PCTuning Článek

EVGA GTX 460 SC 768 – Přetaktovaná edice v akci

z-obermaier
Z. Obermaier
23. 8. 2010 01:00 14 Sdílej:

Může se zdát, že o nových grafikách GeForce GTX 460 bylo už napsáno vše, několik dílků do kompletní skládačky ale ještě chybí. Dneska se podíváme na přetaktovanou edici základního modelu s 768 MB paměti, jak si povede vůči referenční kartě. Také vás čeká zcela nová, přepracovaná metodika měření výkonu grafických karet.

Reklama
Reklama

O nových kartách GeForce GTX 460 bylo napsáno již mnoho článků a recenzí. Někteří její dopad na trh zlehčují, jiní považují za novodobou GeForce 8800 GT, já osobně si myslím, že zase tak zásadní produkt to není. Jde v podstatě o řešení, jehož výkonovou obdobu (samozřejmě i výkonnější řešení) máme na trhu už téměř rok. To, že se ceny konkurenčních Radeonů HD 5850 znatelně navýšily proti době jejich uvedení, není problém výrobce ale jedna ze zásad tržního principu. Kde je poptávka, ceny rostou, také kurs dolaru a dopady ekonomické recese nesou svůj podíl viny. Konkrétně s Radeonem HD 5850 to ale zase tak žhavé také není, mnozí asi zapomněli, že tuhle kartu dva měsíce od uvedení nešlo vůbec koupit. Ohánět se proto touto kartou a její dostupností je také mírně scestné.

Ať se někomu GeForce GTX 460 líbí nebo nelíbí, jednu věc kartě upřít nelze - prodává se hodně slušně. A jelikož jde o produkt, o který je zájem, tak se z něj musí vytěžit co nejvíce. Prvním článkem ze série většího testu bude dnešní recenze přetaktovaného modelu od EVGA. Bude stát rozdíl 500 Kč za nárůst výkonu a přetaktování vůči základní verzi?

Kromě testu samotné karty vás čeká nejdetailnější rozbor rozdílu výkonu 1 GB a 768 MB verze na českém webu, nikdo jiný totiž výkon tolik nerozpitval ve všech nastaveních, včetně 2560x1600. Tam sice karta přímo nemíří, pro úplnost jej ale také změříme. Myslíte si, že bude rozdíl minimální, nebo se najdou nastavení, kde je menší framebuffer limitem? Jak to je, se dozvíte za chvilku. V dalším článku se podíváme na dvojici GeForce GTX 460 1 GB ve SLI, jež se zdá být skutečným drtičem výkonu. Tohle řešení strčí díky vysokému škálování SLI, do kapsy jak GeForce GTX 480, tak někde dokonce i Radeon HD 5970.

Posledním, třetím článkem vztahujícím se ke GeForce GTX 460 bude velký test pro kutily a hračičky s názvem "vyždímejte z grafik maximum". Na obrázku vidíte devět běžnějších grafických karet, od modelu GeForce GTX 460 až po Radeon HD 5870 nebo GeForce GTX 480. Všechny tyhle karty jsem postupně přetaktoval na maximum jejich možností (ovšem se stoprocentní stabilitou) a poté jimi prohnal všechny testovací hry. Měření trvalo několik týdnů, ovšem výsledek stojí za to.

Dožene přetaktovaná GeForce GTX 460 Radeon HD 5870 a o kolik jí uteče přetaktovaný Radeon HD 5850? Test nám dá odpovědi na otázky, zdali se taktovat vyplatí a kolik peněz ušetříme pořízením levnějšího modelu vůči dražší kartě bez přetaktování. Některé výsledky jsou velice zajímavé, a test je plný nečekaných zjištění. Měřit budeme také spotřebu po přetaktování, novinkou je kompletně přepracované portfolio her. Jednu perličku si ale neodpustím už nyní, spotřeba karty GeForce GTX 480 stoupla v zátěži po přetaktování o 180W! Více ale neprozradím, musíte si ještě týden počkat ..

Proč EVGA?

EVGA je v povědomí zákazníků firmou, zapsanou jako výrobce luxusních produktů s větší přidanou hodnotou vůči konkurenci. Není to ani dáno většinou vyšší cenou, ale službami a vlastnostmi které za vyšší cenu dostaneme. Může to být například několik stupňů přetaktovaných edicí (my testujeme SC - SuperClocked), což ale není dnes již nic mimořádného. Zajímavější je spíše zákaznická podpora a nadstandardní péče.

Podívejte se na obrázek krabice karty, pokud ji zaregistrujete máte nárok na desetiletou záruku! Tím ale osobnější přístup výrobce k zákazníkovi nekončí, firma nabízí mnoho dalších zajímavostí - program umožňující si zboží půjčit a až poté třeba i koupit, evropský program slev, kdy za každý zaregistrovaný produkt obdržíte pět dolarů u příštího nákupu, vývoj vlastních utilit na taktování, monitoring a měření stability, možnost do tří měsíců vyměnit zdarma zboží za novější model a další. Běžný je také spíše osobní přístup u reklamací, na firemním fóru a v komunikaci ze zástupci společnosti. Tohle všechno dělá z celkem malé firmy, největšího prodejce luxusního hardware v USA a větší expanze do Evropy se chystá tento rok.

