Zpět na článek

Diskuze: Připravujeme se na instalaci distribuce Linuxu vedle MS Windows

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

littleon
littleon
Level 2 Level 2
18. 11. 2021 12:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@autor... vnímám tvoje články a snahu pozitivně, ale je dobré nezapomínat na zásadní informace a vysvětlení k nim. V minulém článku jsi nerozlišil a nevysvětlil existenci stable/rolling dister a jejich vztah k novému hardwaru ve smyslu, že pokud má uživatel nový hardware a nainstaluje si stable/LTS distro, mohou nastat problémy s funkčností hardwaru, vzhledem ke staršímu kernelu a jiných částí systému. To je pro nováčka poměrně zásadní informace, protože pokud nainstaluje nevhodné distro, připojí se k armádě lidí, co tuto v minulosti udělali, často nevědomky, protože jim leckde nezodpovědně poradí *buntu LTS jako ideální volbu za každých okolností. Následně pak zjistí, že "v Linuxu trpí velkým rozdílem ve výkonu grafiky či je systém na jeho HW nestabilní, popř. něco nefunguje". Dále by v minulém článku bylo dobré uvést u openSUSE, že v nedávné minulosti býval propad ve výkonu na AMD (Ryzen, Navi) platformě až o 30%, oproti jiným distribucím. Býval v Tumbleweed, pořád přetrvává v Leap. Na druhou stranu bych se nebál udělat kapitolu o možnostech dister ohledně systémových nastavení a ukázat je (yast, drakconf, MX či Manjaro klikátka atd.), aby uživatel nečekal, že např. *buntu může nastavit stejně jednoduše, jako třeba zmíněnou Zuzku (openSUSE).

V tomto článku chybí, podle mého názoru, informace k systémovému oddílu. Typický uživatel Windows nebude tušit, že instalace aplikací z repozitáře se děje do systémového oddílu. Uživatelé jsou zvyklí, že mohou instalovat ve Windows do jiných oddílů. Do návrhu jsi uvedl velikost oddílu 20-50GB, ale tato informace chybí, v závislosti na aplikacích.

Tynyt pak v diskuzi zmínil instalaci na malé SSD, které na takové osahání linuxové platformy stačí, s čímž plně souhlasím. Pak je dobré říci, že může uživatel použít třeba nějaké staré SSD 30GB+ a v tu chvíli nemusí vytvářet zvlášť oddíly, ale může zadat jeden systémový oddíl (klidně nepoužít EFI), přičemž se mu home vytvoří stejně a pokud má např. 8GB+ RAM, pro osahání si nemusí vytvářet ani swap (já ho nepoužívá vůbec celou řadu let). Pak je možné připojit NTFS oddíl do libovolného adresáře a pokud v dalších článcích vysvětlíš i princip připojování oddílů a zmíníš symlinky, může uživatel s 30GB SSD vyzkoušet de facto úplně vše.

Neber to jako kritiku. Dobře vím, jak složité je na nic nezapomenout, při takto rozsáhlých tématech a článcích. Já tvoji snahu smáznout některá klišé chápu a chválím. Za mne pochvala.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
18. 11. 2021 19:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@littleon @littleon Děkuji za názory a připomínky. Otázka variability nastavení oddílů byla zmíněna v kapitole plánování.Včetně možnosti nevytvářet swap a home a vysvětlení proč doporučuji vytvářet. Aplikace do systémového oddílu měli být zmíněny. Toto bylo opomenutí. Možnost samostatného disku je dobrá volba. Nepoužil jsem v článku, protože je již příliš konkrétní. První kapitola má vést k tomu, aby se člověk zamyslel a před instalací nejdříve začal plánovat. Uvedené příklady jsou obecné. Nelze uvést vše.
V prvním článku jsem doporučené distribuce pojal jenom názvy. Přijdou i instalace jednotlivých distribucí.

littleon
littleon
Level 2 Level 2
18. 11. 2021 21:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Tomk já čtu pečlivě a proto tě chválím. Jen jsem nadhodil to, že některé informace pro začátečníky, podle mě chybí v tom smyslu, aby nový uživatel věděl, proč co a jak. Uvědomuji si, že nemůžeš pokrýt vše. V tomto kontextu se hodně přimlouvám za to, abys v případě ukázek distribucí ukázal i to, že "linux není jen konzole" ve smyslu nastavování systému, ale že je v některých distrech možnost i klikací. Sám používám neklikací distro, ale v duchu tvých článků bych se na to minimálně v jedné kapitole zaměřil. Je to totiž jedna z věcí, kterou slýcháme řadu let, byť to není nutně pravda. Držím ti palce a těším se na další články.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
30. 11. 2021 08:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Tomk Já to beru pozitivně, je dobře, že takové články píšeš, protože u Linuxu jsou začátky těžké - zejména pro lidi odchované Windows. Je jasné, že nejde pokrýt vše, protože obsahově je téma "linux" prakticky nekonečné a člověk se musí soustředit na nějakou cestu. Jen bych velmi doporučoval řešit pro tyto lidi vše metodou KISS, protože jinak z toho budou mít guláš; málokdo dnes chápe HW i SW alespoň v nějaké potřebné šíři, lidi se specializují, a pak z toho vznikají poměrně humorné příběhy se smutnými konci.

marosk
marosk
Level 1 Level 1
15. 11. 2021 20:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ďalší tip na vytváranie bootovacieho USB - Ventoy.
V súčasnosti asi najuniverzálnejší nástroj.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
16. 11. 2021 07:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@marosk @marosk Ano, Ventoy je skvělý, i když ne stoprocentní. Ale na takové to běžné bootování kdečeho je to moje první volba.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
15. 11. 2021 14:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Autor zvolil jednoznačně nejtěžší a zároveň nejméně bezpečnou variantu baremetalové instalace.
Pokud už uživatel touží po dualbootu, je daleko výhodnější koupit si za pár stovek další malé SSD na Linux (nebo windows :-)). Pak se sdílí už jen UEFI oddíl, a to je docela lambáda, protože UEFI s takovou variantou počítá (a chainloadnout druhý OS už umí i Windows, nejen GRUB). Navíc lze, pokud si to uživatel přeje, systémy oddělit zcela a GRUB instalovat do vlastního UEFI oddílu na vlastním linuxovém SSD a bootování řešit na úrovni BIOSu - to je výhodné zejména v okamžiku, kdy do druhého OS jdu jednou za uherák, nebo tehdy, kdy v UEFI oddíle "sídlí" nějaký další tool nebo se očekávají od jednoho nebo druhého OS nějaká instalační a upgradovací zvěrstva.

perforex
perforex
Level 5 Level 5
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
16. 11. 2021 13:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt Tak určitě ano i to je cesta. Taková poměrně bezpečná a jednoduchá jistota bez složitého laborování. Důvod proč jsem psal o Acronisu je ten že tam byl uživatelsky přívětivě řešen zápis do bootovací stopy stávajícího operačního sys. Pak už, jen stačil restart, výběr typu operačního sys., případně usb instal klidně Linuxu. Tato funkce údajně v poslední verzi není.

perforex
perforex
Level 5 Level 5
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
14. 11. 2021 17:27 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rovněž se přimlouvám za Acronis. Mimo jiné umí dělat přesně to co tady autor článku popisuje uživatelsky přívětivě. Pokud vím tak před zavaděč Windowsu zavádí vlastní dualboot, ne jen pro dualboot Win/Linux, ale i jiné sys. cca minimálně 5 operačních sys. vedle sebe. Kdysi jsem tak měl ryze na zkoušku Win/Linux. Dokonce umí za běhu Winodws upravovat rozličně manuálně zavaděč přesně pro tyto účely, ale to už je jiný lelvel. Bohužel je Acronis placený......

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
14. 11. 2021 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@perforex @perforex klasický Schválně jsem tuto funkci hledat a momentálně to již neumí. Naposledy zmíněno u verze 11.. Grub2 umí boot více než dvou systémů. Momentálně mám quad boot. Úpravy zavaděče se dělají za běhu systému. A na Clonezille oceňuji právě její jednoduchost. Nejsou to grafické orgie, ale přehledný entrový program.

perforex
perforex
Level 5 Level 5
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
14. 11. 2021 20:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Tomk Tak to jsem si bohužel neověřil. Nepoužívám nejnovější verzi. Jaká je Clonzilla je věcí názoru. Já jsem jí právě pro její prostředí zavrhl. Tím nechi říct že nemůže být více než použitelná.
On Acronis už není taky tak dobrý, v novějších verzích je chybový a s každou novou verzí se jedna a ta samá funkce poněkud přesune. Stává se s toho mašina na peníze.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
15. 11. 2021 14:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @perforex Acronis jde poslední dobou docela do háje, vymýšlejí blbiny, ale podstata je čím dál tím horší a čím dál tím méně spolehlivá.

gepard
gepard
Level 27 Level 27
13. 11. 2021 18:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Clonezilla mi přijde zbytečně složitá. Osobně bych na zálohy použil buď linuxový "dd" nebo windowsový "Acronis true image".

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
13. 11. 2021 19:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard @gepard dd je velmi dobrá možnost, ovšem pro člověka co zná aspoň trochu Linux. Acronis je placená možnost.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
15. 11. 2021 14:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard @gepard dd má tu nevýhodu, že produkuje FS-unaware zálohy, což může a nemusí být dobře. Jednoduše řečeno, záloha bude vždy tak velká, jak velký bude zálohovaný disk nebo oddíl. Navíc Clonezilla dd používá jako poslední variantu zálohy na oddíly, jimž "nerozumí."
Osobně mám raději inteligentní zálohovače, jako je např. fsarchiver, protože ty zároveň elegantně řeší restore na oddíly a disky jiné velikosti, než byl původní zdroj.

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
12. 11. 2021 21:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DB @junkett23 WSL nie je realna instalacia, v podstate spusta linuxove binarky v istom sposobe virtualizacie, preto je problem s niektorymi utilitami pod wsl (scasti plati aj pre wsl2).
Dalsia vec je obmedzenie OS Windows
to uz lepsie je virtualizovat

DB
DB
Level 1 Level 1
12. 11. 2021 21:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RHW @patejl75 imo tohle je standartní hyperv virtualizace na které běží dneska kdeco včetně celého azure. WSL2 je celkem fajn, hlavně mi přijde pokud člověk píše článek o tom, jak na widlich rozběhat linux tak WSL2 je celkem slušná moznost i co se týče integrace se stávajícím OS, diskem apod. Odpadá nutnost řešit všechny možné partitiony apod. Zatím se mi snad nestalo že by tam neběželo něco co jsem potřeboval. Víceméně mnohem jednodušší způsob než obstarožní virtual box (ten tak ještě možná s vagrantem)... ale jo pro mne za mne - jen když už autor zmiňuje Vbox tak mi přijde nezmínit něco tak jednoduchého jako WSL celkem podpásovka pro čtenáře kteří o tom moc neví... a nejjednodušší cesta jak to celé na widlích rozjet, pokud se teda člověk zrovna nevyžívá v plánování a změnách na partitionách které autor popisuje. Nevím... nějak prostě postrádám smyl tohoto počinu:)))

ch3vr0n
ch3vr0n
Level 13 Level 13
17. 11. 2021 00:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RHW @junkett23 nmap mi nefungoval...

Nasty
Nasty
Level 1 Level 1
12. 11. 2021 16:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen bych doplnil pár bodů z mnoha vlastních zkušeností.

1. EFI oddíl 100MB je málo. Optimum je tak 1GB. Příkladně při upgradu firmware dokovací stanice nebo při update firmware IMEI (snad se nepletu), vás Linux, resp. příslušný ovladač pošle "někam", protože se rozbalí a připraví k instalaci právě na onu EFI partici. Následné zvětšení tohoto oddílu není vždy tak elementární záležitost a někdy se to nepovede vůbec.
2. DualBoot je v EFI velmi nestabilní. Pokud je nutné mít EFI GRUB zavaděč, je lepší mít jenom Linux, pokud je podmínka obou systému, jednoznačně Windows a virtualizace => platí pro začátečníka, samozřejmě. Jinak je s tím dost zbytečné práce.
3. Defragmentace je zbytečná věc. Ubližuje to a nic to nevyřeší. Resp. I jako nováček, pokud mám stabilní a vyladěný systém, než začnu cokoliv dělat s diskem, udělám jeho zálohu. Tohle je prostě pravidlo, které by nemělo být nikdy porušeno.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
12. 11. 2021 16:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nasty @Nasty díky za info, s dokovací stanicí nemám zkušenost. Mohl bys trochu objasnit pojem firmware IMEI -IMEI je obvykle identifikační číslo zařízení.
Dualboot EFI bych neřekl že je nestabilní, bohužel složitý již ano. To není pro začátečníka dobré. Jenomže to je dnešní doba. Legacy režim pomalu mizí. Mám ho radši. Virtualizace vše neřeší - časté problémy s grafikou. Tady mám pocit že se situace spíše horší.
Ohledně zálohy plně souhlasím. Nejdůležitější věc.

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
12. 11. 2021 21:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Tomk mam bezne dual - triple boot.
v EFI s vypnutym SecureBoot som mal problem naposledy pred 4mi rokmi.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
15. 11. 2021 14:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Tomk Nasty zřejmě myslel upgrady BIOSu a IME (Intel Management Engine)

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
12. 11. 2021 21:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Nasty @Nasty efi sa odporuca 512MB
windows 1O si vezme 130MB a linux 6.95MB (xubuntu 18)
dockina na DELL vobec nesaha do efi.

