profile-image

ikk

401 bodů
Zbývá 49 bodů do dalšího levelu
400 450
5. 12. 2025 09:06 Přečtení článku
2 b
5. 12. 2025 09:06 Přečtení článku
2 b
5. 12. 2025 09:05 Denní návštěva
4 b
4. 12. 2025 14:35 Denní návštěva
4 b
1. 12. 2025 12:08 Denní návštěva
4 b
26. 11. 2025 08:39 Hodnocení komentáře
2 b
26. 11. 2025 08:39 Hodnocení komentáře
2 b
26. 11. 2025 08:37 Přečtení článku
2 b
26. 11. 2025 07:03 Přečtení článku
2 b
26. 11. 2025 07:03 Přečtení článku
2 b
26. 11. 2025 07:02 Denní návštěva
4 b
24. 11. 2025 12:13 Hodnocení komentáře
2 b
24. 11. 2025 12:12 Přečtení článku
2 b
24. 11. 2025 12:11 Přečtení článku
2 b
24. 11. 2025 12:11 Denní návštěva
4 b
20. 8. 2025 07:19 Přečtení článku
2 b
20. 8. 2025 07:18 Denní návštěva
4 b
18. 8. 2025 15:06 Přečtení článku
2 b
18. 8. 2025 07:08 Denní návštěva
4 b
14. 8. 2025 10:21 Denní návštěva
12 b
Bonus za tři dny v kuse
13. 8. 2025 07:26 Denní návštěva
8 b
Bonus za dva dny v kuse
12. 8. 2025 13:40 Přečtení článku
2 b
12. 8. 2025 13:40 Denní návštěva
4 b
11. 8. 2025 12:05 Přečtení článku
0 b
Obsah příliš starý
11. 8. 2025 12:01 Přečtení článku
2 b

Komentáře

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
16. 7. 2025 08:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Místo LibreOffice/OpenOffice používám ONLYOFFICE. Pro domácí použití je zdarma, multiplatformní a má přímou integraci s domácím NextCloudem i pracovním OneDrive. Rychlý, přehledný v duchu míň je někdy víc. A s dobrou kompatibilitou s *.docx, *.xlsx...

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
9. 7. 2025 15:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ikk @Petr Koc A kdo se tady baví o robustních (podnikových) nasazeních. Tam patří jiné železo než, o kterém se tady bavíme. Nepřítomnost ECC neznamená, že není vhodný pro provoz 24/7. Nebo snad Synolog, Qnap, nebo Asustor atd... používají v tomto segmentu (dejme tomu do 20k) ECC? Ne nepoužívají a nikomu to nevadí. Takže mantra, že pokud to není ECC je to nepoužitelné neobstojí. Ano souhlasím, že v případě souborových systémů na bázi ZFS je ECC nutnost. Ale kdo doma používá ZFS z toho důvodu, že plně dokáže využit jeho funkcionalit? Pokud někdo takový je. Tak opět, jak je výše uvedeno, patří do jiné kategorie a nekupuje 15 let staré železo.

A z dovolením kec v článku, že se vám samovolně změní hodnoty tloušťky stěny projektovaného letadla v CADu je taky pěkná pohádka :)

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
9. 7. 2025 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ikk @krtek Mám doma server postavený na Asrock N100M; 32 GB RAM + 6xSATA řadič; 3X HDD; 3x SSD. Jako sw používám OpenMediaVault s Dockerem a KVM. A nemám pocit, že by to bylo pomalé. Jen samotná deska a 1x NVME (s OS) má spotřebu cca 10-12 W. Ano je pravda, že při takové spotřebě je problém sehnat vhodný zdroj. Mám to vyřešené pomocí PicoPSU připojeným na 12V/5A Traco :)

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
9. 7. 2025 08:57 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt Chtěl jsem napsat svůj komentář, ale tohle vystihuje přesně.

Na jednu stranu super článek! Přesně na takových článcích začínal a vyrostl PCTuning. Mám takové články velmi rád. Pěkně podrobně, včetně vysvětlení spousty věcí a ne jen "reklamní" recenze.

