Zpět na článek

Diskuze: Intel v roce 2005 prošvihl obchod století, mohl koupit Nvidii téměř za pakatel

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

roob
roob
Level 36 Level 36
29. 10. 2024 13:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

a co by mu to bolo platne, aj MS kupil Nokiu a chcel znej mat svoju diviziu mobilov. Keby namiesto toho vtedy Nokia presla na android, tak znej mohol byt druhy samsung.. alebo prvy "samsung" a samsung by v telefonoch uz nepodnikal... Nvidia nemusela byt tam, kde je teraz aj preto, ze by ich mozno zaclenili do Intelu ako vyrobcu chipsetov a ako teraz skrachovali ich grafiky s Indom z AMD, tak by mozno skrachovali s nvidiou.. To sa ale nikdy nedozvieme a dobre je to tak ako to je.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 37 Level 37
28. 10. 2024 12:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kvalita IT firmy su zamestanci a vedenie. Hlavne ta kvalita vedenia. To ze Intel kupi Nv pred 20 rokmi nehovori nic o tom, ze o 20 rokov bude Nv tam kde je dnes. Vid ako Intel havaroval na dizajne vlastnych CPU a GPU. Intel by si asi dosadil do Nv vlastnych ludi a znacku by mozno aj pochoval.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 08:54 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tohle je hodne dobrý videjko, který se zaměruje na to jak moc Nás vsechny Nvidia poslední roky ojebává na tom, jak znací a nacenuje své grafické karty. A jaké na nás neustále zkousí svy "ojebavky"

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=4vxsCOkSJD4

dokonce mame ve videu velmi peknou tabulku ktera ukazuje, jak moc a cim dal vice Nvidie doslova ojebava svy nizsi modely vuci tem TOP modelům a jak jim umele dava vyssi modeloveoznaceni, nez které si zaslouzí..

Nejvetsi pruser je v tom ze u RTX 5000 rady se toto ojebavani nadale zhorsí, jak prozatím ukázaly uniky informací o tom kolik CUDA jednotek má mít RTX 5080..

Nazorny priklad je "ojebavani" RTX 3000 vs RTX 4000 rady..

https://ibb.co/W6wrBs9

RTX 3080 mela vuci TOP modelu stále slusných 83% CUDA jednotek, ovsem RTX 4080 uz jenom 59% a u RTX 5080 se ocekava 50%.

Za par let bude druhej nejvyssi model Nvidie jenom z 30% tak dobrý jako TOP model ale zaplatime za nej majlant :)

Jenom pro zajimavost x60 rada zacinala u RTX 2000 na nejakych 44% CUDA jednotek vuci TOP modelu této řády, ovšem u RTX 3000 to bylo 34% a u RTX 4000 dokonce jenom 19%...

x70 řada se historicky od nějaké GeForce 700 rady drzela na 60%, a po dalsi 4 generace to bylo stale kolem 53-56%, ovsem u RTX 4000 rady doslo k dramatickému poklesu na 36%, jsem opravdu zvedav jaky parametry bude mit RTX 5070 vůci 5090 :)

Ale na toto tema, jak Nvidia ojebava svy modelovy rady posledni roky zde clanek samozrejme nenajdeme :) Ale tuny "sponzorovanych" clanku na RT/CUDA apod nesmysly to sme tu cetli doslova cely leto tyden co tyden....

Darth36
Darth36
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo ojebává nás hlavně amd a to tím, že není ani schopné vydat dobré grafické karty = nejmenší podíl trhu v historii, u zisku jasně napsané špatné prodeje karet = stratoss píše hovna, krásná rovnice.

Nvidia miří na 90% trhu s novou řadou, daří se jim a zisky z gaming divize jsou větší, než amd gpu + konzole revenue :D Lisa ojebává max tebe, nvidia prodává, lidi kupují, tak prostě trh funguje.

karelll
karelll
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 12:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Belka ze si ani ve svatek nedas pokoj.. Nikoho nezajima kolik ma gpu cuda jednotek nebo tranzistoru a uz vubec ne oznaceni karty.Dulezity je vykon proti karte konkurence ve stejne cenove hladine.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 14:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@karelll @karelll a ten je prave horsi.. na coz upozonruje dlouhodobe rada velkych recenzentu.

karelll
karelll
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 16:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@karelll @Stratossimo a to praveze neni.. staci se kouknout na techpowerup par poslednich her so vyslo - silenthill 2,ragnarok,wukong.7900xtx je sotva na urovni 4070ti i bez RT a to ma nvidia jeste lepsi technologie,mensi spotrebu a min problemovy ovladace.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 16:33 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@karelll @karelll nerekl bych 7900XTX je 1.5Fps za 4080 a to ve svy dobe stala klidne o 10tis mene ve stejnym TOP modelu kdyz se grafiky zacaly dostavat na trh.. takze asi tak.

https://tpucdn.com/review/god-of-war-ragnarok-fps-performance-benchmark/images/performance-3840-2160.png

7900XT je nad 4070Ti a to ve svy dobe taky stala mene..

Takze i kdyz si najdeme hru ktera sedi vice Nvidii stejne je to v pomeru cena/vykon jedna velka tragedie

karelll
karelll
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 16:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@karelll @Stratossimo az na to Ragnarok urcite neni optimalizovanej na nvidia,naopak je to port z konzoli,kde by jak tu nekdo vyhlasoval melo "amd doslova nvidii natrhnout prdel" coz se ale (ne)prekavipe vubec nedeje 😆

Nedejboze kdybysme vybrali hru "optimalizovanou na geforce" jako treba Wukong tam je pak amd uplne pohrbeny vid 😆.

Darth36
Darth36
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 19:39 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@karelll @Stratossimo 7900 xtx je blíže v současných populárních hrách mnohem levnější 4070 ti S, než 4080 😂😂😂😂
https://tpucdn.com/review/black-myth-wukong-fps-performance-benchmark/images/performance-3840-2160.png
https://tpucdn.com/review/star-wars-outlaws-fps-performance-benchmark/images/performance-2560-1440.png
https://tpucdn.com/review/silent-hill-2-fps-performance-benchmark/images/performance-3840-2160.png

UE5 jen krásně pohřbí amd výkon, protože příští rok na tom vychází plno pecek, stejně jako vyšlo letos 😂3070 ti na urovni 7800xt, gratulace do amd, propad trhu uplne pravem.

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
27. 10. 2024 03:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nič na predaj v 2005 nebolo takže Intel nič nemohol kúpiť .To je ako AMD na 500+ malo cenu 1,5dolara ale nik by vám za tu cenu akciu nepredal

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 08:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xfce4 @xfce4 nvidia na prodej v tech letech opravdu pristupna byla ale za urcitych podminek, kdyz AMD v te dobe chtelo koupit nekoho kdo umel delat cipsety a grafiky, aby meli kompletní portfolio a nemuseli bejt zavysli na nekom dalsim, jako prvni oslovili Nvidii, ovsem Huang chtel ponechat velmi vysoky post v následujici spojene firme, defakto jeden z nejvyssich a to mu tehda nechtel nikdo dat.. Proto nakonec AMD koupilo ATI, kde zadny takovy pozadavek nebyl. defakto diky tomu meli vrcholovy manageri ATI celkem velky paky na AMD protoze nikdo jiny to v ty dobe neumel a AMD za tehdejsi ATI celkem preplatilo, coz jim pak celkem zkomplikovalo dalsi setrvani na trhu protoze pocitali s tim ze pujcku na zakoupeni ATI zaplati celkem bez problémů behem par let coz se nestalo.. AMD slo v nasledujicich letech do cervenyhc cisel diky INTELU ktery vyuzil sveho moopolniho postaveni na trhu a nutil OEM vyrobce aby od AMD nic nekupobali, za coz byl nasledne po nekolika letech odsouzen a musel zaplatit pokutu.. Jako obecne tehdejsi obdbodi na HW trhu bylo hodne turbulentní a na naky zakony nektery firmy moc nebrali ohled, byl to celkem takovej divokej zapad :) Proto taky hodne HW firem tehda neprezilo a muselo skoncit..

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 22 Level 22
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 16:44 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xfce4 @xfce4 to si prosím osvěž paměť a svědomí 😄 asi moc linuxu a moc velký vokna Lamík ;) A pokud jsi FAKT LAMA, ASI JSI PROSVIHL TOTO :D https://www.tweaktown.com/news/101334/intel-missed-out-on-buying-nvidia-in-2005-for-just-20-billion-the-deal-of-lifetime/index.html Odkud autor tohoto PTC článku okopčil :D

Published Oct 26, 2024 10:49 PM CDT...

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
30. 10. 2024 16:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Pitcha007 Bože článkov je na internete .Po prve pri kúpe je cena burze len orientačná take nezmysli 500+ a podobne sú len stávky na pokles alebo na rast žiadnu akciu nemáte . Cenový rozdiel ponuky za cenu akcie 1:5 .

Žiadna podhodnotená Nvidia na predaj nebola nikdy

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 22 Level 22
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
31. 10. 2024 00:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @xfce4 Nevím, jestli neumíš číst, tak se to rychle nauč... (Nevíme přesně, proč správní rada Intelu v té době odmítla možnost koupit NVIDIA, ale v té době by to byla poměrně velká akvizice a 20 miliard dolarů by v roce 2005 představovalo slušný kus mince. těch 20 miliard dolarů má nyní hodnotu 3,5+ bilionu dolarů .)

Nic na prodej nebylo, jen to bylo nabídnuto a Intel nechtěl :D

MartinM
MartinM
Level 26 Level 26
26. 10. 2024 19:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdyby Intel koupil nVidie "za pakatel", měla by dnes nejspíš právě tu hodnotu - pakatel.
Jako skoro všechno, co kdy Intel koupil.

czchip
czchip
Level 43 Level 43
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
26. 10. 2024 18:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No když vidím jak dopadla fúze AMD a ATI, tak je pro obě společnosti lepší, že to dopadlo, jak dopadlo.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 08:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@czchip @czchip ono jak se to veme pro ATI to asi az takova vyhra nebyla, byly zkoupeny v dobe kdy byli na vrcholu. Vice mene od Q2/2004 do Q2/2005 melo ATI kolem 60% zastoupení s GPU na trhu a Nvidia pouze dotahovala.. Vedeni ATI melo v ty dobe proto dost silne vyjednavaci paky pro sve managery kdyz o ne AMD projevilo zajem.. Proto AMD muselo tak "preplatit" tehdejsi realnou cenu firmy aby proste je mohli koupit. Nasledne prisla "doba temna" pro AMD kdy Intel vyuzival sve dominantní postaveni na trhu a hazel AMD klacky pod nohy kde mohl. Coz vedlo k tomu ze AMD muselo ATI divizi osekat az na kost a defakto se soustredili jenom do vyvoje cipsetů, coz pro ne byla priorita a grafiky sly silne stranou.. To vedlo k tomu ze proste graficka divize zacala stradat a zaostavat a delat chyby plynouci z toho ze proste meli mnohem ale mnohem mensi rozpocet nez Nvidia. Takze pokud by tehdejsi ATI nikdo nekoupil, je klidne mozne ze by dneska malo ATI 90% trhu a Nvidia 10% protoze Nvidia by proste nedostala sanci na to se prosadit a obsancovat si trh, coz jim umoznilo to ze AMD bylo roky a roky ve ztratach a nemohli si dovolit "nalejvat" do byvaleho ATI tolik penez aby ten vyvoj byl proste na spickove urovni, na jake byl pred odkoupenim..

Vice mene trvaly sesup ATI/AMD v graficky divizi nastal az od 4 kavrtalu/2006, kompletní prevzeti a zanik ATI nastalo až v Rijnu 2006

czchip
czchip
Level 43 Level 43
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 09:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo Ano, a něco takového by se dělo s fúzí intel, nvidia. A je otázkou jestli by v rámci kkorporátního rozhodování nějaké funkční externí grafické/výpočetní řešení zůstalo nebo se to rozpustilo v intelu jako 3Dfx v nvidii.

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 12:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo A proto jsme rádi alespoň za jednu společnost, která GK posouvá vpřed.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 14:35 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Krejza no tohle nvidia nikdy nebyla.. jedinou technologii kterou opravdu udelali sami byla naposled (T&L) vsechno od ty doby byly pouze technologie jinych firem ktere nvidia zkoupila. Hodne technologii koupili s 3DFX, nasledne s AGEIA.. Nvidia sama o sobe nikdy nebyla moc kreativni proste vzdy jenom neco koupili uz hotovy a pak to vydavaly za svy nic vic.. to neni zadna veda.. Vice mene kdyby nvidia nekoupila kdysis 3DFX nebo AGEIU tak defakto nemaji 80% dnesnich svych technologii o ktere se opiraji.. AMD toho vymyslelo mnohem vic a hlavne vzdy to dali svetu zcela zdarma viz jejich TrueForm (pozdeji prejmenovano na tessalaci) free Sync, Mantle>VUlkan, Asynchronní shadery, nebo FSR ktery je dneska soucasti DX12, z cehoz maji poslednich roky uzitek vsichni hraci na svete a ne jenom na PC ale i na konzolich.. Nvidia nikdy nikomu nic zadarmo nedala a vzdycky si to nechali tezce zaplatit a nez aby technologii dali zadarmo pri malym zajmu od lidi tak ji radsi pohrbili v propadlisti dejin viz jejich slavnej HW PhysX po kterym dneska uz ve hrach nestekne ani pes. Pritom stacilo to proste uvolnit jako open free, aby to fungovalo na jakymkoliv HW a dneska sme mohli mit super fyziku v kazdy hre... bohuzel to by nebyla Nvidia.. Defakto velka cast DX12 v aktualni podobe je plna technologii ktere vymyslela AMD/ATI. Od Nvidie tam neni zhola nic

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
27. 10. 2024 16:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo Přesně. Ty firmy za těch šest osm let, po které existovaly, než kvůli své neschopnosti zbankrotovaly, zvládly nasekat tolik patentů a byly tak vepředu, že na tom, co vymyslely, ta zpropadená Nvidia vydělává následujících dvacet let a vypracovala se na tom na nejhodnotnější společnost na světě.

A TruForm? Dokud AMD nevynalezlo TruForm, které později přejmenovali na teselaci, nikoho nenapadlo, že se polygon dá rozdělit na menší a nebude to tak hranatý! God blesss open free TruForm, který běžel na jakékoliv... Radeonu, co si člověk koupil. :D

A asynchronní shadery, revoluce, která posunula výkon herních grafických karet o pár let dopředu díky nárůstům výkonu o 0–7 %.

Nebo FSR, který je součástí DX12, protože je to jednoduchý shader, takže se to dá spustit na všem, co má... ehm, compute shadery, jejichž existence nestojí za řeč.

Problém je v tom, že Nvidia nedá ty věci, co nevymyslela, jako open free, stačí to dát jako open free, a lidi a firmy se můžou přerazit, jen aby to začaly používat! GIMP, Linux, OpenOffice a FreeCad jsou zabijáci nadnárodních korporátů. Kdo si dnes díky Linuxu a open source vzpomene na nějaký Adobe, Windows, Office nebo SolidWorks, open free software je zašlapal do země!

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 22 Level 22
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 16:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Adam Vágner Nikdo, zase se hlásí 4% menšina uživatelů Linuxu... Ukažte mi firmu, která vám jede na Linuxu...

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
27. 10. 2024 17:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Adam Vágner Já jenom přemýšlím nad tím, kde na všechny ty koupě Nvidia vzala peníze… Jinak AMD samozřejmě žàdnou společnost nekoupila, aby mohli vyrábět grafiky 😃

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 21:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo A zase pohádka o báječné AMD, která vše vymyslela, dala zadarmo a jako jediná myslí na hráče.
Co jenom soudruzi v AMD dělají špatně, že o jejich GPU produkty není moc velký zájem?

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 08:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Slusnak123 hele 3DFX se tehda prodalo doslova za pakatel, spolecnost byla pred krachem a jeji manageri proste brali vsechno co jim pomohlo minimalizovat skody.. Byla to velka skoda, protoze ta firma byla v ty dobe asi nejlepsi na trhu co se tyce novejch technologii.. Ale bohuzel mela velmi spatne vedeni ktery tu firmu doslova potopilo... Nvidia tu spolecnost jenom vytunelovala v ramci patentů protoze vetsinu technologii s kterou pak po letech prisli s velkou slavou byly pouze prejmenovany technologie prave od 3DFX.. u AGIE to bylo vice mene stejny a jenom diki jim pak mela Nvidia CUDU.. bez AGEIA by Nvidia nikdy nic takovyho nevymyslela.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 08:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Krejza to neni pohadka ale jenom pouha realita.. AMD vzdy spolupracovalo uzce s Microsoftem a pomahalo mu zdokonalovat DX.. vsak nektere pokrocilejsi verze DX knihoven umela AMD v jeji historii treba i klidne o 1 rok driv nez Nvidia a to se stalo hned nekolikrat.. Nvidia vzdy technologicky pouze dohanela, a proto upirala marketing na svy proprietni technologie aby tyto nedostatky zakryvala.. Viz jejich bagateluzace pokrocislejsich AA nebo asynchronnich shaderu apod.. Proste technologii ktery v ty dobe neumely, nebo dokonce Nvidia nekolikrat vedome lidem lhala ze ty technologie umi, coz nebyla pravda.. a prokazalo se to hned nekolikrat v historii ze Nvidia vedome lhala lidem do oci aby si zachovala tvar, vsak lidem co tomu opravdu rozumeli byla spise jenom pro smich.

Darth36
Darth36
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 09:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo pepíku, fsr4 bude už snad konečně věrná kopie dlss 2 😂😂😂😂

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 13:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo Takže si to shrňme.

AMD před nákupem ATI neměla svou grafickou divizi, nedá se tedy předpokládat, že by vlastnila patenty týkající se GPU. Tyto naopak měla na svědomí ATI. To je v naprostém pořádku, AMD to vše vymyslela. V pořádku to už není u nVidie, když koupila 3dfx a Ageiu. Znamená to, že nVidia nic nevymyslela a jen to odkoupila. Vůbec, ale vůbec nejde z tvé strany o dvojí metr 😂

Za druhé, rozhodnutí zredukovat grafické oddělení bylo rozhodnutí AMD, nikoho jiného.

Za třetí, všichni vidíme, kam toto rozhodnutí (a určitě mnohá další) AMD GPU dostalo. Do stavu, že sotva dohání konkurenci a ztrácí trh. Bude zajímavé sledovat, jak rychle ji Intel předhoní.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
28. 10. 2024 14:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Krejza AMD ale ponechala bejvale divizi ATI zcela volne ruce v tom aby nadale pokracovali s tim co zavedli, tj vymyslet novy technologie a davat je vsem.. AMD tuto filozofii nijak neomezilo, naopak..

Slusnak123
Slusnak123
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
28. 10. 2024 21:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Stratossimo Mně ATI ani AMD nic nedala. vše jsem si musel koupit v ceně grafické karty nebo v ceně Win. Ale teď bych potřeboval novou terasu, mám jim napsat, aby mi sem poslali pár maníků, kteří to zadarmo vyšvihnou?

Krejza
Krejza
Level 46 Level 46
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
29. 10. 2024 09:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka @Slusnak123 Až u Vás skončí, pošlete je ke mně. Potřeboval bych taky terasu a k tomu i plot.

Antonín Lejsek
Antonín Lejsek
Level 23 Level 23
26. 10. 2024 16:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Google byl kdysi na prodej za milion dolarů, to se tak nedá brát. Vzhledem k efektivitě řízení intelu by z nvidie určitě nevznikla nvidia tak jak ji známe dnes. Je docela možné, že by na tom intel i prodělal.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 30 Level 30
26. 10. 2024 14:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nvida ve vlastnictví Intelu by dnes asi nebyla stejnou společností, jakou je dnes. Ať si nemyslím o Nvidii nic pěkného (o jejích praktikách), tak její produkty pravidelně kupuji, což se o intelu rozhodně nedá říct od doby 4790k. Takže jestli ti "odborníci" mají možnost nahlédnout do paralelního vesmíru, kde intel koupil nvidii a nedojebal ji úplně stejně jako vlastní společnost, tak by bylo fajn se s místním intelem podělit o nějaké know-how aby věděl, jak se to má dělat.

Lukáš Lavička
Lukáš Lavička
Level 1 Level 1
27. 10. 2024 14:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Oskar Schindler Tak tak. Haswel a jeho refresh (4790 2x a 4785T) mi stále tiká ve 3 počítačích a ještě nějaký ten pátek. Od té doby jsem koupil 5x AMD a jen 1x 11gen Intel (kancelářský notebook bez jakýhkoliv nároků na výkon))

Hajčus
Hajčus
Level 25 Level 25
27. 10. 2024 15:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Oskar Schindler Asi tak, poslední Intel mám Haswell (a brzy půjde z domu překvapivě spolu s poslední nV - je to 1060) a přesto buďme rádi. Jako fanoušek AMD musím konstatovat, že potřebuje konkurenci jako prase drbání.

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 17:20 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hajčus @Hajčus nastesti se AMD chova jeste slusne i kdyz nemaji konkurenci, tak nezenou ceny nahoru jako to delal Intel za svy dominance a hlavne jako to ted dela Nvidia.. defakto 9000 rada cenove sla dolu a 7000 rada u GPU nam taky nezdrazila a nektery modely sly cenove taky dolu vuci 6000 rade... Takze radeji bych tu mel monopol AMD nez monopol Intelu a Nvidie protoze AMD se nechovaji jako prasata a nedrou lidi z kuze i kdyz by klidne mohli... Proste si jedou svy marze na ktery sou zvykli a to jim k tomu aby byly v pohodovych cernych cislech bohate staci.. nemuseji to hnad do uplnyho extremu jako to ted dela nvidia.

Losfantos
Losfantos
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 20:08 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hajčus @Stratossimo A není to jen tím že nemají dostatečně velký podíl na trhu aby se mohli chovat jako Nvidia? Za mě AMD není charita takže její chování není z dobroty srdce ale z toho že nemají tak velký podíl. Věřte tomu že kdyby AMD mělo monopol tak se chová možná ještě hůř než Nvidia.

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
27. 10. 2024 22:09 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hajčus @Losfantos Kdepak, AMD se tak nechová proto, že když zkusili tlačit proprietární technologii, často to kvůli jejich malému podílu a nezájmu zhynulo na úbytě a když to otevřou, je aspoň nějaká šance, že se to chytne a prosadí a vydělat můžou na prodeji hardwaru, protože jejich technologie na něm běhá líp a ještě se dá v marketingu bambulům jako Stratos prodat, jak jsou vstřícní a otevření a pro dobro zákazníků by se rozdali.

AMD dělá otevřené technologie, protože jsou to srdcem komunisti a milují myšlenku, že by všechno mělo patřit všem a mělo by to být zdarma.

A levněji své produkty nenabízejí proto, že kdyby to dali dráž, lidi prostě půjdou do Intelu a Nvidie, ale proto, že zastávají názor, že na prodeji hardwaru by se mělo vydělávat méně. A nemá to co dělat s tím, že by ty ceny chtěli šponovat taky, ale když to zkusí, zjistí, že lidi jsou zvyklí AMD kupovat proto, že je levnější, a když není, tak jdou prodeje do kopru.

Třeba ty nové Ryzeny, fakt se nedá říct, že by to i při těch cenách, které nastavili, recenzenti často komentovali tak, že nárůst výkonu u většiny modelů není velký, sedmitisícovky za nižší cenu jsou zajímavější koupě, na hry je pořád lepší vzít X3D z minulé generace a nevyplatí se ani ze sedmitisícovky na devítitisícovku upgradovat, naopak se všichni divili, proč to AMD při tom mezigeneračním pokroku, co udělali, nenabízí o dvě stě doláčů dráž, když by jim lidi i tak urvali ruce.

AMD to tak dělá prostě proto, že je jako jednorožec, jediný nadnárodní duopolní korporát na světě ztělesňující dobro a teta Lisa je jako pohádková babička, která by tu firmu pro dobro hráčů rozdala.

Losfantos
Losfantos
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 23:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hajčus @Adam Vágner Rozumím takže takové Blahoslaveni budiž AMD

Jan Belka
Jan Belka
Level 49 Level 49
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
29. 10. 2024 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hajčus @Losfantos ATI tohle nedelalo ani v dobe kdy byly na vrcholu a meli 60% podil na trhu.. vzdycky delali technologie bez licencni aby to mohl pouzivat kazdy, vsak vetsina modernich technologii v DX knihovnach bylo vzdy dilem ATI/AMD a Microsoft to vzdy prevzal protoze to bylo FREE a nebylo to zatizeny licencema.. Vsak i VULKAN je defakto z 90% dilem AMD protoze je to defakto jenom prejmenovany MANTLE..

Adam Vágner
Adam Vágner
PCTuning PCTuning
29. 10. 2024 11:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hajčus @Stratossimo ChatGPT má jiný názor. Jestli je to přesné, si faktcheckuj sám, bambulo, mně to za tu námahu nestojí. :-P

Mně furt není jasný, jestli seš tak naivní, hloupý, sklerotický nebo ulhaný.

>jaké proprietární technologie mělo AMD při uvedení radeonů X800 a Radeonů X1000?

Při uvedení řad Radeon X800 a X1000 v letech 2004 a 2005 se AMD (tehdy ještě ATI) zaměřilo na řadu proprietárních technologií, které měly tyto karty zvýhodnit v oblasti herního výkonu a obrazové kvality. Zde jsou některé klíčové technologie, které byly použity:

Radeon X800 (2004)

HyperZ HD – Tato technologie byla zaměřena na optimalizaci využití paměti grafické karty. HyperZ HD zahrnoval několik mechanismů, jako je komprese Z-bufferu, odstranění neviditelných pixelů a rychlé čištění bufferu, což vedlo k vyššímu výkonu v hrách.

SmartShader™ 2.0 – ATI zahrnulo do série X800 druhou verzi SmartShader, což byl marketingový název pro implementaci pixel a vertex shaderů. Byla vylepšená podpora DirectX 9.0 s optimalizovaným shaderovým výkonem.

3Dc™ – Technologie 3Dc sloužila ke kompresi normal map, což zlepšovalo kvalitu grafiky, aniž by zvyšovalo paměťové nároky. Tento formát komprese normal map zajišťoval lepší detaily ve hrách.

SmoothVision™ HD – Tato technologie zahrnovala vylepšení pro vyhlazování hran (anti-aliasing) a filtrování textur, což přispívalo k lepší obrazové kvalitě.

Radeon X1000 (2005)

Avivo™ – Technologie Avivo zahrnovala hardwarové a softwarové funkce pro zlepšení kvality obrazu, zejména u videa. Avivo poskytovalo vyšší kvalitu dekódování videa a lepší reprodukci barev, což mělo význam i mimo herní oblast.

SmartShader™ HD – Aktualizovaná verze shaderového enginu, podporující DirectX 9.0c a Shader Model 3.0, což znamenalo podporu pokročilejších grafických efektů a vyššího výkonu shaderů.

Ring Bus Memory Controller – Radeon X1000 karty přišly s inovativním kruhovým paměťovým kontrolerem (Ring Bus), který zlepšoval přenos dat mezi pamětí a jádrem grafické karty, což přispívalo k vyšší propustnosti a optimalizaci výkonu.

Ultra-Threaded Dispatch Processor – Tento prvek pomáhal lépe řídit výpočetní zátěž při vykreslování složitých scén, což bylo klíčové pro dosažení vyššího výkonu v moderních hrách.

Tyto technologie umožnily řadám Radeon X800 a X1000 udržet krok s konkurenčními produkty a zlepšit uživatelský zážitek ve hrách i videu, zejména díky lepší optimalizaci výkonu a kvalitě obrazu.

>byly dostupné i na nvidiích?

Technologie, které ATI (dnešní AMD) implementovalo u Radeonů řad X800 a X1000, byly z velké části proprietární a exkluzivní pro tyto grafické karty. NVIDIA měla své vlastní konkurenční technologie s podobným zaměřením, ale s jinými názvy a implementacemi. Zde je srovnání některých klíčových funkcí a jejich ekvivalentů, které NVIDIA nabízela:

Radeon X800 vs. GeForce 6000 (NVIDIA)

HyperZ HD (ATI) vs. UltraShadow II (NVIDIA): NVIDIA UltraShadow II se zaměřovala na optimalizaci výpočtů souvisejících se stíny ve hrách, což se částečně překrývalo s funkcemi HyperZ HD, ale zaměřovala se na jiný aspekt optimalizace (stíny v těžkých scénách).

SmartShader 2.0 (ATI) vs. CineFX 3.0 (NVIDIA): Technologie SmartShader 2.0 umožňovala vylepšenou práci s shadery, zatímco NVIDIA nabízela CineFX 3.0, což byla implementace pixel a vertex shaderů třetí generace, rovněž s podporou DirectX 9.0.

3Dc™ (ATI): Tato technologie pro kompresi normal map byla exkluzivní pro ATI a NVIDIA neměla přímý ekvivalent. Teprve později se objevily podobné metody komprese v otevřených standardech, které využívaly obě společnosti.

SmoothVision HD (ATI) vs. Intellisample 3.0 (NVIDIA): Technologie pro vyhlazování hran a filtrování textur byla u obou společností podobná, přičemž NVIDIA používala Intellisample 3.0 pro zlepšení obrazu při vysokém rozlišení a náročném vykreslování.

Radeon X1000 vs. GeForce 7000 (NVIDIA)

Avivo™ (ATI) vs. PureVideo (NVIDIA): ATI se s technologií Avivo zaměřilo na zlepšení kvality videa, zatímco NVIDIA konkurovala s PureVideo, který měl podobné funkce pro dekódování a zpracování videa.

SmartShader HD (ATI) vs. CineFX 4.0 (NVIDIA): Obě firmy nabídly podporu pro Shader Model 3.0, což umožňovalo pokročilé grafické efekty. Každá implementace měla své výhody a rozdíly, ale principy byly podobné.

Ring Bus Memory Controller (ATI): Tato technologie byla jedinečná pro řadu Radeon X1000, a NVIDIA neměla přímý ekvivalent. Jejich paměťová architektura byla odlišná a NVIDIA se zaměřovala spíše na jiné metody optimalizace propustnosti.

Ultra-Threaded Dispatch Processor (ATI) vs. GigaThread (NVIDIA): NVIDIA vyvinula architekturu GigaThread, která přišla až později, ale základní myšlenka efektivního řízení výpočtů u složitých scén byla u obou výrobců podobná.

ATI a NVIDIA si tedy konkurovaly, ale implementovaly odlišné metody a pojmenovaly své technologie jinak, přičemž každá měla své výhody a nevýhody v závislosti na konkrétních herních titulech a aplikacích.

>co třeba metody vyhlazování?

Vyhlazování (anti-aliasing) bylo jednou z hlavních oblastí, kde se AMD (tehdy ATI) a NVIDIA odlišovaly, zejména v řadách Radeon X800, X1000 a konkurenčních GeForce 6000 a 7000. Obě společnosti implementovaly vlastní metody vyhlazování hran a filtrování textur, které měly zajistit lepší obrazovou kvalitu a minimalizovat zubaté okraje. Zde je přehled některých klíčových metod vyhlazování a rozdíly mezi ATI a NVIDIA:

ATI (Radeon X800 a X1000)

SmoothVision™ HD – Technologie vyhlazování hran ATI obsahovala pokročilé metody multi-sample anti-aliasingu (MSAA), které zlepšovaly obrazovou kvalitu tím, že vyhlazovaly zubaté okraje a zjemňovaly textury. Mezi specifické metody patřilo:

2x, 4x, a 6x MSAA – ATI Radeon X800 a X1000 podporovaly různé úrovně MSAA, přičemž vyšší úrovně (například 6x MSAA) byly v té době unikátní a nabízely plynulejší hrany s minimálním zhoršením výkonu oproti klasickému FSAA.

Adaptive Anti-Aliasing (AAA) – Tato technologie přidala možnost adaptivního vyhlazování, které aplikovalo anti-aliasing na částečně průhledné textury (např. na ploty nebo listy stromů), což značně zlepšilo kvalitu obrazu v těchto detailech.

Temporal Anti-Aliasing (Temporal AA) – Tato metoda přidávala jemnější vyhlazení pomocí časové interpolace (různé snímky se mírně odlišně vzorkovaly a spojovaly dohromady), což vedlo k vyhlazenější grafice během pohybu, i když s mírným rizikem rozmazání při rychlých pohybech.

NVIDIA (GeForce 6000 a 7000)

Intellisample 3.0 – Intellisample byla proprietární technologie NVIDIA pro zlepšení vyhlazování a filtrování textur. Podporovala rovněž MSAA na úrovních 2x, 4x, a 8x a umožňovala pokročilé filtrování textur, díky čemuž byly hrany a povrchy čistější. Mezi hlavní metody patřily:

8xS a 16xS FSAA (Full-Scene Anti-Aliasing) – NVIDIA nabízela vyšší úrovně FSAA pro špičkovou obrazovou kvalitu, což byla výhoda oproti ATI u velmi detailních scén. Avšak tento typ vyhlazování byl náročný na výkon a vhodný spíše pro high-end karty.

Transparency Anti-Aliasing (TAA) – Tato metoda se podobala ATI’s Adaptive AA, protože se zaměřovala na částečně průhledné textury (např. vegetace a mříže). Transparency AA umožňovala lepší vyhlazení těchto objektů pomocí multi-sample a supersample metod pro vysoce kvalitní vykreslení detailů.

Rotated-Grid Sampling – NVIDIA používala tzv. „rotated-grid sampling“ při MSAA, což bylo odlišné od „ordered-grid sampling“ u ATI. Tento přístup zajišťoval vyšší kvalitu u určitých druhů hran a struktur, kde pravidelný rastr někdy selhává (např. diagonální čáry).

Shrnutí

ATI a NVIDIA se tedy lišily v metodách vyhlazování hran i jejich implementaci. Radeon X1000 měl výhodu s Adaptive Anti-Aliasing, který zlepšil kvalitu na částečně průhledných texturách, zatímco NVIDIA měla vyšší možnosti přes 8xS a 16xS FSAA a použití Transparency Anti-Aliasing.

>byly některé z těchto technologií AMD otevřené, využíval je i někdo jiný?

V době řad Radeon X800 a X1000 byly technologie jako HyperZ, SmoothVision, 3Dc a Avivo proprietární a zaměřené na zvýšení konkurenční výhody pro AMD (tehdy ATI). Některé z těchto technologií však později měly širší dopad na grafický průmysl a inspiraci našly i u jiných výrobců. Zde je přehled těchto technologií a jejich širšího vlivu:

3Dc™ (komprese normal map) – 3Dc byla inovativní metoda komprese normal map, která byla velmi efektivní a šetřila paměť. Ačkoliv zůstala zpočátku exkluzivní pro karty ATI, její principy inspirovaly pozdější otevřené standardy, jako je DXT5nm v DirectX. Metoda komprese normal map se stala široce využívanou a různé variace komprese dnes podporují všechny významné grafické karty, protože jde o zásadní techniku pro efektivní vykreslování detailních povrchů.

Avivo™ (zpracování videa) – Technologie Avivo zůstala proprietární, ale některé její principy byly postupně integrovány do standardů pro videodekódování. Například technologie hardwarového dekódování videa byla později standardizována v rámci otevřených formátů, jako jsou H.264 a H.265, a tyto standardy jsou nyní podporovány většinou GPU. Avivo jako celek zůstal u AMD, ale podobné funkce nabízely i karty NVIDIA (PureVideo) a další výrobci GPU.

Adaptive Anti-Aliasing (AAA) – Ačkoliv adaptivní vyhlazování bylo zpočátku specifické pro ATI, inspiraci našla i NVIDIA se svou metodou Transparency Anti-Aliasing, která řešila obdobné problémy. Později se adaptivní vyhlazování stalo součástí běžných implementací vyhlazování v herních enginech a otevřených grafických standardech.

HyperZ™ a SmoothVision™ – Tyto technologie pro optimalizaci paměti a vylepšené vyhlazování zůstaly primárně specifické pro AMD. I když jejich konkrétní metody zůstaly proprietární, principy efektivního řízení paměti a optimalizace z-bufferu jsou dnes běžně využívány v moderních GPU a herních enginech. Přímé otevřené verze těchto konkrétních technologií však nevznikly.

Většina klíčových technologií AMD tak zůstala exkluzivní, ale principy, které uvedly na trh, se staly inspirací pro otevřené standardy a byly integrovány do grafických API, jako jsou DirectX a OpenGL, což umožnilo širší využití ve všech platformách.

>nabízelo AMD v té době i nějaké otevřené technologie zdarma?

V době uvedení Radeonů X800 a X1000 (2004–2005) se AMD (tehdy ještě ATI) soustředilo především na proprietární technologie, aby konkurovalo NVIDIA, a otevřené technologie příliš neprosazovalo. Nicméně postupem času si AMD začalo uvědomovat důležitost otevřených standardů, zejména s přechodem na technologie, jako jsou OpenGL a později Vulkan. Zde je přehled některých klíčových kroků směrem k otevřeným technologiím, které AMD později poskytlo zdarma:

OpenGL a podpora Linuxu – Ačkoliv podpora Linuxu byla v té době omezená a ATI nenabízelo plnohodnotné otevřené ovladače, postupně se AMD (po akvizici ATI v roce 2006) začalo více angažovat ve vývoji otevřených ovladačů pro Linux. Nakonec přispělo do komunity Linuxu a poskytlo dokumentaci k některým svým starším GPU, což vedlo k vývoji otevřených ovladačů v komunitě. Tyto otevřené ovladače začaly vznikat hlavně po roce 2008 a poskytly základ pro dnešní AMDGPU ovladače.

TressFX (2013) – Tato technologie, i když přišla později, je dobrým příkladem otevřeného přístupu AMD. TressFX, technologie simulace vlasů v reálném čase, byla dostupná pro všechny platformy s podporou DirectX 11. AMD ji zpřístupnilo zdarma a poskytlo komunitě vývojářů volný přístup k této technologii.

GPUOpen (2016) – Ačkoliv GPUOpen přišlo až po éře Radeonů X800 a X1000, bylo výsledkem otevřeného přístupu, který AMD prosazovalo od poloviny 2000 let. Prostřednictvím GPUOpen poskytlo AMD zdarma různé grafické nástroje a technologie, včetně knihoven, jako je Radeon Rays (pro ray tracing), FidelityFX (pro optimalizaci obrazu a vyhlazování), a mnoho dalších. GPUOpen je zaměřen na přístupné nástroje pro vývojáře a zpřístupnění pokročilých grafických technik.

Podpora a přispění k API Vulkan – AMD bylo jedním z hlavních iniciátorů a podporovatelů otevřeného grafického API Vulkan, které vzniklo pod nadací Khronos Group jako alternativa k DirectX 12. Vulkan je plně otevřené a multiplatformní API, které je dodnes klíčovým standardem pro moderní grafiku.

V době Radeonů X800 a X1000 tedy AMD otevřené technologie ještě aktivně neposkytovalo, ale během několika let poté se tato strategie změnila a dnes je AMD známé svým otevřeným přístupem k vývojářům a komunitě, což zahrnuje jak otevřené ovladače, tak volně dostupné grafické technologie.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
26. 10. 2024 14:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zaplať pánbůh, že to Intel nedal

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 22 Level 22
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
27. 10. 2024 16:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner Přesně, by jsme se na konponentech nedoplatili :/

Reklama
Reklama