Zpět na článek

Diskuze: Úvaha: Zpět k primitivním technologiím?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Sinuhet
Sinuhet
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 11:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako vždy se jedná o vynikající čtení. Zvedne v tom sobotním poledne náladu. Děkuji.

jezecek
jezecek
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 13:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sinuhet Pripojuji se s diky za hezky clanek. Vase uvahy pane Rybko byla radost cist uz v hodne starych cislech casopisu Score a nyni mohu jen s potesenim konstatovat, ze je tomu tak porad - jen tak dal.

Dennder
Dennder
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 13:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdyz uz jsme na PC tuning, tak byste klidne mohl zminit "Cloud Computing", a datova centra postavena na resenich typu VMWare ESX (vSphere) a podobnych. Jedna se v podstate taky o efektivnejsi vyuziti energie tim, ze vam na jednom fyzickem serveru nebezi jen jen jedna OS ktera ne vzdy vyuzije maximum provoznich moznosti.

Sinuhet
Sinuhet
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 14:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dennder Domnívám se, že o tom článek vůbec nebyl; zabývá se nesmyslností některých ekologických úvah, ne ekologií samotnou.

blizz.boz
blizz.boz
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 13:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

mno zaujímavý článok :o)

lugiano
lugiano
Level 1 Level 1
16. 8. 2009 12:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@blizz.boz -

rnb
rnb
Level 0 Level 0
8. 8. 2009 13:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Článek je dobrý, ekologové vymýšlejí nesmysly a přitom se nabízejí mnohem účinnější nápady.
Co takhle schválit zákon, že stand-by režim spotřebičů může žrát maximálně 0,5W ? (Kromě technologicky oprávněných výjimek, jako je třeba Suspend-to-RAM). Tím by se jenom v ČR ušetřilo 75 GWh ročně a nikoho by to nebolelo, cena spotřebičů se zvýšila o cca 50 Kč.

lugiano
lugiano
Level 1 Level 1
16. 8. 2009 12:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rnb A 50Kč × statisíce spotřebičů vyjde mnohonásobně dráž než těch 75GWh. Super nápad

Sinuhet
Sinuhet
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 14:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Možná by to chtělo udělat nějaké testy, ve kterých by jste museli prokázat, že disponujete tzv. "zdravým selským rozumem". Pak teprve by jste měli přístup k internetu, jakožto svobodnému médiu.
Je to nereálné, má to své mouchy.

Extrémní názory jsou fajn, občas z nich vzejde i dobrá myšlenka. Ale chce to používat rozum. Tzn. tito ekologové mohou ve své práci pokračovat, dokud někdo nezačne brát tyto nápady vážně :0

wayne
wayne
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 23:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sinuhet kazdy tvor zvysuje svoju spotrebu az do stavu rovnovahy zo zdrojmi
jeleni se mnozi az maji malo jidla-energie....

My si tu energii mozeme vyrabat a vyuzijeme tym lepsie cim menej potrebujeme na jeden ukon

Tz musime pocitat kolko energie-joule na stoji citanie novin na nete + energia spotrebovana citajucim na fungovanie jeho tela a spracovanie dat v mozgu....

a mozeme porovnavat energiu idem autom do trafiky a sedim na lavicke a citam versus energia sedim na prdeli a browsujem doma

zaplatene naklady su tiez moja energia vydana na pracovisku.......

Takze to chce odvazneho a podrobny pristup na kazdodenne cinnosti vratane toalety.

Fenris
Fenris
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 14:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nad něčím podobným ohledně napájecích zdrojů jako pan Rybka jsem už několikrát přemýšlel. Ale postupně jsem došel mnohem dále.

