Zpět na článek

Diskuze: Fedora 18 – přívětivý systém, nebo hračka pro podivíny?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

RuThaN
RuThaN
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 04:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vzdycky me fascinuje, jak uzivatele Linuxu jsou schopni videt spoustu jeho chyb a naopak vychvaluji kazdou hloupost. Viz sekce mluvi +/-, autor si jen nanistaluje Wine a vsechno pojede, demogogie..

Uz se aspon X server zmohl na zapnuti vic monitoru bez restartu, uz se dam da nastavit, na kterem monitoru se maji otvirat defaultne okna, daji se savnout / loadnout pozice vecne zhazenych ikon?

Uz to ma aspon neco jako Ubuntu Tweak a nastaveni, ktera jsou u Windows bezne, co potreba porad horsi, nez u Windows? Co zavadec, porad jeste prasacky polofunkcni graficky utility pro grub a nakonec editace pomoci textovyho editoru? Porad je jeste potreba do vzbnuti na vsechno psat rootovsky heslo, kdy ve woknech staci jen kliknout na ok? Tech veci je milion.

Kdyby clanek nebyl povrchni, tak tyhle veci popisuje.

Dokud nepochopi, ze commandlina od dob dosu neni pro beznyho uzivatele a budou psat navody pro textovy editor VII, tak to s Linuxem nedopadne.

Uživatel
Uživatel
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 09:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RuThaN Tak jako jo, bezproblémovej linux snad nikdy nebyl. Ale komunita se snaží.

Zapnutí víc monitorů bez restartu možné je, ale jak se budou chovat okna je na window manageru a tam je to kus od kusu. Mám zkušenosti s poměrně jednoduchým openboxem, kde se dá v konfiguračním souboru nastavit, na který monitor posílat které okno, ale stejně to moc nefungovalo :) Ale třeba na tom gnome už bude líp, ostatně, multimonitor byl jednu dobu v canoncialu priorita.

Ovládací napel, co mě pamět slouží, snad ve fidorce byl, ale není to holt windows. Grub se ale dá nastavovat z GUI, je to myslím aplikace grubconf, která vypadá dost podobně, jako nastavování zavaděče ve Windows.

Rootovksé heslo je holt kvůli bezpečnosti, kdyby to šlo odklikat, tak to je k ničemu. Ale jde třeba otevřít rootovská cmd-line a z té udělat potřebné úkony, vč. např zapnutí GUI pro nastavení, které se pak na heslo taky dotazovat nebude.

Ale musím souhlasit, že pro nasazení ve firmě v článku chybí řada informací. Třeba nastavení sdílení v domácí/firemní síti, pokud je v ní více počítačů s windows, nedejbože W7 a novější. To si pak člověk užije s nastavováním uživatelů a hesel a problémem s diakritikou...

Slušelo by se zmínit, že v linuxu všechen či většina hardwaru funguje ihned po instalaci, což je velké plus, není třeba ovladače. Na druhou stranu, když HW ihned po startu nefunguje, tak rozchodit ho je velký problém, v mnoha případech nevyřešitelný.

Hardwarové nároky u novějších distribucí bych taky nevyzdvihoval, obzvlášť v porovnání s W8. Fedoru jsem v minulosti zkoušel asi 3× a pokaždé byla líná jak řecký odborář.

No a nakonec je tu wine, které bude snad každá firma potřebovat na instalaci MS Office, protože Libre Office nezaručuje kompatibilitu souborů s MS Office, je spíš zárukou nekompatibility. Méně nároční ale můžou zůstat u Abiwordu a Spreadsheetu, ty mají jak lepší kompatibilitu, tak hardwarové nároky.

Takže lze linux doporučit do firmy? Pokud je správce linuxový geek, který si poradí se všemi problémy, tak jo. Odměnou bude větší bezpečnost vůči externím i interním útokům, takřka nulové náklady na SW a přitom vysoce stabilní systém.

Jako experiment někomu, kdo neví, do čeho jde, to ale v žádném případě nedoporučuji, protože si přidělá jen spoustu problémů, které za ty ušetřené peníze nestojí. Ale nějak se člověk tím linuxovým geekem musí stát, takže když máte dost odvahy a dost času, tak linux vyzkoušejte. Já osobně vidím využití linuxu v oživování starých mašin. Na stařičké pentium nahrajete Puppy linux, který se spouští kompletně z RAM a systém prostě lítá. Nebo je to dobrý systém pro nízkovýkonný HW jako ARM. Na výkonný hardware ale podle mě není důvod cpát linux, leda by to byl důvod geekovský.

caracho
caracho
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel [quote=Uživatel]
No a nakonec je tu wine, které bude snad každá firma potřebovat na instalaci MS Office, protože Libre Office nezaručuje kompatibilitu souborů s MS Office, je spíš zárukou nekompatibility.[/quote]

Nj, zasadni problem ovsem je, ze MS office neni kompatibilni sam se sebou v ruznych verzich. Tezko pak s necim takovym drzet kompatibilitu.
Nicmene na beznou kancelarskou agendu OpenOffice / LibreOffice staci.

