Zpět na článek

Diskuze: Když trh selže, nastupuje kutil. Vrací se éra bastlení?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Slusnak123
Slusnak123
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
13. 1. 2026 09:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Připomínám, že ten oslí můstek, kterým se autor článku dostal ze socialistického bastlení k Linuxu (k Linuxu na PC, nemotejme to toho servery, auta a telefony), jsou staré počítače, na kterých nelze provozovat Win 11. Já mám PC s AM4 + DDR4 a Win 11 jsem normálně nainstaloval. Desku mám z roku 2019 a ten TPM čip tam je. Pokud má někdo ještě starší desku s AM4, může to vyřešit koupí novějšího MB. A nebo provede komplexní výměnu PC a holt si koupí 16 GB DDR5 a zaplatí o 3500 Kč více než před zdražením. DDR5 jsou normálně skladem, tedy nevím, odkud autor dedukuje, že je nelze koupit.

5h1nj1
5h1nj1
Level 25 Level 25
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 16:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A, dalsi vlhky sen o tom, jak "dostane sanci Linux". :D

Tak urcite...

Reklama
Doru Kösztner
Doru Kösztner
Level 1 Level 1
12. 1. 2026 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kutilství je vymírající odvětví; dnes jsou spíše "Lego stavebníky". Co se týče pamětí, uživatelé (ti, co nemají peníze) spíše přestanou upgradovat, a trh se musí přizpůsobit. Začnou zvyšovat výrobu, udržovat a obnovovat výrobu starších modelů atd. Absence prodeje nových počítačů nutí výrobce udělat zázraky.

A co se týče Linuxu, jeho největší problém je "udělat distribuci". Existuje tolik distribucí, že člověk při pohledu na regál plný různých verzí Linuxu neví, kterou vybrat, jakou "příchutí". Linux zaspal příležitost, kdy byl Windows 95 v plenkách, a teď, když každý chce být kompatibilní jak v práci, tak doma se sousedy, tuto dobu přežívá na Windows 10, anebo se spokojeně smiřuje s 16 GB RAM. Linux zachrání jedině totální kompatibilita s Windows, a to i přes to, že máme AI, zůstává tento sen zatím sci-fi.

Tom Radon
Tom Radon
Level 20 Level 20
12. 1. 2026 13:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Doru Kösztner přitom Linux se zastavil těsně před cílem ... stačila by distribuce kopírující vzhled a chování Windows (s co nejmenšími rozdíly aby se vyhnuli žalobě), k tomu user friendly instalace sw pod Wine a kompatibilita s hrami (Steam). Prostě tak aby lidé skoro nezaznamenali rozdíly ...

Doru Kösztner
Doru Kösztner
Level 1 Level 1
12. 1. 2026 14:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tom Radon Vzhled je asi minimální problém, ostatně Windows sám pořad něco mění na vzhledu. Hlavní problém je kompatibilita SW s Windows a množství distribuce které nejsou mezi sebou zrovna kompatibilní.

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 39 Level 39
15. 1. 2026 16:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Doru Kösztner Stacilo by dotahnout linux distro ktere bude plne pouzitelne na hry, coz mozna uz dneska existuje nejaky arch linux apod, pokrocile emulatory win existuji, na praci uz dneska je linux plne pouzitelny

KogakuCZ
KogakuCZ
Level 20 Level 20
12. 1. 2026 03:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ten AI titulní obrázek je vážně příšerný. To se nedají opravit chyby, nebo i to už je moc práce (když pominu stále častejší chyby v pravopisu i syntaxi)? Nebo je to snad nějaká pride známka IT punku?

