Technologie GeForce FX pod lupou | Kapitola 5
Seznam kapitol
Po krátkém úvodu o GeForce FX, které jste si mohli přečíst v pondělí, jsem se rozhodl o detailní rozbor GeForce FX po všech stránkách a srovnání s konkurencí. V tomto článku - 8 kapitolovém článku - se dozvíte všechny dostupné informace o novém čipu od nVidie. Sesadí GeForce FX z pomyslného grafického trůnu Radeona 9700 Pro? Vivat rex?
O programátorském využití nových pixel shaderů jsem se již rozepsal. Z pohledu běžného uživatele je situace jiná, ale také dozná změn, protože grafické karty už skutečně budou moci renderovat "skoro" CGI obrázky (100 % to bude až s NV50 či NV60 :). Opět upozorňuji, že podobné možnosti má i Radeon 9700 Pro. GeForce FX přes svou halasnou technologii CineFX (založenou na Cg) se zas tak neliší. V každém případě se bude na co koukat. Ukážeme si několik příkladů v praxi. Na tomto místě upozorňuji, že obrázky byly renderovány realtime.
NVidia razí cestu svému programovacímu jazyku C pro grafiku (Cg), která má usnadnit programování pixel a vertex shaderů. Je to posun, protože první pixel shery se ve specifikaci DirectX 8 musely programovat podle nešikovného asambleru a byl to taky jeden z důvod, proč se Pxiel Shadery masově nerozšířily.
Přesto ale nový grafický jazyk nVidie nemá takový ohlas, jak by nVidia chtěla. Největší překážkou je ATI, která razí cestu programování s pomocí programu Rendermonkey a nechce na standard nVidie přistoupit, byť by to možná usnadnilo programování, ale zase na druhou stranu by to zvýhodnilo nVidii jako tvůrce standardu.
Cg má nejenom ulehčit, ale i rozšířit možnosti Pixel a Vertex Shaderů. Nvidia chce první verzí tohoto jazyka položit základní kámen cesty k CGI grafice. Pomocí Cg jsou vytvořeny dema pro GeForce FX, která vidíte.
Sice nepřízeň ATI není pro nVidii příjemná, ale všechno rozhodnou programátoři, které se nVidia snaží popohnat několika soutěžemi a programy, které mají zpopularizovat Cg. Viz. adresa www.cgshaders.org.
Mimochodem teď nVidia slavila malý úspěch, protože se jí povedlo s Discreetem vytvořit CgFX plug-in pro 3D Studio Max 5, což je jeden z nejpoužívanějších modelovacích a renderovacích programů. Nyní můžete využít pixel i vertex shadery i v tomto programu (je to posun pro nVidii, protože Matrox plug-in pro 3DS Max měl již dávno).