Odsune Vista OpenGL na druhou kolej?
V novém Microsoftím operačním systému Vista to vypadá, že pro dvě hlavní 3D API asi nebude místo. Microsoft totiž plánuje, že při použití Aeroglass vzhledu, OpenGL nebude implementováno na stejné úrovni jako Direct3D, ale bude značně okleštěné a „obalovat“ Direct3D.
Bude to kvůli tomu, že Direct3D ve své 9. verzi bude zabudováno přímo do operačního systému a bude vyžadováno pro Aeroglass vzhled a OpenGL v tomto režimu bude muset volat Direct3D pro provedení požadované funkce – to povede k výraznému zpomalení (údajně až o polovinu) a tím pádem i k znevýhodnění OpenGL. Navíc v tomto režimu bude OpenGL okleštěno na verzi 1.4 , budou zakázány veškerá jeho rozšíření (což spolu s okleštěním na starší verzi by byl asi stejný efekt jako vrátit se k DirectX 5)a pokud nepoběží fullscreen ale v okně, nepůjde Aeroglass používat vůbec.
Podobným způsobem je třeba dnes emulováno Glide pomocí Direct3D či OpenGL wrapperů a výkonový pokles je opravdu znát.
OpenGL je 3D API, které je v současnosti jedinou velkou alternativou pro Direct3D (další známým API je například již výše zmíněný Glide od 3dfx). V současnosti je k vidění hlavně v profesionálních 3D aplikacích anebo v posledním počinu iD Softwaru Doom III. Právě iD Software se v minulosti zasloužil o zpopularizování OpenGL uvedením svého prvního, „opravdu 3D“ titulu Quake a jeho následníků.
Vývoj Windows Vista ale ještě není u konce a tak pokud bude Microsoft vystaven tlaku veřejnosti a hlavně vývojářů a hardwarových firem, možná se dočkáme rovnoprávné implementace odpovídající postavení a důležitosti OpenGL.