Uživatel
Uživatel
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 16:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel @caracho: Ta nekompatibilita je zase v tom, že MS nedodržuje dohodnuté standardy, ale když od této spíše právnické otázky odhlédneme, je to o tom, co člověk potřebuje k práci a k životu. Služby, které používám a lidé, se kterými komunikuji, zkrátka vyžadují MS "zprzněné" formáty souborů a místo toho, abych se držel dohodnutých standardů a bojoval se světem, tak si radši koupím Office a mám klid.

Jinak na běžnou kancelářskou agendu stačí i GoogleDocs. Používám je ve své firmě a mám tak dokonalou kontrolu firemních dokumentů. Pro firmy typu maloobchod ideální řešení.

Mtss
Mtss
Level 7 Level 7
5. 3. 2013 13:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel @caracho: mame celou firmu na libre office, presel jsem i doma a nemam opravdu problem. Doby kdy jim padal calc (ekvivalent excelu) jsou uz davno a pryc a tehdy to bylo opravdu o nervy a nechtel jsem prejit. Co je z toho ale stabilni kancelarsky balik, tak opravdu nemam zadny problem a vlastne impulsem pro prechod byl ribbon

HighSpeed
HighSpeed
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel @Mtss: To je len dokaz, ze si jednoduchy pouzivatel, ktory neocakava od prace v Office vysoku efektivitu. Praveze Ribbon dokaze vela veci ulahcit a zrychlit, pre efektivnu pracu jednoznacny prinos. Bol skor problematicky pre jednoduchych obycajnych pouzivatelov, ktori sa nevedeli zorientovat. Mimochodom sa dal obist. Pre firmu je Libre nepouzitelny, jedine ze nevyuzivas dokumenty statnej spravy, bank atd. ktore sice v Libre otvoris, ale su nepouzitelne (styly, makra, zlozitejsie tabulky a pod.. - kompatibilita o nicom).

Uživatel
Uživatel
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 16:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel @Mtss: Proti gustu žádnej dišputát. Co jsem si na ribbon zvyknul, nedám na něj dopustit a starý office look už mi připadá archaický. Ale strávil jsem s Open/LibreOffice spoustu času a není špatný, pod linuxem. Pod windows je Libre Office neskutečně líný a náročný na zdroje, i když cenová motivace oproti MS Office je v případě větších firem skutečně výrazná a nevýhody LibreOffice dostatečně vyvažuje.

HighSpeed
HighSpeed
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 17:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel @Uživatel: Paradoxne je pre vacsie firmy MS riesenie v konecnom dosledku lacnejsie ako Open riesenia, kde naklady na spravu a podporu castokrat prevysuju naklady na MS riesenia.

Iwo
Iwo
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 07:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako pekny, ze jste vyzkouseli linux, ale Fedora je spis pro pokrocilejsi uzivatele, vyzkousel jsem ledacos a dneska pouzivam jen Ubuntu (pripadne jeho klony jako je Mint), je nejednodusi a v pripade nejakeho problemu najdete temer vzdy reseni na netu. Ubuntu zkratka pouziva tolik lidi, ze temer kazdy problem uz nekdo pred vami resil. Takze nehrajete-li DX10/11 hry (ty ani pres Wine na linuxu stale nejdou), smele do Ubuntu 12.04 s dlouhodobou LTS podporou (nepredpokladam, ze by negeekove chteli delat reinstal kazdeho pul roku).

patok3
patok3
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 07:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Iwo Souhlas ubuntu je jednoduší a vsechna nastaveni se dají dělat v grafckem rozhrani pripadně s použitím par utilit.

Libi se mi že s ubuntu mi vydrži notebook o 30min dele na baterku než s windows.

Od prvni nastaveni jsem nemusel dělat žadny čistěni registru. Žadne kontrolovani toho co se mi spouští na pozadi bez meho vědomi... a boot trva prakticky stejně dlouho jako když jsem měl čerstvou instalaci.

Jedine co mě vytači je pristup vyrobcu hlavně notebooků. I když windows nepouživam stejně za nej musim zaplatit. Shanim novej notebook a bez predinstalovanejch windowsu neni Například žadnej kterej by měl 7200ot disk.

Mtss
Mtss
Level 7 Level 7
5. 3. 2013 13:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@patok3 tohleto obecne neni problem... staci jen kontaktovat vyrobce, nebo nejakeho distributora... i lepsi kamenny prodejce vam klidne disk v takovem stroji vymeni.

Je pravda ze ted na takove konferenci spolecnosti acer se resila otazka zda nabizet notebooky bez os (cti linpus) a vsichni prodejci (ti velci myslim) se shodli na tom ze bez os jen nejlevnejsi modely a zbytek nema smysl vozit, protoze by se jen tezko prodal.

šarik
šarik
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@patok3 Ono taky žádný čištění registru v životě nebudeš muset dělat, bo Linux žádný nemá. :lol: :lol: :lol:

cursedslayer
cursedslayer
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 08:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A navíc Steam, že. Mimochodem co mě stále točí na všech linuxech je to idiotský instalování ovladačů, kdy si člověk často šáhne do terminálu. Prostě dokud nebude instalace těhlech základních věcí easy alespoň jako na Windows, tak si to BFU nenainstaluje...nehledě na občasný zmatek v tom, co za linux to vlastně mám...potřebuju rpm instalační balíček, nebo snad deb?
Nedávno jsem tetě, která je počítači a hlavně Windows nedotčená dával do kupy počítač. Prvotně jsem chtěl nainstalovat Ubuntu, ale stále někde něco nefungovalo a nakonec mě dorazila nepodpora kamery pro Skypování.

siddhi
siddhi
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 15:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cursedslayer Hold ty ovladače vždy byly a stále jsou největším kamenem úrazu pro Linux a hlavně pro čerstvé uživatele bez zkušenosti s terminálem. Ono je sice fakt, že za to primárně nemůže samotný Linux, ale výrobci hardware, kteří na tento systém dlabou, ale na druhou stranu to prostě hold problém Linuxu je a sráží ho to.
Ono není se zase čemu divit, že výrobci hardware se nezabývají nějakým 1% zákazníků, na druhou stranu, pokud by na ně nedlabali, tak to již není 1%, ale třeba 5%, protože drtivou většinu Linux začátečníků odradí od systému právě problémy s nějakým ovladačem.

cursedslayer
cursedslayer
Level 1 Level 1
6. 3. 2013 08:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@siddhi Trochu vkládám víru v to, že s tím Steam nějak zahýbe.
Pochopil bych, že zadám příkaz sudo a název souboru s drivery, jenže například u ovladačů AMD od grafik se musí zadat ještě řada přepínačů.

siddhi
siddhi
Level 1 Level 1
6. 3. 2013 16:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@siddhi @cursedslayer: Ve většině nových distribucí, hlavně tych založených na ubuntu se AMD ovladače nainstalují buď automaticky, nebo na jedno kliknutí

drnoha
drnoha
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 08:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Článek je podle mě příliš dlouhý a odborný, polovině termínu nerozumím a po hodině čtení jsem se dostal tak do poloviny a vzdal to.

Myslím, že jste spíše měli dát obrázek z GRUBu a napsat "V Linuxu nemusíte mít antivir."

drnoha
drnoha
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 11:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drnoha Tady někdo nepochopil sarkasmus.

tomsi
tomsi
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 09:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako zásadní bych viděl třeba problém s kompatibilitou s přepínacími grafickými kartami. Mám ATI 5650 přepínací s intel integrovanou a dlouhou dobu to přepínání prostě nefungovalo, nebo nespolehlivě. Teď už se to v Ubuntu dá, ale v jiných distribucích jsem to už nerozchodil.

Maor
Maor
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Linux s wine jde použít, ale musí na to být HW s podporou linuxu. Není nic horšího, než herní periferie se spoustou makro kláves bez driverů

Kotilion
Kotilion
Level 10 Level 10
5. 3. 2013 11:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Po třech letech článek o linuxu na pctuning. WOW - už jsem myslel, že ta rubrika je jen do počtu.

Rovano
Rovano
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 14:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Vzdycky me fascinuje, jak uzivatele Linuxu jsou schopni videt spoustu jeho chyb a naopak vychvaluji kazdou hloupost. Viz sekce mluvi +/-, autor si jen nanistaluje Wine a vsechno pojede, demogogie.."
S tím souhlasím.

