Zpět na článek

Diskuze: Test pěti 3TB a 4TB pevných disků: jak si vedou současné HDD

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

N_o_c_l_a_f
N_o_c_l_a_f
Level 1 Level 1
19. 8. 2019 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsem si myslel, ze se autor s tou cenou 5TB X300 spletl. Ale fakt ze, takze za me idealni kauf :!:

AndyF1
AndyF1
Level 9 Level 9
19. 8. 2019 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@N_o_c_l_a_f Clanok celkom fajn,autor si s tym dal vela prace. Pomerane vsetky mozne parametre ale nanestastie ten najzaujimavejsi parameter pre mna tu nieje.Tym myslim dlhodobu zivotnost diskov a postupna degradacia vykonu/narast chyb v datach.Toto su veci co nas pri archivacnych HDD zaujimaju uplne najviac. Avsak na dlhodoby test vacsej statistickej vzorky HDD asi na PCT nebude mat dostatok prostriedkov.

Hoba
Hoba
Level 10 Level 10
19. 8. 2019 17:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 Statistiky nejběžnějších modelů třeba zde:

https://www.extremetech.com/extreme/175089-who-makes-the-most-reliable-hard-drives

Cena HDD je dnes tak směšná, že komu jde o spolehlivost, kupuje vždy po dvou kusech do RAID 0. Osobně tak provozuju různé variace ca 10. rokem, umí to každá deska.

Nikdy jsem o data nepřišel. Pro nejhorší scénář - blesk, shoření zdroje, virus...ještě offline kopie nejnutnějšího (rodinné fotky, pracovní dokumenty, ca 500 GB) na externím disku zavřená v trezoru, čtvrtletně aktualizovaná.

Většina kolegů má ze mě prču, ale jen do chvíle kdy poprvé přijdou o fotky za posledních 10 let, protože jim bylo líto dát dva litry za druhý disk na RAID a zálohování je sprosté slovo.

Aktuální konfigurace 4x10TB Seagate Enterprise jako 2x RAID O. Nikoliv RAID 10, kde je v některých čipsetech intelu bug, který vede k destrukci pole. Navíc libovolný disk z RAID0 připojím samotný do jakéhokoliv PC nebo externího boxu, i toho co neumí RAID a data jsou k dispozici. Z jednoho samotného RAID10 disku nepřečtu nikde nic bez zbytku pole.

Co se týká recenze - kategorie 3-4TB je dnes už mrtvá, to je jako testovat 5 let staré 32GB SSD. Ať už z pohledu rychlosti nebo technologie. Frčí SMR, chystá se HAMR a MACH2. K dispozici jsou 16TB disky, smysl dává tak 8TB+ - základní modely nejnovějších řad se všemi novými technologiemi.

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
19. 8. 2019 14:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 Něco takového můžou otestovat maximálně firmy jako backblaze.

I kdyby se dlouhodobě sledovalo deset kusů od modelu, je taková statistika prakticky k ničemu.

Jantars
Jantars
Level 1 Level 1
20. 8. 2019 21:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @Hoba: Ta ztráta dat bude pro domácí uživatele čím dál tím větší průšvih. Oni si to prostě neuvědomují jak jsou zranitelní.
Takové rozumné minimum vidím raid 1 NAS + noční synchronizace ke kamárádovi se stejným řešením (on zas zálohuje k vám) a jednou za čas offline záloha kritických dat

Tomcat2
Tomcat2
Level 22 Level 22
20. 8. 2019 10:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @Hoba: Já mám všechny fotky a soukromé věci ve stolním PC na dvou různých discích, na externím HDD v krabičce a ještě na firemním ntb. Takže redundance vysoká :D

DDR0
DDR0
Level 1 Level 1
20. 8. 2019 02:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @Hoba: souhlas, pod 5TB jde obvykle o zastaralou technologii. 3TB jsem kupoval v roce 2014, sloužil dobře, nyní je ve víkendovém stroji. Ten X300 za ty prachy nemá konkurenci, jen je mrzutá vyšší hlučnost proti dřívějšímu Seagate.
Jen škoda že ten MACH2 půjde v první řadě do firemních řešení.

pif666
pif666
Level 1 Level 1
19. 8. 2019 18:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @Hoba: 1. Urcite hovorite o RAID 1 a nie o 0. Radsej si preverte, ako mate pole konfigurovane, ked si to mylite ;-).

2. Disky 3-4TB maju svoj zmysel, zvlast ked pouzivate RAID - z pohladu dlzky rebuildu / kontrolu chyb. Mat co najvacsie pole, aj ked ho nepotrebujem - z toho som vyrastol. Mne napriklad stale uplne stacia 3 TB disky... SMR do RAIDU? za mna urcite nie. Kazdy ma ine potreby, som za recenziu aj vacsich diskov - kazdopadne tato recenzia ma potesila a dakujem za nu.

blackbox
blackbox
Level 21 Level 21
19. 8. 2019 17:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @Adam Vágner: škoda, že samotní výrobci nejsou sdílnější .. jejich data by se hodila do skládačky :)

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
23. 8. 2019 08:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @Jantars: Domaci pouzivatel nema kriticke data. Raz za cas prekopirovat na externy disk najdolezitejsie data je az-az.
Zachranoval som uz niekolko krat domacim pouzivatelom data a ked sa to nepodarilo, tak to prezili.

Hoba
Hoba
Level 10 Level 10
19. 8. 2019 18:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @pif666: Máte recht, mirror je RAID 1 :D

Swiso
Swiso
Level 0 Level 0
23. 8. 2019 10:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @odb: Záleží co se skrývá pod pojmem kritická. Nevím třeba jak by nějací uživatelé fotili fotky svého dítěte v prvním roce, když dítěti je již deset let. Jsou prostě věci, při kterých svět sice nehoří, ale nejdou vrátit zpět. To už je ostatně na každém z nás, jak moc si svých dat cení. Já třeba osobně kromě jiných opatření, mám dva HDD, kde má ty nejdůležitější data, tyto dva HDD se nikdy nepotkají v jednom PC současně. Je to kvůli tomu, že jsem byl už dvakrát svědkem (jednou nepřímo) toho, že do PC "vrazilo" přepětí a všechno, včetně HDD šlo do háje. Někomu se toto nestane, co je živ. Prostě každý musí vědět, co jsou důležitá data. S kolegou na to máme jednu poučku. Nezálohovaná data = nedůležitá data. Jednou zálohovaná data = důležitá data. Dvakrát zálohovaná data = velmi důležitá data.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
20. 8. 2019 10:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @Hoba: A budou si to plést i u PB, EB :D

Swiso
Swiso
Level 0 Level 0
23. 8. 2019 10:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AndyF1 @Xcute: Ovšem, jak je psáno výše. RAID 1 + offline záloha nebo i on-line, ale ne v RAID poli. Samotné RAID 1 pole data nikterak nezálohuje. Já jen, že to z příspěvku výše může takto někomu vyznívat. Navíc RAID 1 nekontroluje součty dat. Takže je pak pěkná prča, když se pole degraduje pro nefunkčnost jednoho disku a při pokusu o povýšení pole (při doplnění nového disku) se nepovede pole sestavit. Já vím, že výše uživatel Hoba píše, že jde o spolehlivost, ale pak text "sjede" a vyznívá jako záloha, což RAID 1 není a nikdy nebude. Vždy musí být data ještě někde jinde, optimálně v jiném stroji či offline, jak je také psáno výše. Spíše jen pro úplnost. :wink:

blackbox
blackbox
Level 21 Level 21
19. 8. 2019 17:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

btw jsou ty Toshiby s 128MB CACHE SMR nebo ještě PMR ?

petr_
petr_
Level 1 Level 1
19. 8. 2019 22:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nevim, zda jsem prehledl, ale chybi mi zcela zasadni udaj - zda je testovany disk PMR nebo ojeb SMR. V ramci realneho chovani disku je rozdil propastny.

