Zpět na článek

Diskuze: Domácí síťování: NAS aneb jak zprovoznit síťové úložiště

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Jan Schrenk
Jan Schrenk
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 11:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vida vida, zrovna tenhle Synology jsem si včera koupil :) Tak tomu tedy říkám načasování :D

FoxNec
FoxNec
Level 3 Level 3
23. 4. 2018 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Schrenk Akorát je to v tom článku podaný trochu moc komplikovaně... obzvlášť stroje od synology mají inicializaci fakt triviální, netřeba tedy odrazovat potenciální uživatele. :-) Diskstation je 100% bfu friendly, pokud člověk nepotřebuje vyložené nějaký speciality...
Např. při prvním startu stačí do prohlížeče jenom zadat find.synology.com, a pro sambu opět jenom \\jmeno_nasu\sdilena_slozka ... žádný handrkování s ip adresama... a to i v případě, že si synology nechává adresu přidělovat od DHCP a adresa se tím pádem furt mění...

Petr Šaroun
Petr Šaroun
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 14:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec Ano, máte pravdu find.synology.com se dá velmi často použít, ale jsme na PCtuningu a jde o obecné principy, které jsou stejné i pro další zařízení, například kamery. Výhoda fixní IP pro NAS je i v tom, že můžete nastavit pravidla firewallu jen pro NAS nebo sdílet NAS s kamarádem přes WIFI.

Podle zájmu čtenářů bude i díl o tom, jak NAS vystrčit do internetu, FTP, Web, fotky, používat ho jako OneDrive nebo GoogleDocs. Tam to patří.

V každém případě velmi děkuji za komentář a za přečtení článku :-) Samozřejmě beru i nápady na články. Jen ne vždy dá vyhovět, třeba když redakce řekne, že by to lidi nečetli nebo když je pracnost zcela neúnosná. Za každým jedním článkem je schováno moře práce.

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 15:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @Petr Šaroun: find sa da pouzit na vsetky "nove" syno, minimalne od roku 2015.. minule som nastavoval 112 (r2012) a tam find nefungoval, musel som pouzit aplikaciu.. Cize ano, obecny princip je pouzit find.synology.com

Petr Šaroun
Petr Šaroun
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 15:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @roob: Jenže když NAS nemá přístup na internet, tak to nefunguje :-)

CalebCox
CalebCox
Level 1 Level 1
25. 4. 2018 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @Petr Šaroun: Neni to nahodou jen o DNS zaznamu?! To pak opravdu na internet pristupovat nepotrebuje ;)

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @Petr Šaroun: ked NAS nema pristup na internet, tak sa don nedaju instalovat aplikacie :) takze samozrejme prva vec je pripojit ho na internet ;)

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 15:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @roob: resp. imho musi mat pristup na internet len pocitac z ktoreho spustam findnas.. samotny nas myslim, ze nemusi byt na net pripojeny, odskusane to ale nemam..

Petr Šaroun
Petr Šaroun
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 15:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @roob: A aby se dal připojit na internet, musíme zjistit jeho IP nebo MAC adresu :-D

jenda42
jenda42
Level 1 Level 1
24. 4. 2018 15:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @roob: To by mi docela zajimalo.
2diskovy synology v rackovem provedeni a v serverovne. O dhcp tam nikdy neslyseli (a je to spravne). Tak kde ten NAS ziska IP?.
Ma to seriovy port a zrejme nezdokumentovany. Skoro bych cekal, ze kdyz to udelaji v rackovem provedeni, ze to bude mit nejakou default adresu, nebo pujde zadat IP pres ten seriak. Zrejme ne. To abych tam tahal neco, co umi dhcp? Nebo fakt staci ten tlusty klient do windows a propojit to naprimo a najde se?
To je trosku na palici u rekneme "ne Home" provedeni.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 30 Level 30
24. 4. 2018 15:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @roob: a odkud by se při incializaci nainstaloval DSM? (jasně, jde stáhnout na flashku a dát tam manuláně, takže není to podmínkou, ale je to padlé na hlavu)

Jinak článěk některé věci popisuje poněkud... krkolomně.

Třeba připojení síťové složky se dělá v průzkumníku přes "připojit síťovou složku" a po zadání jména hesla se dá uložit prostě uložit přihlašovací údaje :D

nebo pevná ip, stačí při prvním spuštění nechat dynamickou a pak v NASce napevno nastavit v nastavení sítě pevnou IP, router ji pak vždy přidělí... atd.

tohle to jsou takové workaround, jako kdyby nefungovaly ty obyčejné volby na jedno kliknutí pro BFU (a ony fungují, zrovna včera ověřeno na dvou nových naskách)

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 15:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @Petr Šaroun: aby sa dal pripojit na internet, musime ho pichnut do routra. Hotovo.

roob
roob
Level 36 Level 36
24. 4. 2018 17:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @jenda42: v servrovni nemate router s DHCP? No to potom nevidim inu moznost, ako si docasne nejaky router/soft pod win/lin spojazdnit, inicializovat NAS a nasledne mu rucne pridelit ziadanu IP.. Inak kazdy normalny clovek ma DHCP, ze.. kludne na mac adresy aby to nedavalo ipcky "cudzim" PC..

Petr Šaroun
Petr Šaroun
Level 1 Level 1
24. 4. 2018 15:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @Pavel Dražan: Ne vždy všechno funguje napoprvé, proto uvádím, kam se přihlašovací údaje ukládají, atd.

Petr Šaroun
Petr Šaroun
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 15:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @roob: Někdy to stačí :lol: :lol:

romanz
romanz
Level 1 Level 1
25. 4. 2018 06:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @roob: Synology assisant to umi myslim najit i pres MAC adresu. Pres nej se to vzdycky prvotne konfiguruje, tak nevim co resite...

roob
roob
Level 36 Level 36
24. 4. 2018 17:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @Petr Šaroun: na synology skoro vzdy vsetko funguje na prvy krat ;) 99,999%

roob
roob
Level 36 Level 36
24. 4. 2018 17:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@FoxNec @roob: ..a na rozdiel od nemenovaneho OS z microsoftu sa nebojim mat vsade zapnuty automaticky update ;)

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 14:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

clanok ja 1ku, az na tie kluce od domov a auto co som musel asi 5x precitat aby som to pochopil.. a ano, je to presne naopak! Je ziaduce, aby sa zhodoval uzivatel v NAS a Windows a mali rovnake hesla... potom mam pristup zo vsetkych PC kde sa prihlasujem pod mojim menom/heslom. Naopak, ak sa na 1PC prihlasuje viac uzivatelov, tak zas ti uzivatelia vidia svoje subory a nie cudzie.. cize VZDY zadavat rovnaky login/pass vo win aj NAS!

Petr Šaroun
Petr Šaroun
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 15:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob Dobrá připomínka! Mohl jsem to tam uvést. Možná ještě požádám redakci o úpravu článku. Pokud nemám zadány žádné přihlašovací údaje, PC může zkusit použít přihlášení do Windows. Čistší postup je zadat oprávnění ručně, jak je to uvedeno v článku. Hlavně mi šlo o to, aby lidi tušili, co dělají a jaká pověření se vlastně používají. Jsem si jistý, že jste naprosto spokojený s tím, jak to používáte vy 8)

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 15:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Šaroun tu este treba pripomenut, ze syno sa vie napojit aj do windows domeny, stiahnut a synchronizovat odtial uzivatelov a netreba ich potom zadavat rucne..

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 15:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Petr Šaroun ak ma win uzivatel len meno a nema nastavene heslo, tak to samozrejme nefunguje.. Kazdemu je ale dufam jasne, ze ak chcem vyuzivat sietove sluzby, musim mat nastavene meno aj heslo...

masekpavel
masekpavel
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 15:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Díky za článek, sám ke spokojenosti používám Synology DS216j. Jedna věc ovšem již od začátku nefunguje a to přehrávání videa přes webový prohlížeč. Vždy skončím s hláškou: Video se nepodařilo přehrát. Nainstalujte přehrávač VLC a opakujte akci. Samozřejmě VLC a doplňky nainstalované mám. Setkal se s tím někdo?

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 15:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@masekpavel mp4 prehra, tusim aj avi (avi som nevidel uz peknych par rokov) mkv zial na j modeloch nefunguje.. treba hladat play modely, ktore vedia instalovat plex...

masekpavel
masekpavel
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 17:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob Zkoušel jsem v průběhu dneška a přehrát nelze žádný z video formátů (verze DSM 6.1.6-15266 Update 1).

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 20:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @masekpavel: skusam prave teraz, mp4 ide v opere prehrat. DS215j, DSM 6.1.6-15266 Update 1, videostation nainstalovany nemam...

CalebCox
CalebCox
Level 1 Level 1
25. 4. 2018 12:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @roob: Prehravani videa ve webmanagementu NASu? Proboha proc?

roob
roob
Level 36 Level 36
25. 4. 2018 19:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @CalebCox: tak to este nevies, ze sa tam da riesit aj komplet kancelaria :) nieco podobne ako google docs..

CalebCox
CalebCox
Level 1 Level 1
25. 4. 2018 22:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @roob: Ale vim, ale to uz mi nedava vubec smysl. Pokud potrebuji beh lokalnich aplikaci, poridim PC, proc to budu resit na NAS - ackoliv je to ve sve podstate taky PC pouze s OS upravenym pr urcite ucely.

roob
roob
Level 36 Level 36
25. 4. 2018 22:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @CalebCox: priklad: mam klienta, ktory je pasak zvaracov a zamocnikov.. Idu do Svedska zvarat a potrebuju nejak odovzdat vykaz odvedenej prace. Tak sa zvarac nahlasi do na svoje konto, doplni do excelovskej tabulky par cisiel, da ulozit a ide spat. Na druhy den sa mzdarka na Slovensku prihlasi na svoje konto, pozrie si kolko hodin ma zvarac odpracovane a spravi mu vyplatu :) Yo.. da sa to aj mailom posielat.. ale keby vsetci robili vsetko rovnako a nevymyslali nic nove, tak stale sedime na stromoch a jeme banany :)

CalebCox
CalebCox
Level 1 Level 1
26. 4. 2018 13:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @roob: Klidne si banan dej, ale toto porad nevysvetluje proc by to mela hostovat zrovna NASka. To jde resit lepe a levneji. Webovycy kancelarskych aplikaci s moznosti spoluprace je nekolik.

roob
roob
Level 36 Level 36
26. 4. 2018 16:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @CalebCox: tak synology nedavno spustili Drive, co je office cez NAS. Tos asi to po nich uzivatelia ziadali, ja neviem, ja by som to tiez nevyuzil. Samotny fakt, ze to je ale znamena, ze to chcelo relevantne mnozstvo uzivatelov. Co ty vies.. mozno to je predpriprava tenkych klientov k synology :) Mne osobne najviac zo vsetkych aplikacii chyba prehliadac.

CalebCox
CalebCox
Level 1 Level 1
27. 4. 2018 09:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob @roob: OK, to uz tam muzou rovnou integrovat treba kavovar (topinkovac uz to je :-D).
Na svem nasu/respektive serveru take provozuji aplikace ktere mi usnadnuji ruzne akce. Ale mam to oddelene od managementu a hlavne od systemu nasky jako takove.

Petr Šaroun
Petr Šaroun
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@masekpavel Ano, tohle dělá Video Station a budu to řešit v příštím dílu o DLNA. Nicméně mi to zatím taky nefunguje :-P

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 15:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

este snad upresnit: "když havaruje jeden z disků v JBOD, možná nepřijdete o úplně všechna data" mno... defakto ano, niektore data na disku co prezil budu, ibaze ani chuck norris nevie ktore, cize dejure su stratene. Jbod je dobry ked mam disky roznych kapacit a na datach nezalezi ked sa stratia. Inak v 2bay NASoch VZDY mirror - resp. syno ma svoj ze SHR - synology hybrid raid. SHR je potom v 4-8...bay NASoch mozne krasne rozsirovat za chodu...

bbvidz79
bbvidz79
Level 1 Level 1
1. 5. 2018 15:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@roob Ja pouzivam JBOD a a kazdy disk ma jiny svazek (jako C: a D:) a pouze periodicky zalohuju z jednoho na druhy veci o ktere fakt nechci prijit (fotky, osobni dokumenty atd.). Ostatni (specialne filmy a serialy) nezalohuju a znatelne tim setrim kapacitu.

vojacekr
vojacekr
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 19:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Fajn osvěta vidět, jak se dnes ty NASy mění k uživatelsky příjemným zařízením. Popravdě mám prastarý NAS QNAP TS-409 PRO z roku 2008 (4x 1TB, RAID 10, disky WD 5400ot/min) a čekám už jen, kdy zdechne, protože bych si už rád koupil něco na stream videa atd.. No umíte si představit možnosti NASu z roku 2008. Aktualizace zařízli ve 2012. No nechce umřít a to jede od začátku nonstop. Vypínám ho jen v létě na týden když jedu na dovču. Takže 9 vypnutí od začátku a jede v pohodě. No a ještě ho vždycky 2x do roka rozeberu a vymetu a vyfoukám prach, takže na tom asi něco bude, že disky nemají rády vypínání. Ai ho začnu vypínat častěji :D Jinak fajn článek. :)

roob
roob
Level 36 Level 36
23. 4. 2018 20:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@vojacekr si ho nechaj na zalohy cez rsync, kludne si kup synology, funguje zalohovanie syno=>qnap...

jozicka
jozicka
Level 1 Level 1
23. 4. 2018 22:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mno dobra a dokaze to stejne, co nejaka ta distribuce na PI3?
a) samba pro video (beru ze ano)
b) bittorent (Transmission na PI) ?
c) stahovac z ulozist (FreeRapid pres javu) ?
d) wake-up PC - napr pres email dat pokyn ke vzbuzeni pocitace v ramci lokalni site bez verejne IP adresy ?

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 30 Level 30
24. 4. 2018 15:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jozicka Dokáže to cokoliv, co vás napadne a většina toho je přes aplikaci ze storu, takže netřeba studovat příkazovou řádku a stačí jen laicky myšoklikat.

Shrnuto podtrženo, kafe uvaří, děti ze školky vyzvedne a večer i předehru zastane.

CalebCox
CalebCox
Level 1 Level 1
25. 4. 2018 13:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Sice je to dosti blbuvzdorne ale uplny laik stejne nebude vedet. Zase bych z tech topinkovacu nedelal "okouzelne" krabicky co se postraji o vsechno.

RPi3 se na nas taktez nehodi z duvodu pripojeni disku pouze prez USB, ktere je zaroven sdileno s sitovou kartou, ktera je pouze 100Mbit. Nejnovejsi verze RPi ma sice "gigabit", ale strop je nekde okolo 300Mbps.

No a desky s Atomem, vzhledem k nedavnemu clanku o jejich problemech taky nejsou uplne resenim :-D

pcwifi
pcwifi
Level 1 Level 1
24. 4. 2018 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

dneska bych uz koupil jen 4diskovy NAS, aktualne mam 3+4TB a uz dochazi misto, takze 2 disky prestehovat, koupit dalsi novy a mam rezervu jeste na jeden 8) jinak Synology nelze nez doporucit, krome toho pruseru, kdy update odpalil uzivatelske ucty a bylo nutno udelat reset na tele NASu zadny problem. Silne doporucuji ruce pryc od Zyxel apod. levnych parodií.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 30 Level 30
24. 4. 2018 15:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pcwifi Jenže nejlevnější použitelná je 418j (nebudeme kupovat šmejdy jako qnap nebo asustory s degradujícími intel čipy)

A 418j už stojí balík. To vyjde ekonomičtěji koupit dva obří disky do stávající dvoudiskové.

Jinak ano, mám dvoudiskovou 216j i čtyřdiskovou 418j, byl jsme líný migrovat na větší disky :D

CalebCox
CalebCox
Level 1 Level 1
25. 4. 2018 13:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Pri vhodnem vyberu OS neni problem ani stavba a sprava vlastniho NASu. unRAID u ktereho jsem zakotvil po dlouhodobem testovani vseho mozneho si opravdu v blbuvzdornosi a jednoduchosti zprovozneni nezada s Synology. Pokud vam nedela problem sestavit PC, zvladnete i toto a samozrejme levneji nez by stalo HW (x86) obdobne reseni od Syn/QNAP

roob
roob
Level 36 Level 36
24. 4. 2018 17:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel zmysel 4 diskov nieje v kapacite, ze ano... My ale napr. zalohovanie riesime dvoma NASmi, dokonca sme presli na 118ky, vobec netreba mat data v mirrore, kedze sa moze pokazit samotny NAS.. Vnoci sa to cez hiperbackup skopne do druheho NASu a kludne sa moze pokazit disk alebo aj NAS1.. Navyse mas zabezpecenu poziadavku mat data na 2 roznych geografickych lokalitach...

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 30 Level 30
24. 4. 2018 18:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @roob: A v čem je tedy smysl 4bay nasky? Když ne tedy v zabezpečené kapacitě...?

roob
roob
Level 36 Level 36
24. 4. 2018 19:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Pavel Dražan: v inych typoch raid ako mirror, aby sa mohlo pokazit viac diskov a zostali ti data.

zvirek
zvirek
Level 15 Level 15
25. 4. 2018 10:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @roob: To platí ve firemním použití.

Při domácím používání po mě těžko můžeš chtít, abych si komplet někam zálohoval 4 diskový NAS s celkem 16 TB kapacitou.
Kam bych to asi jako měl zálohovat ?
Koupit za těžký prachy další disky, nebo rovnou i další NAS ? :shock:

Logicky většina z té kapacity je obsazena filmy, takže ty nezálohuji a zálohuji na obyčejný HDD jen rodinné fotky a videa ( a samozřejmě pro jistotu i do Cloudu ).
A raid je pro ochranu dat skvělá věc, zrovna teď mi odešel 1 hdd a no problem. To že odešly 2 najdenou ( nemám stejnou sérii, ani stejné disky ) je velmi málo pravděpodobné a kdyby chcípnul celej NAS, tak se bez problémů dají disky s raidem přehdoit do nového. ( Alespoň Netgear to tak u svých Nasů má, jen je třeba mít disky v tzv. X-raid módu ).
Takže leda požár, nebo zemětřas ....

romanz
romanz
Level 1 Level 1
25. 4. 2018 06:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @roob: a hlavně mirror neni zaloha, takze je uplne zbytecne plytvat penezi a diskovou kapacitou. Zalohu resit napr z jednoho disku na druhy interni aplikaci Timebackup... Pripadne stejne tak na druhy NAS.

CalebCox
CalebCox
Level 1 Level 1
25. 4. 2018 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @zvirek: A jeste lepsi je jakoukoliv vyssi uroven RAID(5, 6) pro domaci ukladani nepouzivat, ale pritom mit data zabezpecena paritou. V pripade vetsiho vypadku disku neprijdete o vse, a pri pripadne oprave muzete k diskum pristupovat samostatne, coz je mnohem snazsi nez rekonstuovat cele pole.
To samozrejme nenahrazuje pravidelne zalohovani.

neeveew
neeveew
Level 1 Level 1
27. 4. 2018 19:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Coz takhle bootovat OS z domaciho cloudu, to by bylo poctenicko.

Reklama
Reklama