Portfolio firmy se nemůže rovnat gigantům jako je Asus nebo Gigabyte, ti ale právě doplácí na svou obrovskou strukturu a "molochovitost", malý pružný výrobce, který se zákazníkem skutečně komunikuje a kde máte jistotu, že vaši stížnost skutečně někdo čte, vydá za tisíce špatných zkušeností u konkurenčních mega korporací. Právě proto je EVGA tak oblíbenou společností, i když se nad ní velcí hráči jen ušklíbnou, z jejich modelu zákaznické péče se mají hodně co učit.

Modely výrobce

V nabídce má EVGA několik modelů, ovšem tím nám výběr vůbec neulehčil. Aby se v nich čert vyznal, my vám s tím ale pomůžeme. Důležitý je kód karty, ten totiž produkty zásadně odlišuje. Všechny karty s koncovým kóde TR mají záruku jen dva roky, modely s označením AR se dají po registraci reklamovat i za deset let. V Evropě se označení AR mění na ER a omezená záruka ne ET. Českého zákazníka tyto peripetie zajímat nemusí, u nás je dvouletá záruka daná zákonem. Prodloužená záruka se ale může hodit, i když pak musíte kartu poslat přímo výrobci a ten ji vymění.

Pokud pomineme rozdílné doby záruky, nabízí EVGA dva modely GeForce GTX 460 s kapacitou paměti 768 MB. Jeden nese základní frekvence 675 MHz, druhá karta je přetaktovaná na 763 MHz. Právě tu dnes testujeme. Díky updatu BIOSu ale můžete základní model popohnat o pár desítek MHz, o čemž si povíme za chvilku. Nabídka modelů s 1 GB paměti je širší a čítá pět modelů lišící se frekvencemi a hlavně chladičem. Zcela základní model je vybaven vylepšeným chladičem, který vyfukuje teplo ven ze skříně. Proti modelům se stejným chladičem, ale označeným jako EE je ale ochuzen o jeden DVI výstup. To je také jediný rozdíl. Přetaktovaný model s frekvencí 720 MHz pro GPU je ale osazen referenčním chlazením s ventilátorem uprostřed. Nejvyššími modely jsou karty s lepším chladičem a zvýšenými frekvencemi, kombinace vidíte v tabulce. Vlajkovou lodí je pak model EE SC (SuperClocked) s frekvencemi 763 MHz pro jádro a 3800 MHz pro paměti. V česku zatím u našeho distributora najdeme pouze modely s 768 MB paměti, vyšší přijdou časem.

Výkon navíc zadarmo

Další z drobnůstek, které dělají z EVGA zajímavého výrobce pro koupi grafiky je i další krok, který společnost učinila. Tím je uvolnění nových přetaktovaných BIOSů pro všechny grafiky GeForce GTX 460 na základních frekvencích. Možná se to zdá jako maličkost, ovšem který další výrobce tohle udělal? Pomocí BIOSu se vám u nepřetaktovaných modelů navýší frekvence ze základních 675 MHz na 720 MHz. Další změnou je ztišení ventilátoru ze 40-ti na 30 procent a možnost jej manuálně ovládat, což dosud nešlo. Zvýšit výkon karty o kousek nahoru a snížit hlučnost jsou skutečnosti, kvůli níž se nový BIOS jistě vyplatí nainstalovat.


I když tradičně začínám recenzi všech produktů porcí slajdů a vyzdvižením zajímavostí, dnes udělám výjimku. Slajdy k samotné GeForce GTX 460 vám ukázal kolega už v prvotní recenzi, a v podstatě také není co dále nějak propagovat. Karta není už žádná žhavá novinka, tedy je vše zásadní dávno známé.

Výrobce vsadil v tomto případě na referenční chladič, který si pouze upravil svými nálepkami a logem. Jinak jde o stoprocentně referenční návrh karty, vyráběné kdesi v Číně, zřejmě u společnosti Foxconn. Následuje pohled na balení karty ..

Balení karty

Krabice se od dob GeForce GTX 200 nijak nezměnila, ani velikostí, tak vzhledem. Modelové označení karty se dá také zkontrolovat okénkem na zadní straně krabice. Vnitřek je tradičně z tvrzeného recyklovaného papíru, který významně připomíná české balení vajec v supermarketech.

Po otevření krabice nás nečeká žádné překvapení, obsah příslušenství je základní a víceméně běžný. S kartou nepřichází ani žádná hra, ani další něco navíc. Uvnitř najdeme následující:

  • Karta
  • mini-HDMI - HDMI redukce
  • DVI - Dsub redukce
  • Redukce napájení (2x 6pin)
  • Manuály, ovladače a utility na CD
  • Nálepka EVGA
  • Cena: 5300 Kč s DPH (základní verze 4800 Kč s DPH)

Detaily karty

Jak už jsem předeslal dříve, jde o zcela stoprocentní referenční provedení karty. EVGA se ani nepokusila nic vylepšit, i mosfety a napájecí část je shodná s referenční kartou. Na jednu stranu je to dobře, různá pochybná PCB vlastních návrhů (z důvodu ještě víc ušetřit) ve mně moc důvěry nevzbuzují. Při pohledu na různé červené a zelené PCB nejlacinějších modelů mne jímá přímo hrůza, ti by si jistě dovolit nabídnout záruku deset let nemohli, vědí proč.

Jelikož jde o referenční řešení, je i zadní strana karty stejná s původní kartou. Zde musí dát zákazník pozor na celkem ledabyle nalepenou nálepku, jejíž poničení ukončuje záruku. Demontáží chladiče a běžnými činnostmi ale nálepku poškodit nelze, tedy není důvod k obavám.

O napájení karty se starají dva konektory - dvakrát 6pin. Minimální požadavek na zdroj je 450 W. Tento údaj je ale nadsazený, pokud máte kvalitní zdroj, bude stačit i s nižším výkonem. V zátěži si tato karta řekne maximálně o 150 W na základním nastavení. Podle tohoto údaje tedy vybírejte také zdroj.

Výstupy jsou na kartě tři. Obrázek ukazuje dvojici DVI a mini-HDMI. Karta samozřejmě nepodporuje zapojení třech monitorů zároveň. S jednou kartou lze připojit pouze dva panely, pro trojici displejů je nutné mít karty dvě. O další škálu možných připojení se starají dvě přibalené redukce v krabici.

Chlazení karty

Referenční chladič je tvořen vějířem z hliníkové slitiny a dvěma heat-pipe vedoucími k plošce nad jádrem GPU. Chladič je tichý i na vysokých otáčkách, v tomto směru jde o velice povedené řešení. Čtyřpinový konektor umožňuje regulaci otáček softwarem, což ale s původním BIOSem karty EVGA nepodporují. Zde musíte nejprve upgradovat na novější verzi ze stránek výrobce.


Po kompletní demontáži chlazení karty spatříme vlastní PCB. Demontáže je opravdu hračka, stačí povolit několik šroubků na zadní straně a odejmout rozpírací sponu. Ta mi přišla jako podezřele měkká, zde se šetřilo na nesprávném místě. Je možné, že se časem unaví a nebude vyvolávat dostatečný přítlak na jádro.

Pro zájemce o detailnější pohled na PCB karty, jsem připravil obrázky ve vyšším rozlišení. Klikněte pro zvětšení. Oba modely s různými kapacitami paměti mají naprosto identické PCB, rozdíl je pouze v počtu osazených paměťových modulů.

Osazené čipy

Obdélníkové jádro GF104 nese označení GF104-300-KA-A1. Lišit se může v kombinaci znaků KA, KB, KC. Vyšší model s větší kapacitou paměti a širší paměťovou sběrnicí nese označení GF104-325-A1. Jak vidíme NVIDIA začala osazovat hned první prodejní revizi A1, jež v našem případě vyjela z výroby někdy na začátku měsíce června. To mi připomíná, že všechna GF100 jádra na prvních kartách jsou vyrobena na začátku února a prodejní revize je ze začátku dubna, žádné novější jsem nikdy neviděl. To potvrzuje domněnku, že všechny GF100 na světě pochází z první a poslední várky risc-wafferů a žádná novější se už zřejmě nevyrábí.

Další fotografie zobrazuje osazené paměťové čipy. Karta využívá Samsung K4G10325FE-HC05, kompletní datasheet najdete zde. Specifikace pamětí hovoří jasně, moduly mají udanou maximální frekvenci 1000 MHz (4000 MHz). Tyto paměti používají i mnohé další karty a ze zkušeností víme, že se dají někdy přetaktovat až na 1125 MHz (4500 MHz) bez větších potíží. Záleží na napětí daném výrobcem.

Celá karta má několik samostatných napájecích okruhů. 3D režim zabezpečují tři fáze řízené čipem OnSemi NCP5388. 2D režim je napájen další jednou fází, společně s napájením pamětí. Vzhledem k nízkým nárokům řešení není nutné mosfety nijak zásadně chladit. Je to výhoda, nikoliv nutnost.

Na druhé straně karty je zmíněný napěťový regulátor OnSemi NCP5388, jde o časté řešení u grafických karet, náklady na pořízení čipu nejsou vysoké. Nevýhodou je, že tento čip neumí měnit napětí pomocí příkazů na I2C sběrnici, tedy zde běžné nástroje na přidávání napětí selhávají. Výrobce ale přidal možnost manipulovat napětím přímo do ovladače karty, maximální hodnoty jsou ale omezeny BIOSem. To se projeví tak, že v utilitách na taktování nelze nastavit napětí nad tuto mez. Zde je nutné upravit BIOS karty pomocí Fermi Bios Editoru a nebo NiBitoru 5.8 (podporuje GTX 460), oba programy jsou zatím ale veřejně nedostupné. Pokud chcete upravit BIOS, lze o to požádat na několika fórech, nebo můžete poslat BIOS mě a já vám ho také upravím - riziko si ale nesete sami.