Petr Kupský
Petr Kupský
PCTuning PCTuning
20. 8. 2019 07:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@petr_ Toto je bohužel další z parametrů, který výrobce nikde neprezentuje, takže s jistotou nelze nic potvrdit. Podle chování disků odhaduji, že všechny používají původní způsob zápisu PMR. Ostatně u těchto nižších kapacit není žádný důvod pro použití SMR. V discích je dostatek prostoru pro potřebný počet ploten, takže se nemusí řešit hustota zápisu. Ty testované Toshiby S300, N300, MG podle měření využívají plotny s kapacitou pouhých 800 a u V300 1000 GB.

TomasOxx
TomasOxx
Level 1 Level 1
20. 8. 2019 13:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na Toshibě 4TB už pár let jedu, zajímaly by mě vyšší kapacity a MG06/07 na héliu.
Obdobně také Hitachi, zda si stále drží prvenství, když jej převzal WD. A třeba i otestování/porovnání PMR a CMR. Jestli jde jen o jiné značení výrobce, nebo jsou tam pozorovatelné rozdíly.

Petr Kupský
Petr Kupský
PCTuning PCTuning
20. 8. 2019 18:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomasOxx PMR a CMR je prakticky to samé, čili kolmý zápis. Rozdíl bude vůči šindelovému zápisu SMR, který by v naší metodice měl určitou výhodu danou testováním na prázdném disku, kde se pozitivně projeví vyšší relativní hustota SMR zápisu.

Jenže SMR začne mít problém po částečném zaplnění disku a při přepisu dat přes stávající stopy. Disk bude muset při zápisu najíždět do volných stop ploten, aby nesmazal ještě zbytky dat z částečně uvolněných stop a potom v klidovém stavu organizovat a uklízet uvolněné stopy. A to si vezme svůj čas.

Tohle se navíc velmi špatně testuje, protože chování SMR disku bude za každé situace jiné.

TomasOxx
TomasOxx
Level 1 Level 1
20. 8. 2019 23:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Kupský SMR jsem porovnávat nechtěl, to vím co je a že to nechci :)
Pro častý zápis nepoužitelné.
PMR/CMR jsem louskal z angličtiny a nejsem si jist, mělo by to být relativně stené, ale relativně není identické.
Starší 4TB Toshiba MG poměrně hřeje a je slyšet v seeku, tak by mě zajímaly ty HE disky, ty jsem ještě v rukou neměl. A taky, jestli obsah hélia časem neuniká :)

Petr Kupský
Petr Kupský
PCTuning PCTuning
21. 8. 2019 07:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Kupský @TomasOxx: PMR (perpendicular magnetic recording) je původní označení kolmého zápisu. Jelikož SMR (shingled magnetic recording) je v principu také kolmý zápis, ale s překrývajícími se záznamovými stopami, tak aby nedocházelo k pochybnostem, začala se původní technologie PMR nově nazývat jako CMR (conventional magnetic recording).
CMR je tedy pouze přejmenovaná PMR a v principu se nijak neliší.

To helium v discích s velkým počtem ploten je používáno hlavně z důvodu menšího odporu tohoto plynu s nižší hustotou vůči pohybujícím se prvkům. Na chlazení disku se nijak pozitivně neprojeví.

Jestli hélium časem unikne, to nikdo nezjistí. To by se musel disk otevřít v hermeticky uzavřené komoře a pak udělat rozbor vzduchu. Takto by se dal ověřit pouze absolutní únik veškeré náplně.

TomasOxx
TomasOxx
Level 1 Level 1
21. 8. 2019 09:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Kupský @Petr Kupský: Když jsem si porovnával specifikace HE disků a klasiky se vzduchem, tak HE měly výrazně nižší spotřebu. Což by se zákonnitě mělo projevit i na teplotách.

A myšlenka/obava úniku HE, jeho molekuly jsou velmi malé a dokáží prostupovat materiálem a takto unikat. To samozřejmě nikdo z testerů změřit nedokážě :) Tady by se hodil něký záznam poruchovosti, životnost. Případně, zda u těchto disků nepřibyla nějaká SMART hodnota, kde by se dalo něco sledovat a odvodit... proudová náročnost na otáčky disku a pod...

Petr Kupský
Petr Kupský
PCTuning PCTuning
21. 8. 2019 16:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Kupský @TomasOxx: Ano, teploty jdou zpravidla ruku v ruce se spotřebou disku. Takže úspornější disk by měl být také chladnější.

Takže souhlasím, že pokud helium dokáže snížit odpor rotujících ploten, tak současně dokáže snížit spotřebu a tím zřejmě i teplotu disku.

Neočekávám ale nějaké významné rozdíly. Ostatně i mezi dosud testovanými disky jde i v nejhorší kombinaci o jednotky stupňů. Já bych si tipnul že půjde o výsledek vyčíslitelný prsty jedné ruky. Tohle by se dalo změřit, pokud bychom se dostali ke dvojici konstrukčně shodných disků s odlišnou náplní. Pokud bude příležitost ...

Elevea
Elevea
Level 8 Level 8
20. 8. 2019 13:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejlepší hodnocení dostane disk, který nejde koupit cíleně, ale v rámci rulety? Pctuning byl koupený EA?

Petr Kupský
Petr Kupský
PCTuning PCTuning
20. 8. 2019 17:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Elevea U pevných disků je zcela běžné, že zákazník kupuje tzv. zajíce v pytli. Nikde není garantováno, že daný model bude mít vždy přesně daný počet ploten s přesně danou kapacitou. Výrobci tento parametr záměrně neuvádějí, aby mohli podle potřeby použít to, co mají právě k dispozici ve skladech.

Disk byl proto ohodnocen za své konkrétní výkony v testu. Těžko lze předjímat, jaká je a bude dostupnost testované verze s 1,2TB plotnami. Nemůžeme tvrdit, že to byla záležitost jedné konkrétní série a už se nebude opakovat.

Ale chápu tu připomínku. Také se mně nelíbí, že si v obchodě nemohu vybrat, jakou verzi disku dostanu.

Petr Kupský
Petr Kupský
PCTuning PCTuning
20. 8. 2019 18:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Kupský A ješte bych dodal, že WD Blue si zaslouží ocenění i za úžasně tichý provoz, což je pro mnoho uživatelů zcela zásadní vlastnost. Lze předpokládat, že takto tichý bude jakýkoliv kus bez ohledu na kapacitu záznamových ploten.

kolecko
kolecko
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
23. 8. 2019 14:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Kupský @Petr Kupský: Nemôžem úplne súhlasiť. Hlučnosť sa u HDD líši kus od kusa. Viackrát som mal na stole zapnutých aj 5-6 identických diskov a prstami som zisťoval ktorý má najmenšie vibrácie. Keď som chcel zákazníkovi postaviť čo najtichší PC. Niektoré HDD sú síce tiché, ale dokážu rozvibrovať case a tá potom pôsobí ako ozvučnica a celý PC tak trochu hučí. Mnohokrát tomu nepomôže ani antivibračný kit. Teda, jediný čo pomohol bol už nevyrábaný tichepc kit, ten mal úplne jemnú tú gumu v silentblokoch.

svopex
svopex
Level 2 Level 2
20. 8. 2019 17:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky.

ToMasSumak
ToMasSumak
Level 1 Level 1
21. 8. 2019 08:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@svopex Pan Kupský si zaslouží pochvalu. Opět skvělý článek + odpovědi na komenty. Opravdu výborná páce. :wink:

blecha
blecha
Level 1 Level 1
23. 8. 2019 06:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Možná jsem slepý. Nnašel jsem v testovaných Seagate, tak jsme to dále nečetl. Jen poznámka. Při výběru HDD mi nakonec nezbylo než koupit 4 druhy HDD, doma si je vyzkoušet na výkon a hluk. 1 jsem si nechal 3 vrátil. Dnes se nedá nic dělat, když nikdo nic reáoně nezaručí a nemůžete si jinak zboří vyzkoušet a některé recenze jsou neužitečné. Ostatně tento postup mi doporučil sám pracovník na reklamacích/vrácení zboží u jedné největší nejmenované firmy z Holešovic v Praze. Začal jsem tento výběrový postup aplikovat od odby hledání SSD disku do staršího notebooku, kde korektně fungoval jen 1 ze 6 SSD! A velmi se mi osvědčil i u nákupu ventilátorů (pouze 1/3 splňovala co slibovali).

Reklama
Reklama