GTC 2013 druhý den – keynote a uvedení roadmapy | Kapitola 3
Seznam kapitol
Druhý den je již tradičně smrští informací a novinek, které si prostě není možné nechat ujít. Nejeden novinář a analytik si přivstane, aby získal exkluzivní místa na klíčové řeči zakladatele nVidie Jen-Hsun Huanga. Zde vždy zazní zásadní sdělení a ukazují se dech beroucí dema. Ano, ani letos to nebylo jinak a klíčová řeč byla více než plodná.
Přelomová technologie pro vzdálený přístup (VGX) představená minulý rok byla v následující řeči doplněna o další dvě novinky z dílny nVidia. Nejprve připomeňme, že pomocí VGX technologie lze virtualizovat grafickou kartu tak, že operační systém vůbec „netuší“, že místo na obrazovku jde výstup do H.264 streamu. Tak je možné plnohodnotně virtualizovat celá pracoviště do společných GRID farem a cílové zařízení je prakticky libovolné (iPad, PC, notebook, Apple, Linux), prostě vše co dokáže přijímat H.264 stream (tj. včetně speciálních set-top-boxů).
Pro VGX se přihlásili všichni významní hráči: Citrix, HP, DELL, VMWare, Microsoft, Cisco, IBM. Heslo: „Collaborate on any device, anywhere“ se stalo skutečností. Dema ukazovala vzdálený přístup pro CAD aplikace, pro Autodesk Maya, 3DS, Dassault, RTT aj. Vše plnohodnotná grafika a práce s plným komfortem a minimální latencí. Koncept Bring Your Own Device (BYOD) je již rok realitou a má úspěch nejen ve velkých korporacích, ale i v tzv. herních cloudech.
nVidia zjevně nevydržela muka čekání, kdy výrobci jako Cisco aj. přijdou s implementací pro menší podniky (studia, návrhářské kanceláře atd.) a přišla s revolučním kompletním řešením. Jejich systém nazvali Visual Computational Appliance (VCA) a hned prním implementací se stává kompletní integrované řešení nVidia GRID VCA, které má před-konfigurovaný systém pro až 16 konkurentních uživatelů. Jedná se o plná nahrazení 16 pracovních stanic virtualizací a to na jednom 4U zařízení. Uvnitř GRID VGA je volitelně 8 nebo 16 GPU (Kepler, 4GB) a 192 nebo 384GB RAM, vše včetně 4 Xeon procesorů. Box je vybaven systémem Hypervisor pro instalaci virtuálních klientů. Cena byl stanovena na 25tis USD za nejnižší konfiguraci a 40tis USD za nejvyšší konfiguraci.
Je jasné, že tento systém osloví zejména menší post-produkce, CAD pracoviště atd. Dema byla ukazována na Audi Showroom systému (RTT), postprodukci Dawnrunner a SolidWorks.
Výstava a ostatní přednášky
Smršť novinek uvedená během klíčové dopolední řeči CEO nVidia (trvala bez mála 2 hodiny) naprosto zastínila další přednášky. Přesto proběhlo velké množství zajímavých příspěvků, kde za všechny jmenujme následující témata: Ultra-High Resolution (rozlišení 4x HDTV označované jako UHD, tj. od 3840x2160 a více), tj. jak zpracovávat, zobrazovat, akvírovat atd. Další téma bylo High-Frame-Rate (HFR), tj. zvýšení filmového rozlišení na více než 24 snímků. První vlaštovky typu Hobbit (48fps) nebo budoucí Avatar 2 (60fps) nejsou zjevně poslední. Snaha je zvýšit frekvenci akvizice a projekce až na 120fps nebo dokonce 144fps. Příslušné demonstrace důsledku byly impresivní. V rámci GTC se otevřeli i brány výstavy průmyslových partnerů. Ale nechme něco také na příště.
Ze San Jose (CA, USA) zdraví Jan Buriánek