EVGA GTX 460 v systému

Utilita GPUz nám dá detailní informaci o kartě. Frekvence jsou 763 MHz pro jádro a 3800 MHz pro paměti. Zajímavé a důležité jsou i frekvence ve 2D režimu. Tam je jádro GPU taktováno na 51 MHz a paměti na pouhých 272 MHz.


První obrázek této kapitoly srovnává dnešní karty. První je Radeon HD 5870, potom následuje Radeon HD 5970. Další karty už jsou snadno identifikovatelné. Délka referenčního Radeonu HD 5970 je přesně 31 cm. Ostatní běžné karty se všechny vejdou +/- do 27 cm. Nejkratší kartou byla donedávna GeForce GTX 470 s 25 cm délky. Tuto metu nyní s výraznou převahou překonává GeForce GTX 460 s 21 cm délky. Jde opravdu o rozměrově malou a kompaktní kartu, s jednoslotovým chlazením by šlo o daleko větší bombu než je tomu nyní.

Specifikace není nutné znovu komentovat, již je známe. Připomeňme si snad jen TDP. Vysoká spotřeba byla prvním GeForce 400 hodně vytýkána a nutno říci, že právem. Vypnutím jednoho SM bloku, konzervativními frekvencemi ale výrobce dosáhl relativně příjemné spotřeby karet. Model s menší kapacitou paměti má udáno TDP 150W, vyšší model o 10W vyšší. Pokud bychom to měli přirovnat ke konkurenci, je spotřeba stále vyšší než má Radeon HD 5850, což potvrzuje i reálné měření.


Testovací sestava se skládá ze základní desky Asus Rampage II Extreme. Paměti posloužily 3x 2GB Kingston DDR3 2000 MHz CL8 nebo Corsair Dominator GT 2000 MHz. Dále jsme k testování použili procesor Core i7 920. Úložiště je sestaveno z disku Seagate 750GB, zdroj jsem použil Corsair HX1000 - 1000W. Ovladače jsou nejnovější dostupné verze.

Hry jsem otestoval v přetaktovaném stavu, abych omezil vliv procesoru na výkon a nelimitoval jím výsledky grafik. Nastavení bylo: CPU 4000 MHz (200x20), QPI 3600 MHz, unCore 3200 MHz, paměti na 1600 MHz při časování 24-8-8-9-2T. Všechny testy proběhly pod operačním systémem Windows 7 Ultimate 64-bit.

Testovací hry

Pod DirectX 9.0 jsem testoval: GTA IV, Arma 2. Následující tituly byly testovány s rozšířením DirectX 10: Just Cause 2, Crysis Warhead, Far Cry 2, Tom Clancys HAWX, Resident Evil 5, World In Conflict. Dále jsem testoval nové hry a DirectX 11 tituly: Aliens Vs Predators, Battlefield Bad Company 2, S.T.A.L.K.E.R. Call Of Pripyat, DiRT 2, Unigine Heaven 2.1, Metro 2033, BattleForge.

Ovladače

Pro měření her jsem použil poslední WHQL verzi Catalyst 10.7. Konkurenční karty GeForce byly testovány s driverem GeForce 258.96. Dnešní test tedy nezahrnuje žádné výsledky se staršími ovladači, jde tedy o zcela aktuální výkon Radeonů i GeForce grafických karet. Od tohoto bodu se odrazíme i do budoucna, většina dříve naměřených výsledků ve starších testech byla díky starým ovladačům již notně neaktuální.


Jelikož moje původní  metodika byla notně zastaralá, ale hlavně časově hodně náročná, vypracoval jsem zcela novou. Testů je sice jen čtrnáct (původně přes dvacet), ovšem jde o nejnáročnější hry - většinou DX10 nebo DX11 tituly. V této kapitole vám tedy metodiku představím a budete si moci stáhnout save pozice, dema a prohlédnout i videa, jak testuji hry.

V tomto (a dalších budoucích) testech najdete pouze čtrnáct nejnáročnějších her a dva benchmarky. Měřit budeme ve všech nejrozšířenějších rozlišeních - 1680x1050, 1920x1200, 2560x1600 pokud to hra umožní, také s vyhlazováním 8xAA (MSAA nebo QCSAA). U každé hry vás také čekají průběhy fps, mám naměřeny úplně všechna nastavení v průbězích, u každé hry ale vyberu možné nejpoužívanější nastavení a doložím průběhem. Nebudu dávat průběhy všech nastavení, ty mohu dodat v souboru, článek by takové množství obrázku zahltilo a znepřehlednilo.

