Letní navigace: PDA Asus A716 + GPS Holux 230 | Kapitola 7
Seznam kapitol
Dnešní článek je pro PCtuning docela netypický. I dnes se bude jednat o precizní elektroniku, tentokrát se ale bude jednat o menšího "bratrance" PC (konkrétně PDA ASUS MyPal A716) ve spojení s malým satelitním modulem GPS. Co z tohoto dua, a mapového programu PocketKim vznikne, dozvíte se právě v tomto článku. Mimochodem to bylo asi poprvé, kdy na služebních cestách nechtěl nikdo řídit - všichni chtěli "navigovat"...
Připojení GPS Holux k PDA je velice rychlá a jednoduchá záležitost. Díky za to! Protože je tuto operaci občas zopakovat, když si spolu přístroje přestanou rozumět. Během pár dní ale "tak nějak" nevědomky přijdete na to, kdy k tomu dochází a stává se to spíš výjimečně. Celá operace trvá odhadem tak 20 vteřin. Necháte vyhledat nové zařízení Bluetooth, vyberete GR 230 a zvolíte jedinou nabízenou službu (Connect).
Program GPS Viewer, dodaný k Holuxu, je velmi jednoduchý a je dobrý spíše k otestování funkčnosti GPS než k dennímu použití. Zobrazuje jen základní informace jako pozici, nadmořskou výšku, rychlost a směr pohybu.
Pro otestování praktického provozu jsme si zapůjčili "autoatlas" PocketKIM 2.7 firmy Tranis. O komunikaci PDA-GPS není třeba mnoho psát. Většinu času mělo zařízení (přes přední nebo zadní okno automobilu) zaměřeno 5 - 7 satelitů najednou. Při jízdě lesem spadlo výjimečně číslo na 4 a při jízdě otevřenou krajinou, jsme párkrát zaznamenali i 8 satelitů zároveň. GPS posílá při zaměřování přes BlueTooth zhruba 15 KB dat za minutu, což zatíží linku jen minimálně.
PocketKIM disponuje těmito vlastnostmi a funkcemi:
Automapa ČR (firma má k dispozici i SR verzi) v měřítku až 1:1250
Ulice 72 měst (verze M), ulice 140 měst (verze PRO)
Plánování provozně výhodné nebo nejkratší trasy, včetně možnosti zadávat libovolný počet průjezdných bodů
Vyhledávání ulic
Poskytuje informace získané pomocí GPS: geografickou polohu, nadmořskou výšku, okamžitou rychlost a kurs (azimut)
Zobrazení aktuální polohy v mapě včetně směru pohybu
Upozornění na odbočku zvukovým signálem při přiblížení ke křižovatce, na které je nutné odbočit
Hlídání odklonu od trasy upozorní zvukovým signálem při odchýlení se od naplánované trasy o více než nastavenou vzdálenost. Při nerespektování odchýlení od trasy přepočítá novou cestu
Informuje o vzdálenosti k cílovému místu (kilometrové i časové)
Logování jízdy do textového souboru
Ukázka designu:
Plánování trasy probíhá takto: zobrazíme mapu, najdeme výchozí město,
zvolíme město cíle (popřípadě město, kudy chceme projet) a nakonec můžeme přepínat mezi itinerářem a mapou
Vyhledávání ulic
Něco málo z nastavení KIMu
To by bylo vše z teorie, ale jak to funguje v praxi? Jako zkušební trasu jsme zvolili cestu Opava - Ostrava - Luhačovice a zpět. Plánování trasy je opravdu jednoduché a (po chvíli) docela intuitivní. Rozdíl mezi nejkratší a provozně výhodnou vyšel něco pod 20 km na 145 km vzdálenosti. Zmapování cest je docela podrobné, ve městech řekl bych dokonalé. Problémem jsou vesnice, kde je většina z nich označena tečkou a nemají navíc zobrazeny všechny vjezdy a výjezdy. S ohledem na to, že téměř celá trasa obvykle prochází silnicemi vyšší třídy a fakt, že program nezabírá v PDA ani 9 MB, lze toto omezení lehce přejít.
Narozdíl od bitmapových map, se vektorové mapy PocketKiM chovají opravdu vzorně. Orientují se automaticky ve směru jízdy (a vždy tedy zobrazují reálný stav kolem automobilu) a před křižovatkami automaticky mění měřítko. Pokud přijedete na křižovatku "T" zobrazí vám mapa vždy správnou situaci. Prostě navigace jako stvořená pro blondýnky ;-)
Současná verze programu bohužel zvukově nesignalizuje (pro jízdu "naslepo"), kterým směrem se má na křižovatce odbočit (s předstihem tedy signalizuje jen okamžik odbočení) - matoucí je, že se na displeji zobrazuje vždy stejná ikonka s šipkou vlevo a tak je nutné občas kouknout na mapu. Nová verze má tento nedostatek údajně odstranit.
Poznámka: Ideální by byla hlasová navigace ve stylu rallye: 200m křižovatka, odbočit vlevo...
Zajímavá situace nastává při přejetí odbočky (vychýlení se ze směru). Program zlostně zavrčí a po chvíli přepočítá novou trasu. Stalo se nám ale, že ze zbývajících 80 km udělal téměř 200. Ve chvíli, když jsem si už myslel něco škaredého, ale program překvapil a přepočítal trasu znovu. Doporučil nám otočit se zpět a pokračovat v předchozí trase.