Zpět na článek

Diskuze: Poznáme, že umělá inteligence myslí? Problém s vědomím

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Marek Staněk
Marek Staněk
Level 25 Level 25
5. 8. 2022 13:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Troufám si odhadnout, že limit bude fyzikální skrze rychlost šíření informace v systému; tak jako až do vynálezu telegrafu byly říše ve své expanzi až na výjimky (podmíněné loajalitou místodržících vládců) omezeny rychlostí komunikace a tedy schopností reagovat na vývoj situace, lze čekat že GAI bude omezena rychlostí šíření informace ve svých strukturách, a na nějaké hranici bude nucena se distribuovat do podřízených sub-inteligencí, na které bude delegovat některé funkce.

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
14. 7. 2022 11:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já nemám strach z počítačové inteligence, já mám strach z počítačové BLBOSTI. Úplně stejně jako u lidí. :-D

radekhales
radekhales
Level 1 Level 1
8. 7. 2022 12:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Co ale například vlčí děti, které se nenaučily mluvit, a tedy ani logicky myslet?"
Je opravdu řeč nutnou podmínkou logického myšlení?

honzaseko
honzaseko
Level 1 Level 1
8. 7. 2022 08:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Líbí se mi hlavně otázka, která mě nikdy nenapadla a to je, jestli je inteligence omezená. Jestli jde rozvíjet nekonečně dlouho a daleko. Jasně, třeba v závislosti na spotřebě energie a velikosti.... jako mít nekonečně vysokou inteligenci..

grol2
grol2
Level 1 Level 1
7. 7. 2022 13:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pěkný článek. Jen dvě připomínky.
Předpokládat, že se AI vyvine v něco podobného naší inteligenci a vědomí... Proč? Já bych předpokládal naopak, že se bude diametrálně lišit. Jak bude vypadat? Těžko říct, ale podobné nám to rozhodně nebude. Důvod je ten, že "křemíkové inteligence" pracuje
- s velmi odlišnými odezvami (člověk řekněmě 10ms až 100ms, křemík o mnoho řádu rychleji),
- odlišnou reprezentací znalostí (nemusí nutně zapomínat, člověk musí),
- člověk získává vstupy díky smyslům (zrak, sluch atd.), křemík má naprosto odlišnou sadu možných vstupů.

Klidně se může stát, že něco jako umělé vědomí jednou vznikne, ale s tím lidským o sobě nakonec vůbec nebudou vědět, protože se jejich světy nebudou prolínat.

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
14. 7. 2022 11:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@grol2 @grol2
Pokud se bude "diametrálně" lišit, tak ji asi těžko poznáme. ;-)

rotikus
rotikus
Level 1 Level 1
5. 7. 2022 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky za zajímavé čtení

bartakmil2
bartakmil2
Level 1 Level 1
4. 7. 2022 23:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Alternativni uvazovani je dobre znazorneno v knize "Mluvčí za mrtvé". (Enderova hra - pokracovani).
Jinak je to popsano dobre, AI nikdy nebude plnohodnotne AI, dokud na zadany ukol neodpovi - A co z toho budu mit? Neboli, bez pudu sebezachovy (a pudu zachovani rodu) to proste nefunguje..

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
14. 7. 2022 11:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bartakmil2 @bartakmil2
Přesně!

ik6778
ik6778
Level 1 Level 1
7. 8. 2022 14:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bartakmil2 @bartakmil2
Nezmysel - pud "zachovania rodu" jednoznacne nemam a aj s tou sebazachovou je to veeeeelmi otazne...
A zato je moja inteligencia nejak menejcenna???

Nie je prave nadvlada inteligencie nad nizkymi pudmi (ktore maju aj organizmy bez inteligencie) napriklad sa rozhodnut, ze moja dalsia existencia s velmi vysokou pravdepodobnostou bude samy upadok a trapenie a dobrovolne ju ukoncit?

Nedos
Nedos
Level 31 Level 31
4. 7. 2022 09:32 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dobře ukázku inteligence stroje podle mě shrnuje film Číslo 5 žije. Na začátku je jenom tupý naprogramovaný stroj, řídící se nějakými základními instrukcemi. Potom musí začít reagovat na prostředí, co je pes a podobně, sám se naučí základy komunikace, uvědomí si co to znamená zemřít, z knih do sebe natáhne informace a je schopen je využít ve svůj prospěch. Je třeba i schopný ze zničeného nepřítele použít jeho funkční díly na opravu sebe sama. A to jsou věci který v programu určitě neměl, ale díky kombinaci znalostí který načerpal je byl schopný užít. Pak vlastně sám rozohodne o tom co bude dělat dál.

CNNX
CNNX
Level 28 Level 28
3. 7. 2022 21:02 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No ono s vedomim je to dost problem, ze je jaxi principialne subjektivne.

Dokazem si predstavit stroj, co zvladne vsetky Turingove a zrkadlove a ja neviem ake testy, ale stale to bude len stroj, co vykonava extremne sofistikovany AI program, ale inak je mu to uplne jedno a o sebe "nevie".

