Zpět na článek

Diskuze: Pozoruhodná svéráz nezápadního vnímání technologií

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

kolecko
kolecko
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
10. 9. 2024 13:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kamoš slúžiaci rôzne v Afrike a na blízkom východe tomu vraví, nemôžeš problémy prvého sveta aplikovať na zvyšok planéty ....

Landkunst
Landkunst
Level 20 Level 20
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
9. 9. 2024 16:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Články pana Rybky mám rád, vždy mě přimějí se zamyslet nad řešenou problematikou i z jiného pohledu. Navíc jsou lehce pochopitelné a čtivé.

klak
klak
Level 9 Level 9
9. 9. 2024 10:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Články pana Rybky čtu rád, jsem rád že zde vycházejí a považuji je téměř bez výjimky za podnětné, i když s nimi třeba nemusím vždy úplně souhlasit.

Proč bych měl ale číst článek, jehož titulek doslova znásilňuje češtinu do té míry, že to až bolí do očí? ... Svéráz je rodu mužského (možno ověřit v Pravidlech) a někdo, kdo je schopný napsat "Pozoruhodná svéráz", by se měl honem rychle vymluvit na překlep (jako že Á je hned vedle Ý) a nebo lépe to hned po sobě opravit :-)

xxlukas
xxlukas
Level 40 Level 40
10. 9. 2024 11:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@klak @klak jeste tam mohlo být É jako brněnské hantec :D

JiVy
JiVy
Level 48 Level 48
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
9. 9. 2024 09:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jednoduše řečeno, 'všechno špatně zpátky na stromy'.
To jako fakt?
Možná by stačilo si předem ujasnit, co chce autor říct.
Charakteristické je, že nemá ani jasno, jestli svéráz je rodu mužského, nebo ženského (používá obě varianty střídavě).
Tohle se příliš nepovedlo :-/

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
9. 9. 2024 07:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Upřímně řečeno, dneska to je slabota splácaná a protiřečící si.

1. Že bude bushman řešit jiné priority než evropský metrosexuál neznamená, že oba nejsou reálně BFU. Ani jeden z nich není reálně schopen tu technologii používat jinak, než mu bylo stanoveno.

2. My v Česku jsme třeba v devadesátkách komplet přeskočili staré lokální sítě, budoval se tu až na malé výjimky už jen ethernet. Znamená to, že jsme si nějak zásadně pomohli na poli sítí? Ani ne. Tedy přeskakování technologického vývoje není samo o o sobě ani pozitivní, ani negativní věc. Je to jen znak dohánění vlastní technologické zaostalosti podobně, jako kdysi rožnovská Tesla okopčila "rovnou" i8080.

3. Nepochopil jsem tu snahu autora označovat "západní styl" jako mustr vhodný pro všechny a všechno. To nebyla nikdy pravda. Už třeba takové Japonsko se vždy vydělovalo, ačkoli bylo vždy součástí "západního technologického okruhu," dokonce jedním z technologických leaderů.

4. Že admini, ajťáci, "polobozi z DIIT" vidí věci jinak, to je přece taky normální. Mají daleko větší okruh znalostí a zkušeností, jsou ta "poslední instance" za kterou běží ten zbytek, když něco nefunguje. Proč se tedy zabývat tím, co tito lidé řeší, když jim BFU nerozumí? Pauwels s Bergierem v Jitru kouzelníků popisují podobné historické "tajné společnosti" které "ovládají svět" svou "magií." Ono to totiž je všechno jen otázka jména, jaké tomu, čemu nerozumíme, dáme. Princip je ale stále stejný - čím méně člověk o věci ví, tím více je proněj "magická." A pokud překročí určitou hranici neznalosti (a kritického myšlení), stane se pro něj magií nefalšovanou.

xxlukas
xxlukas
Level 40 Level 40
8. 9. 2024 22:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uvádět cbdc jako příklad pokroku (zvlášť za určitých podmínek, které by jejich zavedení mohlo přinést) je pomerně odvážné. To radši na straně mírného pokroku v Evropě a bez nich :-)

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
7. 9. 2024 17:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

pekne pocitanie.

mne sa par ludi smeje ze beham na Intel Haswell. No staci na vsetko co robim a cely stroj neprekracuje 12OWh v spicke a to aj s monitorom.

Abby
Abby
Level 21 Level 21
Procesor: ARM
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: macOS
26. 9. 2024 19:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RHW Pokud nastane doba, že bude potřeba něco úsporného, ok, vyměním svůj Ryzen 5950x, 32 GB RAM, RTX 3070 a 2x 2 TB SSD za něco úspornějšího, ale zatím k tomu nemám důvod.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
7. 9. 2024 10:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zase sa rybka trochu neudrzal an retazi.
Tazke zaradom
1.Je logicke, ze v inych prostrediach su ine poziadavky ak na to Rybka potreboval otvorit oci, tak som ma vecsie mienenie o Rybkovi. Ibaze by to nebola pravda a pouzil to v clanku, len aby bol cnako zaujimvejsi. Na to clovek n emusi pzoera recenzie v Afrike. Ine prostredia(podobne Afrike) mame aj tu nas.
2.Nechapem ten grean deal a to zeby sme tu mali mat prostredie/siet ako v Afrike/rozvojovych krajiach a lelektrinu na pridel. To je blbost, kde na taketo veci ludia chodite?
3.To, ze treti svet vidi technoligie inac je znovu logicke. Je dane ich prostredim a kazdemu trochu rozumenmu musi byt jasne, ze s nasim svetom/videnim by sme tam nepochodili.
4. Mobily v Afrike. Urcite niesu zdaleka vsetky odolne, tazko rozbitne,..Co to znamena lahko nabijatelny?Inac ktory mobil nieje lahko nabijatelny? To by netali tolko, kolko stoja tie mobily. Vykonu maju ltt aby sli pouzivat. Maju ine problemy, tak riesia ine problemy. Naprikald k casti problemov,co mame my sa este nedopracovali/neriesia ich(lebo maju ine dolezitejsie problemy). Presne tak ako pise, ze tam nemaju stavebny urad, tak rovnako tam tak neriesia bezpecnost na mobiloch, lebo to pre nich nieje momentalna prirorita. Na svet je dalej a tak tam "trpia"(su radi) za akykolvek mobil.
5.Efekt preskakovani. O no tje tym, ze v takychto krajinach s aexperiemtnuje. Pameta si este niekto ako aj u nas pred par rokmi nove veci zapadne firmy prv zavadzali u nas? Preco, lebo keby to nevyslo tak ich to tak boliet nebude. Boli sme testovacim prostredim, kde sa ladili veci. To sa deje aj v tyh rozvojovych krajiach. Mozu si dovolit experiemntovat vdaka tomu ,ze su rozvojove krajiny. To je cele a znovu logicke.
To co urobil Estonsko je priklad toho(rozvojovej krajiny).
6. Co sa tyka OLPC, tak z novu kazdemu rozumenmu cloveku bolo dopredu jasne, ze to bude neuspech. Mne o prislo, ze niekto mal potrebu pomahat a mal/vedel sa dostat k peniazom. pmylena pomoc rozvojovym krajinam ako x dalsich, do ktrych rozny filantropi/firmy naliali a leju kopec prachov. Cina a to ide na to inac, lebo je to pre nu trh. Vie napriklad vyrobit/zarobit na 45 eurovom telefone. Pre nas Afrika nieje v tomto zmysle trh.

A ako som napsial v inom prispevku tu v diskusii, tak vzdy a vsade ludstvo posuval dopredu nedostatok/nutnost a ano preto mi zacneme svoje myslenie menit a menime ho az s nedostatkom.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
9. 9. 2024 08:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb @odb

ad GretaDeal: ono to je ve skutečnosti tak, že my se vracíme na úroveň Afriky, ne že Afrika dohání nás.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 9. 2024 13:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt Nie nevraciame. Stagnujeme, to caka kazdeho v urcitej faze vyvoja.

RomanL
RomanL
Level 26 Level 26
11. 9. 2024 07:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @odb Ale vracíme. Životní úroveň KLESÁ, nikoliv stagnuje. 😋

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
7. 9. 2024 02:01 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pekny clanok a zhrnutie ako si ludia vyberaju technologie.

Ked som bol v JAR tam bol brutalny rozdiel medzi mestom a vidiekom. A v Namibii este vacsi.

Ako povinne citanie by mal cely vyspely svet citat:

Blackout Zítra bude pozdě, Marc Elsberg

80% ludi vyspeleho sveta si nevie vobec predstavit byt bez elektriny 24h, 24/7 je nonsenz a 24/365 je ciste sci-fi.

A druhe ako povinne by mal kazdy clovek vyspeleho sveta byt mesiac na pobyte v krajine tretieho sveta, resp. by stacilo aby mal uplne vsetko na pridel (ako astronauti) elektrinu, vodu jedlo... na cely mesiac, a bez postele len koze zo zvierat, sprcha len kybel a hrncek, latrina diera v zemi za krikom a spanie bez poriadneho domu

Po tyzdni prezitom v takmto prostredi sa mi poriadne otvorili oci.

A myslim ze aj ostatny by si zacali vazit Zem a vsetko co maju, a mozno aj setrit vodu, jedlo, hmotne statky...

Ludia v JAR vobec nechapali ako mozeme sprchovat a splachovat a nedajboze polievat pitnou vodou.

Aj luxusne rezidencie mali 3 okruhy na vodu. Pitnu ak bola dostupna, filtrovanu/recyklovanu nn sprchu wc bazen, a uzitkovu na zvysok.

A casto vypadavala elektrina, chladnicky/mraznicky mali 2-3x hrubsiu izolaciu ako je tu. Obchody boli zalohovane diesel. gen len chladiaky, mraziaky, kasy a nudzove svetla.

Uz aj Nemecko vsadenim na OZE doviezlo o 9,2 mld. KWh (9,2 TWh) elektriny ako vyviezlo. T.j pri spotrebe 467 TWh za 2023 by boli 7,2 dna vkuse komplet blackout...

Hlavne celemu EU parlamentu a politikom by sa zislo otvorit oci.

Potom by nedristali ze elektrina sa berie zo zasuvky...

Fox_25
Fox_25
Level 41 Level 41
7. 9. 2024 04:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@M @M Jak říkal známý, dokud se dá svítit, topit a je v čem jezdit, nic zásadního se nestane.

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
7. 9. 2024 07:26 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @Fox_25 Suhlasim, problem je ze uz teraz zacina byt malo elektriny hlavne vtedy ked je potrebna.

Za 8 mesiacov 2024 bola zaporna cena el. az -146 eur/MWh a zaporna bola viackrát než za štyri predošlé roky dokopy.

Az po po 613 eur/MWh. A to len slovenskom trzisku OKTE.

To je masakerny rozdiel, co hovori ze OZE su absolutne nepredvidatelne a nespolahlive zdroje co sa tyka stabilnych dodavok.

Preto Slovinko ide stavait 9MWh precerpavacku.

Oprava : Slovinsko ide stavat precerpavacku z instalovanym vykonom 590MW.

Preto Svajciari uvazuju o zruseni zakazu stavieb jadr. elektrarni.