Co kdybych měl po bytě rozdedeno nízké SS napětí (řekněme 24V) a nemusel využívat trafa k mobilům, notebookům,, routerům, moitorům atd... prostě bych měl jedno centrální trafo v rozvodu a zbytek zařízení měl už jenom DC měniče. Je to dražší, ale mě by to vyhovovalo, a navíc by byla i vyššší účinnost při transformaci. Ztráty na těch pár metrech kabelů po bytě se nedají ani počítat.

rnb
rnb
Level 0 Level 0
8. 8. 2009 15:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fenris Myšlenka dobrá, bohužel ztráty na vedení 24V jsou 94x vyšší než na 230V a rozhodně jsou vyšší než úspora.

bigfruit
bigfruit
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 14:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

(Intelektual scouring aler!) At se to zda sebeuchylnejsim, valna vetsina techto myslenkovych proudu je o politice. Skrze bohulibe zajmy, se da prosadit velice mnoho - at uz to byly krizacke vypravy ve jmenu boha, zavedeni zemedelskych kvot ve jmenu vyvazeni trhu v evropske unii, az k potlaceni prumyslu ve jmenu zachrany planety. Kazda z tech veci dava ci davala pro urcitou skupinu lidi jasny smysl a dovolila nekomu prosadit nejake vlastni zajmy. S tou ekologii to neni jine. Ostatne je to dokonce horsi, neb kdokoliv z nas rekne "nemam rad ekologii", bude vicemene oznacen za blb (aneb vetsinove presvedceni, ze ekologie by nejako mela byt a je dobra). At uz je to Ekologie nebo Enviromentalismus a jine - dost casto se tyto zajmove/politicke skupiny chovaji jako mala levicove teroristicka uskupeni - az na ten rozdil, ze nevyhrozujou bombou ale zanikem planety, kdyz neudelame presne co oni navrhuji. (Zajimave cteni k tomuto fenomenu lze najit v clanku V. Klause "Intelektuálové a socialismus" - Zejmena druha cast textu.)

Muj nahled: Vyroba pocitacoveho cipu a jinych je opravdu EXTREMNE narocna. Vyroba fotovoltaickeho clanku (taktez z velice cisteho kremiku) spotrebuje takove mnozstvi energie (Zonove taveni pro vycisteni kremiku) a dalsi chemie (cisteni, lesteni, atd..), ze se dostavame na uroven spalovani hnedeho uhli! (citovan zastupce jednoho akademickeho projektu vysokoskolske solarni elektrarny). Dokud nebude pro kazdy vyrobek uvadena nejaky indikator - napriklad Carbon Feet (uhlikova stopa - mnozstvy CO2 vypusteneho pri vyrobe a s pridruzenych cinostech) - nebudeme mit nikdy jistotu, jestli ekologicka auta jsou opravdu ekologicka a jestli papirove obaly nejsou horsi nez igelit (doufejme ze ne). Bez moznosti smysluplneho srovnani, si muzem klidne kupovat nakladne zarivky plne chemie misto zarovek, ktere proste jen zerou, ale jestli delame neco pro ekologii vedet nebudem.

dovetek: Regulace prumyslu je na nic, chce to naopak prumysl urychlit, abychom se drive dostali k setrnym ekologickym postupum vyroby.

RastyFOX!!
RastyFOX!!
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 14:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

a taky globalni oteplpovani a co2 je pekna kravina, rastliny co2 miluji (ze jo sinuhet) a je ho v atmosfere kolem 30% z optimalniho stavu, Oteplovani zpusobuje slunecna aktivita a to poslednich 80let. Pry tedka klesa a ma nastat spis ochlazeni. Technologie musi jit kupredu jinak lidstvo zanikne

Sinuhet
Sinuhet
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RastyFOX!! Tím prý bych se moc nezabýval, takových prý už to bylo. Je to pouze mů názor, ale já u globálního oteplování nevěřím už zhola ničemu, na co si nesáhnu-lobbing velkých firem a možnost ovlivnění výzkumů a jejich věrohodnosti je obrovská. Osobně atmosféře rozumím jen minimálně, tudíž se do toho moc plést nemůžu. Nic proti, ale každý říká něco jiného a já mu musím věřit, protože si to jaksi nemůžu ověřit. Jsme si jistí, že ty naměřené hodnoty jsou pravdivé? Nejsou zvětšené/zmenšené? Pokud je nezměřím sám, tak asi těžko. Opravdu jste tu sluneční aktivitu změřil nebo máte naprosto důvěryhodné zdroje? A kdo to proboha před osmdesáti lety přeměřoval? Víte to?
Rostli CO2 milují, o něco rychleji rostou, ale asi by jste měl vědět, že hlavním skleníkovým plynem je CH4-methan.
Technologie půjde dopředu a nic tomu nezabrání, pokud nenastane nějaký velký zlom. Zániku lidstva bych se opravdu nebál.

