Zpět na článek

Diskuze: Hřeje to, bouchá to, hoří to, co je to? Ty zatracené baterie!

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

kolecko
kolecko
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 6. 2022 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Batérie občas horia.
No áno, bojím sa toho keď začnú horieť v bytovkách batérie v lacných elektrokolobežkách a elektrobikoch. Nabíjanie v pivniciach, kočíkarňach a niekde za výťahom pomedzi odloženým nábytkom nebudú nič príjemné.

AbcAbc
AbcAbc
Level 19 Level 19
28. 6. 2022 12:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kolecko @kolecko
Ak to takto pojde dalej, asi bude nutne mat doma nabijaciu skrinku, ktora bude mat protipoziarne vlastnosti (z kovu/betonu ?, hermeticky uzavreta, ...). A v nej nabijat vsetky mozne baterky (male rechargable, baterky pre rozne rucne naradie, kolobezky, telefony, ...).

Takisto nabijanie auta v garazi, ktora je spojena s domom moze byt vcelku nebezpecne.
Ak planujete mat doma v garazi elektroauto, tak je nutne zainvestovat do rozumnej protipoziarnej ochrany (steny, dvere, detektory, hasenie - asi nie vodou, skor nejakym plynom).

kolecko
kolecko
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 6. 2022 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AbcAbc @Abc Na uplynulej schôdzi našej bytovky som toto predniesol ako bod k protipožiarnej bezpečnosti. Po veľkom nešťastí o ulicu ďalej (bývam v PO) sú ľudia viac naklonení rozmýšľať o bezpečnosti, zatiaľ som aspoň vysvetlil nebezpečie a apeloval aby nenechávali bez dozoru zariadenia v nabíjačkách.
Tiež by som rád na každom poschodí hasiacie prístroje a/alebo hasiace gule.
Ale ide to ťažko, ľudia sú zadubení.

roob
roob
Level 36 Level 36
28. 6. 2022 14:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@AbcAbc @kolecko tie hasiace co musia byt zamknute, aby ich niekto neukradol a zamky sa davaju prec vecer pred kontrolou z PO? Rovnako hadice, co nieje zamknute alebo privarene "dostane nohy". Ludia su zadubeni..

SKolja
SKolja
Level 21 Level 21
27. 6. 2022 16:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

LiFePO4 baterie su momentalne najlepsim riesenim na staticku/prenosnu uschovu energie. V podstate len treba vyriesit poziarne predpisy instalacie bateriovych systemov v budovach a je po probleme. To ze v mobiloch vacsinou nie je ziadna detekcia zlyhania baterie nie je dovod na to aby sa Li-Ion baterie prestali pouzivat. Takisto v elektromobiloch je zahorenie baterii velmi neobvykla udalost, na pocet havarii je to zatial mizive.
V momentalnej geopolitickej situacii je lepsie prejst na trochu viac rizikovejsiu technologiu ako financovat vojenske tazenie. Samozrejme akonahle budu lepsie a bezpecnejsie baterie, urcite sa na ne prejde.
Blaboly o tom ako nevyhnutne musime jazdit na spalovacich autach, lebo su bezpecnejsie (zatial pocet vzplanuti je v percentach vyssi u spalovacich aut) si mozete nechat na schodzku pionierskej organizacie.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
28. 6. 2022 02:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SKolja @SKolja lifepo4 jsou tezke, proti li-ion tj pro auta spatny, k solarni elektrarne super, ale 180Ah 48V tj 16 clanku v serii vazi 62 Kg a to je pouhych 9 kwh ! ;) tj 60 Kwh baterka pro auticko Tesla by vazila pres 400 Kg .. to je prilis.

SKolja
SKolja
Level 21 Level 21
29. 6. 2022 15:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maximumspeed77 @Maximumspeed77 Ako pisem LFP baterie su vhodne pre saticke uloziska a prenosne zalozne riesenia (solar generator). Energeticka hustota je 20-30% nizsia ako u NMC baterii. V automobilovom priemysle vidime ze vyrobcovia kombinuju rozne chemie u roznych modelov (Tesla dokonca v Modeli 3 pouziva viacero rozlicnych chemii). Dovody su cena voci kapacite voci hmotnosti. Jednoznacny vitaz v kategorii elektoautomobilovej baterie zatial neexistuje a ak bude tak to bude novy typ baterie i inym chemickym zlozenim. Ale ako pisem vyssie pocet zahoreni sucasnych elektromobilov aj s tymi najhorsimi (z bezpecnostneho hladiska) typmi baterii je zanedbatelny s poctom zahoreni spalovacich aut.
Celkom zaujimava statistika ohladom poziarov aut je tu: https://electrek.co/2022/01/12/government-data-shows-gasoline-vehicles-are-significantly-more-prone-to-fires-than-evs/#:~:text=According%20to%20a%20recent%20report,of%20the%20US%20fire%20total.