Nehovoriac o politickom hazarde s ropou a plynom a ich dodavkami

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
7. 9. 2024 09:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @M Ma fasciuje ako niekto z udajov z OKTE vie nieco taketo usudit.
To, ze bolo tolko elektriny v zapornej cene je ukazkou hype okolo FVE. FVE si montuje kazdy kto moze, co z povahy FVE robi to, ze v slnecnych dnoch je elektriny prebytok a nevieme co s nou. Nevieme ju lacno uskladnovat.
Rovnako to, ze bola elektrina aj za 613 eur znovu nemusi znamenat nedostatok elektriny. Som presvedceny, ze neznamena. S vysokou pravdepodobnostou to bola spekulacia alebo nieco nevyslo a niekto potreboval zohnat elektrinu, tak mal smolu a kupoval za co bola. Nikto normalny sa nespolieha na OKTE/spotovy trh ale rezervuje si vykon dopredu. To, ze tie ceny tak lietaju su z povahy OZE ale aj vdaka tomu, ze sa viacej spekuluje na trhoch(vdaka OZE).

Nazoaj Slovisko ide budovat len 9MWh precerpavacku?

A zaujimal by ma ten politicky hazard s roupu a plynom. Co tym myslis?

K prvemu prispevku. Ak by ludia z JAR zili v nasom prostredi, tak by fungovali rovnako. Mali by len jeden rozvod vody a rovnako by na vsetko pouzivali pitnu vodu a rovnako by nesetrili.
To, ze oni funguju inac, je vdaka prostrediu v akom funguju. Je to pre nich nutnost, nie ze maju ine zmyslanie.
Ludia su vsade rovnaky a z povahy lenivy/marnivy/...
My casom dospejeme k zachytavaniu dazdovej vody a k dvom rozvodom vody ale to len vdak tomu, ze to bude nutnost nie, ze tak zmudrieme. Svet pohana v provm rade nutnost/nedostatok.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level 44 Level 44
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
7. 9. 2024 10:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @odb skvěle napsané, pod to bych se podepsal

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
7. 9. 2024 14:38 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @odb OKTE je najblizsi zdroj co si dokaze bezny citatel overit. Postovat tu linky na AU DE Stromerzeugung 2023 nema moc zmysel. Preto len udaje z OKTE.

A cital si vobec OKTE spravu? Kedy a ktore dni boli vysoke nizke ceny?

FVE je casto problem uz na slovensku pripojit do siete.

Oprava : Slovinsko ide stavat precerpavacku z instalovanym vykonom 590MW.

Sorry, zle som sa pozrel.

Sa kukni na aktualnu polit. situaciu co sa deje v EU, velkohube vyhlasenia a pod. Zbavit sa zavyslosti na rope a plne z ruska a pod. Bez adekvatnej nahrady ci uz cenovej alebo objemovej. To len tak na okraj.

Jasne keby niekto z EU isiel zit so takejto krajiny tiez sa musi prisposobit danej krajine, alebo tam neprezije.

Pohodlnost vyhrava vsade, preto sa stahuju ludia do lepsieho.

Zachyt dazdovej vody je nutnost a uspora nie nariadena povinnost.

A dvoje rozvody mam uz rovno v projekte na prerabku RD.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 9. 2024 01:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @M Ano pozeram sem-tam OKTE a mam predstavu ako tam skace cena, rovnako sa pozriem aj ako to vyzera v CR.
Ja sa ta spytam pozeral si si ceny/grafy ako vyzeraju v zime a v lete.

V zime su ine peaky/priebehy a ceny tak nelietaju. Preco? Zeby v zime bolo dostatok elektriny a v lete nie? Elektriny mame dostatok(skor je problem ako sa vyraba, viz nemecke alebo polske uholne elektrarne), len sa s nou pocas leta(ked OZE/FVE produkuju) viacej spekuluje na spotovom trhu. Spotovy trh nieje dobry ukazovatel, ci je alebo nieje dostatok elektriny.
Pozri vyvoj ceny na burze a ta sa drzi stabilne +- na rovnakej urovni. Ak by bol problem s elektrinou, tak to aj tam uvidis ale tam sa nic nedeje.
Problem nieje s mnozstvom elektriny, tu vieme vyrobit vselijakymi sposobmi. Problem je jej ekologickost vyroby.

Precerpavacka je z tych lepsich baterii/vyrovnavacich elektrarni ale stale draha a musis mat na to vhodne podmienky a tiez nieje moc setrna k zivotnemu prostrediu. Vymysli lacnu a ekologicku bateriu a sposobis revoluciu v energetike.

Jemine. Ake velkohube vyhlasenia?
Jednozance sa musime odstrihnut od Ruska ake je dnes. Bude to nas stat cosi. A kazdy rozumny clovek vie, ze adekvany objem sa bude dat najst ale s cenou to bude horsie ale to je dan za minulost(za zavislost na Rusku). Ja si praveze myslim, ze nerobime dostatocne v tomto smere ako by sme mohli. Je tu skupina ludi, co caka/dufa, ze sa to s Ruskom nejako utrasie/zabudne sa a pojde sa dalej ale toto nieje dobra cesta.

Zachyt dazdovej vody zatial nieje nutnost a uspora. Ak by to tak bolo tak uz to ma kopec ludi.
Ty mas v projekte dvoje rozvody nie preto, ze je to nutnost a uspora ale, ze rozmyslas inac. Pri dnesnych cenach vody sa to neoplati a ludia este budu mat moznost setrit pred fazou davad si dvojo rozvodov. Ono mozno to ani nebude nikdy potrebne ak tu dazdovu vodu budeme zachytavat v prostredi, kde spadne. Tak nemusime mat problem s jej nedostatkom.

Ja by som asi neriesil dvoje rozvodov(naklady, komplikacie,) ale urcite by som zachytaval dazdovu vodu minimalne na polievanie.Boli by s tym naklady/komplikacie a ekologii dost zadostucinim aj neplytvanim vody a tym polievanim dazdovou vodou/nenechanim len tak odtiect vodu, co u mna spadla.
Ja sa primarne snazim setrit/neplytvat a az nasledne riesit alternativne zdroje(lebo su casto drahe a nie vzdy az tak ekologicke/maju nejaky zadrhel). To mi pride rozumny sposob.

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
8. 9. 2024 07:56 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @odb Spotove ceny su ukazatel aktualneho dopyt/ponuka s slusna sanca na ryzovanie. Jedno ake obdobie

Dlhodoba cena je tak brutalne preregulovana ze az az, preto je "kvazi" stabilna.

Sa kukni ako sa dopuje jedna provincia v Srbsku, preto meskali vsetky hodiny zavisle na frekvencii siete. Staty to uz prestava bavit dopovat lenze ak nebude stabilna frekv. siet ide so kytek.

Ropa a plyn su len jedna mala cast zavislosti EU. Len sa vymeni meno krajiny odkial to pojde, stale to bude zavislost.

EU je zavisla na celom svete, cina na drahe kovy a "lacnu" vyrobu a prac silu, teraz sa snazia pchat do indie.

Ovocie kava maso sa dovaza.,v EU sa skoro nic netazi, lebo je to brutalne drahe. Staci priklad z litiom a Srbskom..

Urodne polia su osiate plodinami na BIO paliva ktore nikto nechce a len zasieraju motor.

Stiepka a peletky co sa mali vyrabat z odpadu z vyrobov okolo ciest sa robia z krasnych stromov.

A odpad z vyrubov sa drvi a nechava rozmetany okolo ciest.

V EU su tak drahe vstupy ze sa uz tu nic nove nezacina vyrabat.

Green deal, byrokracia brutalna regulacia vsetkeho, aj emisne povolenky uplne zabijaju EU.

Takych prikladov je milion

Dvoje rozvody su 0,0prd z ceny prerabky, a vacsinou staci jeden rozvod ku koncovemu bodu a dobre navrhnuty rozdelovac v pivnici a neskor sa prehodi len par hadic z kolkych zdrojov clovek chce.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 9. 2024 09:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @M Uz ma to prestava bavit. Ak ti dam argumenty,tak ti vytahujes cosi ine.
Nemas pravdu. Spotovy trh je trh s prebytkami/nezazamluvnenym/volnym objemom elektriny.
Este raz.
Preco su v zime na spotovom trhu maxima +- na urovni burzovych cien?
Upozornujem, ze sa bavime na temu nedostatku, na ktoru si ty poukazal cez letne peaky na spotovom trhu.

Vytiahol si ropu a plyn a teraz tu tahas dalsie veci. Vratme sa k rope a plynu.
Jasne,ze EU je zavisla na kadekom. Ale je rozdiel kto je ten na kom si zavisly. Rusko vdaka tomu, co urobilo uz nieje partner, s ktorym by sa cokolvek malo riesit. Co je zle na politike EU sa odstrihnut od Ruska?

Dvoje rozvody su mozno mala investicia sohladom na nejaku generalnu prerabku ale tu ide o naklady vs prinos. Ono zalezi, ci vsetko chces tou dazdovou vodou robit a ake mas podmienky. Od toho zavisy zlozitost a cena niecoho takeho.
Potrebujes system na zachytavanie/zvod vody zo strechy, nadrz, filtraciu/upravu vody, cerpadlo, rozdelovac, na manazovanie zdrojov vody a rozvody. Je otazka ci chces zachytavat, co najviac vody? Tak to uz musi byt slusna nadrz. To uz nad zem vecsinou nedas. Vlastne ani mensiu ak na to nemas pozemok. Vecsia nadrz uz aj cosi stoji a jej zakopanie este viacej. Mas sedlovu strechu? Tak to znamena dva zdroje vody a to tiez moze byt niekedy komplikacia a nejake tie eura navyse za zvod vody z oboch striech do nadrze. Je to niekolko tisic navyse v peniazoch, plus cas a starosti a dalsia vec o ktoru sa budes musiet starat. Cistit pravidelne filter privodu vody zo striech. Dazdova voda nieje cista voda, tak aj o nadrz a rozvody aby ti to tam vsetko "nezazelenelo". Nejake euro navyse za elektrinu na prevadzku. Co to sa ti moze pokazit. jendoducho naklady na udrzbu/prevadzku
Pri dnesnych cenach vody a dostatku to pre bezneho cloveka nieje tema.
Ako som pisal ak by to malo nejaky prinos(neratam enviro/ekologicky), tak to ludia budu montovat o sto sest. Skonci to tak, ze aj toto bude stat dotovat aby ludi motivoval alebo to da v urcitej forme ako povinnost pre novostavby. Alebo v horsom pripade to zacneme riesit az ked tu bude nedostatok. V Afrike je nedostatok, tak to preto riesia.
Podotykam, ze ja niesom proti a nieco take uz tu malo byt na urovni EU.

roob
roob
Level 36 Level 36
8. 9. 2024 09:43 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @odb na sidliskach nemas moznosti, ale na dedinach v domoch si kludne mozes urobit 2 rozvody vody. Pitnu dedinsku do kuchyne a tvoju zo studne do sprchy/wc.. len mi vysvetli, ako ti potom vodarne a kanalizacie budu uctovat stocne. Ja chapem, ze sa usetria peniaze za upravu vody na pitnu, ale "v nasom svete" su "veci" nastavene tak, ze sa to neoplati riesit... aj to dvojite potrubie bude stat tolko, ze sa ti to neoplati riesit.

a africanom, kde nieje voda odporucam nekotit sa jak potkany, ale udrzovat populaciu v hraniciach, co im dovolia podmienky...

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
8. 9. 2024 11:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @roob stocne platis aj za dazdovu vodu v byte... Aj ked sa nesmie pustat do kanalizacie.

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
8. 9. 2024 12:01 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @odb ja viem co je spotovy trh a naco sluzi. Predava sapodla ponuky dopytu.Tie pekay +- su od zaciatku roku nie len teraz v lete.

A trhova cena uz pekne dlho nie je trhova, t.j. vyroba+distirbucia.

Je to tak preregulovane ze az az. Zazmluvnene dodavky statov, vypinanie jadroviek a inych "necistych" zdrojov, nestabilne OZE, dotacie, regulacie... To vsetko ma vplyv na "trhovu" cenu.

To je taky bordel az az. Som eletrikar robim v tom uz 12 rokov, aj na distribucke mam vyborneho kamosa, a interne info su masaker co sa deje.

Vyser sa na meno Rusko, daj si tam atlantida, prdelakov, horna dolna, tramtaria.... Je uplne jedno ake tam bude meno stale to bude zavislost na plyne a rope. Na nic ine nepoukazujem len ze je to zavislost. Jendo na com a na kom.

Dvojite rozvody sa mi vratia. Decka chcu bazen, zena virivku, polievanie ovoc.stromov zozerie ako svina.

Nadrzi do zeme zakopem kolko chcem na 1700m²

Vodovod nemam napojeny, mam len studnu s pitnou vodou, ale nepoznam jej parametre, niktora z 3 byvalich majiteliek nema sajnu, ci je vrtna, hlobena, aka hlboka aka vydatnost pramena... A nechce sa mi to rozoberat kym nebudem prerabat.

Kanalizacia tu bude najskor 2030 podla info priamo od starostu a stav.uradu obce sa caka na stat, nema peniaze.

Takze ano oplati sa mi zachytavat dazdovu vodu

roob
roob
Level 36 Level 36
8. 9. 2024 14:49 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @M jj na odvod dazdovej vody z povrchu vsetkych tych parkovisk a striech panelakov je tiez dvojite potrubie :) jedno potrubie vedie z hajzla do cisticky a to druhe vedie zo strechy do... ehm, kde presne?

roob
roob
Level 36 Level 36
8. 9. 2024 15:00 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @M to som rozmyslal ajja. Problem je len v tom, ze napr. 6m3 nadrz stoji ccac 1000€, neviem kolko stoji vykop + osadenie, ale pri tak malej nadrzi dajme tomu 200€ svojpomocne? A teraz vodu potrebujem, ked neprsi, tu prsalo naposledy niekedy v maji, odvtedy len take prehanky male. Cize v zime by sa mi naplnilo 6 kubikov, to by som vypolieval za 3-4 dni a potom cele leto co? Voda stoji 1,4€ tusim teraz, takze za 1200€ mam 860 kubikov vody... to mam dajme tomu na 10 rokov a mozem sa vykaslat na celu nadrz. To by som ich musel mat aspon 10, aby sa stym dalo polievat, ale zas nemam tolko m2 striech, dokial by tolko natieklo

a rozmyslal som aj nad studnou.. sused robil minuly rok, stalo ho to 10000€. Za 10k€ mam 7142m3 vody, tolko neminiem do konca zivota.

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
8. 9. 2024 16:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @roob to mal aku studnu ked tolko penazi dal za to ?

A IBC kontajnery postupne ulozne s prepadom cez vrch do nadrze nizsie nestacia ? Skus si vygooglit IBC watter system

Maximumspeed77
Maximumspeed77
Level 38 Level 38
8. 9. 2024 17:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @M to je ale cilene zinscenovano k potlaceni konkurence v evrope ;)

roob
roob
Level 36 Level 36
8. 9. 2024 18:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @M cojaviem 40 metrovu? My sme na najvyssom kopci v dedine. Keby potrebujem 7-8-10m studnu, tak ju uuz dano mam

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 9. 2024 09:34 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @M nazoaj su tie peaky od zaciatku roku? Tak potom pozerame na ine grafy.
Tie pravidelne narasty s cenou nad trhovou zacinaju az ked zacalo byt krajsie a stabilnejsie pocasie. Polka/koniec maja. Dovtedy cena pod alebo na urovni trhovej.
Ta krivka s narastom ceny rano a vecer pocas celeho roka je vec, ktora je takto odjakziva. Priebeh krivky s vyraznym peakom vecer sa meni s nastupom pekenho pocasia a OZE(FVE).

Takze este raz ak by bola cena na spotvom trhu v case vyssieho dopytu stabilne o dost vyssia ako trhova/priemerna, tak by som s tebou suhlasil, ze mame nedostatok elektriny ale tak to nieje.
OZE(FVE najviac) robia bordel v sieti ale to nema nic spolocne s (ne)dostakom elektriny.

Ty si pouzil Rusko v odpovedi na moju otazku co myslis pod tym polit. hazardom s plynom a roppu. Ja len reagujem na teba.

Zatial sa neoplati mat dva rozvody. Keby sa to oplatilo, tak niesi vynimka. A pri zrakach ake boli tohto roku by ti 2 rozvody boli nanic.
Tazke ako som uz povedal riesit dva rozvody vody v dome mi nedava zmysel a osobne by som zachytaval dazdovu vodu ale len na polievanie a v prvom rade setril. Pri tom tvojom buducom bazene, vyrivke a stromoch uz vobec nie. Uz na to budes mat malo vody nie este ju pouzivat v dome.
Takze este raz v Afrike maju x rozvodov preto, ze to je pre nich nutnost ale nie u nas ako si pisal.

A je usmevne v tvojom prvom komente citat o Afrike, zeby tam mali ist kazdy zazit to a poucit sa z toho a v dalsom komente napises, ze ved bazen, vyrivka. Si trochu protirecis a prilis sa ti neotvorili oci po tej navsteve Afriky :)

M
M
Level 42 Level 42
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
10. 9. 2024 10:15 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @odb OZE robia najvacsi bordel v stabilite sieti.

Cena elektriny sa len zda stabilna, lebo je brutalne preregulovana zakonmi, dotaciami, biznismodelom, ne/dodanim pozadovaneho objemu, zmluvami o povinnych dodavkach, pokutami, distribuciou a ich poplatkami, emis. povolenkami, politikou...

Nemozem zverejnit interne info.

Ja som nepisal ze to bude, ale ze to chcu! To je rozdiel. Aj tak 80% ludi co poznam a ma bazen sa v nom okupe raz za cas inak len stoji peniaze na udrzbu. Virivku zas 80% ludi co poznam pouziva pravidelne viac x tyzdenne.

A dvojite rozvody budu len po pivnicu potom len spravny rozdelovac.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
10. 9. 2024 13:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Fox_25 @M No ale to mi neohvoris ziadne novinky. To ja vsetko viem. Co nieje regulovane, dotovane,...?
Tu ale ide o kontext Afriky a toho, co si pisal, ze tu mame nedostatok elektriny. No a my z tohto pohladu nema nedostatok elektriny. Nemusime riesit vypadky a tak. To, ze vo vyrobe a distribucii su problemy/nedostatky je u z ina vec.
Horzi nam maximalne to, ze nam elektrina zdrazie ale nie aby sme jej mali nedostatok. Elektrinu vieme vyrobit(nemusi to byt eko, bio,..) a mame ju cim distribuovat narozdiel od tej Afriky.
Tam maju problem, ze su zaostaly/rozvojova krajina, Nemaju inftrastruturu a zdroje.

Stanislav
Stanislav
Level 23 Level 23
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
7. 9. 2024 00:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tyhle články miluju

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 39 Level 39
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
6. 9. 2024 22:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Super článek, díky za něj! 👍

HariS
HariS
Level 5 Level 5
6. 9. 2024 22:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pane Rybko, děkuji za vynikající článek.

Marcel Mokrohajsky
Marcel Mokrohajsky
Level 44 Level 44
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Windows
6. 9. 2024 22:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No comment

Reklama
Reklama