Low-endová bitva: Radeony HD4600 vs. GF9500GT
Servery Hexus a VR-Zone přinesly nové informace a fotky low-endových řešení z tábora kanadských vývojřů ATI. Jak obstojí proti levným Nvidiím devítkové řady?
Na prvním obrázku můžete vidět tři karty - ta vzadu je osazena grafickým jádrem ATI RV710, jde tedy o nejlevnější řešení, které nám červený tým nabídne, Radeon HD4400, a tuto kartu uvidíte na dalších dvou obrázcích. Je velmi zvláštní vidět referenční kartu rovnou s pasivním chlazením, to se v poslední době, kdy trh ovládají velká a hlučná řešení, jistě velmi cení. Výstupy Displayport, HDMI a DVI ve spojení s energetickou nenárčností tuto kartu předurčují k použití v HTPC.
Vpravo pak můžete vidět referenční Radeon HD4650, tedy kartu s jádrem RV730 a GDDR2 grafickými pamětmi, takt jádra je 650MHz, pamětí 1GHz efektivně. Právě tyto paměti jsou velkou brzdou pro novou "maianstreamovou" kartu ATI, jak uvidíte dále. Navíc si všimněte, že karta je koncipována jako low-profile a jistě je vhodná pro HTPC.
Poslední karta (vepředu vlevo) je Radeon HD4670, jde o ten samý model jako výše, pouze s GDDR3 pamětmi (s taktem 2GHz), větším PCB a chladičem, možností zapojení do CrossFireX. Jádro je navíc taktováno o 100Mhz výše.
Dále můžete vidět výkony v 3DMarku Vantage - je vidět, že GDDR2 paměti jádru RV730 nesvědčí-tato verze podává stejný výkon jako GeForce 9500GT se shodnými paměťovými moduly. Podíváme-li se na Model HD4670, tak zjistíme, že ten se výkonově rovná Radeonu HD3850, háček je však v užitých pamětech staršího Radeonu, ty byly GDDR2, ale vzhledem k dvojnásobné datové sběrnici se propustnost obou systémů přibližně rovnala.
Jen pro upřesnění, jádro RV730 má 320 stream procesorů, tedy tolik co RV670 a i jejich architektura zůstala v podstatě nezměněna. Texturovací jednotky ubraly na komplexnosti (změna texturovacího filtru šestnáctibitového FP16 na osmibitový Int8), ale zdvojnásobil se jejich počet pro udržení výkonu pro malý počet aplikací využívající modernější metodu filtrace. RV730 zvládá 8 operací s barvou za takt (má 8 ROP/RBE), tedy polovinu proti RV670. Počet Z operací za takt zůstal nezměněn - 32.
Podle Hexus, VR-Zone a GPU Café