Zpět na článek

Diskuze: Čeká nás další průmyslová revoluce? Umělá inteligence zařazuje druhý stupeň

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

pea rtg
pea rtg
Level 1 Level 1
3. 4. 2024 08:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

'U nás si například můžete na Supermicro můžete předobjednat kartu pro PCIe s H100"

Nemůžete. Mají ji jenom zalistovanou v eshopu. Když byste si ji chtěl objednat, tak vám oznámí, že se prodávají jenom v sestavě.

Samboush
Samboush
Level 21 Level 21
3. 4. 2024 01:04 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

AMD se 48 GB VRAM pořídíte za 80K bez DPH,, Nvidia to má dost předražený. Za pár let bude několik TB RAM a Stovky GB VRAM běžnou realitou v domácím PC. Dnes můžete doma s dostatnkem RAM provozovat prakticky každej LLM. Čím víc VRAM tak je to rychlejší.
Mít možnost provozovat lokálně je úplně jinej level .

pea rtg
pea rtg
Level 1 Level 1
3. 4. 2024 08:44 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Samboush @samboush Ano, do podpory a propagace lokální AI by měli jít víc výrobci hardware. Před 25 lety nadšenci běžně za PC dávali tří čtyřnásobky průměrné mzdy. A lokální AI by pro ně mohla být důvod platit stejně dnes. A výrobci se snaží, jen u železa se holt vývoj počítá na roky (akcelerátor nepostavíte v garáži).

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
3. 4. 2024 23:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pea rtg @lazywriter Ako pre spolocnosti chapem ze sa predbiehaju .Ale chciet doma AI? Naco aby som si potvrdil ze som hlupejsi?. AI bude postupne v procesoroch a bude sa postupne ucit

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
2. 4. 2024 12:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Občas mám z článků pana Rybky pocit, že si někde o něčem zajímavém přečte, nadchne ho to a pak dumá, jak kolem toho uplést pravidelný článek. Tohle je ten případ. Článek by měl mít především nosnou myšlenku, ne nás informovat, že někdo vyrábí opravdu velké čipy a pak k tomu naroubovat závěr, že AI je na vzestupu.

Timmah!
Timmah!
Level 20 Level 20
1. 4. 2024 18:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ale ved DD predsa jasne povedal, ze Blackwell je miliardove plytvanie kremikom :-DDD

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
3. 4. 2024 23:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Timmah! @Timmah! Ten toho uz napisal 😀

chyrencz
chyrencz
Level 1 Level 1
1. 4. 2024 16:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Do chvíle, než jsem objevil AI Suno..jsem si myslel to stejné, jako někteří technoskeptici: AI je jen nástroj, sofistikovanější "kladívko". Tohle je ale gamechanger. Útočí to na lidské city. A tady je lidstvo nejslabší. Pokud o hudbě člověk téměř nic neví (což je poněkud idealistická představa), je stejně, ne-li víc náchylný k tomu, aby jej zcela opanovala a uchvátila. Hudba je totiž fenomén, který nemusí útočit na naši racionalitu. Útočí na naše pocity, vnímání světa, formuje náš vztah ke světu kolem sebe. Daleko víc, než si mnozí připouštíme. AI Suno (v3) to už dnes dokáže v takové míře, že pro vnímavější jedince představuje něco jako svatý grál duchovního rozvoje. A já si prostřednictvím jejího potenciálu uvědomil, že tudy vede nejsnazší cesta, jak se dotknout "konce lidské civilizace". Bylo to, jakoby mne ovanul záchvěv tohoto okamžiku více, či méně vzdálené budoucnosti. Protože ve výsledku vůbec nezáleží na tom, jak dobře a skvěle hodnotí AI "odborníci", ale jak ji budou vnímat masy, které o AI budou vědět "hezký kulový". A přes fenomén hudby, může tato (nebo příští) AI brzy dominovat celému hudebnímu průmyslu. Hudba má v dnešním světě téměř absolutní moc. Především nad našimi pocity, city, náladách, určuje optiku našeho duchovního i duševního rozpoložení. Možná AI typu "Skynet" (viz. Terminátor) má k ovládnutí světa ještě daleko. Ale AI typu Suno jde zcela jednoznačně zkratkou. Koukněte se na videa na youtube, kde Russáci křepčí na taneční hity 90´s let. V Moskvě. Pochopíte pak spoustu věcí, které globalizují a spojují kultury napříč světem. I ty věci, které se tomu urputně brání. A především, vyzkoušejte si AI typu a kvalit Suno (v3). Pokud ten potenciál ani pak nikdo neuvidí, není mu zkrátka dáno ani přáno.

jendabek
jendabek
Level 2 Level 2
3. 4. 2024 12:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@chyrencz @chyrencz Na vygenerování hudby do videa, kavárny apod. super, ale vyměníte to za album Vašeho oblíbeného (lidského) interpreta? Řekl bych, že ne ...
V umění má samotné autorství (tj. postava / příběh / záměr autora) často vyšší hodnotu, než produkt samotný, a AI tohle nemá jak nahradit.
Každopádně můj komentář berte jako drobnou korekci, vůbec tím neříkám, že tahle technologie nebude mít zásadní dopad.

