Zpět na článek

Diskuze: Domácí síťování: Kopírujeme po síti rychlostí 2 Gbps

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

ivo_m
ivo_m
Level 1 Level 1
13. 9. 2021 02:10 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Provedl jsem vše na NAS podle článku, ale soubor smb.conf se mi otevřel pouze pro čtení. Jak to udělat, abych mohl přidat položky, prosím? NAS QNAP ts-453D, v Linuxu jsem naprostý laik. Děkuji.
Edit: Už jsem se to naučil otevřít pro zápis, ale neumím soubor uložit. Poradíte mi, prosím?

rumpeak
rumpeak
Level 1 Level 1
7. 1. 2019 11:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

a já se ptám: Není lepší do NASu dát rovnou 10GBit síťovku a switch koupit třeba tento: https://xevos.store/produkt/netgear-5-speed-unmanaged-switches-10-gigabit-multi-gigabit-gs110mx-gs110mx-100pes/ Sice nemanageovatelný, zato defaultně 10GBit?

Mohl bych poprosit začít věnovat trochu víc času 10GBitu? Ideálně na jakou dálku se dají přenášet 10GBit data spolehlivě po starých 5e kabelech, na co stačí 6, 6A, 7, jaká je budoucnost cat 8, switche, routery, optická řešení (pro domácnosti kromě novostaveb ne moc praktické) kdy budou 10GBit konečně podporovat ISP atd (Já mám třeba gigabit internet (tedy zatím omezený na 340Mbit) přivedený po optice a nevím ,zda půjde upgradovat na 10GBit jen změnou hardwaru bez změny kabeláže - technologie PON, ISP PODA). Myslím, že článků o 10 GBit by se dala napsat spousta.

CageJ
CageJ
Level 1 Level 1
7. 1. 2019 12:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rumpeak Nepôjde, súčasné optické konvertory majú limit cca 1.5Gbps symetricky... Čiže sa musí zmeniť chrbicová sieť a zlepšiť modulácia... otázne je na akú vzdialenosť od ústredne.. Optika zvládne aj gigabity za sekundu na vzdialenosť pár kilometrov.. (bavíme sa o optike pre koncových používateľov)

Maxik
Maxik
Level 0 Level 0
7. 1. 2019 12:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CageJ ale jsou i 100Gbit transceivery, ale ne pro bezny pouziti, to je tak na patere mezi Nixy ne na doma :-D

Maxik
Maxik
Level 0 Level 0
7. 1. 2019 12:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CageJ @Maxik: tam maji tusim 10,20,40 gbit mozna nekde i 100gbit. Na domaci pouziti tohle nikdy potreba nebude ani 10g ne. To je scifi ;)

blackbox
blackbox
Level 21 Level 21
7. 1. 2019 15:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CageJ @Maxik: to je fakt dnes je většina uživatelů na Wifi(mobil/tablet) tam bohatě stačí i 100BASE-T+:)
ale 2,5/5 GBASE-T si umím představit pro přenosy dat v domácí síti
nějaký ten čas to ušetří a 1000BASE‑T už je limitující faktor i při přenosu dat z HDD na HDD (a to se stále bavíme o jednom uživateli) a do budoucna si troufnu tvrdit, že 1000BASE‑T nebude stačit ani na vysoce kvalitní "video" např. pro 8k panely :) >> dále pak trend vše přesouvat do cloudu značí, že budou potřeba vyšší rychlosti (ne zcela nutně jen to bude příjemnější)

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
7. 1. 2019 21:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CageJ @blackbox: 8K má bitrate do cca 360Mbps, takže gigabit to zvládne s přehledem.

roob
roob
Level 36 Level 36
7. 1. 2019 21:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CageJ @blackbox: seagate uviedol NASove sata SSD ironwolf s obrovskymi TBW.. takze ta buducnost moze prist velmi skoro

blackbox
blackbox
Level 21 Level 21
8. 1. 2019 17:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CageJ @tynyt: to mi připomíná časy minulé(pro někoho stále aktuální) >> nezapínej pračku mám puštěný sporák :) apod.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
10. 1. 2019 10:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@CageJ @blackbox: Mně ne.

