Zpět na článek

Diskuze: Vývoj technologií počítačových her — třetí díl

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
9. 9. 2011 07:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ta fotka SDRAM není fotkou SDRAM, ale fotkou DDR SDRAM. "Čisté" SDRAM DIMMy měly dva klíčové zářezy, na fotce je jen jeden -> jedná se o DDR SDRAM.

Ssnake
Ssnake
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 07:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Intel sériově vyrábí první procesor o frekvenci magického 1 GHz.
amd predbehlo intel o 2 dny :-)

gos
gos
Level 1 Level 1
12. 9. 2011 12:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ssnake Jo to si taky pamatuju, že AMD mělo 1 GHz dříve a dokonce Intel na 1 GHz měl o několik procent prakticky ve všem nišší výkon. A aby to nebylo málo, tak AMD pak přišlo s frekvencí 1,1GHz a Intel musel zareagovat frekvencí 1,133GHz aby mohlo srovnat výkon, jenže hodně procesorů Pentium III Intelu mělo s touto frekvencí problémy, tak je nakonec stáhnuli z trhu a AMD si přišlo ještě s 1,2 a 1,3 GHz a až po malé odmlce Intel zareagoval s jejich Tualatinem, který šel až na 1,4GHz, tak AMD přišlo taky s 1,4GHz, ale výkon mělo pořád lepší a i cenu mělo pořád nižší. :D

xwing
xwing
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 08:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ssnake Okrem toho pokiaľ si dobre pamätám tak Intelov na 1GHz bolo ako šafránu a veľmi rýchlo sa vypredali (neviem či sa vôbec do retail predaja dostali a nešlo skôr o zopár vzoriek), navyše nie vždy na tej frekvencii fungovali spoľahlivo. Až dlho po tomto paper launchi prišla funkčná a dostupná revízia. Problém dostať sa na 1GHz bol pokiaľ viem tiež jeden z dôvodov prečo Intel stavil na NetBurst schopnú dosahovať vysoké frekvencie (P4), čo sa však neskôr ukázalo ako slepá ulička.

RanDoMize
RanDoMize
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 07:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Stále se tu pár srdcovek ještě najde, ale holt se dostáváme ke stále méně vděčnější části počítačové historie... :cry: Jinak ani se mi tomu nechce věřit, nevím, jestli jen nejsem z formy, ale nenašel jsem žádné překlepy, co jsem to celé zběžně přečetl, jen tak dál... :wink:

Sotkis
Sotkis
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 08:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V zavodnich hrach se neorientuju ale za technologicky zasatni povazuju Carmageddon I. Ze dvou duvodu: Rozsahle, volne pristupne mapy a model deformace zevnejsku vozidel. Datum vydani 30. cervenec 1997.

cursedslayer
cursedslayer
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 08:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sotkis Jojo a dodatečně byla i podpora Glide (3Dfx).

apoc9
apoc9
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 08:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To jsem hrál hodně dlouho a ještě jsem k tomu i po letech vracel. Pokud jste nehráli multiplayer, tak nejlepší zábava byla hrát s nightmare boty. 8)

Sotkis
Sotkis
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 09:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@apoc9 Ja napred propadl Quake III ale pak nase ZŠ dostala nnova PC a na nich demo UT. A to nam vystacilo na zbytek dochazky...

xwing
xwing
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 08:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@apoc9 Nikdy nepochopím ten craze okolo Quake 3, mňa chytil práve Unreal Tournament 8)

Daemonius
Daemonius
Level 0 Level 0
10. 9. 2011 01:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xwing Q3 byl zábavou především tupých USA obyvatel, zatímco ČR vlastní dodneška špičkové hráče UT. Nicméně Q3 přežilo UT.. díky QL. A i já to občas hraju, ač sem měl UT mnohonásobně radši a myslím si, že to taky byla o hodně lepší hra. Q3 je kapku moc tupé..

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
10. 9. 2011 23:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xwing @Daemonius: A co sa tyka UT - je to podobne ako pri F1: kazdy dobry jazdec F1 bude dobry aj v inych motoristickych sportoch (rally, nascar, indy). Nikdy nie naopak.

Podobne, kazdy dobry hrac Q3a bude dobry v UT, CoD, whatever. Nikdy nie naopak!

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 0 Level 0
10. 9. 2011 23:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xwing @Daemonius: SI uplne vedla. Q3a bolo vzdy o trickovani a maximalnom ladeni jemnych skillov. Toto ziadna MP FPS fra dodnes nenapodobila. Q3a je prave pre "znalcov" a kdejaky USA tupec v nej dostane taku nakladacku, ze sa moze ist vyplakat akurat ku CoD.

AL_
AL_
Level 1 Level 1
11. 9. 2011 01:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xwing @overclocking: naprostej souhlas. q3 pokladam ze nejdokonalejsi hru kterou jsem kdy hral. Tupej si neprijdu) arena pridala narozdil od UT do hry nutnost dynamiky pohybu a nauceni se hopsat, vrcholici vynikajicima matchema v clan arene s cpm pravidly, blahejch casu jeste na gamezone. Na tyhle veci si vzdycky rad zavzpominam

AL_
AL_
Level 1 Level 1
11. 9. 2011 01:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xwing @AL_: jeste dodam-byt tu edit nemusim delat druhej post-ale obecne, ze znamych quake moc lidi nebavil, protoze nebyli schopny se ho naucit hrat. proto hrali unreal (to neni rejpnuti, ale fakt) :)

BurnerTom
BurnerTom
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 09:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zabudli ste na jednu prelomovu hru z roku 1999 - Kingpin: Life of Crime

edemski3
edemski3
Level 23 Level 23
9. 9. 2011 09:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@BurnerTom Jj, to byla taky pecka na tu dobu! Od té doby poslouchám Cypress Hill :-)

Lada-1
Lada-1
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 09:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nic zajimaveho

bounty[cz]
bounty[cz]
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 10:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejlepší herní období mého života - hry 90.let a časně po miléniu 8)

subdivider
subdivider
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 11:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Spomeniem 2 (pre mna) dolezite hry:
Aliens versus Predator (1999) [spoluzakladatel zanru akcne/sci-fi/horor - neuveritelna atmosfera hry]
Colin McRae Rally 2.0 (2001) [vyborna grafika a este lepsia fyzika]

shuster
shuster
Level 1 Level 1
24. 10. 2011 00:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@subdivider Colin McRae Rally 2 sa mne az tak velmi nepacil. Zato prvu verziu (z roku 1998) mohli spomenut. Fyzika uz bola vtedy vynikajuca. Pre mna to bola prva hra ktora podporovala glide. Samozrejme pouzivala aj softverovy renderig.

DOC_ZENITH
DOC_ZENITH
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 11:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

SLI na voodo kartách nefungovalo podobně jako dnes jak píšete. Fungovalo naprosto rozdílně. Na voodoo 2 se používala nejstarší forma SLI kdy jedna karta renderovala sudé a druhá liché řádky. Tím bylo zajištěno perfektního škálovánbí ve fillrate, a paměť framebufferu byla sdílená a s dvěma kartama šlo dosáhnout lepších rozlišení a výkjon stoupnul prostě o 100%. Když vás nebrzdil CPU, bylo to 2x tak rychlé. Na VSA-100 ( vodooo5 ) pak každej čip renderoval určitou čás scény a mohlo se jich na tom podílet až 32 naráz. Obě 2 tyto metody znamenaly krom geometrie naprosto lineární škálování ve výkonu, nezvedaly inputlag, neexistovalo něco jako problém s drivery či kompatibilitou, fungovalo to vždy a všude. Dnešní AFR renderign tehdy používala ATI rage Furry MAXX, která byla odpálkována jako naprosto useless karta s problémy, inputlagem, a nuo prostě AFR. Prostě to co se tehdy naprosto netolerovalo je dnes OK, hlavně že to zvedně průměrná FPS v benchmarcích že.

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 13:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DOC_ZENITH Hlavně na Voodoo 5/6 bylo SLI podstatně vylepšeno, namísto anologového SLI bylo použito 30-bit digital interface s programovatelným počtem řádků ( 1-128 ), které šlo přizpůsobit potřebám konkrétní hry nebo počtu čipů na kartě. :wink:
- del42sa

Uživatel bez registrace
Uživatel bez registrace
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 13:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DOC_ZENITH Hlavně na Voodoo 5/6 bylo SLI podstatně vylepšeno, namísto anologového SLI bylo použito 30-bit digital interface s programovatelným počtem řádků (1-128), které šlo přizpůsobit potřebám konkrétní hry nebo počtu čipů na kartě. :wink:
- del42sa

Thargas
Thargas
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 11:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chjo,asi už jsem starej,tady se píše o historii a já si to úplně vše pamatuju. i to jak jsem musel šetřit na svou první Voodoo....

edemski3
edemski3
Level 23 Level 23
9. 9. 2011 12:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Teď mě napadlo, když se ty píše o Q3A a o HW, že to byla první hra, která podporovala v té době HW Transform & Lighting, který jako první podporovala GeForce256. Měl jsem ji a oproti TNT2Ultra v Q3A byla cca o 50% rychlejší.

Samanta
Samanta
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 12:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Určitě je dobře že byla zmíněna Mafie. Souhlasím že grafická stránka hry byla hodně vysoko a stejně tak i další faktory hry. Ale... GTA3 si zaslouží taky svoje místo v tomhle článku. Vždyť to byla první hra 3D která umožňovala to všechno co se tam dalo dělat. V podstatě spousta studií se dnes snaží udělat takovou hru, většinou ne příliš povedenou, a právě proto si GTA3 zaslouží uznání. Přeci jenom, proto se taky furt vede hádka o tom, že se nemůže porovnávat GTA a Mafia - hlavně nezačněte flame.

karelpipa
karelpipa
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 12:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

[quote=Sotkis]V zavodnich hrach se neorientuju ale za technologicky zasatni povazuju Carmageddon I. Ze dvou duvodu: Rozsahle, volne pristupne mapy a model deformace zevnejsku vozidel. Datum vydani 30. cervenec 1997.[/quote]

Ano ta deformace vozidel se ani dnes nevidí, občas to i solidně pobavilo :) hrál jsem teda hlavně dvojku.

dim0n
dim0n
Level 24 Level 24
9. 9. 2011 18:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@karelpipa Vsechny :-)

santana85
santana85
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 12:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

celý týždeň som čakal na tento článok. :)

z môjho pohľadu už menej "romantické" čítanie než predchádzajúci, lebo v tejto dobe už som bol viac ostrieľaný hráč a neviaže sa mi k tomu taká nostalgia ako k začiatku 90s.

ale pamätám si ako sme s kamošom kúpili prvú CD-napaľovačku za šialené peniaze a jak sa vtedy húfne napaľovali hry pre kamošov, každý čosi chcel. :) /uuups!/ :oops: nejaký copyright vtedy ani nikoho nenapadol, hehe.

v článku postrádam aspoň zmienku o ešte jednom žánri, ktorého vznik sa tiež viaže na nástup 3D technológie... a síce third person akčných adventúr a konkrétne Tomb Raidera. táto legenda si zaslúžila aspoň zmienku. nevedel som, či nedostane priestor v tomto článku, tak som to minule radšej nespomínal.

dim0n
dim0n
Level 24 Level 24
9. 9. 2011 18:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A co serie C&C??!?!!? Kdyz uz jsme se bavili o strategiich...

TankGeorge
TankGeorge
Level 1 Level 1
9. 9. 2011 19:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jestli mi paměť slouží, tak jedna z prvních her motajících se kolem DirectX_9 byl Need for Speed Underground. Ročník 2003, jímž končí tento článek. Mno a v DX9 jsme doteď.

http://www.gamershell.com/static/screenshots/2372/36949_full.jpg

Když se na to podívám po pár pivech, zas takový rozdíl mezi Crysis 2 a tímhle není .) Další díl tedy není nutný.

Sice netrávím nostalgické články nejlépe, ale takováto lekce historie není na škodu.
Lámu se smíchy při představě, že týpek si po novém CoD zkusí Unreal a zjistí, že 13 let stará hra má kvalitnější architekturu, členitost a design levelů. Co asi tak řekne člověk, který Dragon Age s Mass Effectem považuje za originální intelektuálně dospělou špici žánru, až si zahraje Planescape Torment...

...teda díky všemohoucímu transcendentálnímu algoritmu alespoň za ten Mass Deus Age.

Za článek díky taky.

shipo
shipo
Level 1 Level 1
10. 9. 2011 13:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TankGeorge Právě proto je další díl nutný! Je nutno zmínit pixelshadery, které způsobily obrovský skok v grafice(odlesky, dynamické stíny, bumpmaping, postproces, rozmazání pohybem, AA, ...). :D NFSU miluju a tak vím že hardwarově podporuje jen DX8(ps11), na DX9 se jede od NFSU2(ps20a), a na současném DX9c od NFSMW(ps30). Jinak souhlasím že rozdíl mezi DX9c a DX11(teselace) je mizivej. :wink:

gos
gos
Level 1 Level 1
12. 9. 2011 15:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shipo No vizuální rozdíl mezi DX9c a DX11 moc není. Rozdíl je ale v tom, jak se k tomu vizuálnímu výsledku dostane. No a v DX11 to prostě je s menší zátěží HW. To by měl být hlavní přínos DX11. Že by se mělo jít dostat k lepšímu vizuálnímu výsledku, při stejných HW nárocích. No a plus k tomu je samozžejmě hromada nových technologií a efektů.

kalda69
kalda69
Level 1 Level 1
26. 10. 2011 11:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shipo @gos: tady je problem s tim ze 99% her se dela pro DX9 i DX11 a to se proste blbe optimalizuje. Kdyz by se vyvojari mohli zamerit jen na DX11, tak by pak mohli bejt ty hry daleko hezci (teda tohle je alespon muj osobni nazor).

elcrys
elcrys
Level 1 Level 1
10. 9. 2011 17:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přijde mi, že autor často vůbec neví o čem píše. Tohle není téma, které lze za pár hodin vygooglit na Internetu. Také jeho popis her, které zažil jenom v prohlížeči na YouTube, je často zcestný a neautentický. Navíc bylo zmíněno mnoho her, které k vývoji technologií ničím nepřispěly a naopak důležité zmíněny nebyly. Pan Rybka by se tohoto seriálu ujal určitě mnohem lépe. No, alespoň za snahu můžu pana Šulce pochválit :).

gos
gos
Level 1 Level 1
12. 9. 2011 15:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@elcrys Tak to každopádně, by se aspoň co se týká her, jako recenzent v herním časopisu v devadesátých letech, měl minimálně v tomhle období lépe orientovat.

RastyFOX!!
RastyFOX!!
Level 1 Level 1
10. 9. 2011 20:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Skoda ze se nekonal rozbor hardware i v castich predeslych

Eddward
Eddward
Level 1 Level 1
10. 9. 2011 21:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Quake III Arenu mam na notebook aj teraz nainstalovany :D

gos
gos
Level 1 Level 1
12. 9. 2011 12:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zapomnělo se třeba na hru Turok: Dinosaur Hunter (1997), kvůli které se taky hodně prodávaly 3DFX VooDoo kvůli podpoře jen Glide a software renderingu, časem se myslím oblevil patch i na DX. A taky Forsaken (1998) od tvůrcu Turoka, kvůli kterému si taky hodně lidí kupovalo 3D akcelerátory, tentokrát i jiné než 3DFX, hodně to právě byla nVidia Riva 128 a Riva 128ZX. No jinak co já si vzpomínám tak kvůli Quake 2 si hodně lidí kupovalo 3DFX VooDoo 2 nebo i Banshee a kvůli prvnímu Unrealu si hlavně lidi kupovali nVidia Riva TNT.

mara.t
mara.t
Level 1 Level 1
14. 9. 2011 21:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No, hry až tak často nehraji, ale na souboj grafických karat si pamatuji. O to více mne mrzí, že autor to vše plete a míchá dohromady a předhazuje kouskovaté informace. Například nemůžete porovnávat jen voodoo2 s rivou TNT..když vám samotné voodoo nepojede. Většina lidí k ní měla třeba karty od SIS nebo starší ATInu. Také samotný graf dole dokazuje slabost voodoo (ale také genialitu na kterou dnešní výrobci nemají) a to že se voodoo2 skládá ze 2 až 3 čipů a každý má jen 4MB paměti..proto to max rozlišení 80060016bit. Zatímco konkurence dává i 102476832bit.Jinak perla: "Alternativně existují i speciální řešení s dvěma čipy na jednom plošném spoji" - když už jsou na PCB tři čipy? A samozřejmě i speciální karty kde bylo 24 čipů atd. Nebo perla 2: "celou kartu pojmenovala Riva TNT. Karta s podporou DirectX 6.0" Vždy jsem si myslel, že se DX6 chlubila TNT2 a to neoprávněně protože jediná karta co ho měla byla G400 od Matroxu.Perla3: "Matroxu nepomohl vysoký výkon ve 2D ani vynikající kvalita obrazu." Myslím, že už v té době Matrox platil za nejlepší grafiky pro grafiky :-) 3D od nich až tak nikdo nečekal a bylo to příjemný bonus.. Takových věcí by se asi našlo víc...inu, je to tu jak na novinky.cz :(

DOC_ZENITH
DOC_ZENITH
Level 1 Level 1
15. 9. 2011 15:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mara.t Na voodoo 2 jsou 3 čipy. Ten menší je celej front-end, ty další dva jsou TMU. Není to že jsou 3 karty na jednom PCB. OMG.... A to že jedna karta neuměla více než 800x600 je dáno tím, že voodoo 2 nemohla dynamicky přidělovat paměť. Měla pevně dáno 4MB pro framebuffer a 8MB pro textury. Když jsi si dal druhou do SLI, tak se paměť framebufferu sčítala a byla pak 8MB tudiž mohlo jít vejš i rozlišení. Navíc voodoočka měly naprosto jednoznačně nejlepší kvalitu obrazu, na rozdíl od jinejch karet totiž netrpěly žádnými problém Z-bufferu, žádnými problémy s drivery, a jejich 16-bit byl nádhernej protože interně renderovali v lepší kvalitě, kdežto TNT se holedbala že umí 32-bit ale byla v tom neuvěřitelně slow a v 16-bit byla zas hnusná. O ATI a jinejch značkách nemluvě (s vyjímkou PowerVR Kyro která měla úplně jinej, hodně dobrej rendering).

A ještě k uživateli nad tebou: Pro Unreal si lidi TNT rozhodně nekupovali. Unreal 1 engine jako takovej byl nejvíce odladěn a optimalizován pro voodoočka. Původní unreal bez patchů dokonce uměl jen Software rendering a Glide, UT pak uměl i D3D, OpenGL, S3Metal. Ale problém byl že pouze pod Glide tam fungoval detail texturing což citelně zvyšovalo kvalitu obrazu + výkon pod glide byl prostě vždy lepší. Stejného či lepšího obrazu s non-voodoo kartami tam šlo dosáhnout až s vydáním upgradovaného OGL driveru a s grafikama GF3TI a lepšími. TNT si lidé nikdy nekupovali pro žádné hry. Lidi co to vzali byli většinou zmasírování lživým marketingem co NV tehdy šířila, či heslem více MB paměti = lepší grafika, proto se nejvíce prodávaly nešťastné TNT2 M64, totálně okleštěné s hnusnym obrazem, slow s 64-bit sběrnicí, ale lidé si mysleli že protože to má 32MB tak to bude rychlé jak TNT2 Ultra za 25 000 kterou viděli v časopise....

Ještě k Q3A. Q3A neuměl přímo TnL, ale díky jeho OpenGL enginu tam šel procpat driverem, tak se to hned vzalo do makretingu. Q3A uměl ale nadále také HSR režimy pro nerenderování skrytejch částí scény což drasticky zvyšovalo výkon, a také uměl motion blur (tyto dvě featurky fungovaly na 3DFX Voodoo5), bohužel tyto 2 featurky byly jen u pre-relase verzí, Nvidia si pak zaplatila jejich eliminaci a ve finální vezi hry HSR ani Motion blur nefungovaly.

reader
reader
Level 1 Level 1
15. 9. 2011 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Kde je zmínka Diablo II? Kde je Neverhood :?:

:x

Pidalin
Pidalin
Level 4 Level 4
16. 9. 2011 09:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Sakra, kde máte Wolfensteina? Sice to na svojí dobu nebyla tak revoluční hra, ale nezmínit ho vubec? :lol:

shuster
shuster
Level 1 Level 1
24. 10. 2011 00:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dalsiu race hru by som spomenul Colin McRae Rally (1998). Okrem software renderingu sa dalo nastavit aj glide. Hra nebola prilis oblubena kvoli pomerne realistickemu spravaniu sa aut (pri vyvoji pomahala legenda rally McRae). Takisto hra pouzivala deformacny model.

Reklama
Reklama