Test volantu Thrustmaster T598: pohon Direct Drive ve střední třídě
V posledních letech začínají na trhu přibývat volanty s direct drive technologií, tedy s motorem force feedbacku přímo v ose. Obecně se jedná o high-end technologii, za kterou si nechávají výrobci štědře platit. Thrustmaster se ji pokusil dostat do vod mainstreamu. A výsledek nejen zakomponování Direct Drive zanechal dojem.
Jak jsem dozávodil
Je mi 40. To znamená, že mám dobrou čtvrtinku života už za sebou, že moje děti rostou, že jsem si pořídil novou motorku… no a že je to přesně 20 let, co jsem definitivně opustil svět online závodění ve prospěch maximálního se soustředění na letadla. Docela by mě zajímalo, jak bych dnes recenzovaný kousek hodnotil za situace, kdybych před těmi dvaceti roky přešaltoval na auta. Dnes bych doma zřejmě měl závodnický hardware za vysoké desítky tisíc, včetně jednoho či několika playseatů. Dokázal bych rozeznat drobné nuance v chování force feedbacku testovaného volantu Thrustmaster při různě nahuštěných pneumatikách. Tak milí čtenáři, tohle teď už vážně nedokážu :-).
Ne že by moje vášeň pro kola vymizela, to vůbec ne. Jen není prostor (a to bez nadsázky) si pořídit jeden set pro okruhové závodění, další pro rally, jiný pro civilní auta, pak něco pro truck simulátory a na závěr nějakou tu specialitku ještě pro traktor. A i kdybych náhodou měl to štěstí, že bych měl dvě tři místnosti pro podobné radosti, umím si představit manželčinu radost po informaci, že: „Taťka si jde dnes zazávodit Assetto Corsu a že zítra ho čeká závod v iRacingu.“
Proč se takhle květnatím, když o volantu zatím nepadlo ani slovo? Nenápadně se snažím dostat k myšlence, že je pro mě, jako pro hráče, zdaleka nejdůležitější univerzálnost dodávaného volantu, nikoliv drobné rozdíly v té či které oblasti. Protože mám-li mít možnost svůj volant použít na veškeré výše uvedené oblasti, je dnes recenzovaný Thrustmaster v mých očích hned v počátku tak trošku znevýhodněn.
Co je Direct Drive a proč je „dobrý“?
Necítím se na úplně detailní rozbory, ale Direct Drive technologie v zásadě znamená, že je motor přímo na ose volantu. Ten tak může pracovat zcela prost jakýchkoliv převodů, ať již pomocí ozubených kol, nebo pomocí řemenů. Řemeny i ozubená kola mají dvě hlavní nevýhody: Vzdálenost mezi motorem a osou volantu je delší, dochází k deformacím „dlouhého“ převodového ústrojí, což na jedné straně jistým způsobem zhoršuje latence, na straně druhé přidává pružnost tam, kde potřebujeme spíše tuhost. Druhá nevýhoda tkví v často citelném vnímání přechodu přes jednotlivé zuby.
Direct drive oba tyto nedostatky již v principu nemá, musí se ale vyrovnat s omezenějšími možnostmi stavby celého volantu včetně jeho základny. Pro dosažení obdobných sil v řízení to může znamenat jistá omezení především rozměrového charakteru, umím si představit, že i uložení celé konstrukce bude složitější, ale dovnitř jsem nekoukal a s inženýry, kteří tohle navrhují, jsem také nemluvil.