Zpět na článek

Diskuze: Switch QNAP QSW-M1208-8C — když potřebujete 10 GbE

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

eLzyx
eLzyx
Level 1 Level 1
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
12. 5. 2021 12:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

makám v mezinárodní firmě a od Cisco jsme utekli, protože ty ceny jsou neúnosné, zejména za 10G.
Core switche bereme od HP, "leafy" od Ubiquiti, řadu edgeswitch. Běží to tu několik let a bez problémů.

mmichalll
mmichalll
Level 1 Level 1
5. 5. 2021 22:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdravím, články o sieťach na PCtuning sledujem dlhšie.
Idem prerábať RD a chcem si spraviť sieť.
By som potreboval poradiť
Môj Plán:
V technickej miestnosti bude hlavný uzol.
internetová pripojenie 150Mb/150Mb optika do routra, za router ->
Main switch - najlepšie s min. 1x 10Gb portom -> aký?
NAS - 6 diskov s 10Gb portom (uvažoval som o Synology DiskStation DS1621+ -> aký?
Switch - 24(48)port 1Gb -> aký?
Sieťová tlačiareň/scanner
PoE switch - 8 port 100Mb/1Gb na kamery 6x, aby bola fyzicky oddelená sieť pod prúdom od hlavnej siete, a tu bohato stačí aj cat5, čierna UV stabilná
Sieťová dvojzásuvka -> 5x izby, kuchyňa, obidve dielne, terasa, pivnica, garáž, obývačka 2x dvojzásuvka
Káble mám z roboty zadarmo,
LEONI MEGALINE 2X(4X2XAWG 22/1 PIMF) a BELDEN 1887ENH 2X(4X2XAWG23) CAT7 zbytky rovno odmotané z 1000m roliek (od 15-60m kusy)
Otázka je či aj Main switch alebo to všetko nechať manažovať NASom?
Všetky TV, notebooky, hifi aj na terase a v dielňach budú pripojené na 1Gb (bohato stačí aj na stream 4K z NASu,
Main PC bude prepojené cez 10Gb s Main switch/NAS na manažovanie a správu.
Na NAS bude bežať privátny server, mail server, záznamové zariadenie pre kamery, VPN, stream do TV/hifi, záloha dát.
Neskôr mám v pláne dokúpiť ďalší NAS dvojdiskový na fakt dôležité dáta na second zálohu.
Otázka je či si mám naťahať aj optiku do každej izby DRAKA LWL U-DQ(ZN)BH ZB 12G50 OM4 3KN, kábel má 12 vlákien

Swiso
Swiso
Level 0 Level 0
5. 5. 2021 09:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ano, je zde vidět, že článek patří do kategorie PC nebo spíše LAN tunning apod. Velmi mě pouze fascinuje, že se zde z takových závěrů dělají "standardy" nebo závěry. Drtivé většině lidí stačí a ještě dlouho stačit bude ten 1GbE. Říkejte si, co chcete, ale je to prostě tak. Neřešte, že zrovna vy nebo váš kamarád si budujete nějakou domácí sít, kterou naboostujete. Tohle neumí více než 90% lidí. A když už to umí, je to mnohdy vachrlaté řešení jako židle o jedné noze. Když se zeptáte lidí, co se pohybují v tomto oboru - instalují sítě pro koncáky, dělají správu ve firmách apod. Tak vám jistě řeknou, že takto rychlé sítě se dávají jenom na páteřní a vůbec hlavní rozvody, ale na koncáky určitě ne. Z vlastní zkušenosti to mohu také potvrdit.

Bylo by tedy vhodné, aby se, jinak velmi zdatný, autor článku nad tímto zamyslel a nepsal pak do článku takové nesmysly. Jinak to, že se jedná o nesmysly také podtrhuje fakt, že se u daných věcí používají slova jako brutální, obrovský apod. Prostě reklamní slovíčka, která vás mají uchvátit. Chachá. Kdyby to bylo tak dobré a žádané, tak celé řešení nestojí 100K. Už jen takhle úvaha říká, že tohle zatím není žádoucí cesta, kterou lidi nezbytně potřebují.

wattar
wattar
Level 6 Level 6
5. 5. 2021 16:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Swiso Možná to bude i tím, že zmíněných 90% lidí stále neví, že základní desky a další produkty již delší dobu mají 2,5GbE port (a pak je tady i WiFi6) a celé řešení by nestálo 100tis 8)
Autor článku tady píše primárně o 10G QSW-M1208-8C, který je nejdražší v nabídce QNAP, ale to neznamená, že se to nedá poskladát na levnějších variantách, které v nabídce QNAP má taky.

S nadhledem třeba: TS-431X3-4G,QSW-1105-5T, 4x 3TB disky, QXG-10G1T do kompu (ale i tady jde ušetřit třeba za levnější kart 5G) = celkem cca 28,5 tis s dph.

Samozřejmě se dá vymyslet levnější řešení, postavené jen na 2,5GbE a naopak i dražší s NAS na 6 nebo 8 disků, NVMe apod., ale to už je spíše do větší kanceláře, menší nebo střední firmy.

Hodně lidí začalo blbnout s videem (dneska skoro každý foun umí 4K), objemy se zvětšují a gigabit prostě přestává stačit pro pohodlné přenosy a třeba v případech, kdy uživatel 4K videa upravuje, přesouvá na NAS, prostě manipulace s velkými soubory. Mě i doma gigabit LAN prostě zbytečně zdržuje a už dávno neplatí zastaralá formulace, že rychlosti větší než gigabit jsou pro páteře nebo hlavní rozvody, naopak právě tam jsou už dlouhou dobu a firmy v takových prostředích už mají nebo přechází na 25G, 40G (a víc). Myslím, že 2,5G nebo 5G doma je rozhodně fajn, 5G-10G je zase fajn mít v malém kanclíku, malé firmě atd. Howgh...

Swiso
Swiso
Level 0 Level 0
5. 5. 2021 19:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wattar Na zálohu dat v domácnosti nebo v kancelářích či menších firmách bych NIKDY WiFi nepoužil. Kdo to udělá, je prostě hazardér. WiFi je na hraní. Neříkám, že je špatná apod., ale je nestabilní, protože signál může ovlivnit mnoho aspektů. Nehledě na fakt, že už jsem za svůj život viděl mnoho zpackaných záloh, které byly prováděny přes WiFi. Kabel to vždy vyřešil. Ten se moc ovlivnit nedá. Ne jen tak ledabyle. Ale to je můj názor ze zkušeností. Ne fakt. Jinak O.K. beru, že někdo má onen 2,5GbE z PC do serveru. Jinak na páteřní rozvody určitě víc než 1GbE, to jistě, ale na koncové stanice je 1GbE stále bez problému. To je to, co řeším. Mít doma třeba těch 10GbE, nevím, nevím, osobně bych byl radši kdyby většina těchto lidí, co se honí za čísly, měli radši stabilní síťový provoz a promyšlené zálohování apod.
Příkladně:
Mnoho lidí posílá své zálohy desítek až stovek giga na NAS. Když k nim přijdu domů a oni my to vše vysvětlují a ukazují, řeknu jim jenom, pro simulaci, samozřejmě, "smaž obsah svého PC, hned.". Každý zde končí a nikdo to neudělá. A proč? Protože nadšenost pro vysoká technická čísla (1GbE vs 10GbE apod.) a moderní technologie zastínila podstatu, proč to dělat. Každá důležitá záloha musí být vyzkoušena, že jde zpětně nasadit, obnovit. Jestliže se uživatel bojí smazat data, i přestože je "udělaný" ze svého 10GbE řešení apod. k čemu potom to? K ničemu to je.
Věř mi, že za svoji dlouhou praxi jsem už viděl lidí, kteří měli zálohy důležitých dat apod., že když došlo na lámání chleba, zjistili, že je neumí obnovit nebo, že je záloha nekompletní apod.

=> k čemu v domácnosti takové technologie? Asi na hraní, jinak nevím. Na práci stačí vesměs bohatě 1 GbE a na stabilní síť na zálohy také. Výjimky, kteří se živí střihem videa nebo něčím, co generuje obrovské množství dat, jen potvrzují tento názor.

Hoba
Hoba
Level 10 Level 10
4. 5. 2021 14:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já skončil u Cisco RV345P.

Je to snad jediný router za normální peníze, který má 16 RJ-45 portů. Z toho 8x PoE (mám IP kamery) a žádný větrák, takže může být v pracovně za stolem.

Kde je potřeba rychlejší linka tak používám agregaci portů - 2Gbit je akorát na hraně rychlosti plotnového disku. Sice je dvojnásobný počet kabelů, ale vzhledem k počtu portů to není problém.

Vše doma propojeno kabelem (TV, reciever, set-top box, 2x RJ-45 zásuvka v každé místnosti...) takže 16 portů akorát stačí.

Jediné co nemá je 10Gbit, takže 2 zařízení, mezi kterými potřebuju vyšší rychlost (přesun objemných dat SSD SSD) mám propojené ještě napřímo.

K tomu připojený WiFi router, umístěný uprostřed domu pro co nejlepší signál a zároveň k němu vede jen jediný kabel, neboť domácí elektrárna je schovaná a připojená k Ciscu.

Jako bonus se mi za 2 roky ani jednou nestalo, že by Cisco mělo problém. Restart pouze při updatu softwaru. To se nedá říct o Wifi routru Asus, který občas zamrzne a už vůbec ne o Mikrotiku co jsem měl dřív, kde byl nutný hard reset tak každé 3 měsíce.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
4. 5. 2021 07:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V první řadě určitě díky za super článek. Myslím že to tady taky patří a je to velmi příjemné zpestření.
Ale zamýšlím se nad tím proč platiti 18k za za zařízení, když na trhu jsou stejně kvalitní alternativy za poloviční cenu. Například od Mikrotiku CRS312-4C+8XG-RM.

Gregi
Gregi
Level 1 Level 1
4. 5. 2021 09:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ikk Vsak ten nema PoE ani SFP+.

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
4. 5. 2021 11:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Gregi SFP+ samozrejme ma, asi sis vyhledal jiny model
CRS312-4C+8XG-RM

Gregi
Gregi
Level 1 Level 1
4. 5. 2021 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Gregi @ch3vr0n: Prepac, mas pravdu. Som pozeral len na dajaky eshop a tam to nerozpisali. Na Mikrotik stranke je to vsak cierne na bielom SFP+ podporuje.
Este ako vyriesit to napajanie kamier

rumpeak1
rumpeak1
Level 1 Level 1
4. 5. 2021 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ikk Tenhle QNAP nestojí 18, ale max 14k (CZC). Nicméně mi pořád vyjde jako mnohem rozumnější řešení koupit MikroTik CRS309-1G-8S+IN a postupem času, jak přibývají v síti 10GBit zařízení jen dokupovat moduly. NAvíc moduly se dají s vyřazených serverů kupovat za hubičku. Ale i když chce někdo nové moduly, tak jeden stojí 10GBit přijde cca na 1500Kč. Takže výsledná cena se nebude moc lišit, jen se ta investice prostě rozloží v čase. NAvíc ten Mikrotik je pasivně chlazený. Ale souhlasím s tím, že Mikrotik není díky GUI pro každého.

wattar
wattar
Level 6 Level 6
4. 5. 2021 09:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ikk Třeba pokud sháním něco rychlého do kaceláře a nechci mít položený velký rack switch na stole/pod stolem a hlavně nechci, aby mi to urvalo uši díky 4 větráčkům? :lol:

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
4. 5. 2021 14:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wattar zrovna mikrotiky jsou dost tiche;)

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 5. 2021 18:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Za me bych sel cestou mikrotiku, nejen ze je levnejsi, ale umi toho nasobne vice. scimz se poji i samozrejme naroky na uzivatele.

wattar
wattar
Level 6 Level 6
3. 5. 2021 19:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n Za mě, když už řeším nějakou menší poptávečku, kde u distribuce vložím do košíku QNAP NAS S 10GbE, tak už tam automaticky rovnou dávám i jejich switch a někdy i ten Hora router. Ve finále ucelené řešení se zachováním jedné značky (stejné GUI atd.). Zatím spokojenost :wink:

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 5. 2021 20:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wattar jasne, pokud to splnuje naroky, jen poukazuji na to, ze by to slo i levneji a snad i "spolehliveji" jen by to byl multivendor

Gregi
Gregi
Level 1 Level 1
4. 5. 2021 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n Mikrotiky momentalne pouzivam. No tato znacka nema nic v kombinaciach 10G (2.5G) PoE, SFP+, aspon 12 portov. Ano su, ale 1000€ za domaci switch je uz 'na mna' prilis.

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
4. 5. 2021 11:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Gregi MikroTik CRS326-24S+2Q+RM (bez poe)

a k cemu presne je potreba 2,5g poe ?

toble by nestacilo?
MikroTik Cloud Router CRS354-48P-4S+2Q+RM

Gregi
Gregi
Level 1 Level 1
4. 5. 2021 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Gregi @ch3vr0n: 2.5 PoE samozrejme netreba. Ale 2.5G RJ45ky pre jednotlive miestnosti. PoE kvoli napajaniu 2-3 kamier bez nutnosti tam tahat dalsie kable s napajanim. Takze 2-4 porty PoE (1G) + 5-10 (2.5G+). + 2 SFP+(10G).
Ano ten tvoj navrh by poctom, hadam i rychlostou, stacil. Len to napajanie

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
4. 5. 2021 14:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Gregi @Gregi: to bych asi sel variantou

Mikrotik Cloud Router Switch CRS112
+
MikroTik CRS326-24S+2Q+RM

vic muziky za stale mene penez

Gregi
Gregi
Level 1 Level 1
3. 5. 2021 16:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nevyhodou je pri takto uz 'drahom' switchi ze nema viac RJ45-kovych konektorov.
Pri planovani normalneho rodinneho domu, kde mate aspon 3-5 izieb + obyvacka, kuchyna a 2-4 kamery kamery Vam zrazu dojdu sloty. A rvat kameru do SFP+ je trosku overkill.
Nasiel som jedineho adepta i s PoE a tym je Netgear MS510TXPP a je za policu (340€) nez tato volba. Splna viacmenej vsetko co QNAP.
Povedzte mi, preco nie Netgear, ale QNAP za raz tolko? Mozno su i ine riesenia, ale ja som ich teda nenasiel a to som hladal celkom dost.

Dakujem za odpoved

Maximumspeed
Maximumspeed
Level 1 Level 1
3. 5. 2021 17:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Gregi kdyz si tam misto tohohle kramu das 16 portove gigovej switch udelas lip. 10G fakt potrebuje asi 1% lidi a ti obvykle nepotrebuji 10G v cele siti ale jen mezi PC a NASEM tak je jednodussi si pridat 10G sitovku a udelat si to primo a zbytek 10/100/100 eternet.

wattar
wattar
Level 6 Level 6
3. 5. 2021 18:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed Gigabit je fakt přežitek 8) To už alespoň několik 2,5GbE portů a k tomu třeba 2-4x 10GbE, když už. Třeba QSW-M408-2C nebo QSW-M408-4C.
Ikdyž mě narovinu zaujala ta novinka QSW-M2116P-2T2S.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 5. 2021 19:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed @wattar: Prezitok urcite nie. Este dlho to bude stacit pre dost velku cast pouzivatelov/zariadeni. No a naco si v takomto pripade priplacat za to, co nevyuzijem.

Takym kameram viac netreba, pre IoT overkill.

Ak by boli cenove rozdiely minimalne, tak OK ale pri dnesnych cenach kludne to mat podelne pol na pol(2/3 a 1/3) 1Gbit/2.5(5)Gbit
10Gbit na doma je len pre nadsencov.

Maximumspeed
Maximumspeed
Level 1 Level 1
3. 5. 2021 21:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed @wattar: Prezitek :-D Jasne tak to uz i 10G je vlastne prezitek protoze existuje i 100Gigabit a to je mazec :) Jinak se vratime na zem 1G bude jeste 10 let beznym lidem v klidu stacit mozna i mnohem vic nez 10 let. To 1% /kdovijestli/ populace co vyuzije a potrebuje vice si jiste koupi 10G prvky a nema problem s cenou.

Gregi
Gregi
Level 1 Level 1
4. 5. 2021 09:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed @wattar: wattar, hovoris mi z duse. Presne takehoto ako ten QSW-M2116P-2T2S zhanam, len lacnejsie. Predsa len 560€ oproti zatial tomu Netgearu je velku skok. Ale zas tych 2.5G PoE portov je uplne super. Ja proste 10G (hl. PC) + SFP+ (NASko) potrebujem.
Preto 'maximumspeed' nemas pravdu. Naco mi je NAS na SFP+ ked ostatne porty na switchi budu len 1G? Potrebujem mat aspon jedno pripojenie do NASu v co najlepsej rychlosti. Uvazujem dokonca o SFP+ na PC. Samozrejme ostatne zariadenia by ustali 1G, ale skor uz v dnesnej dobe inklinujem k aspon 2.5G

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 5. 2021 18:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Gregi neco takoveho treba;)

Mikrotik Cloud Router CRS354-48G-4S+2Q+RM

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
3. 5. 2021 18:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ch3vr0n varianta s PoE:
MikroTik Cloud Router CRS354-48P-4S+2Q+RM

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
3. 5. 2021 14:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Metalike urcite nadobro neodzvonilo.
Je jednoducha praca s nou. Odolnejsia.
Este dlho dostatocna kapacita a niekde je nenahraditelna.

Celkovo ten odstavec o tej kabelazi som nepochopil.

wattar
wattar
Level 6 Level 6
3. 5. 2021 14:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Áno, tohle mi jde přesně na ruku, protože delší dobu už se snažím QNAP věcičky (nejenom NAS) strkat zákazníkům, tak teď už jim můžu vesele jen přeposílat odkaz na tento článek - díky za to :wink:

JaneCk
JaneCk
Level 20 Level 20
3. 5. 2021 13:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No konečně, že jste se zase ukázal a napsal něco fajnového. :-) Díky za to. Vaše články mě baví, nepotřebuji řešit neustálé války mezi cpu a gpu...

Reklama
Reklama