Ale tohle železo je opravdu do červeného kontejneru. Možná jako darovaný stroj na občasný Home Lab, ještě relativně OK. Ale na provoz 24/7 a dát za to ještě peníze? Navíc ještě za hodně pochybné MB (neříkám, že to nefunguje), tak za mě určitě NE! V podstatě cokoliv je úspornější a minimálně stejné výkonné. Když už tady autor zmiňuje nákup na Alikovi, tak jsou na něm spousty relativně zajímavých MB s Intel N100 a N305, které se výkonově minimálně vyrovnají a se spotřebou jsou v úplně jiných relacích a ano včetně Intel® AVX2 :) Preferujete NAS, nebo Networking atd... Stačí si jen vybrat. Výběr je tam docela široký.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
9. 7. 2025 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ikk @krtek Mám doma server postavený na Asrock N100M; 32 GB RAM + 6xSATA řadič; 3X HDD; 3x SSD. Jako sw používám OpenMediaVault s Dockerem a KVM. A nemám pocit, že by to bylo pomalé. Jen samotná deska a 1x NVME (s OS) má spotřebu cca 10-12 W. Ano je pravda, že při takové spotřebě je problém sehnat vhodný zdroj. Mám to vyřešené pomocí PicoPSU připojeným na 12V/5A Traco :)

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
9. 7. 2025 15:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ikk @Petr Koc A kdo se tady baví o robustních (podnikových) nasazeních. Tam patří jiné železo než, o kterém se tady bavíme. Nepřítomnost ECC neznamená, že není vhodný pro provoz 24/7. Nebo snad Synolog, Qnap, nebo Asustor atd... používají v tomto segmentu (dejme tomu do 20k) ECC? Ne nepoužívají a nikomu to nevadí. Takže mantra, že pokud to není ECC je to nepoužitelné neobstojí. Ano souhlasím, že v případě souborových systémů na bázi ZFS je ECC nutnost. Ale kdo doma používá ZFS z toho důvodu, že plně dokáže využit jeho funkcionalit? Pokud někdo takový je. Tak opět, jak je výše uvedeno, patří do jiné kategorie a nekupuje 15 let staré železo.

A z dovolením kec v článku, že se vám samovolně změní hodnoty tloušťky stěny projektovaného letadla v CADu je taky pěkná pohádka :)

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
30. 10. 2024 15:54 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @LojzaOdVedle Používal jsem dlouhé roky LinuxMint, ale Cinnamon stále korektně nepodporuje Wayland (Dlouho se tomu bránily a sami to označuji jako experimentální funkci a podle toho to vypadá, obazové fragmenty atd...), ale jen "zastaralé" X11. Takže pokud máte na stole 2x4K/120Hz monitor, nedej bože když zapnete neceločíselné škálování máte na výběr:

1) Cinnamon v 60Hz a i tak o plynulosti nemůže být řeč a grafika stále ve výkonu (nVidia T1000).

2) Gnome které ve Waylandu běží nativně krásně na 120 Hz (PLYNULE) a grafika si chrochtá v idle stavu.

3) Windows 11 - Musím uznat, že Win11 běží opravdu krásně a plynule v 2x4K/120 Hz. A grafika neví, že něco dělá.

Zvolil jsme po variantu 2). Až LinuxMint provede plnou integraci Cinnamon na Wayland, rád se vrátím. To není kritika jinak super LinuxMintu, ale spíše jen konstatování stávajícího stavu.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
4. 1. 2023 07:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

(ROG Strix Scar) No nevím, ale mít v NB CPU 65 W + GPU 175 + cca 30 W zbytek = 270 W!!! Jaké to bude mít provozní vlastnosti? 3 kg zdroj s kabelem tlustým jak palec a v příslušenství budou špunty do uší? Aneb jak rozumně odvést 270 W z omezeného prostoru? Ten NB mi přijde spíše jako demonstrátor co dokáže dnes ASUS vyrobit samozřejmě za adekvátní cenu. Ale kupce si určitě najde :)