Nasty
Nasty
Level 1 Level 1
16. 11. 2021 08:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RHW @patejl75
Doporučení je jedna věc, zkušenosti věc druhá. Dokovací stanice Lenova si nárokovala přes 500MB a není to jediný případ, který se mi stal. Navíc nevidím při dnešních cenách disků a i jejich kapacit, důvod mít o 1GB na data méně, ale za to mít jistotu, že již nebudu muset EFI oddíl vůbec řešit. Pak jen přenáším instalaci dál a dál do dalších PC a pracuji bez problémů.
Tím IMEI jsem opravdu myslel Intel Management Engine Interface. Jinak také podstatná část předávání zkušeností je také to, jak moc s danou věcí zachází "učitel". Nevím kolik PC v triple nebo dual boot provozujete, ale jestli jeden či dva a nemáte problém, tak je to nic neříkající hodnota o tom, jaké problémy mohou jinak nastat. V případě Windows spravuji přes 200 stanic a v případě Linuxu asi 20 (byť se jedná jen o velmi základní servery nebo počítače). Nějaké zkušenosti s tímto už mám.

Karel Endler
Karel Endler
Level 1 Level 1
12. 11. 2021 10:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Možná jsem si příslušné zmínky nevšiml, ale část o defragmentaci je třeba vynechat při dnes už běžném použití SSD. Tyto disky se nedefragmentují, nemá to vůbec žádný smysl, jen to snižuje jejich životnost.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
12. 11. 2021 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Karel Endler @karlen tvoje Defragmentace je vhodná jako nástroj k většímu a bezpečnějšímu zmenšení systémového oddílu. Důležité je co nejvíce snížit nebezpečí ztráty dat. Ale Je možno ten bod vynechat a vyzkoušet nabídnuté možnosti zmenšení.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
11. 11. 2021 23:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja by som hladal najjednoduchsi sposob pre zaciatocnika ako to nainstalovat do dualbootu a toto mi neprislo ako najjednoduchsi sposob. Delit takto particie, nechal by som to na instalator. Tu zdielanu particiu naco? Ved pouzivatel ma flashku(kde mal pred tym ISO), tak si to prenesie cez nu. Byt zaciatocnik tak uz pri prvej kapitole to vzdam.

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
12. 11. 2021 09:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb @odb Ano, můžeš veškerou činnost na disku nechat automatice při instalaci Linuxové distribuce. Ovšem často je potom člověk nepříjemně překvapen navrženým rozdělením. a použít USB flash disk na sdílení souborů pokud to chci provádět dlouhodobě. Velmi nepohodlné i nebezpečné.

RHW
RHW
Level 30 Level 30
Procesor: Intel
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
12. 11. 2021 21:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Tomk
ale kvoli agresivnemu pristupu windows to so zdielanou particiou tiez nie je ktovie co. Lepsie riesenie eSATA suplik alebo NAS

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
12. 11. 2021 22:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb @odb
automatické rozdelenie jedine keď mi jedno ze všetko bude ... A budem všetko inštalovať znova

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
11. 11. 2021 22:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Veľmi nešťastný článok na tejto stránke . Uefi je ešte beh na strašne dlhu trať a nie ešte aby dobre fungoval v dual boot .Tak isto začínalo aj botovanie pod DOS ale problémy ozaj boli menšie a okrem strát dat nič iné ! Uefi je citlivé na starý hardware . Ja mam Linux 22 rokov a natrápil som sa aj ja pod Dos ale uefi nefunguje a nie ešte pre nováčika . Stránky pre linux sú zo Slovenských https://linuxos.sk určite aj v Čechách je .Nechajte tuto tému prosím na Nich . Pre nováčkov na Linux je dobrý starý PC naučiť sa partície na starom biose aj multiboot . A potom skúsiť novy z uefi

gck23
gck23
Level 25 Level 25
12. 11. 2021 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xfce4 @xfce4 pro nováčky je nejjednodušší to rozjet jako virtual, mnohem víc lidí má na to dostatečný výkon než rezervní staré pc a hlavně místa na to na stole

Tomáš Němec
Tomáš Němec
PCTuning PCTuning
12. 11. 2021 09:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xfce4 @xfce4 Také nemám příliš rád UEFI. Bohužel je to současná realita. Jinak pokud je možnost vždy preferuji režim Legacy. Virtual mohu rozhodně doporučit. Viz první kapitola.

tynyt
tynyt
Level 24 Level 24
15. 11. 2021 14:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @Tomk No a já bych řekl, že UEFI je dar z nebes. Kromě té parádní věci, že GPT podporuje více než 4 oddíly na disku (a člověk tak nemusí šaškovat s extended partition), tak další velká výhoda je čistě souborový charakter bootování OS, žádné prasečiny v MBR apod.

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
25. 3. 2023 02:26 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomáš Němec @tynyt
no keby chceli tak stačí 100MB na začiatku disku a vmesti sa tam aj MS aj Linux . UEFI take terno nie je .Netvrdím ze sa stým nedá sam som naň prešiel kvôli novej doske ktorá ma ovládače len na w10 a ten ma natívnu podporu uefi

Reklama
Reklama