Aliens Vs Predators (DX11) - První hru testuji pomocí jejího volně stažitelného testovacího dema. Vytvořil jsem si pro všechna nastavení konfigurační soubory a uložil je do adresáře hry. Všechny konfigurační soubory si můžete stáhnout zde. Pomocí zástupců na ploše pak spouštím test například s tímto parametrem: -config=1680_AA.txt. Poprvé nechám běžet sekvenci bez měření, aby se načetla do paměti a podruhé už měřím Frapsem. Nastavení používám maximální, jen měním hodnoty AF (2x a 16x) a AA (0x, 4x).

Arma 2 (DX9) - K měření další hry používám opět volně stažitelné demo hry a využívám testovací sekvenci vestavěnou ve hře. Nastavení hry vidíte na obrázku, měním jen použité rozlišení. První průběh opět neměřím, jen tím zajistím nahrání dat do paměti. Druhý měřený průběh zaznamenává Fraps. Také doporučuji před měřením hru vypnout a znovu zapnout, někdy se podivně zasekne a fps jsou nereálně nízká.

Battlefield Bad Company 2 (DX11) - Používám poslední build hry, kdy měřím Frapsem vlastní testovací sekvenci z úvodu hry. Nastavení hry je na úplné maximum, měním jen hodnotu AF (2x a 16x) a AA (1x, 4x, 8x) a samozřejmě rozlišení. Přikládám zde video testovacího měření:

BattleForge (DX11) - Používám verzi hry Lost Soul Edition s posledním patchem. K měření výkonu je zde vestavěná demo sekvence jíž využívám. Měřím Frapsem vždy druhý průběh, první načítá data do pamětí. Hru mám nastavenou na max, což dokládá obrázek. Opět měním jen hodnoty AA (0x, 4x, 8x) a rozlišení. Po každé změně je nutné hru restartovat, což s ověřováním aktuální verze souborů trvá relativně dlouho.

Crysis Warhead (DX10) - K měření používám dostupnou utilitu na měření a mapu ambush. Fraps zaznamenává vždy druhý průběh jako u všech předešlých her. Používám zde profil GAMER a všechny rozlišení a nastavení mám uložené v konfiguračním souboru - stahujte zde. Kromě rozlišení měním jen hodnotu AA (0x, 4x) vyšší nemá cenu vzhledem k náročnosti hry zkoušet.

DiRT 2 (DX11) - U této hry používám vestavěný test trati v Londýně. Použít lze i volně stažitelné demo. Ručně upravuji konfigurační soubor a spouštím zástupcem přímo benchmark, je to rychlejší než se proklikat do menu hry a spouštět demo odtud. Vše je nastaveno na maximum, měním jen rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Vše opět zaznamenává Fraps v druhém průchodu.

Far Cry 2 (DX10) - I když mnozí žehrají, že jde o starou hru, stále dokáže kartám řádně zatopit. Testuji s posledním patchem. K měření používám dva průchody nejkratším vestavěným testem - Small Ranch. Veškerá nastavení mám uložené v konfiguračním souboru (AA - 0x, 4x, 8x) a ten vše provádí automaticky, já jen spouštím Fraps v druhém průchodu sekvence. Konfigurační soubor stáhněte zde.

GTA IV (DX9) - I přesto, že jde o DX9 hru, je stále jednou z nejnáročnějších na trhu. Používám verzi s posledním patchem přidávajícím do hry rozšíření o další dvě epizody. Nastavení detailů vidíte na obrázku, aby bylo možné toto nastavení použít i pro karty s menší kapacitou paměti, je nutné spustit hru s parametrem. Více o tom píše kolega zde. Zde nastavuji pouze rozlišení a druhý průchod měřím Frapsem, video z měřící sekvence je zde:


Tom Clancys HAWX (DX10) - Oblíbený letecký simulátor má vestavěný test ve volně stažitelném demu z webu. Tuto verzi používám. Veškeré detaily jsou nastaveny na maximum, měním pouze rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Frapsem zaznamenávám testovací sekvenci od poloviny, kdy se z průletu mraků dostanete nad město a obraz na chvilku ztmavne.

Just Cause 2 (DX10) - Novinkovou hrou v našem portfoliu je tato šílená akce s moderním DX10 enginem. K testování používám vestavěné demo Concrete Jungle, které v druhém průběhu zaznamená Fraps. Nastavení hry je na max, kromě dvou posledních položek, jež karty Radeon neumí. Ve hře kromě rozlišení měním dále jen AF (2x, 16x) a AA (0x, 4x, 8x).

Metro 2033 (DX11) - Nejnáročnější hrou dneška je bezesporu tento titul. Žádná konfigurace na světě vám neumožní zapnout vše úplně na max ve vysokém HD rozlišení. Zde je nutno snížit detaily vzhledem k plynulé hratelnosti. Já používám nastavení Normal a renderer DX11. Měním pak jen rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x). Druhý průchod měřím opět Frapsem. Podívejte se ještě na video testovací sekvence, sleduji v něm kolegu a snažím se mu stále mířit na horní část těla:

Resident Evil 5 (DX10) - Další hra v sobě nese vestavěný benchmark a l ze použít i samostatně stažitelné demo, to používám já. Nastavení detailů ukazují obrázky. K testování používám Fixed benchmark a nastavuji pouze rozlišení a hodnotu AA (0x, 4x, 8x). Vše opět zaznamenávám Frapsem v druhém průchodu.

STALKER Call Of Pripyat (DX11) - Další extrémně náročnou hrou je poslední díl této série. Používám opět maximální nastavení, což dokládá obrázek. Měním pouze rozlišení a hodnotu vyhlazování AA (0x, 4x). Zaznamenávám Frapsem pouze poslední a nejnáročnější z testů - Sunshaft.

World In Conflict (DX10) - Pro mnohé možná stará záležitost, ovšem s posledním patchem se objevilo několik nových nastavení, včetně vylepšených explozí a dalších. Tento náročný engine bude také použit v očekávané bombě R.U.S.E., tedy je stále aktuální v této hře měřit. Vše nastavuji na maximum, měním pouze rozlišení a AF (2x, 16x) a AA (0x, 4x). Průběh tradičně zaznamená Fraps v druhém průchodu.

Unigine Heaven 2.1 (DX11) - K testování používám pouze nejvyšší rozlišení, teselaci nechávám ale na normal. I tak je porce teselovaných objektů extrémní, v podstatě vše je na scéně nějak zpracované tímto způsobem. Používané nastavení vidíte na obrázku.

3D Mark Vantage (DX10) - Zcela posledním testem je benchmark v nastavení Extreme, tím by se měl zásadněji omezit vliv frekvence procesoru a výsledky měření budou relativnější k výkonu samotných grafických karet. Nastavení opět vidíte na obrázku, u karet GeForce samozřejmě přepínám PhysX na CPU verzi.






Tato kapitola vám nabídne průměrné shrnutí výkonu, jež ale není dogma. My k průměru musíme přistoupit, abychom mohli s nějakým číslem obecně operovat do budoucna (o kolik procent je která karta výkonnější) v obecné rovině. Pokud vás nebaví prohlížet každý graf, zaměřte se na hry jež vás zajímají (a z nich si udělejte obrázek sami) a nebo se podívejte na shrnutí v této kapitole. Pozorní z vás jistě už vědí, jak to dopadlo. Pojďme se ale podívat na výsledek řečí čísel.

Hodnotě 100 procent odpovídá Radeon HD 5850 naměřený s novými, posledními ovladači. Do grafu jsem započítal jen výsledky her, nikoli dvou benchmarků. Základní verze GeForce GTX 460 768 MB je zhruba o 15 procent v průměru všech rozlišení pomalejší než Radeon HD 5850. U nejvyššího rozlišení je to ale téměř dvakrát tolik. Kartě v našem testu hodně uškodily některé bídné výsledky s vyhlazováním 8xAA, kde je menší kapacita paměti mnohde znatelným limitem. Podívejme se dále na model GeForce GTX 460 1 GB, ten je průměrně o 9 procent výkonnější než verze s menší pamětí. Větší paměť se zkrátka ukazuje jako zřejmá výhoda.

Dnes testujeme přetaktovanou verzi GeForce GTX 460 768 MB od EVGA, jež překonala základní model zhruba o 10-13 procent, což odpovídá navýšeným frekvencím. Těmito navýšenými frekvencemi pak karta dohání hendikep v podobě menšího framebufferu, a stala se o kousíček výkonnější než je základní model s větší kapacitou 1 GB paměti. Dá se tedy říci, že přetaktovaná karta od EVGA snižuje nevýhodu menší paměti a dá se považovat za rovný ekvivalent k 1 GB modelu, přetaktovaná karta ale stojí o 500 Kč více než základní verze, a to si klidně můžete koupit model s 1 GB paměti (stojí přibližně stejně - Gigabyte), jež se vám přeci jen vyplatí více - uvidíme v přímém srovnání v následující kapitole.

Zde si nemohu odpustit ještě komentář k výkonu karet GeForce GTX 470 a 480. V původní recenzi v čase uvedení byla GeForce GTX 470 proti Radeonu HD 5870 pomalejší o 8 procent, nyní je tento náskok snížen na 3 procenta. Také GeForce GTX 480 si hodně polepšila, v původní recenzi překonala Radeon HD 5870 o 15 procent, nyní je to téměř rovných 20 procent. Karty GeForce si tedy jen ovladači polepšily obě o 5 procent, což není špatné a vylepšujete to jejich skóre, škoda jen té gigantické spotřeby.