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
29. 9. 2022 09:13 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JosephFromPilsen Ten ECO režim by mě taky hodně zajímal. I velmi úsporné režimy s TDP 25 a 45 W jen s iGPU. Provozovat takové TDP s RTX4080 asi nikdo nebude :D.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
10. 8. 2022 14:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pokud víte o čem tento OS je a nečekáte od něj to co od Win nebo Ubuntu, tak svou práci udělá. Cca před 5 lety jsem ho nainstalovat tchýni na PC (tehdy ještě ChromiumOS), který používá jen jako internetový terminál a od té doby jsem na to nemusel v podstatě šáhnout. Dokonce je maximálně spokojena, že se ji synchronizují zprávy/kontakty atd... v telefonu a počítače. Takže pokud potřebujete jen internetový terminál, maximálně si pustit pohádku pro vnoučata, tak svou službu to udělá.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
8. 8. 2022 07:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Máme doma jak Maria, tak k němu i Luigiho. Kluk je dostal cca před rokem k 5. narozeninám a poté k vánocům druhou figurku. Za mě jednoznačně BOBMA!!!! Kluk se s tím neskutečně vyhraje. Sám si staví různé cesty a snaží se nahrát co nejvíce penízků. Uznávám, že bez tabletu (telefon není tak pohodlný) to není úplně ono. Jsou tam, další interaktivní hry a kreace. Ale dá se to klidně i bez něj. Jinak s Mariem si hraje mnohem více, než s klasickým Legem. Je to moderní, interaktivní hravé. Je to prostě Lego 21. století. Appka je stabilní a nepadá. Velmi dobře se podle ní staví. Škoda, že Lego nemá takhle zpracované všechny návody v jedné Appce. A když máme doma dvě figurky, tak se můžu občas i přidat, když mi to dovolí :) No už víme co koupíme mále ďáblici k vánocům. Hlavně že je princezna RŮŽOVÁ :)

PS: Figurky spolu dokáži komunikovat - spolupracovat - nebo hrát proti sobě. Komunikují spolu pomocí BT

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
21. 5. 2022 22:51 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já používal SONY MD. S tou ochranou to nebylo až tak žhavé. Přes ovládací sw. se dala do něj nahrát jakákoliv MP3. Ano nedala se z něj už stáhnout, ale to mi nějak nevadilo. Zařízení do dnešních dnů úžasné. Nádherný kousek frézovaného hliníku, nádherná konstrukce a mechanika, vše dotáhnuté do detailu. Úžasná výdrž na 1 ks baterku a ten ZVUK!!! Bavím se o originální nahrávce na MD, nikoliv o konvertované MP3 přes PC. NO PROSTĚ BOMBA. Proč jsem ho přestal používat? Protože doba jde dále... V práci jsem ukecal žhavou novinku MDA-II a k tomu 2 GB, později 4 GB SD kartu (uznávám v té době docela solidní ranec peněz). Od té doby mi leží můj oblíbený MD v šuplíku, v originálním sametovém pytlíčku. Prostě už nebyl potřeba...

PS: Jen tak ze srandy jsem teď do něj dal baterku a stále funguje :)

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
17. 5. 2022 09:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ladik89 @Ladik89 Kup si Synology. Třeba něco jako DSx20+ (+ na konci je důležité). "Drahé" je dost a muziky to udělá taky hodně.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
14. 5. 2022 09:26 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@S474N @S474N A k čemu vlastně potom to RPi máš? Když všechny klíčové věci deleguješ na externího poskytovatele služeb. Není náhodou smyslem domácího serveru využívat své interní služby a nebýt závislí na libovůli někoho tam, venku?

Já právě server využívám na své služby: NexCloud (kalendář, kontakty, files...), OnlyOffice, Mail, NGINX, WordPress, HassIO, a pár dalších menších by se ještě našlo. Nejde ani tak o peníze, ale prostě nechci/nemůžu*, být v některých službách závislý na externím dodavateli, jeho libovůli a velmi nevýhodným v podstatě jednostranným licenčním podmínkám.

Ale uznávám, že tohle je spíše filozofický postoj, než otázka funkčnosti nebo použitelnosti.
* dělám v obru, kde je ve smlouvě běžná klauzule, že data týkající se dané zakázky, nebudou svěřována třetí osobě.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
11. 5. 2022 16:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@S474N @S474N Nevím, zkus třeba NextCloud + nějaké to NXINX + mail server+ HassIo a celé to ještě pro jistou duplikuj třeba pomocí GlusterFS, nebo Synthing a myslím, že už rychle narazíš na problém s I/O operacemi. A pokud by to stále ještě chodilo, tak to můžeš zabít Plexem. Hele RPi jako takové, je super věc a pokud víš co potom chceš a jak toho dosáhnout, tak získáš neuvěřitelný poměr cena/výkon/spotřeba. Jen jsem chtěl celou touto diskusí říct, že RPi je sice super ale i ono má své limity.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
11. 5. 2022 07:59 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@S474N @S474N Mít dnes RPi 4 s 8GB RAM je pěkný luxus :) Bohužel dnešní doba není o tom co by člověk chtěl, ale co může reálně koupit. A zrovna RPi 4 s 8GB RAM za rozumné peníze dnes ani nejde koupit. A tady se už cenově dostáváme na nějakou "pěknou" desku s Intel Pentiem (atom) například: ASROCK J4205-ITX za cenu toho RPi (ano včetně RAM a PicoPSU). Spotřeba je sice o něco větší (cca 8-10 vs. 5 W), ale výkon oproti RPi v podstatě nekonečný :)

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
11. 5. 2022 07:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@S474N @S474N Ale já netvrdím, že RPi je pomalé a k ničemu. Naopak, je to super věc. My je v práci používáme jako řídící PC do měřících jednotek a ročně mi jich rukama projde cca kolem +100 ks. Ono to totiž mnohdy nakonec vypadá jako ve filmu Trhala fialky dynamitem. "Střejčku namalujte nám na ten náš autobus jednoho malého broučka. Jé a že k němu přidáte ještě druhého, ať mu není smutno". A člověk postupně přidává a přidává nové věci, tak najednou zjistí, že už má doma x86 server :)

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
9. 5. 2022 20:26 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jak tady čtu některé komentáře, tak mi to nedalo a musím trochu zareagovat. Ano RPi jako server je docela málo výkonný, na to co si lidi všechno navymýšlejí (nebyl jsem jiný). Ale jsou situace, kdy jsem velmi rád, že mi na tom běží některé věci. Pokud jste jako já a koukáte v domácnosti na každý W obzvláště u zařízení které jede 24/7 a víte co chcete, tak RPi je na některé instance značka ideál. Mě doma běží na RPi 2B v1.1 (to v1.1 je velmi důležité, v1.2 už má stejné CPU jako RPi 3B akorát taktované jen na 0.9 GHz), nebo RPi Zero W, jedná se ještě o staré RPi s 1x core a 512MB RAM . Ale zpátky k v1.1 proč ho mám tak rad. No to je jednoduché má spotřebu jen 0.9W!!! Takže na věci, které jsou pro vaší síť životně důležité, jako třeba DNS server, je to ideální servřík. Osobně používám AdGuard, než Pihole, ale výsledek je stejný. Případně Rpi Zero W hozené někde za nábytkem jako lokální Volumio + USB reproduktor.

Novější RPi 4, je ideální pro domácí automatizaci (Hass.IO). Těch věcí je celá řada, jste jen omezení svou fantazii a uvědomit si co vlastně chci. Chci Cloud který má latenci v řádku jednotek ms, nebo mi nevadí pár desítek ms? Potřebuji nějak zálohovat data, nebo tam jsou jen data, o které když přijdu tak se až tak nic neděje (chyba mSD).....

PS: Ano i já jsem doma nakonec skončil na x86 serveru a Dockeru. Ale 10W není až tak moc (Atom J4125, 16GB RAM, 3x SSD 1TB, 3X HDD 4TB (ty už dnes vypínám, slouží jen pro "cold" data), a picoPSU 12V.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
18. 12. 2021 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@BonfireCZ @Mariachi Myslím, že redaktor to nesežral (no teda aspoň doufám) a dal to tu jen jako zajímavost co se dá všechno koupit a za jaké peníze.

Jojo pozlacená optika od MonsterCablu je dnes už legendární :)

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
17. 12. 2021 07:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No nevím jestli je společnost, která uvede na trh dobrý produkt a později v tichosti změní jeho parametry k horšímu zrovna solidní partner. Ne není! Děkuji ale radši se poohlídnu někde jinde.