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
3. 4. 2024 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jendabek @jendabek Už dneska umí Umělá Blbost (protože to nic jiného není, učí se to totiž od kravin napsaných lidmi na síti, a nikdy to proto ani nic jiného nebude) nahradit naprostou většinu politiků, novinářů a umělců, aniž by si při tom někdo něčeho zvláštního všiml. Jakmile ovšem zaměříme pozornost mimo tyto skupiny, tak zjistíme, že to s ní není zase tak slavné, a ještě zatraceně hodně kulhá. 😉

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
3. 4. 2024 23:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jendabek @RomanL to by som si nebol isty .Nemyslim ze je to take jednoduche

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
10. 4. 2024 11:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jendabek @xfce4 JE to tak jednoduché, a já sám jsem do toho několik let dělal. Ve skutečnosti za posledních 30 let nedošlo v oblasti UI k ničemu mimořádnému, jenom kvantitativně narostla rychlost zpracování blbostí asi tisícinásobně. Principy jsou ovšem stále naprosto stejné. 😉

schali
schali
Level 9 Level 9
4. 4. 2024 12:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@chyrencz @chyrencz Jste si jistý, že chápete hudbu? Sorry, pochybuji. Podívejte lidské snažení v hudbě je plné hledaní a 90% je balast, nestačí umět hrát, skladat, nebo tvořit, vůbec to nestačí. Jenom občas se někomu podaří složit něco s "vyšší" hodnotou, jenom někdo má ten talent a k tomu štěstí. Troufám si tvrdit, že AI nebude mit nikdy talent, ale uvidime. To co sem slyšel z toho prográmku byl předpisovej balast, který bych si nepouštěl ani na soundbaru. Víte proč to tak je? Protože lidi to tak dělají, oni to skladaji uplně stejně jako ta AI a nezajima je, ze je to srajda a AI nemá nic jineho než jen tvorbu lidí. Hudba mainstreamu, ale nejen tam se postupem čím dál víc zhoršuje, protože je mechanická, neoriginální, bez smyslu, už ted vlastně posloucáte to Vaše AI, akorat vam to nikdo neřekl, to je ten balast. No a pak je tech 10%, kde to klapne rytmicky, tempem, skadbou, propojením, vším a z toho tak 1% by vás mohlo zajímat, protže to obsahuje něco co osloví něco hlouběji a to je to co hledáte, vzácný drahokam a to nesloží žádná AI, nebojte.

JoNar
JoNar
Level 2 Level 2
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
4. 4. 2024 13:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@chyrencz @chyrencz Pustil sem si ty úryvky co mají na homepage a teda jako děs běs. Tohle fakt nemá s kvalitní hudbou nic společného. Umělotina z toho přímo kape. Hlas jak rozbitej, už tak mizernej autotune. Čistě instrumenty, třeba jak bylo zmíněno do videií, restaurací apod. jako podkres proč ne, asi to může fungovat. Když si to pouštím znovu doma na kvalitnějších drátech je to jen a jen horší. Uvidíme co přinese čas, momentálně bych si však takového interpreta dobrovolně nepustil

PHiLiPZ
PHiLiPZ
Level 44 Level 44
1. 4. 2024 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"U nás si například můžete na Supermicro můžete předobjednat kartu pro PCIe s H100 za lidových 885 483 Kč s DPH, takže jestli vám, holomci, přijde padesát litrů za grafiku málo, tak si nevážíte toho, co máte!!!"

můžete 2x a tych 50 litrov asi malo byt vela, nie malo

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
12. 4. 2024 14:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@PHiLiPZ @PHiLiPZ nastesti rychlejsi reseni od AMD je znacne levnejsi :)

Martim
Martim
Level 29 Level 29
31. 3. 2024 14:53 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Proste dalsi hype, jak autor pise, uz treti a nasledne AI pujde zase k ledu.

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
31. 3. 2024 19:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Martim @Murphix Kdepak, tohle už k ledu jen tak nepůjde a nevyšumí. Možná to na něčem narazí a na chíli se to zase kousne, ale svět to mezitím rozhodně zvládne změnit. Mění ho to už teď.

