ATI: čipy RV530 a RV515 jsou připraveny
Pro ty, co by nevěděli, RV530 a RV515 jsou nové grafické čipy od ATi určené pro mainstream a low-end. Samotné čipy není problém začít vyrábět ihned - problém je mimo jiné v tom, že nejdříve musí být vydána vlajková loď řady, R520, a až po ní nižší modely.
Oba čipy jsou vyráběny 90nm výrobním postupem, který byl nejspíš hlavní příčinou zpoždění R520 a tím pádem i jeho pomalejších kolegů. Podporují Shader Model 3.0, který byl zatím výsadou nVidie, a také mají zvládat akceleraci H.264 - v současné době často omílaného kodeku, na jehož rozkódování a přehrání v přijatelném framerate je potřeba buď počítač Apple, nebo konvenční PC s šikovnou grafickou kartou. nVidia zatím akceleraci H.264 nenabízí, tvrdí však, že v nové ovladače tuto vymoženost zprovozní na GeForce řady 7. Na jakých taktech nové čipy od ATi poběží, kolik budou mít paměti a jak rychlé, se zatím neví.
Přestože by ATi mohla začít prodávat karty s těmito čipy možná už v září, nejdříve musí být uvedena R520, která má přijít v říjnu, a až po ní budou uvedené ostatní modely. A proč nejde uvést mainstreamový čip dříve, když o něj bude mít zájem asi nejvíce lidí? Top-end model si bude moci pořídit málokdo, kvůli ceně a spotřebě takové karty. Ano, pokud pomýšlíte na GeForce 6800, která se bude propadat směrem ke střední třídě, měli byste mít alespň 350W zdroj, nemluvě o tom, že novější karty díky menšímu odběru elektrické energie také méně topí a tudíž si vystačí s tišším chlazením. Druhou překážkou je to, že se nejdříve musí prodat karty současné generace - tedy X700, X800 a X850. Jakmile by totiž přišly grafické akcelerátory, které by při stejném výkonu podporovaly Shader Model 3.0 a byly by méně "žravé" a tišší, nikdo by stávající generaci nekupoval... Nemám rád marketing.
Zdroj: The Inquirer