"Uz se aspon X server zmohl na zapnuti vic monitoru bez restartu, uz se dam da nastavit, na kterem monitoru se maji otvirat defaultne okna, daji se savnout / loadnout pozice vecne zhazenych ikon? "
Ano.

"Uz to ma aspon neco jako Ubuntu Tweak a nastaveni, ktera jsou u Windows bezne, co potreba porad horsi, nez u Windows? Co zavadec, porad jeste prasacky polofunkcni graficky utility pro grub a nakonec editace pomoci textovyho editoru? Porad je jeste potreba do vzbnuti na vsechno psat rootovsky heslo, kdy ve woknech staci jen kliknout na ok? Tech veci je milion."
Ano. Ať již se bavíme o GTK+ nebo QT.

"Kdyby clanek nebyl povrchni, tak tyhle veci popisuje.

Dokud nepochopi, ze commandlina od dob dosu neni pro beznyho uzivatele a budou psat navody pro textovy editor VII, tak to s Linuxem nedopadne."
Návody pro Vi se nepíšou. Linuxáci jej umí ovládat s paměti. A ti ménně zdatní použijou jinej editor.
Komand lajna je úžasná věc. Prostě pošleš příkaz, vidíš výstup. Mnohem lehčeji se na dálku na všechny způsoby řeší problémy. Není třeba se jí bát.

S příspěvkem sis nedal moc práci, tak já si nedám ani se svou odpovědí. Zdar.

Nikolai_cz
Nikolai_cz
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 17:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Od té doby, co jsem si nainstaloval Fedoru 18, mi nejde vypnout počítač z W8 normálním způsobem. OS jsou nainstalované na jednotlivých discích. Když ho chci vypnout, tak jde všechno normálně, po dialogu "Vypínáni" jenom zčerná obraz, ale po najetí myši se znovu zobrazí metro a počítač dál jede. Po vypojení disku s linuxem, se W8 na původním disku nenabootuje. :roll:

Uživatel
Uživatel
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 18:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nikolai_cz S tím vypnutím ti nepomůžu, možná jen že můžeš podržet power tlačítko déle jak 3 sekundy, nebo vypnout PC ze zásuvky :)

S tím zapnutím to ale asi bude vina GRUBu, což je zavaděč operačního systému a spouští se jako první při bootu. Windows má vlastní zavaděč a když nainstaluješ linux, tak ten windowsácký přepíšeš právě GRUBem. Když vytáhneš disk s Fedorou, pravděpodobně tak vytáhneš disk se zavaděčem a na tom druhém disku zavaděč operačního systému nemáš, takže se nic nespustí. Řešení by mohlo být přeinstalovat windows zavaděč, asi bys to zvládnul pomocí instalačního CD k Windows volbou opravit instalaci. Ale víc toho nevím, alespoň jsem ti poradil, kde hledat chybu.

Nikolai_cz
Nikolai_cz
Level 1 Level 1
5. 3. 2013 21:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Uživatel Dík moc :)

aacid
aacid
Level 1 Level 1
6. 3. 2013 10:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

ako jediny dovod preco pouzivat linux (podla tohto clanku), teda cena, je zial vo velkej vacsine uplne nepodstatny, pretoze absolutna vacsina notebookov alebo all-in-one PC (to je to co BFU kupuje) uz ma predinstalovany windows.

dalsiu nevyhodu vidim proste vo zvyku. ak BFU ma potrebu zlegalizovat svoje pc, pretoze pouzival nelegalny windows, tak si vo vacsine pripadov radsej tych 100 eur zaplati ako by si mal zvykat na uplne iny operacny system.

proste pokial uzivatelovi nepodstrcis linux hned od prveho kontaktu s pc, tak je mala sanca ze na neho niekedy este prejde.

neberte ma zle, ja nemam nic proti unixu/linuxu, sam ho v istych pripadoch pouzivam (hlavne u servrov), ale stale si myslim ze linux je pre skusenejsich uzivatelov, ktori z nejakeho dovodu nechcu windows...

S.h.I.t.
S.h.I.t.
Level 1 Level 1
6. 3. 2013 11:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@aacid tak ono je to hodně o tom, že se do nás tlačí od začátku Windows a aplikace pro ně.
Ukaž mi základku nebo střední školu, kde není nutnost odevzdávat elektronické věci ve formátech MS - už jen proto, že sami učitelé ničím jiným nevládnou. I na VŠ jsem se potýkal s tím, že prostě MS Word + Excel a přes to nejede vlak... A to si pak celý Linux můžu strčit někam.