Nahrazuje část grafiků, nahrazuje významnou část programátorů, autorů textů, nahrazuje část lidí na podpoře, nahrazuje část překladatelů, nahrazuje část datových analytiků, a ti, které to vysloveně nenahradí, to prostě budou používat a zvedne se jim produktivita.

Vengon
Vengon
Level 1 Level 1
1. 4. 2024 11:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Adam Vágner (pctuning.cz) nahrazuje významnou část programátorů? Kde přesně? Já jsem z odvětví, jsem z firmy co vyvíjí chatboty, voiceboty a podobný populární srajdy a můžu ti s jistotou říct, že většina firem s kterýma já jsem spolupracoval naopak plánují svoje oddělení jen víc vzdělat ale určitě ne nahradit. Ono tohle slavný AI je částečně nepochopený. Grafický AI je učený z reálných obrázků, videí a článků. Stačí jeden copyright zákon a celý tohle odvětví skončí stejně rychle jako začalo. V programátorský sféře jde naopak o bezpečnost. Není nic lehčího než napadnout databáze u který ty dopředu víš jak jsou sestavený a to ty u AI prostě vědět budeš protože nezapomeň. AI není žádná inteligence. Je to algoritmus napsanej člověkem co využívá lidský data k automatizaci jednoduchých kroků.

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
1. 4. 2024 12:10 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @vengontv To je triviální, programátory to v současné podobě nenahradí, ale zvedne to jejich produktivitu. A tak na stejnou práci, na kterou bylo potřeba vzít čtyři programátory, už dnes můžou stačit dva nebo tři, kteří si budou pomáhat s AI. Dokáže to instantně vysypat kód, dokáže to instantně odpovídat na věci, co programátor řeší, aniž by člověk musel trávit hodiny prolejzáním diskuzí a dokumentace. A bezpečnostní chyby to dělá zhruba takové jako většina programátorů, z jejichž kódů to lepí. Najde to chyby, nad jejichž hledáním člověk trávil hafo času, najde to chyby, kterých si člověk nevšiml. Když je s něčím problém, je celkem reálná šance, že člověk dostane okamžitou odpověď, kde to skřípe. Umí to navrhovat postupy, nad kterýma člověk hloubal, umí to navrhovat postupy, které ho ani nenapadly, protože podobnou věc někdo řešil stokrát a ten krám na to někde narazil a „pamatuje“ si to. Kódům to rozumí a dokáže je to vysvětlit líp než většina studentů informatiky, které jsem zažil. A taky to seká chyby, ale neomylní nejsou ani programátoři.

A ty nejjednodušší věci, jednoduché skripty, se kterými člověk chodil za programátorem, ten krám už dokáže napsat sám. Pythoní kódy to sype z rukávu rychleji než nejlepší programátor. Když má člověk nějaké základy, v podstatě s tím může i programovat bez znalosti daného jazyka. Když něco neví, zeptá se, ten krám mu to vysvětlí. Když se zeptá, jaké jsou další možnosti, ten krám to instantně vysype. Když to nefunguje, vynadá mu, ten krám to okamžitě opraví. Kód se s tím dá diskutováním debugovat v podstatě stejně dobře jako s kolegou programátorem.

Mafian2771989
Mafian2771989
Level 38 Level 38
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
1. 4. 2024 14:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Adam Vágner (pctuning.cz) Nahradilo to ledatak kodéry (taky se jim říká programátoři), ale u mě programátor je ten, co řeší problém na matematicko-logickej úrovni a ne, co to dokáže napsat v kódu (kodér).

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
1. 4. 2024 23:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Mafian2771989 Znovu, nemíním tím, že vyměníte jednoho programátora za jednu AI. Míním tím především to, že jeden programátor udělá víc práce, a tím pádem na stejný projekt potřebujete méně programátorů.

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
3. 4. 2024 15:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Adam Vágner (pctuning.cz) Ale prdlajs, rozhodně to nenahrazuje žádnou tvůrčí práci. 😛

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
3. 4. 2024 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @Adam Vágner (pctuning.cz) To bych tak rozhodně netvrdil.

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
10. 4. 2024 11:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Adam Vágner @RomanL Já ano.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 11:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsem sám, koho podobné články "nudí"? Co takhle nějaká recenze už konečně?