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
12. 1. 2026 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@KogakuCZ Každý do výše svého platu.. 😉

Zdeněk Slováček Féla
Zdeněk Slováček Féla
Level 17 Level 17
10. 1. 2026 23:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

ZACIT REGULOVAT NVIDIA V AI KSEFTU.STEJNE JE TO GAMING ZNACKA A MAJI VYDAVAT NEJAKE PROCENTO PRODUKTU NA KTERE JE FIRMA PSANA.A NE ZE SE NASEROU DO AI A DOJEBOU CENY RAM

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
11. 1. 2026 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zdeněk Slováček Féla Aha, my všichni v čele s koženkou jsme úplně zapoměli na tvou existenci a tvé soukr (ne)potřeby. Hned se to začne řešit.. Ta zlá Nvidia si tohle přeci nemůže dobvolovat, to je skandál..!

Ehm kolik je ti let Felixi?

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 46 Level 46
11. 1. 2026 18:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Asi nějakej tragéd z Diit 😁👌

memro
memro
Level 14 Level 14
12. 1. 2026 09:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista Že to tvrdí zrovna Kriplofašista :-)

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan To věkem nebude. Někteří jsou blbí od narození až do smrti.

Reklama
JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 1. 2026 23:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pořád dokola čtu, jak jsou ti investoři do AI a vývojáři AI hloupí, protože nechápou, že jde o bublinu, která zase splaskne.
Osobně si myslím, že velká část z nich jsou naopak výrazně inteligentní a to, že jde o bublinu, je jim více, než jasné. Jenže se stačí podívat na minulou, tzv. dot-com bublinu, a vidíme, že spousta firem to odnesla, ale ty nejsilnější přežily a následně se dále rozvíjely.
Analogicky to bude u AI bubliny, nejspíš přijde krize, kterou část AI firem nepřežije, ale ty které přežijí, převezmou jejich klienty budou dále rychle růst. Ta bublina se tak rychle nafukuje právě proto, že je to těm důležitým účastníkům jasné a horečně investují právě proto, že chtějí být těmi, kdo propíchnutí AI bubliny přežijí a budou z toho profitovat. Pokud by teď zpomalili, tak je skoro jisté, že blížící se kolaps nepřežijí právě oni.

Papundeklpunk
Papundeklpunk
Level 41 Level 41
11. 1. 2026 13:50 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy Jenomže tady neplatí nějaká spravedlnost, kdy firma s největším potenciálem, nasazením a nejvíce talentovanými vývojáři zákonitě přežije. Už teď je jasné, že z konsolidace vyjdou vítězně giganti jako Google, MS, Open AI, protože mají dostatečný kapitál. Ti menší jen doufají, že až to praskne, budou dodatečně atraktivní k převzetí...

Ostatně už teď korporátní giganti vytvářejí na trhu nerovnováhu, protože stahují, často až za absurdní platy, každého schopnějšího vývojáře a menším firmám zbývají jen oči pro pláč.

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 46 Level 46
11. 1. 2026 19:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Papundeklpunk Vývoj AI je zásadní, je logické, že to vyžere všechny zdroje i ty lidské. V nějaké fázi pak už nebudou potřeba ani ty schopnější vývojáři. Vrátí se zpátky do svých oborů, pokud je ještě někdo bude potřebovat.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 00:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Papundeklpunk Psal jsem snad o nějaké spravedlnosti?
Revoluční doby, jako je třeba dnešní nástup AI, ovšem dávají šanci i těm kapitálově slabším nějakým geniálním krokem/velkou klikou, přetlačit obry. A pokud se jim to nepovede, tak se pořád ještě mohou výhodně prodat. To samé platí pro talentované jedince.

Papundeklpunk
Papundeklpunk
Level 41 Level 41
12. 1. 2026 19:36 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy Tím jen rozporuji tvrzení, že lidé, kteří rozhodují o nastávajících trendech jsou výjimečně inteligentní a vědí co dělají.

Investování je stádovitá záležitost a připomíná vtip o indiánském šamanovi, který má svému kmenu sdělit, jestli bude zima mírná, nebo tuhá. Chudák neví co má říct a tak pro jistotu svým lidem oznámí ať chystají dřevo. Potom zavolá na meteorologický ústav, kde se dozví, že zima bude určitě tuhá, protože indiáni už chystají dřevo... A takhle funguje dnešní korporátní svět.

Ti co se rozhodli všechno vrhnout do výroby hardwaru pro AI, nebo do vývoje samotné AI vůbec netuší, jestli je to správná cesta, ale dělají to všichni a oni nesmí zůstat pozadu.

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
13. 1. 2026 00:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Papundeklpunk Já jsem neměl na mysli řadové vlastníky akcií, ale velké a úspěšné hráče a to jak na straně investorů, tak na straně podnikatelů.
Samozřejmě, že ve hre je značná dávka nejistoty a rizika. Jenom si nemyslím, že ti, kdo tomu rozumějí a AI rozvíjejí, by byly nějaké ovce.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
10. 1. 2026 12:09 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejeden Kutil tu je funguje furt, akorát to prostě nedělá každý. Dokonce jsou lidi, co jim to přijde ponižující jako tak “sockoidní”.

Pravdou ale je, že bastlení vůbec nemusí být o penězích, ale o tom, udělat si něco sám po svém dle sebe.

Mimochodem i tento server se kdysi v dávných časech zabýval hlavně bastlením. “PC tunning” - název jasně napovídá.

Řešilo se fyzické propojování PINů na Athlonech za účelem změny násobiče. Vysvětlovalo se co jáká věc dělá v BIOSech, doporučovaly se konkrétní várky CPU co jdou nejléoe taktovat, odemykali se části GPU (Radeon9500), radilo se jak opravit základní desku. Nemálo článků na tohle téma vykouzlil i autor dnešního článku, akorát tehdy ješte pro papírová média.

Bastliení je vlastně jedna ze zásadních věcí, co mě na PC vždy bavila. Akorát se to dnes přetransformovalo do DDR5 ze zlata, “karet” co jsou krychle a váží 3kg a desek, které jsou z nějakého důvodu okapotované jako auto

Psy sú super
Psy sú super
Level 36 Level 36
10. 1. 2026 22:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan "Nejeden Kutil tu je funguje furt, akorát to prostě nedělá každý. Dokonce jsou lidi, co jim to přijde ponižující jako tak “sockoidní”.

Ahgoj braček. Mohol by si to preložiť do českého jazyka/ slovenského jazyka/ prípadne angličtiny?

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
11. 1. 2026 10:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Psy sú super Hodně lidí i dnes kutĺ, protože je to prostě baví, akorát už pro tohle není vyloženě motivace, protože jsme všichni mnohem víc bohatí. A tak ti, co v “kutilství” nevidí nic zajímavého, protože si mohou provnou zaplatit, koukají občas na kutily jako na “socky” co na to nemají

Fuzo
Fuzo
Level 3 Level 3
11. 1. 2026 10:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Psy sú super Nevieš používať translate.google.com ? Alebo to bol pokus o urážku autora príspevku?

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
11. 1. 2026 11:03 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fuzo umím, tak ještě speciálně pro tebe v tatarštině, a ty zkus mluvit alespoň česky když už rýpeš. ::::

Bugün de çoq adamlar «oz qollarınen yap» yapalar, çünki olar bunı sadece begeneler, amma endi buña aqiqiy motivatsiya yoq, çünki epimiz çoq zenginmiz. Ve böyleliknen, kimler "DIY"de meraqlı bir şey körmeyler, çünki olar bunıñ içün para töley bileler, bazıda DIY-lerge kerek olğan şeyleri olmağan "çoraplar" kibi baqalar.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 09:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Myslím, že se Tě Fuzo zastal......

moorph
moorph
Level 30 Level 30
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 1. 2026 11:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ano, nakupování součástek za socíku mělo spoustu specifik. Se slzou v oku vzpomínám na výlety do Prahy a obíhání všech prodejen Tesla. V první člověk sehnal tranzistory, v další LEDky, v následující odpory a doufal že v příští budou ještě kondenzátory:D.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
10. 1. 2026 18:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@moorph Jo jo, mi to pripomnelo jak jsem pred cca 40 lety si zbastlil joystick pro ZX Spectrum 🫣 … sehnat nejake spinace, konektor a mechanicky vyrobit z toho co tenkrat bylo u taty v dilne v praci 👍

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
10. 1. 2026 19:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant Kamaráde hustý.. Protože ačkoli jsem ba to už úplně zapomněl, já si vyrobil ze zbytků zlomeného pákového joysticku (ZXspectrum) pomocí klasických domovních zvonků nalepených na plastové desce “do kříže” gamepad :)))

A hrálo se mi na tom super. Prostě mi vadila “páka” a chtěl jsem “šipky” jako na klávesnici u PC

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
12. 1. 2026 15:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Tak to je taky hustý bastl 👍... a jak nás to bavilo to vyrobit a ono to fungovalo, nebo si něco vlastního naprgat že? :-) ... ZX Spectrum byl úžasný stroj.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
12. 1. 2026 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant No to byl echt bastl. Ale byl to tak rok 1991

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
12. 1. 2026 19:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan No to teda 👍 ... Já to bastlil dřív, někde kolem 1985 plus mínus.

Karel Endler
Karel Endler
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
11. 1. 2026 08:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant U mě to vždycky bylo kolečko místní Elektra, prodejna Tesla v Pardubicích, Radioamatér v Žitné ulici 7 v Praze.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
11. 1. 2026 19:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Karel Endler Ja uz ani nevim jak, myslim ze mi to tenkrat tata sehnal asi v praci z vyrazenych pristroju. Mikrospinace jsem pridelal na nejakou plastovou desku s dirou uprostred, skrz prostrcena kovova tyc s plastovym koleckem co bylo schopne zmacknout dva sousedni spinace a cele to zabalene v hnusne plastove krabici nevim od ceho s rukojeti co tata vysoustruzil z necoho jineho 😂 … Bastl to byl strasny ale fungovalo to. Jen ty spinace jsem menil dost casto. Ale melo to neco do sebe, na ZX jsem se naucil assembler a pak mi to zustalo az do dospelosti. 😂

Majky666
Majky666
Level 31 Level 31
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
11. 1. 2026 22:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maslovycroissant Vzpomínám si, že spolužák měl zbastlesný joystick na ZX Spectrum v plastové krabičce na mýdlo. A světe div se, fungoval docela dobře. Akorát se s ním muselo něžně, aby se vevnitř nepoškodil.

maslovycroissant
maslovycroissant
Level 48 Level 48
12. 1. 2026 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Majky666 Ja mel vetsi krabku, kryt z nejakeho vyrazeneho pristroje 😂 opatrne jsem s tim musel taky, ty mikrosinace na to nebyly delane a ta paka na ne byla moc velka. Ale radost jaem z toho mel no 👍

Miroslav Bartek
Miroslav Bartek
Level 1 Level 1
10. 1. 2026 22:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@moorph No, na prelomu 70, 80 let v Ostrave kdyz jsem neco shanel tak jsem nikdy nesehnal nic. Jen jsem prepocitaval v ochode co by se dalo pouzit a nejak spojit.
No ale dneska jak pise s tim linuxem je to v pohode. Staci sehnat nejaky starsi server, hodit do vedlejsi budovy aby se to huceni stihacky odsunulo jinam, na to se hodi linux, virutalizuje se a jen se pripojuji do nej s prastarym notasem a delam co potrebuji.
Ale ceny ramek a nvme me taky zaskocily, potreboval jsem neco pricvaknout v prosinci a neveril jsem svym ocim.
Ale abych rekl pravdu, ddr5 nejak nepotrebuji a urcite bez nich vydrzim nez se dostanou na nejakou dobrou cenu a treba posunu za par let o uroven vys svuj stroj.
A osobne si myslim, ze bezny uzivatel na ddr4 vydrzi v pohode. Bez upgrejdu, a ten hw, nove pc, laptopy a vsechen ten balast jim muzem nechat na tu AI