rnb
rnb
Level 0 Level 0
8. 8. 2009 17:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sinuhet Jsi vedle jak tak jedle. Hlavní skleníkový plyn je H2O a je ho v atmosféře až 4%, vliv CO2 a CH4 je proti němu zcela zanedbatelný.

Sinuhet
Sinuhet
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 17:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sinuhet @rnb: Tak pára jako taková je samozřejmě hlavním skleníkovým plynem, ale její množství se dá dost těžko ovlivnit a hlavně jí bylo vždycky stejně.
Zato methanu začalo přibývat s rostoucí populací lidí=>dobytka. Tolik tu ho dřív nebylo. Mimochodem jaký je tvůj názor na RastyFox!!! a jeho příspěvek? Stejný thread

rnb
rnb
Level 0 Level 0
8. 8. 2009 19:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sinuhet @Sinuhet: I kdyby bylo CO2 a CH4 v atmosféře dvojnásobek dneška, furt je to zanedbatelné oproti vlivu H2O. Názor mám takový, že CO2 je v atmosféře nyní málo, bývalo mnohem více a že sluneční aktivita zrovna klesá, budou zase chladné deštivé léta a tuhé zimy, viz obrázky p. Lady.

lugiano
lugiano
Level 1 Level 1
16. 8. 2009 11:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sinuhet @rnb: Jeďte se pánové podívat někam do Asie (nejlépe do Číny), aby jste se na vlastní oči přesvědčili, co dokáže člověk udělat s životním prostředím, když jeho aktivity nejsou ekologicky omezovány. Vést z ekologické Evropy přitroublé debaty, jaký plyn víc škodí v ovzduší je fakt legrační.
V Číně teprve pochopíte, že člověk dokáže zahubit sám sebe zničením svého životního prostoru.

M_cody
M_cody
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pan Rybka je vynikající autor úvah z oblasti IT a i v tomto případě souhlasím s jeho velmi racionálními názory. Nicméně hlasitá kritika "ekopropagátorů" je na druhou stranu jedním z motorů dalšího vývoje, takže může mít v podstatě pozitivní vliv, ačkoliv řada jejích argumentů je poněkud těžko průchodná :)

bukva
bukva
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 15:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zatím nejhorší článek od Michala Rybky, co tu kdy byl.
Spíš výlev dlouho nashromažďovaného mindráku, než vtipný text s nadhledem, jak jsme zvyklí.

axloth
axloth
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 20:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=bukva]Zatím nejhorší článek od Michala Rybky, co tu kdy byl.
Spíš výlev dlouho nashromažďovaného mindráku, než vtipný text s nadhledem, jak jsme zvyklí.[/quote]Naprostej souhlas. Takovymhle prasostylem by se dalo zkritizovat cokoliv. Clanek je prinejmensim stejne bidnej jako to co sam pomlouva...

Uživatel
Uživatel
Level 1 Level 1
8. 8. 2009 22:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@axloth To je jedno s druhým - všeho moc škodí. Ale o radikálních ekolozích si vážně myslím že to jsou arogantní sebestředný škodný a mělo by se na ně upozorňovat stejně jako na jiný extremisty, například neonacisty. Jsou stejně náchylný zastávat a rozšiřovat bludný názory a tím negativně ovlivňovat zdravý úsudek. Některé ekology dokonce vnímám jako snadno manipulovatelné stádo ovcí, často zneužívané v politických záležitostech.

syslik
syslik
Level 1 Level 1
9. 8. 2009 04:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

jasně u zařízeni jako herní notebooky atd. to řešení neni (ztráty obrovské) ale u zařízení s malým odberem proč ne? když se vezme v uvahu že na zdrojich se šetři jak se da tak kvalita a učinnost levných zdrojů nemusi byt zrovna nejlepší.

klasicke 50Hz těžke trafo ma učinnost docela slušnou (až kolem 90%).
jenže spinane zdroje jsou neco jiného. pokud je takový zdroj kvalitní tak učinost je až kolem 95% ale levné zmetky mají učinnost i hodně pod 50%!

syslik
syslik
Level 1 Level 1
9. 8. 2009 04:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

když se to tak vezme tak v zimním období je celkem jedno jestli elektrická energie rozehřívá topnou spirálu nebo jádro grafické karty :D obojí přeměnuje elektřinu na teplo velice dobře a ta grafická karta také při tom ještě neco spočítá :-)

ZeeZ
ZeeZ
Level 1 Level 1
9. 8. 2009 07:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je dobrá myšlenka, nicméně si myslím, že ta hranice by měla být 0.1W, tím by přeci Evropská Unie ušetřila ještě víc, ne ? Jo a výrobu unifikovaných nabíječek zadat jedné jediné firmě, která nejvíc podmázne, ať je máme pěkně drahé.

Zeusss
Zeusss
Level 1 Level 1
9. 8. 2009 09:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vynikající článek, zajímavá úvaha. Velmi mě zaujala jedna věc, která se netýká ekologie, ale připadá mi fascinující. Jak se dá upravit HDD, aby vypadal prázdný? Nehodlám transportovat terabajty tajných dat (i když proč ne, že? :-D), spíš by mě to zajímalo teoreticky.

Ještě jednou díky za článek ...

raym0n
raym0n
Level 1 Level 1
9. 8. 2009 13:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

je na to cela rada SW(google sifrovani hdd), asi nejzminovanejsi je opensource T r u e C r y p t - http://www.truecrypt.org/ , zvladne to i cely partition

Zeusss
Zeusss
Level 1 Level 1
10. 8. 2009 10:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@raym0n Vida, děkuju. Nějaké tyto programy znám, taky jsem si s nimi několikrát hrál, ale tahle funkce mi unikla.

Ještě jednou díky!

sviftcz
sviftcz
Level 1 Level 1
9. 8. 2009 20:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jeste je jedna grupa ekologů kteří s ekologií na jazyku a penězma na srdci "zachraňují" planetu. Ale jinak krásná a čtivá úvaha.

kelley
kelley
Level 26 Level 26
10. 8. 2009 06:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

On snad někdo někomu zakázal vypínat a zapínat spotřebiče ...ehm... vypínačem ? (na PC myslím ten vypínač na zrdroji vzadu, na televizi ten pod obrazovkou atd...) Pak to žere rovných 0W :lol: :idea:

MW-201
MW-201
Level 1 Level 1
10. 8. 2009 23:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kelley Zrovna moje TV klasickej mechanickej vypinac nema. Co vim tak STB, video, DVD, HiFi věž ani LCD monitor k PC vypinac nemaji(maj pouze prepinac do standby). Jediny co muzu vypnout uplne je ten pocitac.

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
10. 8. 2009 09:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kelley Budete se možná divit, ale existují i spotřebiče, které ten vypínač skutečně nemají. Dnes už je jich málo, ale ještě před pár lety to byla běžná praxe...

thorgal
thorgal
Level 1 Level 1
10. 8. 2009 13:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Celkem rád si čtu články pana Rybky, ale v tomhle případě je to trochu šlápnutí vedle. A je mi jasné, že už jenom po přečtení téhle věty vidí hodně lidí rudě, ale trochu to ještě rozvedu. Vzít si za terč radikální názor a na něm ukazovat zcestnost celé myšlenky je hodně laciné a asi stejně relevantní jako věčné války červených, zelených a modrých tady na PCT v jiných diskuzích. Názory od těch, kteří jsou líní zmáčknout vypínač, protože "na to mají", jsou leckdy ještě úsměvnější než nahrazení sítí disketami. Demence a zaslepenost je na obou stranách barikády.

Přeju příjemný Flame.

lugiano
lugiano
Level 1 Level 1
16. 8. 2009 11:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Musím přiznat, že jsem to ani nedočetl. Autor odsuzuje radikální postoje ekologů, ale z jeho vývodů je zřejmé, že jeho ekologické vědomí je velmi žalostné.
Chybí širší pohled než jen pohled konzumenta příjemných věcí. Vysmívá se fantasmagoriím radikálních ekologů, ale sám argumentuje stejně demagogicky. Pravda je někde na půl cesty mezi názorem autora a názory těch, které kritizuje.
Jen namatko:
Úvahy o tom, jestli auta mají jezdit rychle, nebo pomalu a pak to završit posměškem že nejúspornější je, když nejezdí. Zamyslel se autor nad tím, kolik aut jezdí zbytečně jen pro zábavu, nebo pohodlí lidí? Že v 60% případů by auto vůbec nemuselo ani vyjet?
Solární energie: Je známo, že na výrobu jednoho solárního článku je momentálně zapotřebí více energie, než kolik jí je schopen za svou životnost vyrobit a navíc je třeba ještě surovin. Takže upínat se na solární zdroje je při současném stupni poznání trochu pochybné.

rendy84
rendy84
Level 1 Level 1
19. 8. 2009 23:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nechapu smysl tohoto clanku... hned prvni stranka o automobilech - kdyz otevru zdroj a proctu si to, premyslim, jestli autor je uplne padly na hlavu, nebo jen neumi anglicky... jeste se da pochopit, ze svuj radoby vtipny sarkazmus stavi na tom, co si spatne precetl (to je jeho ostuda), ale kdyz si sam odporuje (tj. napise ze spotreba paliva roste cvercem rychlosti a pote napise, jak je logicke, ze padesati procentnim snizenim rychlosti dosahneme padesati procetni snizeni spotreby), premysli clovek, jestli ten kdo to psal vubec vi co to znamena, ze neco roste ctvercem, jestli vubec umi cist, kdyz ve zdroji se psalo, ze snizenim rychlosti o 50% dosahneme uspory 75%... pane rybka, doporucuju otevrenou mysl, mene nucene vtipnosti, vice uvazovani a kurzy anglictiny

rendy84
rendy84
Level 1 Level 1
20. 8. 2009 00:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

a jeste nechapu, co se panu rybkovi nezda na myslen pocitat energetickou narocnost vyroby cehokoliv na kilogram?? kdyz budu chtit porovnat napr nejake tri druhy cihel na energetickou narocnost vyr. tak jak to udelam? na bm? m^2?? m^3?? zrejme logicky vyplyva kilogram... ovsem nechapu ze muze byt pro nekoho tak narocna myslenkova abstrakce 1kg pocitace... ostatne z vyroku: "nějak se mi nechce počítat, jaký je vztah mezi energetickou náročností kila počítače a kila ledničky a nebo kila piva" lze poznat ze jste to moc nepochopil (a nebo by se vam nechtelo dat mezi tri cisla X, Y, Z nektery z matematickych znaku rovnase, mensi, vetsi?

rendy84
rendy84
Level 1 Level 1
20. 8. 2009 00:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rendy84 a nebo tohle - absolutne mi unika co to tam placate o 7kg laptopu se spotrebou 300W vs. objekt 70kg se spotrebou 300W... pane nechci vas urazit, ale vam asi opravdu uniklo o cem ten clanek je... v tom clanku se mluvi o EMBODIED spotrebe (najdete si to ve slovniku) to jedine se tam prepocitava a ma smysl prepocitavat na kilogramy... komicnost vaseho nepochopeni zdroje prekonavaji uz jen mistni komentare typu "jako vzdy vynikajici cteni" :-) opravdu nic ve zlem, ale prosim, ctere sve zdroje peclive

rendy84
rendy84
Level 1 Level 1
20. 8. 2009 00:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

dalsi perlicka: "pochybuji, že by v jeho ceně nebyla započítána ta obludná cena za energii při jeho výrobě" - proboha to si to vazne nectete? :-) dyt je tam napsany, ze ten soucasny vyvoj funguje hlavne kvuli tomu, ze cena energii je nizka :-)

Reklama
Reklama