Když opomineme takové "nepodstatné" věci, jako že těch 360Mbit je maximum a že VBR a běžné bitrates jsou velmi daleko od tohoto maxima, tak stále máš dvě věci "k řešení":

1. že to je ani ne půlka pásma gigabitu
2. že tato data taky musíš do té LAN nějak dostat (a už vidím poslední míli v 10Gbitu)

Maxik
Maxik
Level 0 Level 0
7. 1. 2019 12:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rumpeak 340mbit protoze tam vzdy bude agregace jako prase, 340 z giga je jeste velice slusny. I kdyz takove rychlosti vyuzije tak 1% populace samozrejme na sosani torrentem jinak se to da doma vyuzit jen tezko, vetsine staci rozumne kvalitnich 20,30 mbit s polovicnim uploadem. Domaci rozvody v 10G eteru to je vtip roku :-D K cemu by to jako bylo ? bohate staci 1G a jeste velice dlouho bude stacit. Do novostavby si samozrejme pripravis husince do zdi abys v pripade potreby nemusel nic sekat, tam si pak muzes prostrcit mikrotrubicky a zafoukat vlakna a treba 100Gbit transceivery.

LivingLegend
LivingLegend
Level 1 Level 1
7. 1. 2019 16:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Maxik To není pravda že jen na torrentový protokol.

Třeba použití Plexu/Emby kde video je ve 4K (se 40mbs či víc) je problém.

Mám dvě možnosti buď to server přežvýká (což kvulí stáří železa moc nedá) nebo to pošlu celé (a tady zas je úzké hrdlo u ISP)

A stačí to zapnout doma na dvou zařízení a už se ti celkem zadýchá síť i při lokálním využití....

Ne každý má doma síť jen na fb...

iks
iks
Level 1 Level 1
7. 1. 2019 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rumpeak Az na tu cenu....

Igoreso
Igoreso
Level 24 Level 24
7. 1. 2019 14:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

hm, zvlaštní, před delší dobou jsem to zkoušel na Synology 1511+ + 24port programovatelny switch + PC s 2xintel sitovkou a ani nahodou to nechodilo.
Ted jsem koupil Qnap TS-673 (4xlan), na nem jede LACP (switch to umi) ale jak dostat dal udělat rychlejší sít pro PC netuším. 10Gbit sitovky jsou silene drahé :(

havko56
havko56
Level 1 Level 1
12. 2. 2019 23:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Igoreso Tiež som nedávno kúpil Qnap TS-473e. Ak máš viac skúsenosti s nastavovaním QNAP, rád by som sa s Tebou poradil. Ďakujem.

CageJ
CageJ
Level 1 Level 1
7. 1. 2019 17:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Igoreso tiez mi to z Nasky ide len do switchu :D
Musis mat dosku s 2×LAN...

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
7. 1. 2019 15:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Igoreso Pořídíš do PC nějaký 2- nebo 4-portový gigabitový broadcom ze serveru. :-)

Igoreso
Igoreso
Level 24 Level 24
7. 1. 2019 17:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt No, takovy stoji 2500kc a vice. Za to uz koupim 10Gbit kartu. :(
Hledam levnejsi reseni,cca do 1500kc.
Moje deska ma 1xlan intel

Igoreso
Igoreso
Level 24 Level 24
8. 1. 2019 05:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @tynyt: A co treba INTEL NC360T?
Ma 2x lan.
Slo by pouzit?

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
8. 1. 2019 15:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tynyt @Igoreso: Ano, šlo. Podpora bondingu je.

Hoba
Hoba
Level 10 Level 10
7. 1. 2019 15:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uvítal bych konečně 10 Gbit router. Občas se mihne nějaká vlaštovka (Asus RT-AX88, Netgear XR700...) ale v obchodě pořád nic.

Alespoň 2 porty (PC NAS) 10GBit, zbytek portů stačí 1Gbit + wifi, cena do 10k.

Síťovky už k dispozici jsou (Asus XG-C100) za rozumné 2,5k, první hi-end desky už mají 10Gbit integrován.

1Gbit už je tu snad už 15 let. V době, kdy SSD bylo sci-fi, plotnové disky daly sotva 50MB/s a největší soubor byl 4GB DVD rip to bylo OK.

Dneska už i plotnové disky dají 250+ MB/s a po síti frčí 50+GB Bluraye, Terabytové zálohy SSD a 1Gbit prostě nestíhá.

Nechce se mi zbytečně přidávat extra síťový prvek - 10Gbit switch (Netgear SX-10, Asus XG-U2008...) kdyby šlo mít 2x10Gbit porty rovnou v routeru.

Třeba se jednou dočkám.

jirk4
jirk4
Level 1 Level 1
16. 1. 2019 10:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hoba A to ja jsem si ten dalsi sitovy prvek rad pridal (Mikrotik CRS305) a data mi po siti litaji 400+ MB/s uz dnes :)

perforex
perforex
Level 5 Level 5
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Windows
8. 1. 2019 10:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mám domácí server se serverovýmy Windows. Deska má 2 síťovky Marvell, v PCIe mám serverovou dual síťovku Intel + další Intel síťovku. Mám v plánu spojit všechny tři Intel síťové karty do Link Aggregation do switche Netgear GS108T. Jenže ten stojí skoro 2000,-kč.
Teď když jsem přečetl tento článek o switch Zyxel tak jsem nad cenou zajásal. Jen mi není jasné jestli tímto switchem jdou spojit jen dvě sí´tovky nebo I víc.

cursedslayer
cursedslayer
Level 1 Level 1
8. 1. 2019 12:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@perforex No jestli jsem to pochopilsprávně, není to závyslé na switchi(do jisté míry). Hlavní je Windows Server 2012+ a Windows 8+ který podporují SMB 3.0+ protokol. Při třech, čtyřech síťovkách by mohl být bottleneck ve switch a jeho interní přenosové rychlosti. Switche, především domácí, nejsou dimenzovány na plnou rychlost na všech portech najednou. Musí se trochu pátrat.

klak
klak
Level 9 Level 9
9. 1. 2019 09:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rozumím tomu správně tak, že když v tabulce portu na switchi udělám u nějakého portu tu oranžovou značku (Tag Egress Member), tak bude odchozí rámec dále označen příslušným PVID a na druhém připojeném switchi to můžu využít k nasměrování na odpovídající port? Tj. že tak udělám VLAN přes více switchu?

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
9. 1. 2019 22:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@klak Ano. Tenhle switch sice nemám, ale podle popisku bude takový port tagovaný. Smysl to ale má pouze tehdy, když na stejný port nasměruješ více takto tagovaných VLAN. Tím vytvoříš trunkport.

Na druhé straně pak musíš mít totožně nastavený port (VLAN IDs, tagging), aby to fungovalo. Pak můžeš jednotlivé vlany rozházet na jiné (netagované, neboli access) porty druhého switche

RDan
RDan
Level 1 Level 1
9. 1. 2019 11:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dobrý den, to s tou agregaci linek mě zaujalo. Už dříve jsem hledal nějaké info ale nikde to není moc jasný.
Otázka první: Opravdu stačí do pc zapojit 2x LAN se stejnou Gateway s tímto switchem kde nastavím tu agregaci?

Otázka druha: Mohu tedy takto propojit pc s win10 s mým OMV založeném na Debianu?

Otázka treti: Mohu k tomu použít i LAN adaptéry do USB3?

Otázka čtvrtá: Mohl bych takto teoreticky agrsgovat i všemi osmý porty?

Děkuji za rady

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
9. 1. 2019 22:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RDan Ne, nestačí.

Máš dvě možnosti:

1. vyřešit to na úrovni ethernetu. Pak potřebuješ sestavit bonding/teaming portů jak na switchi, tak na straně počítače. To se dělá buď dynamicky pomocí LACP, nebo pomocí statického trunkingu. U PC potřebuješ síťovky, které mají na to ovladač (Broadcom, lepší Intely)

2. vyřešit to na úrovni aplikačního protokolu, tj. SMB3.0+. Na to potřebuješ Win8 a vyšší, nebo odpovídající server. A opět to musí být na obou stranách, aby to fungovalo.