A naopak si dokazem predstavit kamen (a ak je to pre niekoho prilis abstraktne, tak nech si tam da miesto kamena, stale zivy mozog na stole), co vedomie sice ma, ale kedze nema prostriedky ho prejavit, budeme ho povazovat za nezivu/nevedomu vec.

Toto je oblast kde veda proste nefunguje, sorryjako. Neexistuje totiz matematicky aparat, ktorym by sa z nejakych obecnych fyzikalnych aximom dal odvodit ci kvantifikovat parameter "vedomie". Nie je to vec toho, ze by sme "zatial" nevedeli ako. Je to vec toho, ze hypoteza existencie vedomia akejkolvek hmoty je principialne nefalzifikovatelna.

Ergo - nemame ziadnu istotu ani moznost dokazat, ze povedzme atom nema vedomie, to "vie" (pripadne "nevie") len on sam. ;-)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
5. 7. 2022 15:00 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CNNX Vždycky se najdou popírači vědy :) Pokud něco má vědomí, můžeš to měřit, matematicky popsat, pozorovat a určit úplně stejně jako všechny ostatní jevy na světě. Ano, je to totiž obyčejný fyzikální/chemický/kdovíjaký jev kde musí být minimálně nějaká měřitelná energie, struktura, vazby a další věci. Stačí zjistit princip na kterém to funguje a strčit daný objekt do skeneru.

Umělé vědomí může být od toho biologického odlišné stejně jako se liší simulované světy od toho reálného, ale opět ať už to bude fungovat jakkoliv dá se to změřit, popsat, hacknout, vypnout.. prostě cokoliv.

CNNX
CNNX
Level 28 Level 28
9. 7. 2022 05:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Dokaz upornym tvrdenim vzdy pobavi. :-) Este skus reagovat na argumenty, co pisem a nacrtnut tak nejak aparat ako by si "matematicky popisal" a hlavne to potom naozaj experimentalne overil, pretoze to je jaxi zaklad vedy, ze kamen nema vedomie. ;-)

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
14. 7. 2022 11:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @CNN
Pokud ovšem jakákoliv inteligence nebude jevit známky vnějších reakcí, tak je to skutečně úplně stejné, jako kdyby vůbec neexistovala, to je nutné si uvědomit... ;-)

Vladimir
Vladimir
Level 1 Level 1
3. 7. 2022 19:22 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Krásný článek! Ale nesouhlasím s jednou věcí.
Zrcadlový test je šitý na míru lidem, protože náš primární smysl je zrak.
Představte si, že žijeme ve světě psů, a ty nám připraví stejný test, ale s čichem. Když se nepoznáme podle čichu, znamená to, že si neuvědomujeme sami sebe?
Protože kdo má psa, dá mi za pravdu, že svého páníčka cítí už několik bloků od domova. My bychom v takovém to testu naprosto pohořeli. Takže myslím, že testy uvědomění by měli být dělané všem zvířatům na míru a neškatulkovat zvířata podle toho, jestli se poznají v zrcadle. Takový slepec se také v zrcadle nemůže poznat a to že tam je on ví jen protože mu to někdo předtím musel říci.
Jinak souhlasím, super a děkuji :-)

Akulacz
Akulacz
Level 3 Level 3
4. 7. 2022 19:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Vladimir @Onevladimir ještě bych tam přidal sluch, většinou ten pes zvládne, nejspíše dle stylu chůze, na dálku poznat že přichází právě páneček. Nebo třeba rozeznat i přijíždějící auto za rohem, nejspíše dle specifického zvuku motoru a jízdního stylu...
To že se mnohá zvířata chovají lidštěji než občas mi, raději úplně pominu :D

Tudor Pislaru
Tudor Pislaru
Level 1 Level 1
3. 7. 2022 13:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Krásní článek, gratulují, víc takových vědeckých o mozků vědomí a umělé inteligence dodává to hodně znalostí děkuji:)

simiksimik
simiksimik
Level 21 Level 21
3. 7. 2022 08:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Zrcadla se v přírodě běžně nevyskytují"

Vodní hladina mi přijde celkem běžná.

Karel Endler
Karel Endler
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
3. 7. 2022 07:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"vytvořilo spoustu vědců, kteří přijali původně náboženské dogma o nadřazenosti člověka jako vůdčí princip" - k tomu se dá říci, že na opačném ideologickém pólu planety je stále většina vědců, která považuje za nadřazenou entitu Boha (ať už původně židovského jménem Jahve nebo nějakou abstrakci). Co se týče vědeckého přístupu, je obojí naprosto stejně kontraproduktivní.

K tématu - nedávno mě velmi zaujala zpráva o "stávce" testovacích AI taxíků firmy Cruise v San Franciscu. Sice to nepovažuji za projev vědomí, ale líbilo se mi to. Nebyla ta zpráva spouštěčem tohoto článku?

Reklama
Reklama