Recenze klávesnice SteelSeries Apex Pro. To nejlepší nejen pro hráče | Kapitola 2
Seznam kapitol
SteelSeries Apex Pro je skvělá klávesnice pro hráče akčních her, výborně se na ni píše, je stylová a netrpí na žádný výrazný nedostatek.
Úplně na začátku si přiblížíme možnosti a schopnosti snímačů s Hallovým efektem u klávesnic. Pokud již o této technologii víte vše, klidně přeskočte na další kapitolu. Jak jsem psal výše, klávesnice umožňuje snímání přesné polohy každé klávesy, k čemu to je dobré?
Běžné membránové nebo mechanické klávesnice jsou „digitální“, tedy každá klávesa hlásí stav „zmáčknuto“ a „nezmáčknuto“. Předěl mezi oběma stavy je pevný a často je doprovázený mechanickou odezvou, tedy cítíte v bodě aktivace vyšší odpor. Mechanické klávesnice mají různé typy spínačů, které mají vyšší či nižší odpor nebo mění jeho charakter.
Klíčový je onen předěl mezi oběma stavy označovaný jako „actuation point“, tedy bod aktivace klávesy. Analogové klávesnice jej jednoduše nemají pevně daný. Díky tomu, že klávesnice snímá přesnou pozici každé klávesy, si můžete tento bod libovolně nastavit podle sebe.
Konkrétně u SteelSeries Apex Pro si můžete nastavit aktivační bod kdekoli v rozmezí 0,1 až 4,0 mm stisku. Navíc to nefunguje tak, že jej jednou nastavíte a už tak zůstane navždy. Také nemusíte nastavit stejný aktivační bod na všechny klávesy. Klidně si můžete nastavit 0,1 mm na WASD, nebo střídat více režimů. Například jeden pro hraní a jeden pro běžné psaní. Lehce je přepnete a vždy máte chtěný aktivační bod.
Tím ale kouzlení s aktivací kláves nekončí. Funkce Rapid Trigger umožní deaktivovat klávesu dříve, než se dostanete nad aktivační bod. Například si pro hraní nastavíte zmíněný 0,1 mm na klávesu A, tím si zajistíte rychlé zmáčknutí. Následně však pro pohodlí klávesu domáčknete, což by v normálním případě znamenalo, že pro přestání mačkání klávesy A ji musíte ze stisku 4,0 mm uvolnit nad 0,1 mm, což je dlouhá vzdálenost i doba. Rapid Trigger zajistí, že klávesu stačí jen velmi lehce odmáčknout, například na 3,5 mm, aby se vstup vypnul. Tím se zajistí nejrychlejší možné reakce ve hře.
Jsou tu však i další finty jako možnost nastavit dvě akce na jedno tlačítko. V tomto případě nastavíte jednu akci na rozmezí zmáčknutí třeba 0,1 až 2,0 mm a druhou akci na 2,0 až 4,0 mm. Tedy kupříkladu při polovičním zmáčknutí tlačítka W ve hře jdete a po plném domáčknutí běžíte. Bohužel z logiky věci akci při plném zmáčknutí nelze provést, aniž by se před ní a po ní zaznamenala akce při polovičním zmáčknutí.
Snímače s Hallovým efektem jsou tedy především o rychlosti zaznamenání akce. Na rozdíl třeba od mačkání tlačítek na myši u klávesnic trvá, než se zmáčkne klávesa do aktivačního bodu. Proto možnost posunout si tento bod fyzicky výš zrychlí reakce, ale zároveň si jej můžete posunout níže pro psaní textů. O tom ale v dalších kapitolách.