Pokud máš na Debianu aktuální Sambu, a na PC Win8+, mohlo by to fungovat. USB LAN adaptér bych rozhodně nepoužil. Agregace osmi porty nedává smysl, maximálně 4+4 (v tomto případě to bude z logiky věci vždy fungovat pouze symetricky).

matrixdolby
matrixdolby
Level 1 Level 1
9. 1. 2019 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Prosím Vás, správne tomu rozumiem, že na to aby som to rozbehal na 2GB/s potrebujem dve gigabitove sietovky v jednom aj druhom PC zapojene do akehokolvek gigabitového switchu. Este je nutne mat na zdrojovom PC windows 10. Na tom druhom staci windows7? Ci je nutné mať na oboch W10? Bude tento prenos obojsmerný 2GB/s aj ked na druhom pc bude W7?

díky za pomoc.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
9. 1. 2019 22:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@matrixdolby Nutné jsou Win8 a vyšší! A to na obou stranách!

Bezerker
Bezerker
Level 1 Level 1
9. 1. 2019 16:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@matrixdolby V zásadě je to závislé na podpory ze strany ovladačů výrobce síťovky. Ne na operačním systému. Drivery musí umět bonding (link aggregation jak chcete)...ideální dvě stejné od jednoho výrobce, switch/router též musí umět bonding a ve finále i druhý systém/NAS. Obecné pravidlo praví, že řetěz je tak silný jako jeho nejslabší článek :)

kernel
kernel
Level 1 Level 1
9. 1. 2019 17:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bezerker Další praktické využití NIC teamingu je ve firemní sféře, kde se server připojí každou linkou do jiného switche, čímž se jednak rozloží zátěž switche a za druhé slouží jako prevence ztráty konektivity při selhání jednoho ze switchů.

tynyt
tynyt
Level 23 Level 23
10. 1. 2019 10:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bezerker @banba: Takový switche ovšem musíš mít ve stacku, nebo mít virtualizovaný switch.

Anders
Anders
Level 1 Level 1
10. 1. 2019 11:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Děkuji za Vaše články, je v nich srozumitelně podána spousta věcí pro neprofesionály.

millano
millano
Level 21 Level 21
13. 1. 2019 18:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V článku zmíněný switch umí teamming na 2* až2 portech v režimech MAC SA/MAC DA/MAC SA & DA ( ftp://ftp2.zyxel.com/GS1200-8/user_guide/GS1200-8_V1.00%20ed1.pdf )

D-Link DGS-1100-08 za v podstatě tu samou cenu umí teaming na 2* až4 portech :) ale nenašel jsem jakou metodou ( ftp://ftp2.dlink.com/PRODUCTS/DGS-1100-SERIES/DGS-1100-05_05PD_08_08P_REVB_MANUAL_v2.21_WW_EN.pdf )

3. switch Netgear GS108T - pozor je x verzí! (Netgear GS108T, Netgear GS108E Prosafe Plus, Netgear GS108T) Tenhle switch už umí plnohodnotné LACP. Jsem ale zmaten z množství různých verzí :/

A teď tedy jaký switch zakoupit ? Láká mě zakoupit switch s přímou podporou LACP kdyby se mi v budoucnu podařilo rozběhnout LACP teaming na WIN 10, zatím si budu muset vystačit se SMB3.0...

millano
millano
Level 21 Level 21
13. 1. 2019 20:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@millano našel jsem za super cenu cca 6500,- D-Link DGS-1510-20 , 16* 1Gbit RJ45 port, 2* 1Gbit SFP a pozor ! ještě navíc 2* 10Gbit SFP+ porty :) za tu cenu nemá konkurenci, podporuje hromadu různých fcí a je plně manažovatelný :) Port trunking s LACP zvládá až s 8 porty na skupinu :D

jdo
jdo
Level 1 Level 1
1. 2. 2020 20:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ahoj! Super článek. Pokud neprovedu editaci smb.conf, tak zřejmě nepojedu maximální rychlostí ikdyž bond hlásí full duplex 2GB? Pokud jej otevřu soubor conf s VIM, tak mi editor hlásí, že je soubor pouze ke čtení. Jak změním tento atribut? Díky za radu.

Reklama
Reklama