Zároveň se PC učí na Windowsech a lidi je pak prostě automaticky chtějí. Nechtějí se učit že je to jinak, chtějí to, co se učili... Dokud se toto nezmění, tak to tak bude :-) (a ono se to nezmění)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
6. 3. 2013 16:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=cursedslayer]Trochu vkládám víru v to, že s tím Steam nějak zahýbe.
Pochopil bych, že zadám příkaz sudo a název souboru s drivery, jenže například u ovladačů AMD od grafik se musí zadat ještě řada přepínačů.[/quote]
Vetsina mainstreamovych distribuci (cti: Fedora, Ubuntu, apod.) ma proprietarni ovladace dostupne pres repozitare (u Fedory v repozitarich RpmFusion). Zadne slozite instalovani ovladacu pres terminal potreba neni. Ale jinak AMD drivery jsem uz instaloval rucne tez, a zadne prepinace opravdu potreba nebyli. Instaloval jsem je presne tak, jak bys cekal. Spusteni stazene binarky s vyssimi pravy.

DDR0
DDR0
Level 1 Level 1
7. 3. 2013 10:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

linux vypadá celkem k světu, ale ty nejstarší bolístky kupodivu zůstávají. Přijde mi stejný styl jak u All-in-one systémů. Nejhorší je podle mě že věci co se řeší ve Windows několika kliknutím myši tak v linuxu se musí hledat návody a řešit různými oklikami, nejhorší je to u grafických ovladačů. Když jsem je instaloval před dvěma lety tak to byla sázka do loterie - jednou se nainstalovaly korektně a pak - úplně stejným postupem třeba dvakrát ne. Takový systém je pak ale pro kočku...

emba5
emba5
Level 1 Level 1
8. 3. 2013 06:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

momentalne na Alza 81 http://m.alza.cz/notebooky/dle-parametru/os/bez-os-a-linux/18843437.htm .Na CZC 48 s linuxem.

Jouffan
Jouffan
Level 1 Level 1
8. 3. 2013 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=aacid]ako jediny dovod preco pouzivat linux (podla tohto clanku), teda cena, je zial vo velkej vacsine uplne nepodstatny, pretoze absolutna vacsina notebookov alebo all-in-one PC (to je to co BFU kupuje) uz ma predinstalovany windows.

dalsiu nevyhodu vidim proste vo zvyku. ak BFU ma potrebu zlegalizovat svoje pc, pretoze pouzival nelegalny windows, tak si vo vacsine pripadov radsej tych 100 eur zaplati ako by si mal zvykat na uplne iny operacny system.

proste pokial uzivatelovi nepodstrcis linux hned od prveho kontaktu s pc, tak je mala sanca ze na neho niekedy este prejde.

neberte ma zle, ja nemam nic proti unixu/linuxu, sam ho v istych pripadoch pouzivam (hlavne u servrov), ale stale si myslim ze linux je pre skusenejsich uzivatelov, ktori z nejakeho dovodu nechcu windows...[/quote]

No na druhou stranu je potřeba co je pro děti/studenty do života užitečnější. Od většiny středoškolsky kvalifikovaných pozic a od drtivé většiny vysokoškoláků se vyžaduje schopnost pracovat v prostředí svého zaměstnavatele Office a Windows. Myslím že schopnost ovládat počítač při práci - tedy mít v CV (Win a Office pokročilý user) se odrazí ve výši příjmu částkou, která během několika málo měsíců převýší úsporu za licence Linux a Libre ofice.

Osobně budu chtít, aby mé děti učily to co se používá a když budou šikovné na kompy, tak jim ten linux sám předvedu.

Je to podpobný jako kdybychom chtěli, aby se na škole vyučovalo esperanto místo angličntíny, že je to nezávislý jazyk, který nenadržuje konkrétním zemím (USA, UK, Kanada... které jsou navíc už dost mocné a bohaté). Prostě vzdělání je nástroj konkurenceschopnosti nikoli místo pro napravování nějakých nerovností v zastoupení na trhu.

jsmach
jsmach
Level 1 Level 1
12. 3. 2013 19:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=Iwo]Jako pekny, ze jste vyzkouseli linux, ale Fedora je spis pro pokrocilejsi uzivatele, vyzkousel jsem ledacos a dneska pouzivam jen Ubuntu (pripadne jeho klony jako je Mint), je nejednodusi a v pripade nejakeho problemu najdete temer vzdy reseni na netu. delat reinstal kazdeho pul roku).[/quote]

Ubuntu nic moc, ale dá se, Mint letěl z PC v práci po dvou měsících utrpení, kdes si chrochtám na openSuse 12.2 s KDe.

Reklama
Reklama