amd-podporuje-opencl-zatim-jen-pres-cpu
Novinka AMD podporuje OpenCL zatím jen přes CPU

AMD podporuje OpenCL zatím jen přes CPU

Václav Vlček

Václav Vlček

4

Společnost AMD včera uvedla betaverzi ATI Stream SDK pro vývojáře, jejíž součástí je i funkční podpora OpenCL. Zatím ale jenom přes x86 procesory.

Reklama

Poslední betaverze vývojářských knihoven ATI Stream SDK ve verzi 2.0-beta2 přináší zásadní novinku. AMD nabízí vývojářům a programátorům možnost vyzkoušet si jejich OpenCL implementaci. Zatím se ale ještě nejedná o výpočty pomocí GPU a platforma využívá jenom klasický procesor standardu x86. Na druhou stranu ale dokáže pracovat s více jádry, na videu se můžete podívat na demo běžící na stroji se čtyřmi šestijádrovými Opterony.

"Díky podpoře vícejádrových CPU a GPU v naší implementaci OpenCL prostředí poskytne AMD vývojářům snadný přístup k výpočům využívajícím procesor/y i grafickou kartu. Díky tomu budou moci snadno využívat všechny dostupné prostředky systému v jednom vývojářském prostředí," říká Rick Bergman, senior vice president a generální manažer v AMD Products Group. "AMD podporuje OpenCL rozhraní v ATI Stream SDK, díky kterému umožní snadnější rozšíření GPGPU výpočtů mezi vývojáři i uživateli."

Podle vyjádření Bruna Murzyna, z polského PR zastoupení AMD, by mělo být funkční řešení pro OpenCL, schopné využívat pro výpočty i GPU, dostupné v nejbližší době. Konkrétně by to mělo být v tomto kvartálu, ale termín se pochopitelně ještě může změnit. Včera uvedená OpenCL implementace využívající CPU byla zatím odeslána do Khronos Group na testování a certifikaci.

Každopádně ale stávající řešení není pro vývojáře až takovým přínosem, jak by se z oficiálního prohlášení mohlo zdát. Na jednu stranu si samozřejmě můžou zkoušet svůj kód v dodané betaverzi ATI Stream SDK a hrát si s OpenCL funkcemi, ale protože veškeré výpočty jdou zatím přes procesor, tak v praxi vlastně nic pořádně nezjistí. V takové podobě se o GPU výpočtech vlastně ani nedá moc mluvit a vývojáři tak do rukou spíš dostávají jakési demo SDK, které si mohou osahat a připravit se do budoucna na jeho používání. Ale dokud AMD nepřidá podporu pro výpočty přes grafickou kartu, je to opravdu jen demo. Konkurenční Nvidia proti tomu staví svojí implementaci OpenCL s funkční podporou GPGPU, kterou si vývojáři po zaregistrování mohou zdarma stáhnout ZDE

Do budoucna plánuje AMD využití OpenCL mimo jiné k akceleraci herní fyziky pomocí rozhraní Havok. První videa aplikací využívající akcelerovaný Havok se objevily už v březnu, konkrétně to byl Havoc Cloth. Ovšem i tam se mluvilo hlavně o využití vícejádrových procesorů v kombinaci s GPU. Podle vyjádření nejmenovaného pracovníka vývojářského týmu konkurenčního PhysX  "bude potřebovat AMD minimálně rok po uvedení Open CL ovladače k tomu, aby udělalo první použitelné SDK na Havok GPU fyziku a pak bude teprve možné jednat s herními vývojáři.". Pochopitelně ti zatím můžou pracovat se stávajícím Havok SDK, které využívá pro výpočty procesor, ale tam jsou pochopitelně úplně jiná omezení a limity než v případě hardwarově akcelerované verze. 

V každém případě jsem hodně zvědavý, jak celá budoucnost využití GPU pro jiné než výpočty než grafiku a jejich využití ve hrách dopadne. Nvidia už má naplno rozjetou podporu PhysX a Cuda, které ale fungují (zatím) pouze na jejich hardware. AMD se snaží držet otevřeného standardu OpenCL, ovšem to je celé ve fázi vývoje a prvních dem. O jeho budoucnosti rozhodne až podpora vývojářů. Na druhou stranu za OpenCL stojí i Apple, což už něco znamená. Pak je tu Microsoft DirecX Compute, zatím velká neznámá . No každopádně vás budeme dále informovat o vývoji, snad to nedopadne jako už několikrát v minulosti – hromada navzájem nekompatibilních standardů a uživateli, poper se s tím. 

Zdroje Businesswire AMD Engadget a další


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama