Geniální Portal 2 — Source engine s nulovými nároky | Kapitola 2
Seznam kapitol
Ačkoliv jsme krásy Source enginu mohli v Half-Lifu 2 poprvé obdivovat už před sedmi roky, vývojáři z Valve jej dodnes pravidelně updatují a také na něm vydávají nové hry. A věřte nebo ne, nejde o žádné béčkové tituly, ale například o Portal 2, letos zatím nejlépe hodnocenou hru. Má dnes takto stará technologie vůbec šanci?
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava PC
— Procesor: Intel Pentium 4 3,0 GHz / AMD Athlon 64 X2 2,0 GHz
— Operační paměť: 1 GB (XP) / 2 GB (Vista/7)
— Grafická karta: nVidia GeForce 7600 / ATI Radeon X800 / Intel GMA HD 2000
— OS: Windows XP / Vista / 7
Minimální sestava Apple
— Procesor: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz
— Operační paměť: 2 GB
— Grafická karta: nVidia GeForce 8600M / ATI Radeon HD 2400
— OS: Mac OS X 10.6.6
Protože je Portal 2 postavený na starém enginu, jsou jeho minimální nároky opravdu minimální. Abyste hru na PC rozběhali, bude vám stačit libovolný dvoujádrový procesor, jeden až dva gigabyty operační paměti a grafická karta stará několik generací (vyžadována dokonce není ani podpora Pixel Shader 3.0). Uvádím také minimální požadavky na sestavu Apple, Portal 2 je totiž multiplatformní hrou se vším všudy a kromě na PC, Xbox 360 a Playstation 3 vyšel také v OpenGL verzi pro počítače Apple (na OpenGL běží také Playstation verze, PC a Xbox jsou pak renderovány pod DirectX 9).
Testovací sestava
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i7 920, který jsem přetaktoval na 3,6 GHz. Počítač byl dále osazen trojicí 2GB DDR3 pamětí Kingston na frekvenci cca 1700 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce MSI Big Bang Xpower. Všechny komponenty jsem napájel 650W zdrojem Corsair a k zobrazení jsem použil 27" LCD monitor Dell U2711.
K testovaní jsem použil sadu desíti grafických karet zahrnující modely od nVidia GeForce GT 240 až po AMD Radeon HD 6970. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 270.61, pro ATI Radeony pak Catalyst 11.4 WHQL. Oboje ovladače byly v nejnovější WHQL verzi, novější či přesně určené pro Portal 2 v době testování dostupné nebyly.
Metodika testování
Portal 2 nemá vestavěný benchmark, umožňuje však natáčení vlastních dem a jejich následné přehrávání. Pomocí příkazu do konzole „record název“ a „stop“ jsem si tak nahrál cca minutový záznam hraní v jedné z rozlehlejších místností s pružinami k odrazu, který jsem pak pomocí příkazu „playdemo název“ přehrával a fps měřil pomocí programu FRAPS. Pokud si chcete framerate také změřit, nahrál jsem demo na náš web. Po stažení jej uložte do složky „\Steam\steamapps\common\portal 2\portal2\“ a spusťte příkazem „playdemo testovaci“.
Nastavení hry
Portal 2 jsem testoval na nejvyšší detaily a jako obvykle ve dvou režimech vyhlazování hran: s vypnutým a se zapnutým čtyřnásobným. Vyhlazování lze snadno vynutit přímo v menu hry a dobře funguje jak u karet nVidia GeForce, tak AMD Radeon.