Olda
Olda
Level 1 Level 1
7. 2. 2024 15:20 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SKolja @SKolja Co je dobrého na EV? Provozně produkují nepřímo ( tj. někde jinde - prostřednictvím jiné výroby elektřiny ) jen svým provozem více CO2 na km než spalováky! A to v průměru 2x více! A navíc ty zatracené baterie, které se musí za odpovídající životnost spalováku min. 3x vyměnit! A pak, požár EV, než tam dojede hasicí systém, schopný tento požár uhasit, byť jsou to řádově minuty, tak stejně polovina EV vyhoří, a ten požár uvolní do okolí 1000x více škodlivin a jedovatých látek než požár spalováku!!! A to, že je statistika nepříznivá pro požáry spalováků je dáno jejich absolutní převaze v provozu, protože při nehodách se málo stane, že bude EV-EV, většinou bude SP-SP, pak ve velkém odstupu SP-EV a nakonc mizivé EV-EV. Pokud bude v provozu 50% EV a 50% SP, nastane obrat! Tento jev se nazývá Simpsonův paradox. Takže doufám, že jste si jako "uznávaný matematik a statistik" tímto paradoxem prověřil svoje tvrzení!?! Myslím, že nikoliv! Tak se v kruzích, které tomu rozumí, neztrapňujte! Ohromit svými znalostmi můžete jen hlupáky!

Tom Radon
Tom Radon
Level 20 Level 20
27. 6. 2022 12:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

no jo no, baterky hoří a jsou neekologické a potřebujeme nějaké lepší jako prase drbání. To ale víme, Čekal jsem nějaké info navíc. Třeba o možnostech recyklace, jako staví tuším Norové úplně nový závod. Docela by mne zajímalo, jak bude efektivní, jestli to není zase nějaký euro projekt hlavně na oko.
Pak některé ty solid state baterie by snad ani neměly hořet, to je také naděje.

Nedos
Nedos
Level 31 Level 31
27. 6. 2022 17:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tom Radon @Radon Spíš je vtipný jak se únie střelí do nohy zákazem těžby lithia, pak do druhý zákazem recyklace, pak si prostřelí hlavu povinou elektrodebilitou a pak si prostřelí hlavu podruhý grýndýlem... Pak stačí jedna válka s ruskem, a celá EU jde do hoven.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
27. 6. 2022 20:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @Nedos
To je tak, když o čistě technických a technologických věcech rozhodují aktivisti, greténi a byrokrati, kteří se ovšem cíti býti nedotčeni vlastními regulacemi.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
28. 6. 2022 13:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos To není pravda, rozhodují o tom politici. U nás o tom rozhohlo ANO + ČSSD a nyní pětikoalice. Předtím ČSSD a další prosadili fotovoltaický podvod a biopaliva. Ty politiky někdo volí, že?

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
28. 6. 2022 14:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @Putin ano rozhoduji politici ktere ovsem nekdo z EU motivuje aby rozhodli tak jak maji rozhodnout, ze temer vse co rozhodli bylo proti prosperite CR to uz je nezajima, oni nenesou zadnou zodpovednost, vsak maji i imunitu kterou si sami schvalili zmetci.

copy
copy
Level 1 Level 1
28. 6. 2022 14:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @Nedos vidíme jen vrcholek ledovce, až tu budeme mít každý rok záplavy a tornáda a na poli vyroste něco jen, když se to postříká chemií, tak si snad uvědomíme, že je s tím potřeba něco dělat ..elektromobil nic do vzduchu nevypouští a to je hlavní, když s tím nezačneme něco dělat bude možná pozdě.. sakra to je dneska teplo zase padl v červnu rekord, jsme o stupeň lepší, kdy už to tu lidem dojde?

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
29. 6. 2022 08:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @copy
To teplo se bude ještě hodit... :-P

Richi
Richi
Level 25 Level 25
29. 6. 2022 14:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @copy ."elektromobil nic do vzduchu nevypouští"
Ale no tak. Když už chceš něco psát a tvrdit, měl by sis prostudovat i nějaké informace a ne jen předávat info z doslechu.
Tohle je naprosto ukázkový blábol a nehorázná lež.

Olda
Olda
Level 1 Level 1
7. 2. 2024 15:44 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @copy EV jsou na produkci CO2 min. 2x horší ( tedy produkují více CO2 ) než spalováky, a to jen provozem. Ale výrobou baterií se ještě více propisují do zvýšené produkce CO2, které se stejně pro adekvátní životnost, jako u spalováku, musí min. 3x v EV vyměnit! Navíc výroba baterií je velmi ekologicky zatěžující těžbou, zpracováním, recyklací a odpadem! Účiník 0,95 je pouze pro motor, to vyšší pro tak "malý" motor se nedá
dosáhnout! Ale účinnost EV je daleko pod účinností spalováků! Všichni
zapomínají, že v provozu EV musí svítit, musí jet řídící elektronika a
měnič pro motor, protože to nejde přímo z baterie do motoru. Baterie je
stejnosměrná, a motor střídavý, proto do toho jde další účník 0,92-0,95
měniče. Pak nabíjení je ztrátové, podle Ohmova zákona na vnitřním odporu
baterie a dále ztráty z exotermické reakce přeměny el. energie na
chemickou účiník 0,75-0,8 ( proto nejde dobíjet baterii neomezeným
proudem, protože by to neuchladila, a pak by vybuchla ). Také zpětná
přeměna chemické energie na elektrickou je exotermická a plus zase
ztráty na vnitřním odporu baterie - účiník 0,8-0,85. Tady vychází čistý
účiník vozu z dodané energie 0,95x0,95x0,8x0,8=0,5776. Ale to tam není
započítána spotřeba podpůrných systémů, řídící jednotky a nutnosti
svítit! To pak klesne účiník řekněme k 0,5. A nyní musíme započítat
účiník zdroje el.energie, ztrát v rozvodné soustvě 0,85-0,9, a vlastní
spotřebu elektrárny - z toho plyne účiník 0,95. Pokud se započítá účiník
nejvýhodnějšího zdroje tj. plynové elektrárny 0,65, pak nám vyjde
celkový učiník EV 0,5x0,65x0,9x0,95=0,2779 tedy 27,78%. Pro méně účinné
zdroje je to ještě horší asi 15%. ( A to jsem počítal ještě většinou ty
lepší varianty! ) A pokud se musí v EV v zimě topit, pak je propad
účinnost ještě markantnější. Přitom topení ve spalováku se získává z
odpadního tepla. Účinnost moderních spalováků Je diesel až 45% a benzínu
35%. Se započítáním nákladů na těžbu, rafinaci a dopravu fosilní
spalováky vychází 0,45x0,92=0,414 respektivě 0,322, tedy 41,4% a 32,2%.
Ale je si třeba uvědomit, že na PHM je uvalena vysoká spotřební daň a
DPH, což je příjem státu. Pokud tento příjem mít nebude, pak stát
vlastní 70% ČEZu, a zdraží co? Elektřinu, aby si na svý prachy přišel!

Olda
Olda
Level 1 Level 1
7. 2. 2024 21:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos @copy Ještě ta elektrodebilita a OZE ( soláry a větrníky apod. ) je jen další poleno pod kotel oteplování. Vše se dělá proto, aby se snížila produkce CO2 v Evropě o 25%, ale celková produkce Evropy je 8% celosvětové produkce CO2. Ale na základě toho se o 30% zvyšuje produkce jinde ( zejména: USA a Čína ) na výrobu solárů a baterií aj. Takže pro snížení celosvětově o 2% se zvýší produkce o 15%. Tomu říkám ekologie!!! Pane vachmajster. Vy jste ale hlava!

regine
regine
Level 9 Level 9
27. 6. 2022 10:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Poslední 4. stránka, poslední věta. Nejspíše místo "...bezhlavé elektromobilizace..." myšleno "..bezhlavé elektromobility..."

Karel Endler
Karel Endler
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 6. 2022 11:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@regine @regine: Nebo "bezhlavé elektrodebility"?

Reklama
Reklama