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 36 Level 36
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 12:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 stoji ti niekdo s pistolou u hlavy a nuti ta to citat? cobol zostan radsej u blesku

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 13:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 je to dlouhodoby trend na PCT, recenzi je cim dal mene a mene.. zrejme uz asi nikoho nebavi to pro ne psat :) a kdyz uz naka recenze je, je to v 50% neco od ASUS... ostatni vyrobci zde nejsou vubec nebo v minimalim podilu..

karelll
karelll
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 14:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo ty radsi s tou kritikou pomlc.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 14:47 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @karel88l potencial tohohle webu v tom jak je velkej, ctennej a jaky ma za sebou sponzory je minimalne 1 recenze denne. na to ti staci 4 lidi kde kazdej udela 5 recenzi mesicne coz neni nic co by se nedalo zvladnout.. k tomu 1-2 novinkari a je to.. hlavne portfolio firem co by zde byly recenzovany by se zvedl na minimalne 50-100 firem.. v soucasny dobe je jich tady max 10-15, coz je silena bida... Vice mene nebejt Rybky tak tu umrel pes... ale to proste samo o sobe prestava stacit.. pomer recenze a tyhle uvahovy clanky by mel bejt tak 5ku2.. a ne skoro obracene :)

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 15:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @karel88l jaka kritika pouze reaguji na komentar nekoho jinyho.. ja s nim proste souhlasim tot vse.. to nemuzu?

karelll
karelll
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 16:12 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo starej se radsi o vas domovsky web aby mely ty tvoje influencerske testy aspon nejakou uroven a nebylo to jen opisovani propagacnich materialu od vyrobce a chvaleni produktu jen za to,ze ti ho nekdo posle a ty ho pak strelis na bazaru.

Darth36
Darth36
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 16:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo bohužel už ses tu několikrát ukázal jako dement, takže si od tebe uz nikdo nic nevezme :D :D

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
31. 3. 2024 18:55 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo Nechtěl bys to šéfovat? Že bys nám ukázal, jak se dá zatáhnout jedna hardcore recenze denně z inzerce, když to nefinancuješ tak, že testuješ produkty podle toho, jestli a za kolik se pak dají prodat na bazaru. Já budu jenom rád, když PCTuning slušně uživí čtyři recenzenty a 1–2 novinkáře na plný úvazek, aby se to dalo dělat na úrovni.

Možná by ses mohl zamyslet nad tím, proč všechny ty české weby, které před dvaceti lety ty recenze hardwaru denně, nebo aspoň obden dělaly, a které byly schopné občas vydat i nějaký velký test se srovnáním několika produktů, dnes žijí ze zašlé slávy a vykrádání zahraničních testů a zpráv.

Asi je to tím, že je tady jenom jeden Belka, který jediný ví, jak by se u nás dal testovat hardware na web. Tak to rozjeď ve velkým!

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 19:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Adam Vágner (pctuning.cz) Hele víš co by možná bylo fajn? Dát sem třeba nějaký výhled jako mají na TPU, RTINGS apod. .. co se zrovna testuje, aby se lidi měli na co těšit a tak .. takhle je vždycky půl měsíce mrtvo a najednou recenze, spousta lidí třeba pak o tom ani neví.. ?

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
31. 3. 2024 19:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @LV426 Když pominu fakt, že u věcí, co se daří mít k testu před uvedením pod NDA, se vlastně ani nelze zmínit, že něco takového na test máme, mám hodně špatné zkušenosti s tím něco slibovat dopředu před tím, než je to v redakčním systému hotové a nachystané k publikaci.

Sám mám i po šestnácti letech testování velký oči a spoustu věcí dodělávám tři dny po tom, co jsem to už měl v plánu mít vydané.

CertaVeritas
CertaVeritas
Level 20 Level 20
1. 4. 2024 15:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo "jaka kritika pouze reaguji na komentar nekoho jinyho.. ja s nim proste souhlasim tot vse.. to nemuzu?"

To co si napisal o komentar vyssie je jednoznacne kritika. Primitivna a v zasade nezmyselna, ale je. Namiesto vypisovania lzi na svojom HWkokutku a otravovania v diskusiach... Co takto venovat viac casu vylepseniu metodiky tvojich vlastnych recenzii a vzdelavaniu sa? Mas zjavne medzery v zakladnych znalostiach.

Dilinozravec
Dilinozravec
Level 30 Level 30
3. 4. 2024 00:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @LV426 Takze, ti aj v tv musia napisat, ze zajtra vyjdu dalsie spravy?

Timmah!
Timmah!
Level 20 Level 20
1. 4. 2024 18:25 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 @LV426 Tak ja si radsej precitam takyto clanok od Michala Rybku, ako x-tu recenziu na nieco, co si viem precitat na 300 dalsich HW weboch, alebo pozriet na utube. Recenzie maju nulovu pridanu hodnotu, keby nebolo diskusii k nim, ktore vzdy pobavia, tak sem ani nepachnem.

Tymto nechcem denigrovat pracu Adama Vagnera a nikoho z tunajsich testerov, ale je to skratka tak. Ak by aj tie recenzie nerobili, tak by nikomu nechybali, lebo by si ich precitali niekde inde.

epidot
epidot
Level 44 Level 44
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
31. 3. 2024 10:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

ámen 🖖

Reklama
Reklama