Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: PCTuning.cz
Grafické karty Článek Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex

Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex | Kapitola 2

Adam Vágner

Adam Vágner

77

Seznam kapitol

1. Proč nestačí mít jen vysoké fps 2. Vliv Nvidia Reflex na odezvu ve hrách (+ video)

Ve dvou populárních online akcích Overwatch 2 a Gray Zone: Warfare otestujeme, jaký vliv na odezvu má technologie Reflex. Vezmeme si na to RTX 4070 Super, špičkový panel QD-OLED s rozlišením 4K na 240 Hz od Gigabyte a speciální krabičku na měření odezvy OSLTT.

Reklama

Jak pomáhá reflex snížit odezvu, jsem zkusil pro ilustraci ve hrách Gray Zone: Warfare a Overwatch 2 na grafické kartě střední třídy GeForce RTX 4070 Super

Upoutá hlavně atraktivním provedením v zářivě bílé barvě. Karta je osazená rozměrným tříslotovým chladičem s trojicí protiběžných ventilátorů. Má velkou měděnou základnu, která kromě čipu chladí i paměti. A při příkonu karty 220 W i dostatečnou rezervu na to, aby nemuselo být chlazení hlučné.

Nechybí podsvícení pomocí adresovatelných RGB LED, duální BIOS nebo kovový backplate, který chrání zadní stranu karty. V něm je v zadní třetině obrovský otvor, skrz nějž jde přes chladič ohřátý vzduchu přímo nad kartu.

Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: Gigabyte
Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: Gigabyte
Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: Gigabyte
Grafický čipGeForce RTX 4070 SUPER
Takt čipu s boost2565 MHz (takt referenční karty: 2475 MHz)
Počet stream procesorů7168
Počet rasterizačních jednotek80
Počet texturovacích jednotek224
Typ a rychlost pamětíGDDR6X, 21 Gb/s
Kapacita pamětí12 GB
Šířka paměťové sběrnice192 bitů

A mimochodem jsme ji nedávno detailně probrali a změřili v naší recenzi.

Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Aero OC 12GB: V bílém kabátě, přetaktovaná a s našlapaným chladičem
i Zdroj: PCTuning.cz

Gigabyte GeForce RTX 4070 Super Aero OC 12GB: V bílém kabátě, přetaktovaná a s našlapaným chladičem

Karty Gigabyte Aero v záplavě šedo–černých modelů v obchodech upoutají na první pohled netradičním bílým provedením. A to je…

Zbytek sestavy je klasika, kterou znáte z našich testů grafických karet – přetaktované Core i7-13700K se 32 GB DDR5–6000.

Pro ukázku si vezmeme dvojici her – populární Overwatch 2 a nový Gray Zone: Warfare, který si můžete zahrát v předběžném přístupu. 

Primárně jsem měřil odezvu mezi vstupem ze strany myši a překreslením obrazu na monitoru. K tomu jsem využil otevřenou a volně dostupnou alternativu k LDAT od Nvidie OSLTT – Open Source Latency Testing Tool. Ten umí mimo jiné simulovat akci myši a pomocí senzoru změří změnu jasu na obrazovce poté, co se ve hře projeví reakce na podnět na vstupu. Dokáže tedy docela přesně zjistit, jak dlouho trvá, než na pohyb myši zareaguje obraz na monitoru.

A hlavně – dokáže to udělat velmi rychle. Za pár minut lze zopakovat stovku měření pro jedno nastavení. 

Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: PCTuning.cz

Overwatch 2

První sadu testů si proběhneme v Overwatch 2. Ten je na grafiku hodně nenáročný. Testoval jsem na mapě Watchpoint: Gibraltar v režimu skirmish s AI boty a s globálním nastavením Ultra s vypnutým upsamplingem (100 % render scale). K tomu jsem pro každé rozlišení přidal s reflexem i DLSS v kvalitě doporučované pro příslušné rozlišení (Quality pro 1080p, Balanced pro 1440p a Performance pro 4K).

Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: PCTuning.cz
Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: PCTuning.cz

Je jasné, že pokud vám hra v 1080p létá na RTX 4070 Super rychlostí 370 snímků za sekundu a rendering jednoho snímku zvládne za 3 ms, Reflex už nemá moc co zlepšovat. Pokud si však na takové kartě budete chtít užívat vysoké detaily a obraz v rozlišení 4K, je už přínos Reflexu velmi výrazný. Co se příliš neliší, jsou rozdíly mezi běžným režimem a režimem s boost, ve většině scénářů nejsou významné.

Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: PCTuning.cz

V grafech si můžete všimnout, že se zapnutím Reflexu může docházet k mírnému poklesu průměrných snímkových frekvencí. Podobné poklesy nejsou důvodem, proč jej vypínat. Za nižší snímkové frekvence může právě to, že Reflex nenechá hru hrnout jeden snímek za druhým, ale kvůli snížení odezvy upravuje načasování renderingu a občas jej pozdrží tak, aby pak snímek nestrávil ve frontě na vykreslení příliš mnoho času proto, že je něco před ním. Dělá tedy efektivněji to, kvůli čemu se progameři primárně honí za vyššími snímkovými frekvencemi (zkracuje odezvu), jenom se to zároveň negativně podepisuje na průměrných snímkových frekvencích.

Pro lepší představu o tom, jak se v takovém případě kratší odezva projeví v praxi, vám nabídnu i zpomalené záběry, na nichž je vidět prodleva mezi pohybem myši a reakcí na monitoru. Ještě lépe je to znát, pokud video v nastavení pro přehrávání zpomalíte, nebo jej můžete rovnou zapauzovat a krokovat po jednom snímku pomocí kláves čárka a tečka na klávesnici (vedle kláves M a N, lépe se to pamatuje podle popisků „<“ a „>“ z anglické klávesnice). 

Gray Zone: Warfare

Gray Zone: Warfare má díky Unreal Engine nádhernou grafiku, která je však velmi náročná a neumožňuje ani výrazné snížení detailů. Celá hra je totiž koncipovaná tak, že klade důraz na realistické herní prostředí, což zahrnuje husté lesy a složitou topografii, které poskytují strategické výhody a lepší krytí pro hráče.

Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: PCTuning.cz

Ve vyšších rozlišeních, kde není snímková frekvence limitovaná výkonem procesoru, pomáhá Reflex zkrátit odezvu i o desítky milisekund. Rozdíly jsem tentokrát měřil dvěma způsoby – ten druhý si můžete vyzkoušet sami s pomocí aplikace FrameView, která na GeForce umožňuje zobrazit i přímo na monitoru aktuální odezvu počítače tak, jak ji měří knihovny Reflex implementované ve hrách. Na OSD jde o hodnotu PCL v milisekundách.

Průvodce světem technologií NVIDIA: vyšší šance na výhru s rychlejší reakcí díky Reflex
i Zdroj: PCTuning.cz

V grafech najdete pro každé rozlišení trojici měření. Pro vyšší výkon a lepší kvalitu obrazu proti vestavěnému upsamplingu TSR jsem použil DLSS v režimu Quality. Každé z nastavení je testováno bez aktivní technologie NVIDIA Reflex, se zapnutým Reflexem a konečně se zapnutým Reflexem a generováním snímků DLSS. To pomáhá hlavně v nízkém rozlišení, kde už je grafika limitovaná procesorem, výrazně zvedat snímkovou frekvenci, avšak odezvu mírně prodlužuje. Právě toto zpoždění má kompenzovat Reflex a z výsledků je zřejmé, že s reflexem je na tom hra s odezvou i s generováním snímků lépe než bez generování snímků a Reflexu.

A opět ještě video, kde máte zpomalený záznam s reakcí hry na myš v rozlišení 4K

V grafu je vidět, že hodnoty naměřené pomocí OSLTT docela věrně kopírují údaje ze softwaru NVIDIA FrameView. Liší se spíše v rámci chyby měření a toho, že při měření pomocí OSLTT je v celkovém čase odezvy započtena i odezva „myši“ a monitoru. Takže pokud jste majiteli karet GeForce a ještě jste nezkoumali, jestli a jak Reflex pomůže vám, můžete se do toho rovnou pustit.

První
Poslední
Reklama
Reklama

Sponzorovaný redakční článek

Autorem článku je redaktor našeho webu. Text reprezentuje názory autora, vychází z našich nezávislých testů a obsahuje výsledky našich měření. Mohl vzniknout díky finanční podpoře partnera. Děkujeme!

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama