ASUS TUF Dash F15 FX517ZM: Může fungovat malý herní notebook za necelých 40 tisíc?
i Zdroj: PCTuning.cz
Mobilní zařízení Recenze ASUS TUF Dash F15 FX517ZM: Může fungovat malý herní notebook za necelých 40 tisíc?

ASUS TUF Dash F15 FX517ZM: Může fungovat malý herní notebook za necelých 40 tisíc? | Kapitola 6

Michal Maňák

Michal Maňák

24. 10. 2022 19:30 17

Seznam kapitol

1. Úvod, obsah balení 2. Parametry 3. Design a provedení 4. Syntetické testy
5. Herní testy 6. Provozní testy 7. Výdrž, běžné použití 8. Závěr

Herní notebook je oxymoron. Buď přeci musí stát přes sto tisíc, aby dokázal uchladit svůj výkon a mohl se vyrovnat desktopu, nebo je to hračka, která seriózní hraní nezvládne. Mohlo by stačit necelých 40 tisíc a laptop vážící 2 kg, aby byli spokojeni jak hráči, tak lidé vyžadující mobilitu? ASUS TUF Dash F15 FX517Z se pokouší vyhovět oběma skupinám, v této recenzi proto koukneme na to, zda se to povedlo.

Reklama

Jak už jsem naznačil v předchozí kapitole, výkon a projev notebooku je těsně spojený s napájením. Odvíjí se od toho výkon, výdrž i hlučnost.

Aplikace Armoury Crate, ze které jsem čerpal informace o teplotách, otáčkách i hlučnosti.
i Zdroj: PCTuning.cz
Aplikace Armoury Crate, ze které jsem čerpal informace o teplotách, otáčkách i hlučnosti.

Pokud navážu na hry z předchozí kapitoly, nejvyšší teplotu (94 °C) jsem zaznamenal u Breakpointu. Jednalo se o extrém, většinou teplota oscilovala mezi 70 a 80 °C, přičemž po vypnutí zátěže se ASUS na příjemnějších 60 °C dostal už během půl minuty.

Pořád je ale jasné, že takové teplo je třeba dostat pryč a točící se ventilátory zkrátka slyšet budou. Zatímco v klidu se točí pod 3000 ot./min a s 25 dB prakticky nejsou slyšet, u hry s připojeným napájením šly až na 6300 ot./min a najednou měřený hluk dosahoval 46 dB. A vzhledem k tomu, že intenzita zvuku neroste lineárně, je takový hukot hodně slyšet.

Výše uvedené dokazuje i graf z Armoury Crate. V grafu níže je zapnutý Assassin’s Creed, v první polovině má notebook připojenou nabíječku, poté došlo k jejímu odpojení, což mělo vliv zejména na grafickou kartu. Snížil se její takt, který doteď běžel na maximu, tak, aby byly splněny požadavky hry. Adekvátně k tomu klesla i její teplota, ačkoli využití zůstalo stejné.

Armoury Crate během hraní AC: Origins. Předěl v půli je způsoben odpojením napájení.
i Zdroj: PCTuning.cz
Armoury Crate během hraní AC: Origins. Předěl v půli je způsoben odpojením napájení.

Na dalším grafu, rovněž z Armoury Crate, je zase evidentní, jak s prostředky notebook zachází při běžné kancelářské práci, brouzdání internetem apod. Vytížení hardwaru je minimální:

Armoury Crate během pracovní zátěže a brouzdání webem. Je vidět, že HW se moc nenadře.
i Zdroj: PCTuning.cz
Armoury Crate během pracovní zátěže a brouzdání webem. Je vidět, že HW se moc nenadře.

Nejlépe si herní a nenáročné použití srovnáte, pokud obě aktivity vidíte vedle sebe, k čemuž nám poslouží poslední graf ze stejné utility.

A ještě jednou Armoury Crate. Zatížení v první třetině je Ghost Recon Breakpoint, poté následovala krátká prokrastinace a kopeček na konci je zapínání všemožných aplikací ve Windows.
i Zdroj: PCTuning.cz
A ještě jednou Armoury Crate. Zatížení v první třetině je Ghost Recon Breakpoint, poté následovala krátká prokrastinace a kopeček na konci je zapínání všemožných aplikací ve Windows.

První polovina představuje spuštění GR: Breakpoint a krátkou hru, druhá polovina pak typické brouzdání webem spojené s YouTube videem, vychýlení ke konci pak znamená pokus o spuštění všeho, co bylo v notebooku předinstalovaného (jedná se o programy jako Spotify, Word, Excel, Solitaire, Nastavení atd.), a následné vypnutí všeho.

Velkým rozdílem je, že poslední test proběhl v režimu Standard, kdy ASUS střídá dedikovanou a integrovanou grafickou kartu. U grafu využití GPU je vidět pád prakticky na nulu, stejně tak její frekvence zásadně poklesla. Teplota pak klesá pomaleji, ale i tak je rozdíl patrný.

Zároveň rychlý náběh ukazuje, že není třeba do automatiky příliš zasahovat, GeForce RTX 3060 se spouští ochotně a svižně. Minimálně u testovaných her proto nevidím zásadní důvod, proč integrovanou grafiku natvrdo vypínat.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama