Zpět na článek

Diskuze: Otázka složitosti: Kam zmizely komplikované hry?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
4. 9. 2021 01:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nikam nezmizely, jen je nedělají mainstreamový vývojáři. Dwarf Fortress, Factorio, Rimworld, hry od Paradoxu, vojenské simulátory a podobně jsou hry >1 mil. prodanými kopiemi. Kromě toho například původní Transport Tycoon opravdu není komplikovaná hra a v podstatě v ní neexistuje možnost, že zkrachujete. Neexistuje v ní jakákoliv výzva, jen budujete své transportní impérium a to je vše.

Cernakus
Cernakus
Level 1 Level 1
30. 7. 2021 01:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je to jednoduché. Nejsou hráči. Dříve hráči byli velmi chytří lidé, kteří prostě potřebovali výzvu. Pamatuji si, jak jsem prakticky bez internetu v 90tých letech museli na spoustu věcí přicházet sami, studovali literaturu, setkávali se kamarády a v pokoutných doupatech získávali vzácný software a know how. Dnes co smrad nenajde na googlovi v prvních 3 odkazech, to neumí. Stále jsou sice pro většinovou společnost geekové, ale skutečnost je, že si prakticky umí tak nainstalovat hru. To, že by zvládli její modifikaci a ještě navíc s hex editorem je zcela vyloučeno.

A takoví debílci fakt náročné a komplexní hry nezvládnou. Hlavně psychicky.

Na druhou stranu, se pak kolem složitých her tvoří sekty naprostých magorů, kteří zapomínají, že hra je hra. Musí být tedy vyvážená obtížnost a zábavnost. Typický příklad - Kerbal space program s rozšířením Interstellar (Extedned). Když to Fractal UK navrhl, bylo to příjemné zpestření hry, které vyžadovalo o level vyšší znalosti nežli u klasického KSP, ale díky rozumní míře restrikcí jednotlivých dílů a zároveň nemožnosti je škálovat dle potřeby, se jednalo o extrémně zábavné rozšíření. Pak se toho chytla parta ultrarealistických dementů, znásobili počet dílů ovšem prošpikovali je obrovským balastem omezení (mnohdy i fyzikálně nerealistických) a hratelnost vzala za své. Kdo má trávit čas tím, že bude koumat, jestli tenhle jaderný motor funguje ve vzduchu nebo atmosféře a jak se mu deviantně mění parametry dle vnějšího prostředí atd...

V tomhle se staly extrémy i další simulátory. Například FS9 byl na klávesnici ke konci již zcela nehratelný. Proč? Protože magoři, co nechápou rozdíl mezi hrou a leteckým výcvikovým simulátorem.

Podtrženo sečteno, doba dobrých náročnějších her je prostě pryč a už se nevrátí. Stejně jako se nevrátí mnoho dalších věcí z minulosti.

matesasd
matesasd
Level 1 Level 1
29. 7. 2021 19:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já komplexní hry taky rád a vůbec mi nepřijde, že přestaly vycházet - hraju Crusader Kings, Stellaris, Path of Exile, TW: Warhammer 2, Anno 1800, Terrarii s mody atd.

dejv608
dejv608
Level 1 Level 1
28. 7. 2021 15:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Abych řekl pravdu, tak mi dost schází nějaká hra, co by vyloženě byla něco jako SimCity4. Takové budování pro radost, které lze dobře namodovat a řešit část komplexit bez toho, aby to bylo vyloženě hnidopišství, jak spatřuju v Cities Skyline...

Yurax
Yurax
Level 17 Level 17
3. 8. 2021 16:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@dejv608 @dejv608 neznam Sim City, tak netusim nakolik hra, kterou doporucim je podobna, ale pokud misto pozlatka zapadniho sveta vam nevadi, ci dokonce vyhovuje sediva ohyzdnost socialismu (ovsem v technicky dokonale grafice), tak doporucuji poohlednout se po Workers+resources: Soviet republic.

romanz
romanz
Level 1 Level 1
27. 7. 2021 20:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

pokud se někomu zdaji dnešní hry lehký tak hrajte starý hry..
Já už 15 let hraju EVE-online a nedá se říct že bych nebyl podělanej když na mě v nullsecu vyrukujou na férovku 3 sehraný rusáci 🙄
Navíc "konec" hry je v nedohlednu tak proč hrát cokoliv jinýho 😉

Tomáš Radnic
Tomáš Radnic
Level 1 Level 1
26. 7. 2021 18:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já s tímhle článkem nemůžu souhlasit. Přijde mi, že autor je trochu kyselý z vývoje, ale dohromady si myslím, že jsou dnes hry lepší, než kdy dříve, včetně záležitostí pro okrajové hráče. Dám několik příkladů, abychom nebyli zaseklí na jedné hře.
1) Flight simulator: ten nový je lepší než všechny předchozí vyjma drobností, jako jsou mise (ale existují komunitní mise). Umožňuje obří hloubku letadel a navigace už inherentně a vývojáři letadel tak nemusí dělat kotrmelce aby mohli nasimulovat systém, který simulátor nepodporuje. Na druhou stranu ale přidali autoři simulace taky velmi chytré AI, které může v podstatě letět za vás a vy se můžete kochat krajinou či památkami či nádherným počasím. A je tu výborně naškálovaná odpojitelnost toho AI. Může za vás úplně letět, přistát a pojíždět a nebo třeba jenom ovládat rádia. To dřív zkrátka nebylo a proniknout pro nepilota do FS9 byly desítky pokusů a omylů.
2) příběhové hry a RPG. Nejčastěji dneska bez grindu a s docela málo RNG. to, co byl mor třeba ve starém gothicu 2 (když jste chtěli max sílu, museli jste ukládat před zabitím každého skřetího důstojníka) už je dneska nemyslitelné. Vylepšilo se AI, UI, občas se přidaly prvky stavění. Moderní RPG jsou rychlejší, chytlavější a umožňují mnoho kombinací, aniž by byly gamebreaking (třeba když jste v TES stackovali itemy, co zlepšovaly enchanting a s nimi dělali další - nekonečný enchant. Zabití Alduina na jedno seknutí mečem).
3) strategie: neskutečně se vyvinulo UI. od dob třeba staré Duny o mílové kroky. Za mě třeba ve strategiích nastala změna, když šlo vojáky rekrutovat po skupinách. A možnosti selekce, pozicování, držení útvarů - každý si najde to své. Což staré strategie moc nenabízely. Obecně mi ale přijde, že je to dnes opomíjený žánr.
4) zážitek: hrál jsem přednedávnem (díky novému PC) opět hry jako Metro: Exodus, AC: Syndicate a Origins, Mafia III, poprvé CP2077 a chystám se znovu na nové Wolfíky. Když si, autore, nevybereš zrovna arénový doom jako příklad, najdeš spoustu výborných her. Všechny hry, které jsem zmínil, jsou skvělé svým zpracováním a tím, jak moc vás zatáhnou do světa. V CP2077 jsem ani nedokončoval postranní mise, protože hlavní příběh byl tak chytlavý, že jsem se nemohl odtrhnout. A zpracování, grafické, UI, AI, systém craftění a zdrojů,propracování postav a dialogy - všechno naprosto nesrovnatelné s minulostí. V dobrém.
A nakonec online hry: už dávno nehraju heroiny jako wowko a dotu asi tak 3x ročně s kamarády a jsem teď špatňák. Ale zahrál jsem si The Division. A světe div se, přišlo mi, že je tu málo grindu a docela rychlý postup. Získávání highend výzbroje je spíš skill a friends limited než tím, že byste 30x šli nějaký dungeon, aby vám něco padlo.
Kdo bude chtít, pomyslnou hůl na bití psů si najde. Ale když se, autore, podíváš na nové hry objektivně, je to jako s auty. Jsou lepší než kdy dřív. Akorát jsme třeba dřív měli víc trpělivosti, byli jsme mladší, měli víc času a nebyli jsme rozmazlení. #rantover.

epidot
epidot
Level 44 Level 44
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
26. 7. 2021 17:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

jó, OpenTTD parádní záležitost. Již je zdarma na Steamu, načetlo mi to i velmi staré savy, ještě z doby co jsem ručně nahazoval nightly patche od komunity :)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
26. 7. 2021 13:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě hlavně přijde, že se autoři odnaučili škálovat obtížnost a buď vznikají věci jako IDLE hry kde nemusíte vlastně nic nebo utrahardcore, kde naprosto neutšíte co se děje.

Přitom dřív to podle mě šlo. Když si vezmu třeba MasterOfOrion III (nevím jesltito byla zrovna tahle hra), tak buď člověk zabral planetu a nechal ji spravovat guvernéry a jen čas od času dal do výrobní fronty loď místo nějaké stavby nebo detailně zkoumal na kterém segmentu planety se bude co dít, kjaké budou daně atd. Lodě si buď nehcal vyrábět dle nějakých šablon, nebo se do toho zabral a hrál si s konfigurací dlouhé desítky minut. Souboje to samé, buď odehrané na autoreslove, nebo realitme s automatikou a nebo plné ovládání všech jednotek.
Prostě nebyla tam frustrace z toho, že než se odehraje jeden tah, tak musíte projít milion nabídek u kterých ani nevíte co dělají a pak vlítnete do souboje, kde vás zabije první střela, rpotože jste neřekloi lodím že už mají střílet řízené střely.

Prostě ta hra byla jednoduchá, ale v případě že hráč chtěl, tak se dalo různé aspekty podřídit hráči a dosahovat lepších výsledků (což bylo nutné pro vyšší obtižnosti hry, kdy prostá automatika nestačila)

Doteď si pamatuju na to, že jsem v určitou chvíli přešel jen na maximální produkci populace a základních carrierů plných stíhaček, takže jsem byl schopen stovkami až tisíci levňoučkých lodiček zaspamovat technologicky mnohem pokročilejšího soupeře a v realtime bitvě poslat hejno postradatelných loděk do boje, aniž by se moje mateřské lodě byť jen dostaly na dostřel . ALe bla to taktika, ke které jsem se dostal postupným zkoumáním hry a postupným ovlivňováním jejích aspoektů. Vživotě bych to nedal na první dobrou bez možnosti projít to předtím se zapnutými automatizacemi.

Alferi
Alferi
Level 32 Level 32
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
26. 7. 2021 09:26 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Frustraci z nepředvídatelných chyb v Transport Fever 1 si dobře vybavuji. V zásadě dobrá hra, ale tyhle situace to pohřbívaly. Dvojka je koukám něco podobného.
Dokonalá budovací věc je Anno 1800, navíc jsou k ní mraky modů, takže je to přístupné i pohodovým stavěčům (můj případ).
Za zmínku by stála edice Open Transport Tycoon Deluxe, která je aktualizovaná a skvěle hratelná dodnes (o kolika takhle starých hrách se to může říct?).
Děkuji za článek, více takových (a méně kulturně válčivých).

Crysomemore
Crysomemore
Level 1 Level 1
25. 7. 2021 20:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kdyby zmizely jenom komplikované hry. Já má ten dojem, že dobré hry už nějaký ten rok nevychází. Stačí vyfiltrovat cokoliv co má pořadové číslo 4+, je free2play, early access a vyžaduje alespoň špetku inteligence a mi osobně zbývá tak jedna zajímavá hra ročně. Což sice člověku dává možnost trávit svůj čas efektivněji než sedět u počítače, ale na dlouhé zimní měsíce jedna hra bohužel nestačí. Strašně bych uvítal kdyby hry od 11bit (frostpunk, this war of mine) byly ještě o stupínek komplikovanější. Jestli znáte něco podobného sem s tím

BonfireCZ
BonfireCZ
Level 20 Level 20
26. 7. 2021 07:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Crysomemore @Crysomemore neboj, dobré hry ještě existujou, ale v té záplavě slabých se hůř hledají.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
25. 7. 2021 11:50 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já třeba jsem starší ročník a některé hry jako The Last Of Us 1 nebo TLOU 2 mi nějak utkvěla v paměti. Samozřejmě jsou hry jako Half Life 2 kterou sem dohrál snad 15x :-) řekl bych, že výběr her za posledních cca. 20 let je natolik pestrý, že si vybere každý člověk...nicméně hry TLOU nebo Life Is Strange mi hodně utkvělo v paměti a nemusím psát, že mi ta nějaká slza u večera ukápla... jasně není to BF 4...nebo séria Wolfenstein...nebo kdy jsme doslova ronil slzy u Beyond: Two Souls :( nebo perfektní hra RAGE 2 nebo Bioshock série či Cyberpunk.. ... je toho mraky...

Nedos
Nedos
Level 31 Level 31
25. 7. 2021 11:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Trošku nechápu ten pláč. Dřív ty hry hrálo podstatně méně lidí a taky uplně jiný typ lidí. Dnes hrajou hry i lidi jako moje babička a na tyhle lidi, kterých není málo jsou hry prostě taky zaměřené. Že je TF2 težký a pro pár nadšenců? Třeba je těch pár nadšenců dneska řádově víc lidí, než kdysi dávno na 486kách lidí smažilo TransportTycoony. A her dřív taky nebylo tolik. Dneska si v herní žumpě každej vybere to svoje....

Reklama
Reklama