Pokud přistoupíme k průměru výkonu jen v použitelných rozlišeních a s vyhlazováním převážně 4xAA, jak to udělali na všech webech, je rozdíl 1 GB verze vůči 768 MB zhruba 5 procent. Já jsem započítal i další nastavení, kde sice není výkon karty většinou už použitelný pro plynulá fps, ale obrázek o výkonu to dává komplexnější. Z mého měření vychází větší kapacita paměti o 9 procent výkonnější, což více odpovídá realitě. Podívejte se pozorně do tabulky, rozdíly blížící se deseti procentům jsem zvýraznil, a nejde jen o nehratelná nastavení s vysokým vyhlazováním. Obecný závěr je tedy tento - v běžnějších rozlišeních 1680x1050 s vyhlazováním 4xAA, 8xAA a 1920x1200 4xAA je výkon karty s větším framebufferem vyšší zhruba o 5 procent, pokud započteme i náročnější nastavení 8xAA ve všech rozlišeních a také 2560x1600 bez vyhlazování, vyšplhá rozdíl až na 10 procent. Zdali vám tento rozdíl stojí za příplatek 800 Kč (rozdíl mezi nejlevnější 768 MB a 1 GB verzí) je na vás, rozhodněte se dle vašeho rozlišení a požadovaného nastavení her - v tabulce máte vše změřeno.


Kapitoly s herním výkonem, a také kompletním shrnutím jsou za námi. O výkonu grafické karty EVGA GTX 460 SC 768 MB a jeho konkurentech tedy víme vše. Zde nás čeká neméně důležitá kapitola s měřením spotřeby, hlučnosti a dalších provozních vlastností. Na závěr také najdete lahůdku v podobě reportu z přetaktování.

Jak už víte z prvotní recenze GeForce GTX 460 od kolegy Tomáše, spotřebu si tentokrát NVIDIA pohlídala. Já měřím nyní spotřebu také novým způsobem. Režim idle je celkem jasný, nechám nastartovat počítač a počkám zhruba deset minut na ustálení, pak se podívám na Wattmetr. Druhým měřením je druhý test 3D Mark Vantage v Extreme nastavení, kde sleduji celý test na Wattmetru a zaznamenám pouze nejvyšší špičku odběru. Finální měření pak probíhá ve Furmark, kde po několika minutách ustálení otáček ventilátoru a spotřeby, hodnotu napíšu.

Primárně nás dnes zajímá přetaktovaná edice od EVGA, která si v běžnějším zatížení řekne maximálně o 20W navíc, v extrémním nasazení pak o 59W více než základní model. U architektury Fermi hodně stoupá spotřeba po navýšení napětí, mnohem razantněji než u konkurence, což sami uvidíte u velkého testu přetaktovaných karet, jež jsem avizoval v úvodu. Pokud GeForce GTX 460 srovnáme ještě s Radeonem HD 5850, ten je vždy v zátěži o několik desítek Wattů lepší. Rozdíl je zhruba kolem 50W pro Radeon.

Teploty

Teploty Furmark - základní takty 763/3800 MHz

Teplotu jsem měřil programem MSI Afterburner, který jediný umožňuje sledovat hodnoty pěkně v přehledných grafech. Měřil jsem pouze v programu Furmark, Xtreme Burning mód, včetně vyhlazování. V běžných hrách byla teplota většinou o deset stupňů nižší. Teplota GPU začínala bez přetaktování na 33-35 stupních, největší teploty v testu dosáhla karta 78 stupňů. Všimněte si také napětí jádra, to bývá u karet různé a je nejpodstatnějším faktorem pro zahřívání a spotřebu karty. Čím nižší, tím samozřejmě lepší.

Hlučnost karty

V klidu je karta neslyšná, což se dalo očekávat. Jelikož náš sample byl vybaven posledním BIOSem, který snižuje otáčky a zachovává kartu déle tichou, byl tichý chod opravdu zaručen. Velice mne překvapila hlučnost v zátěži, která je doslova minimální. Ventilátor se ani po dlouhém testování her neroztočí do vysokých a hlučných otáček, hlučnost v obou režimech hodnotím za pomyslnou jedničku, výborná práce.

Přetaktování

Taktovat se dá několika známými způsoby. První možností je firemní utilita EVGA Precision přímo od výrobce grafické karty. Tu by se slušelo v tomto případě použít, má však zásadní nevýhodu - neumožňuje měnit napětí jádra GPU. Použil jsem tedy konkurenční utilitu od MSI, jež je dnes asi stejně nejoblíbenějším nástrojem (dobrý je i NVIDIA Inspector).

Napětí bez zásahu do BIOSu nelze navýšit nad 1,087V, to je tedy naše maximum. S tímto napětím jsem se dostal na stoprocentně stabilních 900 MHz pro jádro GPU a 4400 MHz pro paměti. Každý další MHz už znamenal pád v nějaké hře, některý titul snesl i vyšší takty, ve všech nastaveních byla stabilní hodnota z obrázku. Pokud přetaktování vyjádřím procentuálním nárůstem frekvence, je to 18 procent nad základní frekvenci této karty (default 763 MHz), vůči referenčním taktům je to navýšení o 33 procent. Paměti si daly říci o 15 procent nad takty této karty a o 22 procent proti referenčnímu modelu. Takto přetaktovaná karta nabídne zřejmě v průměru o 30 procent vyšší výkon než běžná GeForce GTX 460 na základních taktech, tento výkon změřený ve všech hrách si ale ukážeme až v samostatném článku, jež vás čeká další týden, zde jen malá ochutnávka ..

