Zpět na článek

Diskuze: Test Intel SSD 660p 2TB: první disk s QLC; skvělá cena, ale...

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
13. 11. 2018 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

moc tomu nerozumím mám ssd bez slc cache,nežere to tím pádem dvou násobnou životnost,když to jde napřed do cache a pak normálně a je to stejný čip?

zaqqq
zaqqq
Level 9 Level 9
13. 11. 2018 11:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomášMarný ano data sa v podstate zapisuju 2x najprv v slc rezime a potom si to disk na pozadi zapise v qlc alebo si to utilitou vynutis manualne. qlc ma tragicku zivotnost - este mensiu nez tlc ale ta cena za gb a zvysena kapacita to ciastocne vykompenzuju...

Daemonius
Daemonius
Level 0 Level 0
13. 11. 2018 17:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zaqqq QLC má jeden zásadní problém oproti klasickým HDD.

Disky s plotnami obvykle když umírají, tak docela pomalu. Sice se může stát, že chcípne ze dne na den a nic se dělat nedá (no ono to jde vždy, jen je to drahé), ale většinou si dají načas a předem uživatele varují, že by si to radši měl zálohovat.

Když chcípne QLC disk, tak je totálně mrtvej a nevzkřísí ho ani Gandalf.

Což je přesně důvod proč si to nikdy nekoupim.

roob
roob
Level 36 Level 36
13. 11. 2018 19:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zaqqq @Daemonius: no vidis.. a ja som uz vyhodil platnove disky zo vsetkych pocitacov (okrem kameroveho systemu) a zostali iba v NASe. Ktorykolvek SSD sa mi moze kedykolvek pokazit -> kupim novy, skopirujem data zo zalohy a ide sa dalej. Zivotnost SSD naozaj nieje to, coho sa treba bat, napr. tu mam ccko 180GB Intel 530 z 08.01.2014, drive health 100%, estimated life remaining 90%, total NAND writes 47TB.

rnb
rnb
Level 0 Level 0
13. 11. 2018 17:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zaqqq @Daemonius: Pokud máš cenná data, tak RAID 1 (případně jiný RAID) + pravidelné zálohování tě neminou tak jako tak, to se v případě SSD nijak neliší od HDD.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 21:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zaqqq @roob: No jo, ale mechanický disk zaplníš po okraj a lze s ním slušně pracovat. QLC disk zaplníš, jeho rychlost je rázem na úrovni mechanického a jeho životnost (wl)? Je snad řeč o úplně jiných modelech použití, aplikacích. Recenzovaný disk je pro nenáročné konzumenty.

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
14. 11. 2018 11:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zaqqq @Xcute: v každom prípade kremík na "10nm" alebo 7nm spôsobuje problémy . Chrobáky z takejto výroby drahé a osobne sa bojím aj o ich životnosť aby procesory po 3 rokoch nezačali odchádzať

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 15:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zaqqq @xfce4: Magnetický záznam rozhodně má na mapě své místo, už kvůli záloze, jejíž spektrum odlišné od ostatních pokrývá principem svého fungování. I když jsem fanoušek ticha, nemůžu se ztotožnit s tím, že SSD považuje tolik lidí za univerzální lék, QLC je z toho může vyléčit.

xfce4
xfce4
Level 6 Level 6
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
Operační systém: Linux
18. 11. 2018 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zaqqq @Xcute: súhlas dáta jedine na platňu

petr_
petr_
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uz zacina byt realme na tom stavet domaci uloziste. Spotreba mimo zapis/cteni je 100mW, je to absolutne tiche.

Parametry nejsou oslnive, ale to je o uziti.
Plotnove disky pomalu ale jiste umiraji.

zaqqq
zaqqq
Level 9 Level 9
13. 11. 2018 12:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@petr_ ten rozdiel v spotrebe oproti hdd je ovela nizsi ako rozdiel v cene... do NAS kde ticho az tak neriesis je to stale nevyhodne ale ako datovy disk v desktope je to ok.

Jozef62
Jozef62
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 11:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@petr_ Na systémový disk sa moc nehodí, ale ako druhý disk na hry, fotky, video je to vzhľadom k cene a kapacite perfektná možnosť.

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
13. 11. 2018 15:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jozef62 tak s touto "rychlostí" je jasné že se to na systémový disk nehodí,ale je vidět že už i kapacitami vytlačují hdd,jen ta cena je zatím na sklad dat moc!!! Ono já osobně více jak 2T nepotřebuji a v kuse nemám,ono už při havárii přijít o 2TB je dost,fotky mám třeba na dvou discích

mixal
mixal
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 12:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

QLC by som sa bal kvoli trvanlivosti dat (uz TLC s tym ma problem - zazil som TLC disk pre ktory nebol ziadny FW update ktory by to riesil a po case data sli ledva citat)

Co ma prekvapilo je, ze ten vykon sice nie je spicka ale nie je az taky zly. Cakal som horsie.

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mixal Nevím, možná zbytečné obavy. Můj systémový disk Samsung 840 EVO z roku 2013 má T.E.C. date 2023. Dnes mu je 5 let a šlape jako když byl nový.
Pokud těch 10let dá, budu spokojen, i když ho stejně asi příští rok vyměním za jiný :), takže jeho životnost ani nevyužiji.

odb
odb
Level 24 Level 24
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
13. 11. 2018 13:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mixal Jasne, ze nieje zly. SLC cache robi svoje. Bez nej by bol vykon tragicky.

Pjetro de
Pjetro de
Level 38 Level 38
13. 11. 2018 12:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ked uz pan autor tak pekne predstavoval technologie, tak TLC "v loni" ??? HEEEE? WTF?

Prve TLC boli Samsung 840 EVO uvedene v aprili 2013 !~~~~!~~~~!! To bolo v loni ?????????????

:shock:

Z. Obermaier
Z. Obermaier
PCTuning PCTuning
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
13. 11. 2018 14:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pjetro de bylo sazmozrejme mysleno 3D TLC

TOW
TOW
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Z. Obermaier První 3D TLC byl 850EVO z roku 2015

Pjetro de
Pjetro de
Level 38 Level 38
13. 11. 2018 20:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Z. Obermaier no jo, ale v kontexte vysvetlovania technologii SLC, MLC, TLC, QLC cloveku ani tak moc nenapadne, ze autor rozlisuje planarne TLC a 3D TLC ...

wono totiz dnes su vsetky flash cipy 3D, dokonca aj MLC: https://bit.ly/2Djopfc

TOW
TOW
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 16:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Z. Obermaier @oldass: 840Evo je planární TLC, vrstvený 3D TLC je až 850Evo

orhore
orhore
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 14:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S tím jak jde vývoj u SSD spíše dozadu mi připomělo i vývoj USB flash disků. Některé USB 3.0 disky jsou pomalejší než o hodně starší USB 2.0. Zřejmě tahle nemoc bude postupně postihovat vše.

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
13. 11. 2018 15:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@orhore tak já si nestěžuji,musel jsem letos koupit nový,sice byl drahý ale zápis je 200MB/s musí to krmit ssd,jak to jde ze skladu hdd tak mu nestíhá

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 16:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na hry, do mašiny, kde se počítá s každým cm, proč ne.
Počkám na testy nového a Crucial/Micron NVMe, ze zvědavosti. A pak nezbývá, než počkat, co předvedou s 3DXP.

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
13. 11. 2018 16:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Xcute vždyť intel už 3dxp představil a byli nějaké testy,jsou rychlé ale drahé jako p.r.a.s.e

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 16:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomášMarný Ano, Intel je představil, ale pokračovat bude Micron. Jejich nabídka může být zajímavější.

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
13. 11. 2018 17:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomášMarný @Xcute: nebude pokračovat bude čipy 3dxp vyrábět pro intel,jestli bude mít i svoje produkty se zatím neví

Vetrelec
Vetrelec
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 17:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomášMarný @Xcute: Jak Intel tak Micron budou oba pokracovat.Ale kazdej sam za sebe.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 17:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomášMarný @TomášMarný: Pokračovat jistě bude, nyní zcela ve své režii. Ano, jestli skutečně udělají něco s nabídkou je otevřená otázka, jak píšu. Já v to doufám, 3DXP jsou zajímavé, obvzláště ve světle záplavy populárních TLC a QLC.

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
13. 11. 2018 17:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomášMarný @Vetrelec: intel nemůže leda by koupil licenci od micronu. a ten mu ji jistě neprodá,počítá s tím že čipy 3dxp bude pro intel vyrábět

survivor2000
survivor2000
Level 20 Level 20
13. 11. 2018 17:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kam autor chodí na tyto scestné desinformace: Samsung EVO 970 2TB - má reálný zápis 2500 MB/s nikoliv 600MB/s Tak možná na desce s prvni NVMe 2x2 (tak 7 let zpátky :)

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
13. 11. 2018 18:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@survivor2000 :D autor to asi myslí tak až se vyčerpá cache

survivor2000
survivor2000
Level 20 Level 20
13. 11. 2018 18:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomášMarný jo tak to potom jo, díky za objasnění :wink:

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
13. 11. 2018 18:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@survivor2000 v té recenzi o fous výše to píše i samsung, cache nazývá turbowrite

BackPa
BackPa
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 20:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No já si pod dobrou cneou představuju tak max 4k, ne 11.5k.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
13. 11. 2018 21:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@BackPa A to ví, že dostanou jaksi 280GB disk? XP XD

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 11:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Slabý zápis po naplnění cache je fakt mizerný, ale já bych se spíš ptal (aniž bych se technologie QLC zastával), kdy k takové situaci v reálném provozu dojde :?:

Asi se shodneme, že poměr čtení/zápis bude jednoznačně ve prospěch čtení a zároveň bych si troufl tvrdit, že víc jak 200GB v kuse bude zcela mimořádných. Takový zápis může nastat např. při kopírování videodat, ale i 4K videa bude při tomto objemu dat skoro 5 hodin(!), což asi není denní program většiny uživatelů. Je to tedy skutečný problém a nebo jen teoretický? :idea:

Výrobci chtějí nabídnout na trh cenově dostupné NVMe disky s co možná největší kapacitou a vytlačit disky plotnové. QLC jim pomáhá. Já bych to zase tak černě neviděl.

rnb
rnb
Level 0 Level 0
14. 11. 2018 12:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Problém není ve výrobku jako takovém, jako v uvádění nepřesných specifikací. Ve specifikacích Intel SSD 660p 2TB je Sequential Write 1800 MB/s a Random Write (8GB Span) 220000 IOPS a recenze nám ukázala že to není tak úplně pravda. Začíná mi to připomínat kauzu P.M.P.O.

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
14. 11. 2018 14:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rnb P.M.P.O je výkon přesně před tím než reproduktory shoří :lol:

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 12:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rnb No napadáš Intel za nepřesné info, ale dopouštíš se ho spíš ty sám. Vypustil si "up to"

Oni píší:
Sequential Read (up to) 1800 MB/s
Sequential Write (up to) 1800 MB/s

Fér to ale od Intelu a jiných výrobců není. Souhlas.

cursedslayer
cursedslayer
Level 1 Level 1
15. 11. 2018 11:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rnb @TomášMarný: Nebo ti magneto proletí kolem hlavy. :)

rnb
rnb
Level 0 Level 0
14. 11. 2018 12:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rnb @oldass: To máte pravdu, ale neberu to v potaz. Napsat na SSD s QLC 250 MB/s nápis up to 1800 MB/s je nic než hanba.

To je jako kdyby výrobce SATA 3 HDD uváděli up to 500 MB/sec, protože zápis do cache uvnitř HDD jde přibližně takhle rychle.

He3lix
He3lix
Level 32 Level 32
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
21. 11. 2018 18:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rnb @cursedslayer: i s wolverinem :D

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 11:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Na druhou stranu je třeba přiznat, že pokud si uživatel koupí disk, který zaplní a nebo ho zkrátka bude provozovat téměř zaplněný, mohl by se cítit rychlostně omezený. Speciálně ti, kteří vezmou verzi 512GB.

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 14:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel Zajímal by mě graf závislosti rychlosti a přístupové doby na zaplnění disku. Na Anandtech mají hezké testy závislosti na povaze použití.
Imo je to křáp, přinejmenším tato generace. Pro hráče s sff pc, kteří zároveň mají hlouběji do kapsy (divná kombinace).

blackbox
blackbox
Level 21 Level 21
14. 11. 2018 20:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @Xcute: realna rychlost bude jako vzdy zavisla na SLC cache :) QLC je dalsi stupen odrbu jak vydrzet aspon zaruku a pak se dej vule bozi (rozhodne uzivatel co potrebuje nejaky stabilni vykon a spolehlivost tohle vi a sahne po MLC)

Xcute
Xcute
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 21:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel @blackbox: Tak pokud zájemce o takový disk uvažuje o využitích v intencích jeho maximální kapacity, můžeme v sobě chovat jistou naději, že vystřízliví a dočkáme se nabídky lepší technologie.

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
14. 11. 2018 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smazaný uživatel já bych řekl že nikdy já třeba kopíruji velké soubory/filmy 20GB jen poměr cena/kapacita je mizerný

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
14. 11. 2018 11:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomášMarný Cena klesne a poměr se zlepší až na výrobku nebude logo Intel, ale třeba ADATA apod..

TomášMarný
TomášMarný
Level 26 Level 26
14. 11. 2018 14:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomášMarný @oldass: koukám že cenovou politiku intelu,sedřít kupující z kuže prokouklo mnoho lidí

Reklama
Reklama