl "feedback" toho auta. Prostě mi bylo na blití když jedu kilem do zatáčky, člověk čeká určitý odpor a sílu, která ho tlačí na stranu sedačky, jenže tady nic, prostě nic... Stejně tak ve Vive mám divný pocit, když jedu v některé hře výtahem a ten jede rychle a najednou se u země zastaví. Člověk čeká takové to .... něco, že se trochu podlomí nohy atd, ale ono nic. Jinak ale jinde problém nemám.

Na Oculusu jsem toho jinak moc nenahrál, v herně jsem ještě zkoušel pohyb ovladače v The Climb a tam to bylo super. Každopádně mě Oculus přesvědčil spíše o tom, že jsem udělal dobře s HTC vive.

Ani Vive nemá dokonalý obraz a já to před koupí věděl (zkoušel jsem si to dost dlouho též v herně). Přesto bych řekl, že je o něco lepší (i díky možnosti lepšího zaostření) než u Oculusu.

Hry jako Raw Data, Arizona Sunshine, nebo i "jen demo" Budget cuts jsou naprosto super zážitek, ale je pravda, že takových "lepších" VR her je dost málo.

Každopádně za sebe musim říct, že investice ani náhodou nelituju a navíc mám človíčka, který to má doma, takže hraní coop VR her je dobrý zážitek a i ten integrovaný mikrofon na Vive headsetu není tak hrozný, jak se říká (na komunikaci ve hrách naprosto dostačující).

Každopádně rozhodnutí investice do VR nepřišlo ze dne na den, bylo to dlouhé přemýšlení, v podsatě od první myšlenky do realizace jsem se rozhodoval více než měsíc. A protože nehraju 10 hodin denně, tak výběr her mi zatim vystačí na dostatečně dlouhou dobu + ještě jsem vlastně ani nezkoušel namodovat jiné hry jako GTA 5 nebo Skyrim. Kde by to jistým způsobem mohlo být zajímavé.

Jan Preclík
Jan Preclík
Level 1 Level 1
3. 4. 2017 22:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@niemand Zdravím. Také jsem playseat v herně zkoušel a měl jsem z jízdy přesně ty samé pocity, které tady popisujete. Bylo to sice fajn, chyběla mi ale zpětná vazba playseatu.

Druhou věcí byla konfigurace a equip herního PC v herně. Faktem je, že v sestavě, na které jsem měl možnost zkusit Project Cars s Riftem, byla GeForce GTX 1060 (možná dokonce 970tka), která se i přes své kvality, zejména poměr cena/výkon, s výkonem 1070tky prostě nedá srovnat. A v případě Project Cars se každé procento výkonu navíc vzhledem k náročnosti hry počítá.

Třeba to bylo právě silnějším GPU, možná konfigurací grafiky samotné hry, citlivosti volantu (Force feedback mám doma na 39%, aby odpor volantu nebyl tak přehnaně silný), faktem je, že oproti playseatu s riftem v herně jsem si doma hru s Vivem užil mnohem více.

Na tvrzení kvality zobrazení se spolu asi neshodneme. Ač jsem od počátku veliký fanda HTC Vive, obraz v Riftu mi přijde ostřejší a pixel mřížka méně zřetelná. Faktem je, že centrování na Riftu je do jisté míry obtěžující (ruku v ruce s páčkou na posouvání čoček), na druhou stranu Oculus Store je mnohem stabilnější a méně náchylný k pádům než SteamVR. Pro co bohužel nemám srovnání je Oculus touch vs HTC Vive.

Každopádně skutečnost, že LibreVR přišel s projektem ReVive, díky kterému se Vive stal do jisté míry otevřenou platformou, znamená opět plusové body pro Vive. S Riftem si totiž exkluzivky pro Vive nezahrajete (ač je jich po skrovnu a vývojáři doprogramovávají možnosti pro oculus touch, i takové tituly se najdou).

Jan Schrenk
Jan Schrenk
Level 1 Level 1
3. 4. 2017 10:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky za recenzi a aspoň za snahu podívat se i na letadla :-).

Jsem zvědavý, kam se tenhle obor posune za takových 5 let. Jestli už budou displeje dostatečně jemné a optika zdokonalená, aby to dokázalo reprodukovat obraz v kvalitě dnešních monitorů.

gck23
gck23
Level 25 Level 25
12. 4. 2017 10:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Schrenk Na moderní letadla to bude OK už teď, že se lítá víceméně přístrojově, na WWI a WWII letadla je jedna z nejdůležitějších věcí spotting a identifikace aby se člověk chytal na někoho se 3lcd a track IR se stejným skillem to bude chtít tak 4-8k

komplik
komplik
Level 21 Level 21
3. 4. 2017 11:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Schrenk Problém ale bude výkon. I 2x4k ve VR není žádná velká sláva, mnozé odradí HW nároky, i když pro simulátory to není až tak limitující, tam ti lidi i dnes nezřídka mají 3x4k, otázkou je zda z toho vytlačí dostatečné FPS, třeba v leteckých simech to víc než na grafice stojí na CPU a ani současný král 7700k přetočený na 5GHz není žádná sláva.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
3. 4. 2017 11:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vzpomněl jsem si na Incoming - takový koncept by VR seděl, jak prdel na hrnec.

Reklama
Reklama