A to není výtka jen k Kingstonu. WD a další by mohli taky povyprávět.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
4. 5. 2021 07:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V první řadě určitě díky za super článek. Myslím že to tady taky patří a je to velmi příjemné zpestření.
Ale zamýšlím se nad tím proč platiti 18k za za zařízení, když na trhu jsou stejně kvalitní alternativy za poloviční cenu. Například od Mikrotiku CRS312-4C+8XG-RM.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
23. 9. 2015 07:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ikk Když už někdo chcete dát "-" tak prosím napište aspoň důvod, proč s názorem nesouhlasíte. Většinou se to považuje za slušnost.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
22. 6. 2013 11:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gck23 Notebooky Panasonic série CF jsou opravdu dříči. V práci mám ještě starší CF-28 a je to opravdu nezničitelný NB. Pracuji jako geofyzik, takže v podstatě každý den v terénu, bez ohledu na počasí a pracovní prostředí (louky, les, stavby, tunely, kanalizační stoky, sluníčko, sníh, déšť splašky atd...) X krát utopen, zmoklý, od bláta. Až se odebere do křemíkového nebe, mile rád mu budu věnovat minu ticha a stále bude mít své čestné místo u mě na poličce, i když už to bude nepotřebný kus šrotu. Prostě poctivý kus železa, který odvede svou práci bez ohledu na to kde a v jakém stavu je.

Ale abych se vrátil k tématu článku. stále říkám: "Nejsem tak chudý abych si kupoval levné věci!" asi před pěti-šesti lety jsem si koupil NB IBM-X60 tablet (12"/1400x1050) do dnešního dne jsem za něj nenašel adekvátní náhradu a to jak po stránce funkčnosti (dotykové vrstva a pero WACOM)tak i po stránce kvality zpracování a konstrukce. v době jeho poupě jsem se docela nepohodnul s jedním kolegou, který tvrdil, že tolik peněz za NB by v životě nedal. Dnes už začíná uvažovat jinak, po té co za tu dobu co já mám jeden NB on už má čtvrtý "plasťák" a začíná mu to lézt do peněz. Ale to je asi i účel těchto věci.

PS1: IBM jsem samozřejmě kupoval jako repas z USA, nemám 50k na NB. Tak dobře mě ještě neplatí :)

PS2: Pro hnidopichy k NB Panasonic. ANO je to neskutečně na dnešní poměry pomalý šnek, ale v práci při měření nepotřebuji žádné super dělo. Co má 4x jádro a minimálně 8GB ram aby na tom jel aspoň internet!!!. Většina programu co potřebuji k práci ještě běží pod MS-DOS a vrchol modernosti je podpora Win2000/WinXP. Ale co, svoji práci dělají rychle a hlavně dobře.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
9. 1. 2015 08:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Urbánek @Petr Koc: Dovolím si souhlasit i nesouhlasit zároveň. Ano pokud se bavíme o firemním nasazení, kde na Storage přistupují desítky uživatelů zároveň. Tak ti dávám jednoznačně za pravdu. Ale pokud se bavíme o Storage pro domácí uživatele, kde na to leze jeden člověk aby si přehrál film, nebo MP3 tak tohle řešení víc než dostačuje. A hlavně je to o vyladění SW. Pěkným příkladem je Synology a jeho DS1513+, Který je postaven na starším Atomu, ale nečiní mu problém plně obsloužit 3*Gbit porty. Stejně to většinou končí na IO Disků, nebo poddimenzované síti.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
20. 9. 2016 19:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ikk @Chmatos: Nevím jak ti to říct, ale nenapsal jsi nic, co by Turris neuměl. Uznávám, cena není lidová, alias WiFi router Tenda za 299.- a že zrovna připojení HDD pomocí USB mi taky nepřijde zrovna jako moc ideální řešení.

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
27. 9. 2013 15:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Notebook by se možná dal zařadit do kategorie ultrabooků."

A Audi Q7 je takové malé autíčko, ideální akorát tak do města. :!:

Ikk
Ikk
Level 8 Level 8
18. 9. 2015 08:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Poté co naše domácí notebooky (T61 a X61) dostaly k narozeninám nové pěkné SSD, tak mám pocit, že opravdu ještě dlouho nepůjdou do starého železa a ještě nějaký ten rok poslouží :)

Reklama
Reklama