prehled-graficke-karty-v-roce-2003
Hardware Článek Přehled: Grafické karty v roce 2003

Přehled: Grafické karty v roce 2003 | Kapitola 3

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

6. 1. 2003 00:00 24

Seznam kapitol

1. nVIDIA a ATI 2. PowerVR a SiS 3. S3 a Trident 4. Bitboys

Kompletní verze pojednávající o více než 16(!) nových čipech: Co nám v příštím roce přichystají dva soupeřící titáni nVIDIA a ATI? Dokáže se SiS prosadit se svým druhým Xabre v mainstreamu? Podaří se PowerVR a Tridentu po delší odmlce vrátit na trh středně výkonných grafik pro PC? A co věční smolaři z Bitboys anebo dravá VIA, resp. S3, kterou koupila? Z různých útržkovitých zpráv, jak přímo od výrobců či renomovaných zahraničních serverů jsme pro vás připravili souhrnný článek o tom, na co se budete moci těšit v následujícím roce, který slibuje pestřejší konkurenci než ten letošní.

Reklama

 

S3/VIA

Přehled: Grafické karty v roce 2003
i Zdroj: PCTuning.cz

 

Na firmu S3 jsem byli zvyklí již od pravěku grafických karet. Dodnes se v mnoha počítačích najdou řešení této firmy jako Trio, Virge apod. Někdo si ještě možná vzpomene i na S3 "Porsche sérii", s kartami označenými podle modelů této automobilky: třeba 911 nebo 924. Nikdy se nejednalo o žádné high-end grafiky, ale spíše karty s výborným poměrem cena/výkon. Snad jen Savage přinesl při svém uvedení několik zajímavých rysů (například S3 komprese textur nebo jednu z prvních kvalitních implementací trilineárního filtrování). Každopádně S3 byla spolknuta gigantickou VIA, která tak pro své čipsety získala možnost integrovaných grafických karet.

Columbia

Velice očekávaným počinem této firmy je čip s kódovým označením Columbia, jehož samply měly být k dispozici už koncem tohoto roku. Zajímavé bylo také pozorovat, jak VIA měnila své roadmapy, což vyvolává pochybnosti o tom, co můžeme od Columbia vlastně čekat. Na Hard Tecs 4U byly kdysi zveřejněny tyto předpoklady (pro zajímavost jsem uvedl také další projekty, sami si pak můžete udělat úsudek, co se firmě podařilo zatím uskutečnit):

Paramount Zoetrope Columbia
Výrobní technologie 0.18 ľm 0.15 ľm 0.13 ľm
Počet pipeline 1 2 4
Texturovacích jednotek na pipeline 2 2 2
Takt čipu 150 166 300
Fill rate 150 Mpixel/s 333 Mpixel/s 1200 Mpixel/s
Určeno pro čipsety PN266T, P4N266, KN266 P4N333, KN333 ?
Datum uvedení 1Q/2002 2Q/2002 ?

DeltaChrome

V létě tohoto roku se například na IXBT nebo opět Hard Tecs 4U objevily nové informace o VIA Columbia a dokonce spekulace o Columbia 2, která je slibována jako 3x výkonnější než její předchůdce. Ta má však přijít až v roce 2004.

V polovině prosince si pozornější z vás mohli na stránce S3 všimnout nového loga DeltaChrome. Nejedná se o nic jiného, než o grafickou kartu vyvíjenou dosud pod kódovým označením Columbia. Na chvíli se na stejném serveru objevily i "white papers" s popisem některých rysů DeltaChrome, která by měla být specifikována zhruba takto:

DeltaChrome
Výrobní technologie 0.13 ľm
Počet pipeline 8
Texturovacích jednotek na pipeline 1
Počet textur v jednom průchodu 16
Takt čipu 300-400 MHz
Fill rate 1200-1600 Mpixel/s
Takt pamětí 300-350 MHz DDR I
DirectX 9.0+
Pixel Shader 2.0+
Vertex Shader 4x 2.0+
Anti-Aliasing max. 16x MultiSampling
Anisotropní filtr max. 16x
Interní přesnost dat 96-bit
Výroba 1. polovina 2003

VIA hovoří o výkonu v 3DMarku 2001 okolo 11000-15000 bodů (Columbia-DeltaChrome), což by na integrované řešení bylo opravdu hodně (v tom případě bude zajímavé i dodržení předsevzetí o 3x vyšší výkonnosti Columbia 2).

Zajímavou technologií má být tzv. "Advanced Deferred Rendering". Jedná se o optimalizace práce Z-bufferu pomocí volitelně zapínatelného deferred renderingu, aby se eliminovalo počítaní redundantních (resp. překrytých) částí scény. Sice se tak ušetří počítání pixelů, jež nebudou vidět, ale za cenu dalšího průchodu, takže efektivity známé u PowerVR řešení dosaženo nebude.

Z DeltaChrome má být odvozen ještě čip určený pro mobilní počítače - Columbia SMA. Hlavním rozdílem asi bude především poloviční počet renderovacích pipeline.

Dostupnost: 2. čtvrtletí 2003

Zdroje: 3dcenter.de, hardtecs4u.com, ixbt.com

Trident

Přehled: Grafické karty v roce 2003
i Zdroj: PCTuning.cz

Kalifornská firma Trident Microsystems se v poslední době soustředila především na grafické karty pro přenosné počítače (řada Blade). Na trhu grafik pro desktopy již delší dobu neuvedla nic víc než low-endové karty. Ale v létě tohoto roku přinesl anandtech.com preview a první benchmarky nové karty s názvem XP4.

XP4

Trident slibuje řešení o výkonu 80% GeForce4 Ti4600 (někde uvádí dokonce 70% výkonu Radeonu 9700 Pro) za cenu pod 100 USD, tedy asi 3000 Kč. Tato cena (99 USD) se týká nejdražší a nejvýkonnější varianty T3, vyráběny budou ještě verze T2 za 79 USD (2400 Kč) a možná i T1 za 69 USD (2100 Kč). Podle benchmarků na AnandTech, kde byl testován vzorek XP4 T2 s nehotovými ovladači v UT2003, byl výkon této varianty karty těsně za Radeonem 9000 Pro.

XP4 T1 XP4 T2 XP4 T3
Výrobní technologie 0.13 ľm 0.13 ľm 0.13 ľm
Počet pipeline 4 4 4
Texturovacích jednotek na pipeline 2 2 2
Takt čipu 250 MHz 250 MHz 300 MHz
Takt pamětí 250 MHz 250 MHz 250-300 MHz
Propustnost pamětí 4 GB/s 8 GB/s 8-9.6 GB/s
Paměťová sběrnice 64-bit DDR 128-bit DDR 128-bit DDR
Velikost paměti 64MB 64MB 128-256MB
Cena 2100 Kč 2400 Kč 3000 Kč

XP4 je technologicky nesmírně zajímavá karta. Původně se předpokládalo, že se bude jednat o tzv. deferred renderer s plným tile based renderingem, tak jak jej známe například z karet KYRO. Nakonec se jedná pouze o tile based immediate renderer, tedy tradiční způsob zpracování jako třeba u GeForce4 nebo Radeonu 9700, jen obraz v paměti je uchováván ne po řádcích, ale po "dlaždicích" (tiles, tile based rasterization engine). Jedná se tedy o podobný způsob práce jako v grafickém akcelerátoru integrovaném v Intel 845G čipsetu. Pro XP4 je taková optimalizace propustnosti paměti životně důležitá, protože není implementován žádný algoritmus Occlusion Culling (odstřelování ploch za neprůhlednými objekty). Další zajímavostí je, že tak moderní čip bude obsahovat pouze 30 milionů transistorů, což samozřejmě zlevní výrobu i výslednou cenu. Toto je umožněno díky tzv. shared pipelines (sdílené pipeline), tedy pouze první z nich je plnou DX8.1 pipeline (tedy stejně jako u konkurence okolo 15 milionů transistorů) a každá další je o nějaké logické prvky okrácena a využívá něco z předchozí pipeline. Podrobný článek (v angličtině) najdete na anandtech.com pod nadpisem "Trident XP4 Preview - A Cheap GeForce4?".

Přehled: Grafické karty v roce 2003
i Zdroj: PCTuning.cz

Další rysy jsou již poměrně tradiční: dvě DX8.1 Vertex Shader jednoty, DX8.1 Pixel Shader, podpora Displacement mapping (není známo, zda obě metody a zda softwarově či hardwarově), Full Scene Anti-Aliasing (údajně jak pomocí SuperSampling, tak MultiSampling) a tradičně bilineární, trilineární i anisotropní filtrování. XP4 obsahuje pouze jeden 420MHz RAMDAC, ale má implementovánu podporu více monitorů, je-li další zařízení připojeno přes DVI nebo TV-out.

Čipy XP4 jsou vyráběny v 0.13 mikronové továrně UMC a celé karty budou produkovat zatím čtyři výrobci: Chaintech, HIS (Hightech Information Systems), Inno3D a Jetway. Podle posledních informací bychom se prvních kusů měli dočkat ještě v zimě, probíhá dolaďování ovladačů. Pro uživatele je velice příjemné, že zejména oproti GeForce4 Ti4600 je karta o hodně menší, osazena minimem kondenzátorů a hlavně čipům by mělo stačit pasivní chlazení! Ztrátový výkon má činit jen asi 4W, tudíž se dají očekávat i odlehčené varianty pro notebooky (fotky samplů najdete opět na anadtech.com, mluví se o taktu jádra 200MHz a 32-bitové sběrnici). Ještě na jaře tohoto roku by se na trhu měla objevit varianta XP4e s TV-outem a podporou AGP 8x.

Dostupnost: 1. čtvrtletí 2003

XP8

V červenci roku 2003 by měl být představen XP8, čip již plně podporující rozhraní DirectX 9 s taktem 350MHz. Použity by měly být DDR paměti 500MHz. Karta bude určena pro sběrnice AGP8x a PCI Express a vyráběna možná již 0.10ľm technologií. Masové produkce se čip snad dočká v říjnu 2003.

Dostupnost: 4. čtvrtletí 2003

Zdroje: anandtech.com, 3dcenter.de

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama