Test Mini PC Asus ExpertCenter PN53 s AMD Ryzen: v malém těle velký stroj! | Kapitola 9
Seznam kapitol
Mini PC Asus ExpertCenter PN53 je dokladem, že i minipočítač „do kapsy“ může nabídnout výkon, za nějž by se nemuselo stydět ani stolní PC. To vše při nízké spotřebě díky mobilnímu procesoru AMD Ryzen.
Herní výkon integrovaného čipu byl pro mě zklamáním. Mini PC jsem si na test půjčoval hlavně kvůli integrované grafice, která je o generaci novější než u APU Ryzen z řad 5000G a měl jsem představu, že srovná výkon aspoň s grafikami nižší třídy. Mimo jiné i díky využití nové generaci pamětí DDR5 s vyšší propustností. Bohužel mi dorazila varianta s ořezanější R660M, a tak adaptér v podstatě jen dorovnává APU Ryzen 7 5700G pro stolní PC. A to není zrovna trhač asfaltu.
Nejlépe si na mini PC s tímto procesorem asi zahrajete streamované hry. Jinak je integrovaná grafika s výkonem na štíru i v několik let starých hrách. Ano, integrované adaptéry Intelu nebo základní grafiky v Ryzenech 7000 výkonem rozcupuje, ale na hraní běžných her to není. Oproti lowendovým grafikám má ale jednu obrovskou výhodu – protože sdílí systémovou paměť, netrpí jejím nedostatkem. Se 16 GB paměti můžete vesele nastavovat vysoké rozllišení textur, což si už dnes na levných kartách se 2–4 GB paměti nemůžete dovolit.
Na testy jsem vzal několik let staré hry, resp. jejich remaky – Mafia II Definitive Edition, Metro Last Light Redux a Shadow of The Tomb Raider: Definitive Edition. U všech jsem nastavil minimální detaily a zvedal jsem pouze nenáročná nastavení, která srážela výkon o desetiny či nízké jednotky snímků za sekundu tak, abych se dostal na nějaký rozumný kompromis z hlediska kvality obrazu a výkonu.
Mafia II: Definitive Edition
Metro Last Light Redux
Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition
Novější Ryzen podporuje i upsampling RSR (Radeon Super Resolution), u starší integrované grafiky v Ryzenu 5700G se AMD na jeho podporu vykašlalo.
Říkal jsem si, že je to skvělé, protože se na hratelné snímkové frekvence ve full HD na nízkých detailech dostanu aspoň přes ten upsampling a mini PC bude použitelné aspoň na základní hraní, jenže ve hrách, které jsem zkoušel, byl po snížení rozlišení na 1600 × 900 bodů výkon se zapnutým RSR nižší než v nativním full HD a opakovaná měření nedávala konzistentní výsledky. Při snížení na rozlišení 1280 × 720 bodů s RSR na 1920 × 1080 byl výkon obdobný jako v nativním full HD. Nedává to smysl, ale zkoušením různých nastavení a rozlišení na dvou různých verzích ovladačů jsem zabil několik hodin a k lepšímu výsledku jsem se nedopracoval.