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 39 Level 39
12. 1. 2026 07:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@moorph jj zas taleko od toho nejsme to jsem takhle potreboval na opravu mppt trackeru victron kondenzatory 680uf na 160v a nechtel jsem levne hovnaky z ciny ktere maji vsude ale chtel jsem nejake chemicony nebo tak neco, bylo pomerne problem je objednat vetsinou vsude pouze nad 50ks ja potreboval 16ks na 2 trackery.. kdyz uz jsem teda nasel tak jsem musel vypisovat nejaky prohlaseni ze to neprodam do ruska asi a naco to mam..

Reklama
t0rr3nt
t0rr3nt
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
10. 1. 2026 11:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pan Rybka srovnává dobu před 50 lety s rokem 2026.? 🙄 Je mi už poměrně dost let, měl jsem Vás, jako autora extrémně rád, ale tyhle Vaše "úvahy" a "slátaniny" už značí nástup demence. 🤕

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
10. 1. 2026 12:14 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@t0rr3nt Pan Rybka třeba jemně naznačuje, že doba hojnosti možná pomalu končí a vzhledem k obecné poptávce a s tím spojenýma cenama možná budeš časem bastlit i ty

gck23
gck23
Level 25 Level 25
11. 1. 2026 08:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan já nevim, 16gb ddr5 stojí +- stejně jako 4mb v roce 96, akorát v té době byly 4500 úplně jiné peníze co teď, spíš doteď to bylo extrémně levný. Holt lidi byli zvyklí, že všechno jde nahoru, ale elektronika dolů a to už teď neplatí.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
11. 1. 2026 10:17 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gck23 S tím že to bylo (a furt je) levné máš recht, ale na druhou stranu tato “cenová kalamita” nejspíše není konečná.. Může to jít dost výš

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Článek dobrý, ale toto se nestane. Možná, když se přes nás přežene třetí světová. Kvůli krizi pamětí se k bastlení jako kdysi nikdy nevrátí. Článek mě bavil, ale je to spíš anekdota pro úsměv u ranní kávy.

Lubo33
Lubo33
Level 6 Level 6
10. 1. 2026 15:10 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@t0rr3nt Veľa vecí píše tak, aby sa polarizovalo čo najväčšie množstvo ľudí, no. A v duchu negatívneho marketingu. Schválne spočítajte, koľko konštruktívnych článkov tento autor napísal. :)

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
10. 1. 2026 15:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lubo33 Zrovna tento autor píše odborné články o HW od roku 1997, spravuje muzeum počítačů, píše knihy. Takže nějaké konstruktivní články vy se za těch skoro 30let asi našly :)

Nikdo asi za hrob netvrdí, že tam patřĺ zrovna tenhle

Lubo33
Lubo33
Level 6 Level 6
10. 1. 2026 15:54 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Uveďte prosím konkrétne články. Históriu a aktivity Michala Rybku, samozrejme, poznám (inak by som sa k tomu nevyjadroval). Robí to, na čo bude bežný človek klikať. Šírenie subjektívnych názorov ale považujem za nebezpečné u kohokoľvek. :)

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
10. 1. 2026 16:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lubo33 I to je pohled.. jo ok

Lubo33
Lubo33
Level 6 Level 6
10. 1. 2026 16:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Jj, sú fakty a potom pocity, ktoré vládnu svetu, no. :)

Kryptofasista
Kryptofasista
Level 46 Level 46
10. 1. 2026 19:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lubo33 Tak to jsi nebezpečný sám sobě.

Lubo33
Lubo33
Level 6 Level 6
10. 1. 2026 19:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Kryptofasista Skúste to prosím rozviesť na konkétnych faktoch. :)

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 09:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lubo33 To už není jednoduché 🤣

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 40 Level 40
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 1. 2026 09:57 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Well done 😆 Rybka, ušetři si čas a nepiš radši nic, než jeden nesmysl za druhým.

Lubo33
Lubo33
Level 6 Level 6
10. 1. 2026 15:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Subjektívne vnímanie sveta... nenazýval by som to nezmyslami, ale je to niečo, čomu človek (vrátane autora samotného) naozaj verí a snaží sa o to, aby si to takto osvojilo aj jeho publikum, no. :)

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
10. 1. 2026 19:43 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Ty budeš mladší kus tipuji (a není to špatně, co bychom za to dali ;))

Karel Endler
Karel Endler
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
10. 1. 2026 08:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Opravdu nevěřím, že byste nevěděl, že Longhorn bylo kódové jméno pro připravovaná Windows Vista, pane Rybko.
A bláboly o Linuxu, který právě teď zruší dominanci Windows a všichni na něj přejdou, čtu už déle, než dvacet let. Linux asi RAM nepotřebuje... Případně ho můžete dusit na 4 GB stejně jako Windows. Obojí bude kupodivu fungovat, dokud nebudete potřebovat větší množství záložek ve Chrome / Firefoxu.

gepard
gepard
Level 27 Level 27
10. 1. 2026 19:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Karel Endler Ono se sice o nástupu Linuxu mluví už 30 let, ale nikdy nebyla lepší příležitost, jak teď. Milióny nepodporovaného HW a nucený nákup nového PC, byť stávající je naprosto dostačující. Většina BFU používá PC převážně na hry a pak jako terminál pro internet. Internet Linux zvládá velice dobře, je to náhrada na 100% funkční. Ani si člověk nevšimne, že neběží na Win, ale na Linuxu. A hry tam už běží také poměrně bez problémů. Takže nevidím důvod, proč by lidi nemohli přejít na Linux. A Libre Office je výborná a bezproblémová náhrada za MS Office. Vše můžete používat zdarma.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
10. 1. 2026 19:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard Linux už všichni používáme leta, máš to i v autě, akorát se to prostě nejnenuje Linux

Karel Endler
Karel Endler
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
11. 1. 2026 08:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Jo a v routeru a v mobilu a v televizi a v BD přehrávači - akorát to jaksi pořád není desktop nebo notebook PC. A i v tom mobilu je to pořád jen jádro, jako GUI tam slouží něco úplně jiného, programovaného v upravené Javě. Mimochodem, v autě nic takového nemám, žádný infotainment, kde se teplota nastavuje přes šílené menu. Pár kontrolek a mechanické ovladače. Jo, řídící jednotka, v té linuxové jádro asi běží, nějaká verze 2.x.x z let habsburské říše...

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
11. 1. 2026 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Karel Endler V tom případě SteamOS, nevypisoval jsem vše, myslel jsem že ti to dojde. Gabe s tímhle systémem už delší dobu chystá docela velké věci.

Reklama
Viktor Pokorný
Viktor Pokorný
Level 1 Level 1
10. 1. 2026 08:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Za komancu to jeste slo. Dnes uz je miniaturizace a technologie nekde jinde. Tezko si nekdo postavi moderni pc z polovodicovych soucastek v obchode s mikropajkou. Teda pokud se nechcene vratit vykonove o nejakych 25 let zpet.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 1. 2026 07:43 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Po prvni větě jsem přestal číst, zase, pardon. Ne , neznám siroko daleko nikoho, kdo by si pájel vlastni ram nebo se tam snažil nacpat z ntb. Lodi prostě maji, co maji a kdo nemá, tak počká, kdo nutně potřebuje, koupí misto 32 třeba zatím 16 nwbo počká, ale fakt si nikdo nic nepájí, co to furt lidem cpete za nesmysly tady. Pokud to nějaký magor z nějakého důvodu dělá, tak to je 0,00000000xxx1% mimo populaci, natož tu obecnou.

Nedos
Nedos
Level 34 Level 34
10. 1. 2026 08:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Takový to omezeny vidění světa, já to tak nedělám, tak to tak nedělá nikdo, u hromady uživatelů mě už docela otravuje.

Slusnak123
Slusnak123
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 1. 2026 10:28 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos Tak uděláme anketu, kdo pájí a kdo ne 😃 Já nepájím. Mám PC s DDR4 a čekám. Pokud bych potřeboval nové RAM, určitě by pro mě bylo lepší koupit zatím 16 GB a zase čekat, než kupovat - nevím co - plus páječku a pak to neslavně zničit. 😃Na 16 GB ramce rozdíl mezi starou a novou cenou činí asi 3500 Kč, z toho bych se určitě nepoprděl. Možná je to méně, než kolik stojí specializované náčiní na pájení nějakých komponent.

Jo, a na Linux také přecházet nehodlám. Mám Win 11, které mi fungují a zaplatil jsem za ně. Dokud budou fungovat, ani mě nehne, abych něco měnil a přidělával si zbytečné problémy. Prošel jsem si všemi Win už od dob 3.11, pamatuji si, jaký to byl opruz tam pořád něco ladit a nastavovat a teď, když to konečně funguje tak nějak samo, nehodlám se vracet zpět s Linuxem. Linux už měl asi tisíc šancí, jak vytěsnit Win a všechny promarnil. A to právě proto, že se kolem něj pohybují lidé, kteří ho chtějí mít divný. Já chci operační systém, který mě neotravuje a nemusím kvůli němu v hlavě nosit vědomosti, které mi za pět let budou k ničemu, protože se to všechno zase nějak změní, jak to u SW vždy bývá.

Ty články pana Rybky mi dost často připadají, jako by si přečetl nějakou konkrétní věc (v tomto případě asi, že někdo v Rusku vyrábí vlastní paměti) a pak kolem toho vaří článek. Pak z toho vyleze, že začátek vlastně ani nesouvisí s koncem (začátek o socialistickém bastlení, konec o Linuxu).

Grew
Grew
Level 42 Level 42
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
10. 1. 2026 11:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 Tak Linux je vlastne takovy sw bastleni... :D

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
10. 1. 2026 12:37 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 Máš pravdu, že ty jeho články jsou dnes z velké části úvahy, (prostě tok myšlenek vysypaný “na papír”) a z části nostalgické výlety do minulosti - Rybka je mimo jiné historik..

Nástup Linuxu do herní sféry bych zas až tak nepodceňoval, on se totiž linux nemusí nutně jmenovat LINUX. Ale třeba Android nebo třeba SteamOS.

1) na telefonech hraje nejvíce lidí na světě, takže jakápak okrajovka?

2) Až Gabe vydá HalfLife3 exklusivně na GabeCube (s nebohým Radeonem 7600) běžící exklusivně na SteamOS, tak se s těma 5090 v PC vzteky poserete všichni.. (jen úvaha :))

Pamatuj jak startoval samotný Steam - “”divná zbytečná apka co jsi ji musel nainstalovat “navíc”, pokud sis chtěl hrát HalfLife2””

Miroslav Bartek
Miroslav Bartek
Level 1 Level 1
10. 1. 2026 22:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 Jen mala nepresnost, linux uz davno vytesnil win. Mozna na domacich stanicich vede. Ale servery, linux, pak, nejpocetnejsi zastoupeni mezi systemy na mobilu ja Android, a to je taky v jadru linux.
Ale je pravda, ze proste normalni clovek, kdyz uz se naucil win, tak na linux neprejde.
Ono to asi plati i naopak. V praci nam vnutili win ale nastesti se to da obejit pomoci wls, a delat v trochu znamem prostredi. :-D

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 1. 2026 23:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 Já sice už také nepájím, ale sestavy si stavím sám a to zásadně vlastní skládané vodní chlazení včetně kovových trubek řezaných přesně na požadovanou délku, odstrojení GK a instalace vodního bloku, případně distroplate a rozměřování tak, aby všechno sedlo, trubky byly rovnoběžné atd.
Zatímco sestavení běžného PC je práce na 2 hodiny, pořádný vodník zabere několik dnů. Samozřejmě, že kdybych měl postavit to samé podruhé, také bych to zvládl za odpoledne, ale proč bych měl stavět dvakrát to samé?

Slusnak123
Slusnak123
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 1. 2026 10:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JiVy Skládání PC a vlastní vodník určitě smysl dává, také si s tím rád hraju. Je to vlastně takové Lego pro dospělé.

Karel Endler
Karel Endler
Level 41 Level 41
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
11. 1. 2026 08:45 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Slusnak123 Pájím. Sice si nevyrábím motherboardy, nejdál jsem to v minulosti dotáhl na hifi věž s vlastnoručně spočítanými bednami a vestavěnou zakoupenou kazetovou mechanikou maďarské výroby, a PC stavím z hotových dílů, ale například mikrospínače v myších jsem už měnil třikrát.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 1. 2026 16:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos Vidíš a mě zase hnupove, co neumi napsat svuj nazor na nic a jen se strefuji do ostatnich.

Nedos
Nedos
Level 34 Level 34
11. 1. 2026 09:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Na hloupý příspěvek hloupá odpověď. Co jsi čekal?

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
11. 1. 2026 10:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos Hloupý v čem, není to snad pravda?

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
11. 1. 2026 10:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Další hloupý příspěvek.. Podle počtů mínusů poznám počet tvých účtů…

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
11. 1. 2026 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Nedělej ze sebe vola.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
11. 1. 2026 11:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Takže jenom tři?, měl jsi banána a lezl sem pod jiným nickem ne ..? Tak jakého vola 😉

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 09:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Podle počtu palců zde nepoznáš nic. Palce se tu dávají mimojiné i z nenávisti, podjatosti a sympatií k jednotlivci. LV426 mívá extrémní názory, ale rozhodně nemá potřebu si nahazovat palce. Na to jsou tady jiní experti.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 10:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Extrémní v čem? Že neznám nikoho, kdo by si doma v roce 26 pajel ramky? :)

Když projdu komplet celé město tam a zpět, budu se ptát lidí, kdo do svého PC pajite ramky, budu vypadat jak zfetovany dement.

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 13:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Frankhorigan Ty jsi normální dement člověče:D Chováš se jak posedlý blb a neustále tu řešíš ostatni a nějaká mínuska, jak postizeny, ještě chvíli otravuj a půjdeš do ignoru za tim druhým dementem co mě napraskal a díky čemuž jsem si přechodně udělal druhý nick, abych sem mohl psat a ještě jsem to hned v prvním příspěvku napsal, že jsem to já, aby každý věděl :D Dle tvé idiotské logiky mám tím pádem 5 nebo 10 uctu, fakt magor.

Frankhorigan
Frankhorigan
Level 38 Level 38
12. 1. 2026 18:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Šak jo, tak tedy soráč. Když Říkáš že nemáš víc účtů, tak to beru.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
13. 1. 2026 15:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Psal jsem mívá. Tady určitě souhlasím. Pájet ramky doma si bude tak 10 uživatelů z miliardy. Kudla však je jasný, že jsem na tvé straně. Trubice

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 45 Level 45
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
12. 1. 2026 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nedos Souhlasím s tou představou, že když ne já tak nikdo. Také to považuji za nesmysl.

Ale souhlasím, že tento článek nemá žádnou vypovídající hodnotu. Odlehčený článek k ranní kávě, na který mohu hned zapomenout.

juhaniakmatus
juhaniakmatus
Level 22 Level 22
13. 1. 2026 06:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@LV426 Počká ? Akože rok, dva alebo dokonca tri roky počká ?

LV426
LV426
Level 48 Level 48
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
13. 1. 2026 06:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@juhaniakmatus Píšu, že to je jedna z variant. Nebo prostě koupíš za vyšší ceny.

Reklama
Reklama