Nalevo základní frekvence 675/3600 MHz - napravo 900/4400 MHz (klikněte pro zvětšení)


Výkon

Dnes testovaná karta má vůči běžné referenční verzi o 13 procent vyšší frekvence jádra a o 5 procent výše taktované paměti. Dle měření v hlavních rozlišeních kam karta míří (1680x1050, 1920x1200) má karta průměrně o 10-13 procent vyšší výkon. To plně odpovídá rozdílům frekvencí. Tímto navýšeným výkonem se smaže rozdíl mezi kartou s 1 GB paměti, která je průměrně právě o těchto 5-10 procent výkonnější. Pokud tedy chcete pár stokorun ušetřit a zároveň nehodláte nijak sami taktovat kartu a využít tak její další potenciál, může se továrně přetaktovaný model jevit jako dobré řešení. V tomto případě získáte stejný, nebo krapet vyšší výkon karty s 1 GB paměti za cenu 5300 Kč s DPH, kde přesně začíná první 1 GB model od Gigabyte. Podle ohlasů jde o slušnou kartu, zde bych tedy asi spíše neváhal a pořídil si rovnou 1 GB model, když je cena stejná. Osobně bych spíše sáhl po běžném modelu EVGA za 4800 Kč s DPH, a kartu krapet popohnal novým BIOSem na frekvence 720 MHz. Získáte tím za "méně peněz více muziky". Ušetříte 500 Kč a výkon zase tak rozdílný nebude. Pro rozlišení 1680x1050 a 1920x1200 zase není 1 GB paměti tak zásadní a kladně se projeví spíše vyšší frekvence jádra.

Vlastnosti

Spotřeba v klidu je srovnatelná s referenční kartou, v zátěži si vyšší frekvence řeknou o vyšší porci energie. Podle náročnosti hry může být maximálně o 60W vyšší, u většiny her to bude ale méně. To není nijak tragická hodnota, stále je v akceptovatelné rovině. Také hlučnost karty je perfektní, je velice tichá v klidu i vysoké zátěži. Referenční chladič odvádí dobrou práci, jen teplo zůstává uvnitř skříně. Dbejte tedy na dobré odvětrání počítače.

I když se u továrně přetaktovaných karet s dalším navýšením frekvencí mnoho nemůže počítat, tato karta na tom není nijak zle. Potenciál jádra výrobce nevyužil a držel se při zemi, zřejmě kvůli nižší spotřebě a zahřívání karty. Na trhu jsou i modely s defaultní frekvencí 820 MHz. Náš kousek si dal nad rámec zvýšených taktů výrobcem ještě říci o +/- 20 procent na jádru GPU a 15 procent na pamětech, což je slušné. Jak se po takovém přetaktování zvýšila spotřeba si povíme až příští týden ..

Názor

Osobně považuji továrně taktované modely na referenčním PCB jen za vábničku na méně zkušené zákazníky. Ti si připlatí irelevantní částku jen za to, že se bojí nebo nechtějí sami taktovat, i když podobné frekvence zvládne každý běžný model. Ano, výrobce na sebe bere vyšší riziko, že karta odejde dříve, protože se více zahřívá, je více namáháno napájení a podobně. Pokud dříve platilo, že přetaktované modely jsou vybaveny "lepšími" jádry, je to mýtus - nejsou. Já doporučuji koupit si základní model od dobrého výrobce, s kvalitním PCB a chladičem a taktovat kartu ručně, nárůst výkonu se hodí vždy a jádro GF104 se taktuje luxusně, tedy proč ho nechat zahálet. Připlácet několik set za relativně mírně navýšené takty mi nepřijde úplně rozumné, ale "proti gustu ale žádný dišputát". V tomto případě to ale není zase tak přímočaré rozhodnutí, karta totiž za 500 Kč navíc nenabízí jen navýšené frekvence, ale hlavně deset let záruku. Což za mírný příplatek nemusí znít špatně ... jen aby to nedopadlo jako s BFG Tech :)

Upoutávka

Na úplný závěr ještě malá upoutávka na test o který si často píšete - SLI ze dvou GeForce GTX 460 1 GB. Původně jste ho měli číst už dnes, ale jedna ze dvou karet Zotac byla tak notně "ohmataná" předchozími recenzenty z různých magazínů, že se po několika měřeních odporoučela do křemíkového nebe. 

Výhody a nevýhody EVGA GTX 460 SC 768 MB

Graf ceny produktu Evga GeForce GTX 460 SuperClocked 768MB DDR5 poskytuje server Heureka.cz

Grafické karty a desku do testu zapůjčil ASUS Computer

.. a samozřejmě EVGA Europe

.Monitory pro testování grafik poskytlo HP Czech republic

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning